Hi! Vandaag met Eva naar het consultatiebureau geweest, nu had ik het al eerder door maar nu hoorde de arts het dus ook: Eva lispelt, oftewel ze praat regelmatig met haar tong tussen haar voortanden ipv erachter. Nu moet ze dus naar logopedie en eigenlijk het duimen afleren. Maar ik heb een beetje mijn twijfels. Duimen afleren wil ik best proberen, maar ik heb het haar uitgelegd en nu zit ze telkens demonstratief te duimen terwijl ze altijd alleen duimt als ze gaat slapen, dus maar zo'n 15 minuten per dag ofzo. En om nu met Bite-X te beginnen, vind ik erg zielig. En hoeveel kinderen duimen er niet en hebben (uiteindelijk) geen problemen en geen logopedie nodig? En moet er aan lispelen altijd wat gedaan worden of gaat het ook vanzelf over? Wil best naar logopedie met haar, maar is het écht nodig? Ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen!
hmm slissen noemde onze logopediste dat altijd ik heb het jaren gedaan.. en nooit echt 100% weg te gaan als ik mijn best doe wel hoor.. maar ik moet er op blijven letten en dat doe ik gewoon vaak niet. maar ze heeft nooit zelfs maar gesuggereerd dat duimen de oorzaak was... (en ik heb echt wel vrij lang geduimd dus dat was op zich wel een argument geweest)
gewoon naar de logopedie gaan. Die kan altijd nog beoordelen of ze moet stoppen met duimen. Enneh een mooie manier om het af te leren is gewoon een pleister op de duim te plakken. zo heb ik het vroeger ook afgeleerd. Ik heb zo tot mn 5e geduimd en ik praat normaal en mijn gebit staat keurig recht zonder dat er ook maar een beugeltje aan te pas is gekomen.
Mijn kinderen duimen allebei en de oudste wordt in maart 5, beide spreken ze perfect. Duimen afleren is heel erg moeilijk, wij zijn er met de oudste mee bezig dat ze het overdag niet meer doet.
mja wij proberen het toch wel.. en overdag niet-duimen is geen probleem. maar in bed schuift hij er ongemerkt toch altijd in... meestal als ik later boven kijken heeft ze dr duim niet in haar mond maar nog wel haar mond open en de duim braaf in de juiste houding op haar kussen. zeg ook altijd savonds "niet duimen he" en dan belooft ze plechtig het niet te doen.. draait zich om en stopt volautomatisch die duim er alsnog in. kan me overigens prettigere manieren voorstellen om het af te leren dan dat anti-bijt-spul. bijv. een pleistertje om dr duim.. dat duimt ook vies.
Dat er kinderen zijn die duimen en niet lispelen, wil natuurlijk niet zeggen dat het niet tóch een oorzaak van lispelen kan zijn. Kinderen die duimen, duwen vaak hun tong wat verder naar voren, waardoor hij ook met ontspannen praten wat verder naar voren komt en articuleren dus lispelig wordt. Het ene kind doet dit wel, het ander niet. (Net zoals er ook kindjes zijn die wel lispelen en niet duimen ) Duimen afleren is moeilijk, maar uiteindelijk lijkt het mij wel slim om die factor weg te halen. Proberen met een pleister kan idd, dat is minder vies dan meteen Bite-X. Zelf heb ik het met Bite-X afgeleerd, razendsnel
@andrea: tja.. ik vond een pleister ontzettend vies... brrrrrrr ik vind het nog steeds vies bij de gedachte alleen al wij hadden ook van die fijne ouderwetse pleisters die amper loslieten en van een soort van stof waren.
Hier hetzelfde probleem. Mijn dochter is een fanatieke duimer en dus niet alleen in bed helaas. We hebben een pleister geprobeert, maar die haalt ze er gewoon af of duimt door. :O Bite X helpt in zoverre dat ik er alleen al over hoef te beginnen, maar dat gaat dan wel de hele dag door. (ze kokhalst echt van dat spul) En ze slist ook idd, haar algehele spraakontwikkeling vind ik persoonlijk niet heel best. Ik denk zeker wel dat dit met het duimen te maken heeft. Nu moet ze volgende maand op een extra controle bij het cb, (bij het vorige standaard bezoek zei ze namelijk niet veel). We kijken dan of logopedie nodig is en ik ben bang van wel! Alleen.... hoe gaat dat bij een logopedist. Ik zie mijn dochter echt nog geen opdrachten uitvoeren eigenlijk. Maar baat het niet, schaadt het niet, toch? Ik zou wel gaan dus.
