Volgende week maandag (ben dan 36 weken zwanger) gaan ze onze kleine hummel proberen te draaien, hij ligt namelijk in stuit. Ik vind het best wel spannend, maar laat het gewoon op me af komen. Iemand nog tips of ervaringen? Ik hoor ze graag!
Laat het over je heenkomen. Dan ben je meest ontspannen en heeft t meeste kans van slagen. Meer tips heb ik eigenlijk niet. Oja, en stel voor jezelf waar de grens ligt. Bv als t niet meteen lukt, of pijnlijk is ofzo.
Het schijnt dat dat draaien niet zo'n prettige ervaring kan zijn, en dat de slagingskans rond de 40% ligt. Bovendien kan je kleintje ook nog besluiten weer terug te draaien! Mocht je geen zin hebben om bont en blauw uit het ziekenhuis te komen, dan zou je moxatherapie kunnen proberen. Hierbij worden warmtesticks, moxasticks geheten, tegen je teen gehouden waardoor de baby soms uit zichzelf draait. Dit is geen grapje van mij maar gewoon een 'alternatieve methode' om de baby te laten draaien. Misschien eens googelen? Verder heb ik geen tips voor je. Als je toch de draaipoging laat doen, wens ik je vast veel succes!
Heb geen tips voor je, wist er toen al weinig van af bij mij hebben ze ook geprobeert te draaien toen, en inderdaad.. het is echt geen pretje, probeer je inderdaad te ontspannen en geef aan wanneer het genoeg is.. bij mij deed het toen zon zeer... en het lukte niet ze vroegen of ze het nog een mochten proberen weekje later en heb daar toen meteen nee op gezegt
Ik lees even mee...ben nu bijna 34 weken en de baby ligt nog in stuit (morgen controle, de VK zal het dan waarschijnlijk weer beamen, ik zou raar opkijken als het niet zo was...). Ben benieuwd naar de ervaringen van het uitwendig draaien, wie weet kom ik er ook nog voor te staan! Succes Erikaatje!
Ik lees even mee...ben nu bijna 34 weken en de baby ligt nog in stuit (morgen controle, de VK zal het dan waarschijnlijk weer beamen, ik zou raar opkijken als het niet zo was...). Ben benieuwd naar de ervaringen van het uitwendig draaien, wie weet kom ik er ook nog voor te staan! Succes Erikaatje!
Bedankt al voor jullie reacties. Ik ga me echt proberen te ontspannen en ga er mijn yoga ademhaling tegen aan gooien (stel ik beval niet gewoon, waren die lessen toch nog ergens goed voor..). Maar ik weet van mezelf dat ik me slecht kan ontspannen. Ik span mijn buik nu al helemaal aan als de vk er aan voelt. ElsbethM laat je morgen even weten hoe het bij de verloskundige was, en of jullie hummel al is gedraaid? Succes!
@Erikaatje: vanochtend ben ik bij de VK geweest en inderdaad ligt de hummel in stuit, geen volledige, maar meer wat dwars. Volgende week moeten we voor een echo naar het ziekenhuis, om zo de precieze ligging te bepalen. Als het dan nog steeds niet juist ligt dan zal wordt er gevraagd of ik een draaipoging zou willen ondergaan. En die zou dan weer een week later zijn. Ik wacht eerst maar eens de echo af....wie weet draait de hummel nog Mocht er niets wijzigen aan de ligging, zoals ie nu ligt dan wordt het sowieso een keizersnee, want een stuit bevalling kan alleen bij een volkomen stuitligging... Nou ja daar hoef ik nu nog niet over na te denken! Sterkte met de draaipoging volgende week! Veel 'ontspanning' gewenst! Laat nog even weten hoe het was! Ben erg benieuwd!
hoi erikaatje, mijn jongste zoon lag ook in een stuit. ze hebben nog geprobeerd om hem te draaien maar dat is niet gelukt. in totaal heeft mijn bevalling een uur geduurd en is hij in stuitligging geboren. is erg snel maar het hoeft dus niet altijd een keizersnee te worden. succes met je bevalling. groetjes anamie
Nou, bont en blauw uit het ziekenhuis???? Echt niet hoor!! Mijn dochter lag in een stuit. Ze hebben haar ook gedraaid in het ziekenhuis. Dit is mijn ervaring: Ik mocht op een bed gaan liggen (zo'n beval-bed). Ik kreeg een weeën remmend middel. De gynaecoloog duwde met zijn hand rechts tegen het hoofdje (aan de buitenkant van mijn buik he!) en links bij het kontje. Dus onder duwen en boven de andere kant op duwen. Het duwen is niet zachtjes nee, maar het doet echt geen pijn hoor! Ze gaan je heus niet mishandelen Het duwen is stevig maar langzaam en beheerst. Opeens voelde ik mijn baby omfloepen, ze besloot dus toch toe te geven aan die druk van buitenaf en ging in een normale ligging liggen. Door het draaien ben ik thuis bevallen. Supersnelle, relaxte thuisbevalling. Ik zou zeggen: Ga erheen, maak je niet druk, binnen 20 minuten sta je weer buiten en het doet geen pijn! Ik vond het wel een bijzondere ervaring. (plus een paar gratis echo's, dat is ook wel leuk!)
