Slaapprobleem waar heen voor hulp?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sandraske, 18 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Onze dochter van 4 slaapt nog steeds ontzettend slecht.. Iemand een idee waar ik terecht kan voor hulp hierbij?

Huisarts en cb heb ik niks aan...

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm mijn eerste gedachte was... Naar de huisarts.
    Als je dat niet wil wordt het lastiger.. In nl gaat heel veel via de huisarts.
    (Wij hebben net ontdekt dat je ook naar logopedie kunt zonder verwijsbriefje omdat onze dokter enkel een verwijsbriefje wilde schrijven als de school een brief schreef dat het nodig was...)

Dus wellicht kan je wel ergens terecht... Maar ik zou niet zo snel weten wat voor dokter je dan moet zijn.

Je zou een homeopaat kunnen proberen?
    Dat is puur natuur en hoef je niet langs de huisarts.
    En mijn idee is altijd dat ze vaak net even verder kijken dan welke pillen handig zijn.

(Heb je al eens die druppels geprobeerd van vsm? Of melatonine tabletjes. Beiden te koop bij de drogist.)

3. Emo

Emo Fanatiek lid

6 nov 2013
    1.855
    1
    36
    Vrouw
    Moeder
    Zwangerschapspagina
    Vervelend, hier ook een kind, dat pas rond 4 jr door sliep. Wil je er iets meer over vertellen?

4. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant

homeopaat zijn we al geweest, melatonine en zelfs slaapmedicatie al geprobeerd maar helpt geen van allen eigenlijk.. huisarts en cb zeggen het is een fase maar deze fase duurt al heel lang helaas..

5. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Bedoel je met slaapproblemen: gedragsmatig of echt lichamelijk?

6. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #6 piccolina, 19 nov 2014
    Laatst bewerkt: 19 nov 2014
    Bij kinderziekenhuizen hebben ze slaappoli waar je terecht kan na onderzoek kinderarts als hij niets vind.
    Met 4 jaar kunnen ze meer onderzoek doen dat bij babys ze kunnen ook op monitor aansluiten.

Er is ook slaapkliniek ergens in het land maar weet niet of dat vergoed wordt.

Melatonine is erg gewaarlijk hier onder geen enkele omstandigheiden kinderarts in kinderzh dat geven aan kinderen.
    Ik weet niet of je dat voorgeschreven had gekregen of recept van kinderarts?

7. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    in het kort: ze is standaard iedere dag tussen 4 en 5 uur wakker en valt dus s avonds dus 17 en 18 uur in slaap.

ofwel haar bio ritme is gewoon verstoord (al 3 jaar)..

we hebben geen idee meer wat we er aan kunnen doen, maar dit heeft zijn weerslag op het hele gezin en ben er nu wel echt heel erg klaar mee..

ik weet niet waar ik nog terecht kan, huisarts en cb zijn niet echt behulpzaam.. een keer wakker worden, vind ik helemaal niet erg maar ze gaat gewoon niet meer slapen als ze wakker is geweest en maakt ons en ook onze jongste dochter wakker, ze valt vaak in slaap voor het eten s avonds. ik maak haar dan wel wakker maarja eten doet ze dan niet echt meer natuurlijk dus uiteindelijk heeft ze er zelf ook echt last van..

8. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant

ik heb gewoon melatonine van de kinderarts gekregen hoor.. ze heeft een aantal medische problemen gehad, veel in zh gelegen tussen de 1 en 2 jaar ivm koortsstuipen, anderhalf jaar ab gehad ivm terugkomende blaasontstekingen, oorontstekingen, keelontsteking. Inmiddels is de nierreflux weg, zijn alle amandelen eruit en heeft ze buisjes gehad (die zijn er inmiddels uit). nadat alles achter de rug was, sliep ze beter maar nog steeds dus dat verkeerde ritme..

9. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Hoe kun je dat van de buitenkant zien?

10. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Daar dacht ik ook aan. Alleen even naar de huisarts voor een doorverwijzing naar een slaapkliniek.

Ik heb je berichten in de loop der jaren gevolgd, onze dochter was ook zo vreselijk erg, maar nu slaapt ze sinds een paar maanden tussen halfacht 's avonds en halfzes 's ochtends. Aanvaardbaar dus.

11. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Fijn! dat zijn inderdaad acceptabele tijden..

12. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik vroeg het meer ter verduidelijking. Uit haar openingspost kon ik niet opmaken of de slaapproblemen te maken hadden met niet inslapen/ doorslapen of bioritme of dat het was dat ze eruit wil komen, loopt te "spelen" 's nachts, etc etc, gedragsmatig dus.
    Maar dat laatste blijkt niet aan de orde, maak ik nu op uit latere berichten.

13. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    bioritme dus ;)

al het medische is uitgesloten inmiddels, ze wordt wakker en gaat gewoon niet meer slapen, is dan ook niet moe meer.. in mijn ogen moet het klokje gewoon gereset worden, maarja hoe? daar zoek ik hulp bij..

alle huis-tuin-keuken tips hebben we al geprobeerd uiteraard dus daarom ook korte openingspost, ik zit niet te wachten op de ongetwijfeld goed bedoelde tips zoals slaapwekkers, eerder/later naar bed etc...

ik heb inmiddels contact gezocht met een slaapkliniek, kan daar terecht zonder verwijzing eventueel..

