slaapprobleem dochter 20 mnd

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by gien, Sep 16, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. gien

gien Fanatiek lid

Jan 30, 2008
    1,876
    2
    38
    huismoedertje ;)
    ergens!
    Hoi allemaal,

sorry als het een lang verhaal word maar ik zit met mijn handen in het haar!

mijn dochter heeft als (kleine baby) altijd moeilijk kunnen slapen maar toen ze eenmaal een half jaar was tot ong ruim eenjaar ging het super, ze sliep makkelijk in en huilde gewoon nooit!

nu is ze ruim 20 maanden en sinds een aantal maanden (!) is het helemaal drama. na een aantal weken savonds echt toto half 11 bezig te zijn geweest ben ik er een paar avonden bij blijven zitten want ze sliep dan binnen 1 minuut!

nu doe ik dit niet meer want 'men' zegt dit is niet de bedoeling... normaal trek ik ook mijn eigen plan maar nu weet ik het niet meer, de huisarts ed zeggen allemaal het is verlatingsangst en dat ik de 10 minuten regel moet toepassen maar het lijkt alleen maar erger te wroden, ze flipt helemaal door. ze huilt zo hard, je hoort haar aan de andere kant van de straat nog!

dit staat mij zo tegen ik heb ze nooit laten huilen maar nu weet ik niet meer wat ik moet doen... hebben jullie tips? :(

2. bloem3

bloem3 Actief lid

Mar 17, 2013
    224
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heeft ze geen knuffels waar ze mee wil slapen? Wij hebben al 22 mnd een nachtbraker, maar het inslapen gaat goed. Als ik haar nar bed breng zeg ik dat de beren in bed al slapen, dus ze moet zachtjes doen, ik fluister dan ook tegen haar en vertel dat de beer zachtjes geaaid wil worden als hij net slaapt. Mijn dochter gaat hier compleet in mee en gaat rustig slapen. Ook hebben we een nachtlampje en daar is ze blij mee. Het hele ritueel duurt overigens nog geen 5 min. Succes ermee. En ja, ze slaapt dus met 5 knuffels in bed, maar zij is er blij mee, als ze er niet zijn vraagt ze erom.

3. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou lekker bij haar blijven. Hebben we bij M ook gedaan (tot het moment dat het heel lang ging duren voordat ze in slaap viel) en we doen het nu meestal ool bij T. Bij S wisselend - hij heeft nu een fase dat hij ons wat meer nodig heeft maar hiervoor wees hij naar zn bedje.

Wat zou er slecht aan zijn om erbij te blijven zitten?

4. sandraske

sandraske VIP lid

Jul 23, 2010
    14,043
    0
    0
    Noord-Brabant
    De Nanny methode steeds iets verder weg gaan zitten al geprobeerd?

5. duimpje

duimpje Bekend lid

Sep 25, 2009
    604
    5
    18
    Herkenbaar helaas. Weet het momenteel ook niet echt meer. Hier gaat het middagslaapje prima zonder problemen. Maar 's avonds.... hij kan niet in slaap komen en wordt niet rustig. Hij trappelt maar met zijn benen en gilt alles bij elkaar. Ben net 1,5 uur bezig geweest met hem vast houden etc. en eindelijk voor het slaapkamerraam auto's kijken en rustig vertellen wat we zagen is hij van ellende in slaap gevallen.

Ik lees mee, misschien komen er wat tips die ik ook kan gebruiken.

