Slaapprobleem gecreëerd?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Riekje74, 9 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

natuurlijk is kunstvoeding niet altijd de ideale oplossing maar als je er zelf aan onderdoor gaat is het wel prettig om even op adem te kunnen komen en uit te sluiten of het honger of troost is.

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.516
    36.478
    113
    Nou, mijn oudste kreeg kv en mijn jongste bv. De oudste sliep door met 2 jaar en de jongste ook. Met de oudste heb ik nachten opgezeten, kreeg hem niet weer in slaap. De jongste legde ik aan en ze viel weer in slaap.

Dat kindjes 's nachts wakker worden heeft weinig met kv/bv te maken, dat is namelijk gewoon normaal baby/kind/mensen gedrag.

Vermoeiend soms, ja hoor, zeker! Maar wel doodnormaal en gezond en helemaal met 7 maanden lekker aan toegeven.

Ik voedde dus tot 2 jaar sowieso elke nacht 2-4 keer. Ben het helemaal met kruimel eens.

Verder laat het los, accepteer het.

@mroos: jeetje, ik denk dat je echt verbaasd bent over hoeveel moeders er nog nachtvoedingen geven en hun kindjes niet laten huilen. Dat je op dit forum helaas veel andere dingen hoort wil niet zeggen dat er geen moeders zijn die dat er wel voor over hebben.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.516
    36.478
    113
    @riekje74: ik heb bovendien eens ergens een onderzoek gelezen (zal zo even zoeken) dat moeders die bv geven vaak meer effectieve uren slaap krijgen dan moeders die kv geven. Ik viel zelf ook altijd heel snel weer in diepe slaap na een voeding, dat komt oa door de oxytocine.

4. cin1979

cin1979 VIP lid

26 jun 2008
    5.620
    0
    0
    En om wat suus zegt maar even te "ondersteunen" met wat bewijs uit de praktijk: Ik ben daarstraks in slaap gesukkeld toen ik C in slaap voedde.

Nog even over het er aan onderdoor gaan: heb je een andere mogelijkheid om een keer een beetje extra te slapen? 's Avonds een uurtje eerder, in het weekend? Dat je man het even overneemt of iemand anders die je met je kinderen vertrouwd?

En ik spreek helaas ;) uit ervaring als ik zeg dat tandjesleed echt heel erg lang kan duren. Wij wachten al maanden op de boventanden en C heeft er bij vlagen ook heel duidelijk en merkbaar last van maar ze willen maar niet doorkomen. En dat terwijl de twee ondertanden er zomaar ineens waren.

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.516
    36.478
    113
    Ja, idd dat tandjesleed kan lang duren!!

En wat cin zegt idd. Om het vol te houden ging ik ook regelmatig (1/2 keer in de week) om half 9 het bed in. Mijn man liet mij in het weekend dan lekker uitslapen zodat ik wat slaap in kon halen.

6. babyproject

babyproject Niet meer actief

Het is niet negatief bedoeld. Het is precies die geborgenheid en veiligheid die de borstvoeding biedt, naast voeding zelf, die babies zo fijn vinden! De mamahonger! Lekker kroelen en knuffelen. En dat is prima. Maar als je denkt dat je baby daar niet aan went, heb je het mis. Op een gegeven moment is er echt sprake van gewenning.

Precies zoals een ander kindje gewend kan raken aan zijn speentje, of een knuffeltje, of wiegend in slaap vallen of noem het maar op. Babietjes willen graag herhaling van hetgeen ze als fijn ervaren. Dat is toch geen negatieve benadering?

De meeste borstvoedende mama's kiezen ervoor om mee te gaan in die behoeftes, maar als de mama graag op een andere manier wil troosten, is dat toch ook goed?

Je moet alleen wel even goed checken of ze niet ook gewone honger heeft. Ik herinner me opeens dat onze meid rond die periode ook een groeispurt had en opeens weer een late fles nodig had. Dit heeft wel een maandje geduurd.