@ Jodelahiti, fijn dat jij zo'n goede ervaring hebt met een draaipoging! Ik heb echter de buiken van twee vriendinnen van me gezien na de draaipoging, daar zaten toch écht blauwe plekken op hoor! Bij de een was de draaipoging gelukt, bij de ander niet.
Dank je wel voor jullie verhalen! Fijn om zo'n positief verhaal te horen Jodelahiti! Onze baby zit vrij strak in mijn buik zegt de verloskundige. Dit kan gunstig zijn ivm moeilijk terug draaien, maar ook een nadeel omdat het moeilijker is hem te draaien. Ik laat hier nog even weten hoe het is gegaan. Danabella, wat vervelend dat je vriendin wel blauwe plekken had. Lijkt me niet prettig! Elsbeth ik stuur alle draaimolens naar je toe! Dat jullie baby volgende week op de echo maar goed mag liggen en jullie gewoon genieten van deze extra echo!
Hier ook een stuitliggertje en de gyn heeft me oefeningen meegegeven: - met je benen en billen omhoog liggen (op je rug). Dit vind ik zelf niet zo fijn omdat zijn hoofd dan echt tegen m'n maag en ribben drukt - op handen en knieen zitten en dan lopen Ze wil die van mij niet gaan draaien omdat ik een lichte vorm van zwangerschapscholestase heb en het dan teveel stress kan geven voor de baby. En een stuitbevalling doet deze dokter (in Hong Kong) ook niet omdat volgens haar teveel risico is. Ik hoop dus zo dat die van mij nog vanzelf gaat draaien!!! Moxa is volgens mijj ook alleen tussen de 33 en 36 weken.
Ik las een tijd geleden in zo'n zwangerschapstijdschrift dat je ook met acupunctuur een baby kan laten draaien. Ik weet niet of ik in dat soort behandelingen moet geloven, maar toevallig hoorde ik pas in mijn omgeving van 2 gevallen waarbij de draaipoging mislukt was en de baby na acupunctuur wel draaide. Gewoon door het prikken met wat naalden (wat geen pijn schijnt te doen). Baat het niet dan schaadt het niet zou ik zeggen (en volgens mij wordt het door veel verzekeringen gewoon vergoed).
Hou er bij acupunctuur wel rekening mee dat je een tijdje op je rug moet liggen! Bij mijn vorige zwangerschap heb ik acupunctuur gedaan op advies vd VK omdat ik al bijna 2 weken over tijd was. Maar ik had er geen rekening mee gehouden dat je dan dus minstens een half uur op je rug ligt! De acupunctuur mevrouw zei wel dat ik kon roepen als er iets zou zijn, maar dat hoorde ze dus niet!!! En opstaan doe je niet zo makkelijk als er van boven tot onder naalden in je lijf zitten en je een gigantische buik hebt!!Het was voor mij echt de hel half uur! Voor mij dus geen acupunctuur meer!!! Maar goed, baat het niet dan schaadt het ook niet! (ik kon trouwens niet op mijn rug liggen doordat er dan een te grote druk kwam op mijn slagader, en daar wordt je letterlijk helemaal gek van en weet je niet meer waar je het moet zoeken,er is ook een naam voor, maar die weet ik ff niet)
Hier ook een dwarsliggertje gedraaid bij 38 weken + 4 dagen. Ik had meer dan genoeg ruimte in mijn buik (het was nummer 4), toch vond ik het bepaald geen pretje. Maar het heeft me wel een 2e keizersnede bespaard . De draaipoging lukte namelijk na 3x proberen en toen hebben ze meteen de bevalling ingeleid. Je krijgt vantevoren een weeënremmer, want harde buiken bemoeilijken het draaien. Na het draaien werden de vliezen gebroken (ik had al wat ontsluiting) en werd die remmer bij mij vervangen door een weeënopwekkend middel, en toen dat eenmaal aansloeg werd het een weeënstorm van anderhalf uur (AUWWWW, écht niet fijn) en toen had ik mijn dochter in mijn armen! Heb uren bij moeten komen van de schrik, zo snel was het gegaan Succes bij jouw draaipoging en een soepele bevalling gewenst!
Hoi Meiden, Ook ik lees ff mee. Ik ben gisteren naar het ziekenhuis geweest omdat onze meid ook in stuit ligt. Nu wou ik geen draaipoging, mijn man wel. Maar er is ook niets gevraagd. Het werd eigenlijk gewoon gezegd. Nu had ik er wel iets van kunnen zeggen, maar ja, mijn man wil het wel. En daar heb ik me maar bij neergelegd. Ben gewoon bang dat de draaipoging mijn kindje in gevaar brengt. Lees net namelijk in het boekje van het ziekenhuis dat als het kind (gebeurt bijna nooit) na het draaien niet goed functioneert dan word er acuut een keizersnede gedaan. Nou zo'n vaart zal het wel niet lopen, en hopen op het beste. Maar toch blijf ik zenuwachtig. Heel veel sterkte iedereen die een draaipoging krijgt. xxxx