En ja hoor, weer een slaaptopic Laat ik voorop stellen dat ik het echt niet erg vind om er twee of drie keer uit te moeten s'nachts. Onze zoon is nu 7 maanden en ik denk dat we nu wel kunnen spreken van een slaapprobleem. Overdag is het een supervrolijk kereltje en slaapt hij goed. Maar snachts lijkt het alsof er ineens duivelsoortjes uit zijn hoofdje groeien. We hebben per week ongeveer 2 goede nachten. In een goede nacht komt hij om de drie uur, twaalf, drie en zes. Maar dus ook gemiddels 5 slechte, dan is hij letterlijk elke 1 a 2 uu wakker. Speentje alleen is dan niet genoeg, hij krijst dan hysterisch. Ik probeer het melk geven tot 1 keer per nacht te beperken, dan gaat hij wel slapen. Hij heeft in die 7 maanden nog geen nacht doorgeslapen, als baby sliep hij ingebakerd en zelfs toen niet. We hebben hem 1 nacht laten gaan en dan elk kwartier kijken, hij heeft toen de hele nacht geschreeuwd en was de volgende ochtend zijn stem kwijt dus dat doe ik liever niet nog een keer. Ik heb niet het idee dat hij pijn heeft. Hij is wel veel verkouden maar we zorgen altijd voor een open neusje als hij gaat slapen. We zitten echt met onze handen in het haar, omdat het ons redelijk op gaat breken. Slaapgebrek is echt niet goed voor je, en je relatie Heeft iemand nog tips? Overdag slaapt hij dus goed maar niet overdreven veel, niet dat hij teveel slaapt om vervolgens de nacht wakker te zijn. Hij eet overdag ook genoeg, dus honger kan hij ook niet hebben. Kou hebben we ook uitgesloten, hij slaapt in een dikke slaapzak en heeft altijd een goede temperatuur als ik hem uit bed haal... Kortom, we weten het echt niet meer en ik sta open voor elke tip!!
Wat moet dat zwaar zijn zeg. Ik heb helaas niet echt tips voor je. Ik weet niet of je het al toe past maar anders rust en regelmaat invoeren, maar ik weet uit ervaring hoe lastig dat is als de kleintjes niet heel veel slapen overdag, want als ik hem hier iedere x moet voeden als hij wakker wordt overdag kom ik op wel 8 flesjes uit ofzo. Maar volgens mij spreek je als ze vanaf 6 maanden de nacht nog niet doorslapen toch echt van een slaapprobleem. Heeft het CB geen tips voor je?
O jeetje dat is balen. Ons zoontje slaapt ook vanaf 7 maanden niet meer door. Hij wordt dan maar 1 x wakker maar is daarna gewoon niet meer in slaap te krijgen. En dan zijn we dus zo'n 3/4 uur met hem in de weer. CB adviseerde 5-minuten-regel. Wat een hel. Hij heeft het 3 uur vol gehouden om aan 1 stuk door te krijsen en daarna heb ik hem eruit gehaald met de belofte hem dat nooit meer aan te doen. Arme ventje was zo overstuur dat hij overgeven moest. Nu slaapt hij bij mij in bed. En 6 van de 7 nachten slaapt hij nu goed. Ik was voor heen nooit zo'n voorstander van je kind bij je in bed. Maar dit werkt. Het lijkt of hij gewoon niet alleen wil zijn. En ach hij is ook nog maar zo klein en kan zijn hele kindertijd nog alleen in een kamertje liggen. Nu heeft hij gewoon even mama-warmte nodig.
Qua rust en regelmatig proberen we alles zo rustig mogelijk te houden voor hem. We hebben gemerkt dat het een gevoelig jongentje is, houdt niet van drukte, veel mensen bij elkaar. Alle visite hebben we op een laag pitje gezet om hem rust te geven. Hij gaat twee dagen per week naar het kdv en dat gaat redelijk. Soms denk ik dat hij snachts alles verwerkt en dat het alllemaal teveel is voor hem. Maar ja, ik kan moeilijk mijn baan opzeggen... Misschien dat ik inderdaad maar eens ga proberen om hem bij ons in bed te leggen... Wil dat natuurlijk niet, maar misschien een goede om hem een beetje gerust te stellen. Cb zegt dat we hem moeten laten huilen. Maar ben daar niet zon voorstander van omdat ik er niet zeker van ben dat het aanstellerij is.