6. gien

gien Fanatiek lid

Jan 30, 2008
    1,876
    2
    38
    huismoedertje ;)
    ergens!
    nou ik vind het op zich niet zo erg om er naast te blijven zitten hoor maar iedereen zegt daar moet je niet aan beginnen dom van je dat je er bij ben gebleven want nu krijst ze net zolang tot je haar eruit haalt... maar dat is dus niet zo, ze wil er niet eens uit, ze wil alleen dat ik bij haar blijf.. ze zegt gewoon zitten tegen me ;) endan wijst ze naar de grond...

heb al overwogen om haar in een groot bed te leggen... en soms duurt het gewoon een beetje lang, ze is nogal eigenzinnig en als ze een hoop mee heeft gemaakt die dag zeg maar, dan duurt het ook lang eer ze slaapt. en mijn man is savonds pas laat thuis, als ik dan nog tot 10 uur bij wijze van met die kleine bezig ben dan zien we elkaar ook nooit meer, we gaan al niet heel laat naar bed want hij moet de volgende dag om kw voor 6 weer weg.

ik doe nu steeds idd dat de knuffeltjes haar een kus geven en ook gaan slapen en dan huilt ze alleen even als ik wegloop (dan ben ik al even bij haar blijven staan zeg maar)

maar dat helpt dus niet altijd. het ergste vind ik nog dat als ik weg loop ze begint te roepen mama jouw jouw (ik hou van jou) nou me hart breekt dan denk ik ik blijf lekker bijje hoor meisje :)

7. gien

gien Fanatiek lid

Jan 30, 2008
    1,876
    2
    38
    huismoedertje ;)
    ergens!
    jammer he duimpje dat het zo moet.. ik gun haar zo dat ze heeerlijk vredig in slaapt valt maar die keren zijn op 1 hand te tellen...

ik weet het voor mezelf, ik geef gewoon toe aan haar behoefte aan veiligheid (denk ik ondanks dat de ha dat onzin vond grr) en de rest kijkt maar ff!

8. duimpje

duimpje Bekend lid

Sep 25, 2009
    604
    5
    18
    Ik probeer ook altijd mijn gevoel te volgen maar soms, heel soms wordt je uit je balans gehaald en komen er twijfels... of je het wel goed doe.

Gevoel is (vindt ik dan) altijd de beste raadgever.

Het blijft moeilijk. Ben al blij dat hij vandaag om 21.15 sliep. Afgelopen weekend heeft hij het gepresteerd om op zaterdag om half 6 's morgens wakker te worden, een klein uurtje 's middags geslapen en pas midden in de nacht om half 2 ging hij eindelijk slapen na een hele avond overstuur te zijn geweest. Pff. En op zondag overdag niet geslapen en pas om 23 uur in slaap.

Vindt het soms er lastig en moeilijk vooral omdat je ze graag wilt helpen maar niet kan.

9. gien

gien Fanatiek lid

Jan 30, 2008
    1,876
    2
    38
    huismoedertje ;)
    ergens!
    ja he, ik ben dan 'bang' dat als ik toegeef dat het nooit meer overgaat! terwijl ik eigenlijk wel weet dat die kleine het niet expres doet ofzo, als het drift was bijv dan was ik er misschien wel eerder klaar mee.. begrijp je? maar ik kan er de vinger niet op leggen, ze slaapt al met een lampje aan en ik laat het overlooplicht branden tot ze slaapt, dat scheelt ook wel denk.

maar of het nou echt (verlatings) angst is? we zullen het wel nooit weten..

10. p1982

p1982 Niet meer actief

Hier had de jongste t ook van 16-19 maanden.
    Nu slaapt ze in een peuterbed en dat gaat erg goed en ze slaapt weer uit voor ons doen

11. knap

knap Niet meer actief

Zou er gewoon lekker bij blijven liggen als je dat wilt kind sneller in slaap en zonder drama.s. Heb dit zo wel met dochter nu als met zoon altijd gedaan., Ja ze liggen en lagen ook nog bij mij in bed. En ze sliepen vaak zo in en rustig. Wel dochter die ( regelmatig s nachts wakker word) al hoe wel ik moet zeggen dat het op het moment wat beter gaat.

En ooit vallen ze echt wel van zelf in slaap hoor. Ik zou dus gaan voor ( het makkelijke tja dan wennen ze er aan maar dan heb je dus ook minder drama en voelt het ook beter)

Doe wat jou het beste lijkt niet wat andere er van vinden.