Even snel hoor, ben aan het koken . Eva praat wel heel goed, alleen dat lispelen dus soms en dat zie en hoor je best wel. Pleister om haar duim haalt ze er denk ik zo weer af en ik denk dat ze met pleister 's nachts half onbewust toch ook duimt. Bite-X vind ik inderdaad wel zielig. Ik weet ook niet of ze wel zonder duim in slaap kan vallen eigenlijk, want ze doet het altijd met slapen gaan. Overdag helemaal niet dus, behalve toen ik er dus vanmiddag over was begonnen. Ze werd echt een beetje boos toen ik zei dat ze eigenlijk moet stoppen met duimen.... Ik heb ook lang geduimd trouwens en ik heb ook de neiging tot lispelen, dat zei de orthodontist destijds ook tegen mij. Maar ik heb nooit logo gehad en praat volgens mij best normaal . Ik dacht eerst dat slissen en lispelen iets anders was, maar is volgens mij wel hetzelfde. Ik ga sowieso wel naar de logo en zie dan wel. Ik vind het wel raar dat het cb het er nooit eerder over heeft gehad, of is dat niet raar? We moeten ook al naar de oogarts, normaal is alles helemaal goed en nu zijn er opeens 2 dingen... Maar gelukkig niet ernstig ofzo
Toevallig hadden we gisteravond ouderavond op de creche en daar was een logopediste aan het woord. Ze adviseren om vanaf 2 jaar het duimen/spenen af te leren. Tot aan 2 jaar hebben ze die zuigbehoefte, na die 2 jaar is het een gewoonte. Het beste is het om zo vroeg mogelijk af te leren. Hoe ouder ze zijn hoe lastiger en ik kan het weten want heb het 12 jaar gedaan De logopediste zei ook dat heel veel kindjes daardoor een open-mond ademhaling hebben. Ze adviseerde om s' avonds als je kindje in slaap gevallen is de speen/duim uit de mond te halen en de lipjes op elkaar te doen. Dit durf ik niet want geheid dat mijn kind wakker wordt haha. Mijn zoontje duimt ook en ik was vanmorgen op het cb en ze adviseren om het in fases af te leren. Dus als hij 's morgens duimt dat je hem er dan op attendeert de duim uit de mond te halen. En zo ga je steeds een stapje verder. Of het slissen ermee te maken heeft weet ik niet. Want ik heb 12 jaar geduimt en ik slis niet. Maar het kan zeker geen kwaad om een keer naar een logopediste te gaan.
Mijn dochter duimt veel en praat perfect, maar zal wel een beugel nodig hebben door het duimen. 1 van haar voortanden is helemaal naar voren geduwd!
hier hebben ze toevallig ook gezegd bij de oudste dat ze wat slist, is ook zo, maar ze heeft een tutje, dat is wel makkelijker af te leren als duimen denk ik maar omdat wij nu aan het verhuizen zijn heeft de arts gezegd eerst dat maar allemaal doen en als het allemaal weer rustig is, dan de tut afleren maar ze hebben het hier niet over logopedie ofso gehad? ik heb zelf wel vroeger ook heeeel lang geduimd wel tot mn 12e ofso, niets hielp ook geen bite ex ofso hahaha en ook wel logopedie gehad en ook beugel haha maar nu slis ik niet meer nouja, in iedergeval suc6 met afleren van het duimen!!
Misschien kun je nog iets met dat ze straks 4 wordt? Dat ze dan een grote meid wordt en die duimen natuurlijk niet Thijmen duimt ook, maar wordt steeds minder. Alleen als ie heeeeel moe is. Hij slist niet, maar heeft wel problemen met de r en de g. Maar of dat er nou mee te maken heeft. Zijn tanden staan wel een beetje naar voren, maar dat was al voor het duimen. Daarin heeft ie echt slechte genen
onze dochter mocht door omstandigheden per direct niet meer duimen.Wij kregen het advies om een washandje aan haar pyama te naaien. werkt echt en mijn dochter accepteerde dit prima.
Hoi suus, Hoe oud was je dochter? Onze kleine meid is nog maar 9 maanden en denk eigenlijk dat he tnu beter was om af te leren met bijv. pleisiters of de tip van jou! Aan de andere kant het is wel haar rustpuntje....moeilijk!