Mijn zoon is ook zeven maanden en slaapt vergelijkbaar met die van jou. Ik heb er alleen eigenlijk geen problemen mee. Het zal een fase zijn.. Tot voor kort sliep hij redelijk goed 's nachts, om de drie-vier uur wilde hij drinken. Nu is hij vaak een paar nachten HEEL vaak wakker. Hij slaapt naast me en krijgt een aai over zijn bol of de borst. Het is zwaar.. maar het zal tijdelijk zijn. Ik merk ook dat hij zich enorm hard aan het ontwikkelen, hij tijgert opeens door het huis (zijn wereld is opeens enorm groot geworden dus) de tandjes zullen er aan komen, hij begint enorm te brabbelen. Grote sprongen, daar heeft het vast mee te maken denk ik.
Ik zou toch eens kijken of hij niet gewoon honger heeft? Het is heel normaal dat dat varieert over de maanden hoor, bij bv komen ze dan vaker om zelf de hoeveelheid voeding aan te passen, waarom zou dat bij kv niet ook zo werken? Misschien kun je de flesjes anders verdelen - tenminste, ik ga er dan vanuit dat je kv geeft?
Ja, dit zou ik ook als eerste doen. Wij geven sowieso nog steeds tegen 23 uur savonds een fles. Ze is nu al een stuk ouder dan jouw kindje. Ik zou gewoon een extra fles geven.
Hier ook dit soort nachten gehad met zowel M als T. Ik gaf toen nog bv en gaf altijd gewoon drinken. Bij M betekende dat dat ze niet hysterisch werd en na ongeveer een uur knuffelen weer in slaap viel. Bij T betekende drinken dat hij direct weer verder sliep in zn eigen bedje. Ik zou dus gewoon een fles geven. Bovendien begint nu ook de echt verlatingsangstfase. En die is heel heftig omdat kindjes zich wel alleen voelen maar nog helemaal niet kunnen communiceren ... Laten huilen zou ík dus echt niet doen (op een paar minuten na dan ). Wij hebben de kids nooit bij ons in bed genomen, vooral omdat we dan allebei alsnog slecht slapen, maar in wanhoop wel eens een testcase gehad en dat was zonder succes: onze kinderen slapen blijkbaar liever niet tussen pa en ma in ... Na zoveel maanden slecht slapen denk ik dat je een afweging moet maken tussen dit soort principes en jouw gezondheid dus als je kindje dan wel goed slaapt: bied hem vooral de rust en veiligheid van jullie bed. Succes!
We hebben nachten gehad dat we hem elke 2,5 uur een fles gaven, in de hoop dat hij dan ging slapen. Hij krijgt sowieso zijn laatste fles om 12 uur en is dan vaak na een uurtje alweer wakker. Een fase, was het maar zo'n feest, dit is al zijn hele leven. Ik vind het echt niet erg om er een paar keer per nacht uit te gaan, maar 7 maanden lang, elke 1 a 2 uur is echt niet te doen. Gelukkig wisselen mijn man en elkaar wel af, maar het blijft zwaar. Ik heb het nummer van een osteopaat opgezocht en ga deze morgen bellen, misschien dat dit helpt.
Vanavond gaan we proberen hem bij ons in bed te leggen, kijken of dit helpt. Toen hij heel klein was werkte dit averechts, misschien dat het nu meer zin heeft. Bedankt voor de tips!!
