Het valt me al een tijdje op dat wanneer Siem aan het spelen is - of wanneer we een gezellig gesprekje hebben - hij vooral gericht is op zijn rechterkant. Hij heeft zijn rechterhandje ontdekt, hij slaat tegen speeltjes met zijn rechterhand en hij kijkt ook veel naar rechts als hij speelt. Met links doet hij eigenlijk niets. Als hij een speeltje raakt is dat een toevalstreffer, met rechts is het echt bewust. Ik stimuleer echt al het mogelijke, hang zijn favoriete dingen aan de linkerkant, ga zelf links liggen en roep hem (dan kijtk ie overigens wel), streel zijn linkerhandje, leg er iets in, help hem met links slaan naar een speeltje, etc. Is dit normaal? Wordt hij rechtshandig en trekt links vanzelf een keer bij? Of moeten we actie ondernemen? Dank je!
Ik herken dit wel. Wij hadden ook dat rechts meer 'actief' was. Hij trappelde zelfs meer met zijn rechterbeen, dan met zijn linker. En ik maakte mij daar toen ook zorgen om. Bij ons is dat uiteindelijk helemaal goed gekomen. Met het draaien nu, draait hij ook meestal dezelfde kant op (ook weer rechts), hij kan het wel de andere kant, maar doet dat minder vaak. Volgens mij hebben ze gewoon een voorkeurskant. Misschien inderdaad rechtshandig/ linkshandig.
Hoi, Dit doet Fleur ook, ze is helemaal gefixeerd op haar rechterhand en arm en neemt dan een soort karate houding aan...geweldig. Soms lijkt het erop alsof links ook wel mee komt dus ik maak me er niet zo druk om. marijn