12. adi

adi Niet meer actief

Je maakt je kind verdrietig en jezelf gek door iets dat 'men' zegt...
    Ik zou echt naar je gevoel luisteren en naar de behoeften van je kind. Verlatingsangst rond 1,5 jaar is echt heel heftig, echt geen pretje voor je kind, en enige wat ze nodig heeft is dat Mama even bij haar blijft.

Ik heb deze fases met alle drie kinderen meegemaakt. En mijn ervaring is dat het kind JUIST een heel veilig gevoel creëert rond de bedtijd als je wel toegeeft aan haar behoeften. Verlatingsangst gaat het snelste over ( qua gevoel, niet qua uiting) als je kind weet dat je er bent, altijd als je nodig bent.

Wij hebben 1,5 maand samen met kinderen geslapen tussen 18 en 20 mnd. We mochten helemaal niet weg ( papa sliep bij zoontje op een matras en ik sliep met 2 dochters in ons bed). Daarna zijn ze gewoon vanzelf weer zelf gaan slapen. Geen gedoe, geen 'gewenning', alleen veiligheid. Ze weten dat ze niet bang hoeven te zijn, als ze roepen staan wij naast hun bed. Dus roepen ze amper ooit.

13. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Onze dochter heeft heel veel moeite met in slaap vallen. Moeite met de dag gedag zeggen net zoals ze moeite heeft met afscheid nemen in het algemeen. Dat zit gewoon in haar.

Nu nog is zij van het nog even dit en dat. Na het slaapritueel nog een verhaal over wat er op school is gebeurd / slokje water / plas / kus / knuffel beneden vergeten etc. We zijn nu wel wat strenger (ze is bijna 6) maar we accepteren dit ook als iets dat bij haar hoort.

De hele dag is ze lief en meegaand en behulpzaam. En voordat ze kan slapen heeft ze wat extra's nodig.

Haar broertjes hebben dat veel minder. Wel de behoefte aan onze nabijheid en veiligheid. Maar dat gaat nooit gepaard met drama of 'gezeur' oid. Gewoon het ritueel en ze gaan slapen (bij S een enkele keer terug voor een knuffelkusaaioverbol).

14. Brigit

Brigit Fanatiek lid

Feb 26, 2009
    1,879
    13
    38
    Female
    Ik zou doen wat JIJ wil en niet wat anderen zeggen. Als jij er bij blijft zitten en ze valt dan lekker in slaap, lekker doen!! Waarom jezelf en je dochter zoveel ellende aan doen. Is toch niet nodig.
    Lekker zo'n dochter waarschijnlijk verlatingsangst en dan moet je de angst alleen maar gaan bevestigen door haar lekker te laten huilen. Ja ze zal misschien na een hoop gegil uiteindelijk stoppen met huilen omdat ze dan weet dat er niemand voor haar zal zijn. Is echt de maatschappij tegenwoordig, je mag er niet meer teveel voor elkaar zijn. Laat ze maar snel voelen hoe het is om er alleen voor te staan.

Ik ben er dus echt op tegen. Ik heb mijn dochter ook een keer laten huilen, ze ging helemaal over de toeren en was daarna 2 uur bezig met haar troosten. Nu lig ik nog steeds naast haar en valt ze snel in slaap. Ze voelt zich geborgen en huilt niet meer als ze wakker word, ze weet dat we er voor haar zijn. Mijn tip, doe waar je je goed bij voelt en wat werkt.

15. gien

gien Fanatiek lid

Jan 30, 2008
    1,876
    2
    38
    huismoedertje ;)
    ergens!
    bedankt meiden! ik wist het ook eigenlijk wel maar je gaat toch twijfelen (schaam me wel een beetje want ik ben zelf ook heelerg van het luisteren naar je kind en je eigen gevoel!)

ben blij dat er dus meer zeggen gewoon lekker doen!
    gister avond ging het weer heel goed en dat versterkt mijn gevoel wel dat ik het goed doe...

Share This Page