Dit is ook heel zwaar en niet grappig. Ik kan me dat helemaal voorstellen. Om de 2 uur een flesje is ook niet wat ik bedoel trouwens. Als het daarin zit kan je een fles geven, maar dan moet het daarna minimaal 6 uur wel rustig zijn eigenlijk (neem aan dat je de laatste fles verzwaren ook al eens uitgeprobeerd hebt? Met pap of rijstebloem?). Met bv vind ik dat weer wat anders. Onze dochter krijgt de fles redelijk op vraag, maar daar zitten wel grenzen aan. Als zij er een potje van maakt dan neem ik wel de leiding. Ik denk ook dat ze dat wel nodig hebben. Misschien vind je dit idee niets, maar heb je al een co-sleeping overwogen? Misschien brengt dat wel rust als jullie zoon jullie in de buurt heeft? Ik weet dat daar de ideeën over verschillen, maar natuurlijk gezien is het volkomen normaal en zou ik denken 'voordat ze 15 jaar zijn, liggen ze echt wel in hun bed'. Misschien kan je dan zelf ook weer eens door slapen. Als het daaraan ligt, kan je van daaruit gaan 'trainen' richting een eigen kamertje, maar wel wat meer op het tempo van jullie kindje. Nog kanttekening is dat je wel al het medische eigenlijk eerst uit moet sluiten. Heeft hij geen oorpijn, last van maagzuur, ergens anders pijn enz. Zal je waarschijnlijk ook wel gedaan hebben.. Het is gewoon lastig achterkomen met zo'n kleintje. Met een osteopaat moet je trouwens wel goed opletten dat je ééntje hebt die goed staat aangeschreven en niet je kindje gaat dubbelvouwen. Tijdje terug nog een artikel over geweest van artsen die daarvoor waarschuwen. Succes
Ik voel met je mee, hier precies t zelfde, ook al zo'n 6 mnd lang...Gekke is dat ze de eerste 6 weken s nachts beter sliep dan nu. Ik heb een topic gemaakt bij Borstvoeding: nog zo vaak s nachts, met een vergelijkbaar verhaal als dat van jou. Troost je dat je niet de enige bent...Sterkte en ben benieuwed hoe t bij de ostheopaat zal gaan (al stonden die onlangs niet zo hel positief in t nieuws...)
Ik ben inderdaad al een aantal keer bij de huisarts geweest om dat soort dingen uit te sluiten. Lastige is dat nu net zijn tweede tandje is doorgekomen en dan is het echt een man: zo'n enorme aansteller Dus vandaag is hij erg huilerig, wat hij normaal overdag niet is. We voelen de bui al hangen voor vannacht. Fles verzwaren hebben we inderdaad geprobeerd, helpt niks. En hij zou inderdaad al lang en breed minimaal 6 uur achter elkaar moeten slapen, maar dat is hem -letterlijk- nog geen 1 keer gelukt. 3 uur is echt de max, en dat vind ik zelfs al heerlijk. Voor ons is het echt wennen, want onze dochter was en is een voorbeeldige slaapster. We doen nu niets anders dan toen zij baby was, maar af en toe vraag je je af wat we verkeerd doen. De slechte verhalen van osteopaten heb ik inderdaad gelezen, maar het aantal succesverhalen maken het voor mij wel de moeite waard. Ik zal erop letten dat ze he, niet dubbelvouwen
@riekje, wat vervelend dat jullie hetzelfde hebben, het is echt slopend he... Wij hebben ook nog een peuter van 3 en drukke banen dus erg weinig tijd om op te laden... Heb je weleens geprobeerd je kindje ergens anders te laten slapen? In mijn omgeving wordt het regelmatig aangeboden maar ik durf het eigenlijk niet aan. Maar sommigen zeggen dat het de negatieve cirkel kan doorbreken, dus ik denk dat we dat binnenkort ook gaan proberen. Ik heb geen idee hoe snel we bij de osteopaat terecht kunnen, maar als het positief is, laat ik je dit zeker weten.
Ik ben inderdaad al een aantal keer bij de huisarts geweest om dat soort dingen uit te sluiten. Lastige is dat nu net zijn tweede tandje is doorgekomen en dan is het echt een man: zo'n enorme aansteller Dus vandaag is hij erg huilerig, wat hij normaal overdag niet is. We voelen de bui al hangen voor vannacht. Fles verzwaren hebben we inderdaad geprobeerd, helpt niks. En hij zou inderdaad al lang en breed minimaal 6 uur achter elkaar moeten slapen, maar dat is hem -letterlijk- nog geen 1 keer gelukt. 3 uur is echt de max, en dat vind ik zelfs al heerlijk. Voor ons is het echt wennen, want onze dochter was en is een voorbeeldige slaapster. We doen nu niets anders dan toen zij baby was, maar af en toe vraag je je af wat we verkeerd doen. De slechte verhalen van osteopaten heb ik inderdaad gelezen, maar het aantal succesverhalen maken het voor mij wel de moeite waard. Ik zal erop letten dat ze he, niet dubbelvouwen