7. mroos

mroos Niet meer actief

Ik ben ook tegen laten huilen hoor;), maar ik geloof dat er een tussenweg is tussen telkens aanleggen én laten huilen.
    Voorlopig zit ik ook nog op 2 nachtvoedingen en die zie ik ook niet snel weggaan, dus ik denk dat je de strekking van mijn verhaal niet helemaal begrijpt.
    Ik weet dat genoeg mensen het er voor over hebben, maar ook genoeg niet. Ik vind dat borstvoeding niet per se gelijk moet staan aan het promoten van 5x per nacht voeden en je volledig en enkel toespitsen op de behoeften van je kind, want een mama die volledig aan zichzelf voorbij gaat ten behoeve van het kind is ook niet altijd een goede mama.
    Zo werd ik afgelopen 2 maanden al moe van de soms vele voedingen aan mijn jongste zoon, en merkte ik dat ik dit soms afreageerde op mijn oudste, dat mijn relatie er niet beter op werd, en dan ben ik nog niet eens weer aan het werk. En dus stuur ik nu rustig aan op een ritme, en probeer ik eerst met andere manieren te troosten als het eigenlijk nog geen 'tijd' is(mijn tijd in mijn hoofd ja), omdat ik er uiteindelijk een beter mens van word als ik een beetje weet waar ik aan toe ben. En natuurlijk voed ik wel als ik zie dat hij echt honger heeft, maar ik zet het niet meteen in als troostmiddel. (de e erste 2 maanden wel, maar nu ik weer bijna moet werken ga ik dit een beetje 'afbouwen').

En ik weet dat hier door veel bv-mama's heel anders over gedacht wordt;).

8. babyproject

9. babyproject

@mrroos: ik heb ook vrij snel borstvoeding losgekoppeld van een troostmethode. Ik voedde op verzoek, maar lette wel goed op haar signalen. Borst kreeg ze als ze honger had. Mama kreeg ze als ze mamahonger had.

Maar ik ben met 3 maanden gestopt met borstvoeding, dus nog voordat ze echt de link kon leggen.

Oh, en ik geloof ABSOLUUT niet in laten huilen! Als mijn kindje troost nodig heeft, wordt ze getroost.

10. Riekje74

Riekje74 Actief lid

30 dec 2011
    129
    0
    0
    NULL
    NULL
    Of het zo moet zijn! 2 dagen nadat ik jullie om hulp vroeg is er eindelijk schot in de zaak gekomen;). Ik moet zeggen dat ik al een paar dagen bezig was met proberen uit de fles te laten drinken en toen dat lukte heb ik daar wat kv in gedaan. Overdag 2 kv momentjes ingebouwd van 2 x 80cc max, meer neemt ze niet, tussen de gewone borstvoedingen door. Een olvarit yoghurt-toetje na het eten, de normale borstvoeding voor t slapen gaan ( wel lag ze er pas om 20.00 in dit keer) en ik maar wachten vanaf een uur of 22.30. Hè ze is er nog niet. 23 uur nog niet, 23.30 nou, nu ga ik maar naar bed...om vervolgens om 3.30 wakker te worden van mijn dochter die wil drinken. Geweldig niet? Misschien toch een wat voedzamer dag gehad...het zal toch niet echt aan mijn voeding liggen? Vaker aanleggen hielp niet, maar dit dus wel ( afgelopen nacht althans, ik juich niet te vroeg) dus je zou bijna gaan twijfelen aan de voedingswaarde van mijn melk...
    Om 4 uur legde ik haar weer terug ( ze nam uitgebreid de tijd) en toen kwam ze weer om 6 uur. Menig ander zou zeggen: wat n gruweltijden, mar ik ben er erg blij mee. Van mij mag t voorlopig zo blijven! Bedankt voor t meedenken in ieder geval!

Deel Deze Pagina