14. Emo

Emo Fanatiek lid

6 nov 2013
    1.855
    1
    36
    Vrouw
    Moeder
    Zwangerschapspagina

Herkenbaar! Wat ontzettend rot, vooral voor haar. Want zij kan er natuurlijk ook niets aan doen. Hier ook van alles geprobeerd, van homeophatische middelen en dranken tot bezoekartsen. Maar van dat alles hielp niets..

Wat wij op den duur deden is verschuiven met de bed tijden 'savonds en ervoor zorgen dat er geen middag dut werd gedaan, bezig houden/afleiden. En steeds 10 minuten verschuiven met de avondklok totdat we de half 7/7uur bereikten. En op een dag werd het klokje spontaan rond geslapen. Een wonder geschiedde!

Weet niet of ze een klok op haar kamer heeft. Waar ze zelf naar kan kijken hoe laat het is. Dat ze leert dat ze niet voor een bepaalde tijd opstaat uit haar bed. Of dat als ze wakker is, rustig op haar kamertje blijft, en papa/mama niet gaat wakker maken. Totdat mama/papa het van haar vragen.

Echt heel veel sterkte gewenst, ik weet zelf uit ervaring hoe ontzettend vermoeiend en zwaar het is om een kindje te hebben dat ontzettend slecht slaapt sinds kleins af aan, en denk vele ouders met ons. Het is een moeilijke tijd, maar hier komen jullie ook doorheen! Ik hoop voor jullie, al heel snel.

15. Emo

Emo Fanatiek lid

6 nov 2013
    1.855
    1
    36
    Vrouw
    Moeder
    Zwangerschapspagina
    Sorry, je laatste post lees ik nu pas. Gaf dus wel de tip met klok/wekker en later naar bed.

De slaappoli is een goede stap, succes.

16. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja die fase duurde bij ons tot ze inderdaad een jaar of 4 was.en daarna is je eigen bioritme ook naar z'n grootje.
    Dus dan slaapt zij en jij ligt nog steeds klaarwakker in bed.

Leuk dat het een fase is... Maar het sloopt je wel.
    Heeft heel wat moeite gekost om mijzelf ook weer in model te vouwen.
    De tips van onze huisarts (voor volwassenen dus eigenlijk) is een heel strak ritme aanhouden.. Vaste tijden eten, slapen, dagelijks maar niet te zwaar sporten.. Liefst zelfs je klusjes op vaste tijden.
    Maar dat kun je met zo'n uk natuurljk lastiger doen....

Hier behalve stiekem dus toch de gerukte tips weinig echte goede tips.
    Wel medeleven... Ik weet hoe het voelt :)
    En nog steeds slaapt ze weinig hoor... Ze is nu 7 en slaapt meestal van 9 tot 5-6 uur. Ze moet wel om half 8 naar boven en ze mag doordeweeks niet naar beneden voordat papa gaat douchen om 6 uur.
    Dan leest ze maar een boek of speelt met d'r knuffels... Maar ik heb wel veel meer slaap nodig en wil ook nog wat tijd voor mezelf 's avonds :)
    En 'à ochtends doet ze overal het licht aan.... Onmogelijk af te leren lijkt het... Dus dan maar gewoon op bed blijven.
    Kan ze ook niet al heel stilletjes een paar uur op de iPad spelen terwijl ik slaap. Nergens voor nodig ;)

17. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ja, duidelijk nu :) Dan heb ik helaas ook weinig tips voor je :( Lijkt me heel rot, voor jullie allemaal! Mijn dochter is wel vaak op tijd wakker, maar gaat wel normale tijd naar bed. ik heb haar nu zover dat ze wel op haar kamer blijft, zodat de rest van het gezin wel tot ene schappelijke tijd kan slapen. Ik heb een slaaptrainer die ik steeds een minuutje later heb gezet. Maar ik kan begrijpen dat dit onhaalbaar is wanneer je echt meer dan een uur moet overbruggen..
    Sterkte..

18. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Maar wat als je haar gewoon niet laat slapen 5-6 uur?
    Gewoon echt bezighouden ergens gaan wandelen. En dan 7 uur naar bed bijv.? En ik vrees dat je dat weken moet doen om ritme veranderen..

19. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant

Dat doe ik normaal ook niet, maarja ze valt gewoon echt om als ik een minuutje niet oplet slaapt ze gewoon.. Op debank, aan tafel, op de grond, op de wc, vorige week lag ze in t speelhuisje buiten te slapen..

Ik heb nog een kleintje van 10 maanden, die ook graag aandacht en eten wil en dat eten komt niet vanzelf op tafel helaas... Ook wandelen gaat niet om die reden, dat deed ik wel toen onze kleinste dame er nog niet was...

Ik ben altijd alleen met de kids op deze tijd, manlief werkt tot 19 uur...

20. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant

Het zijn hier idd twee dingen, het is s avonds strijd om wakker te blijven en s morgens strijd om in bed te blijven tot een schappelijke tijd...

Ik ga zometeen even met haar het gesprek aan hierover, ik ben benieuwd...

Deel Deze Pagina