Het gaat dus om mijn jongste dochter. Ze is net drie geworden. Goed waar zal ik eens beginnen. Eigenlijk weten we al heel lang dat ze slim is. Mijn twee oudsten zijn ook niet op hun hoofd gevallen, maar zij is met alles nog veel sneller. Mijn oudste zit met niveau tussen begaafd en hoog begaafd in. Hij is namelijk getest omdat hij wat liep t clownen in de klas ( bleek zich te vervelen). Mijn andere dochter is niet getest maar kan tot nu toe heel goed meekomen. Maar toen kwam Hanna dus. Ontwikkeling ging erg vlot. Omrollen, zitten en zich optrekken ging in sneltreintempo, buikschuiven deed ze niet. Met 7 maanden trok ze zich op, 8 maanden stapjes langs de tafel en met 9 maanden liep ze goed los. Ook met praten was ze toen al begonnen. Papa en mama werd al snel uitgebreid met allerlei woorden en met een jaar had ze al een grote woordenschat. Met anderhalf jaar praatte ze in zinnen van drie woorden en kon ze alle vormen in de vormenstoof doen. Die drie woorden werden er al snel zinnen van vier, vijf, zes en toen ze 2 werd kon je een redelijk normaal gesprek met haar voeren. Volgens Cb praatte ze toen op het niveau van een vierjarige. Ze kende alle kleuren al en kon tot 16 tellen. Allemaal dingen die wij haar overigens niet bewust hadden aangeleerd. Hanna was ondertussen haar vormenpuzzels beu dus kocht ik puzzels met 4 en 6 stukjes. De peuterpubertijd gooide enigszins roet in het eten ( geduld is dan heel moeilijk natuurlijk), maar ze pakte het al snel op. Met 2 en een half jaar legde ze met gemak puzzels van 20 stukjes. Inmiddels is ze dus net drie geworden en kan ik haar nog moeilijk bezig houden thuis. Ze vraagt me de hele dag door het hemd van het lijf. En soms echt moeilijke vragen. Zo wilde ze een half jaar geleden weten waar mensen zijn voordat ze geboren worden en waar ze heen gaan als ze dood zijn. Ook het waarom is ruimschoots begonnen. Een tijd geleden heb ik een IPad aangeschaft. Daar doet ze nu memory en puzzels op. Ik had een leuke app met 'beginnend rekenen' aangeschaft, maar vragen als wat is meer/minder, groter/ kleiner zijn eigenlijk veel te simpel voor haar. Een paar dagen geleden had ik wat gelezen in een artikel en nam de proef op de som. Ik vroeg haar, zonder vingers of iets anders visueels te laten zien. Hanna, als ik jou 1 koekje geef, en ik geef jou daarna nog 2 koekjes, hoeveel koekjes heb je dan? Drie, zij ze meteen, had nog niet eens met haar ogen geknipperd. Dus ik heel verbaasd. Ik vroeg, en als ik jou 1 koekje geef, en daarna nog 5 koekjes, hoeveel koekjes heb je dan? Ze was heel even stil en zij toen, zes. Vervolgens vroeg ik haar nog wat sommen, 2 en 5, 5 min 3. Ze heeft ze allemaal correct beantwoord. Ik was stomverbaasd. Maar goed, waarom de topic. Ik weet dus niet zo goed wat ik aan moet hiermee. Mijn oudste heeft een tijdlang goed z'n school verpest omdat hij het te druk had met de lolbroek uithangen en loopt nu zelfs met een aantal vakken achter. Dat wil ik dus niet nog eens. Bovendien word ik echt somber van de gedachte dat Hanna nog een jaar moeten wachten voor ze naar school mag en dan Nog eerst 2 jaar verplicht moet gaan 'kleuteren'. Daar zit ze namelijk absoluut niet op te wachten, ze wil NU naar school en vraagt regelmatig naar de letters en dat soort dingen. Ze begint zich thuis danig te vervelen ondertussen en ik heb niet altijd tijd voor haar omdat ze nog een broertje van een half jaar heeft.... Advies en tips gevraagd dus!
Nee. Dat konden we eerlijk gezegd financieel niet opbrengen. Ingewikkeld verhaal, maar man is pas z'n werk kwijt.
Dan zou ze moeten overblijven. Maar op zich is het twee keer per dag wel aan te fietsen ja. Ik kan alleen geen iq test zelf betalen voor de toelating.
Hhhm.. Als ik jouw verhaal lees dan is mijn zoontje ook erg slim. Hij wordt in dec drie en kan ook alles wat jij beschrijft. Plus dat hij het hele alfabet kent, zijn naam al een half jaar spelt , probeert alles te lezen wat hij tegenkomt en ik miet elk woord spellen wat hij tegenkomt. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal want in eerste kind. Alleen motorisch loopt hij echt niet voor maar nog net niet achter . Hij krijgt wel uitdaging op kdv waar hij 2 dagen is. Maar dat is vooral ook lichamelijke uitdaging. Ze hebben wel in dagen dat hij veel kan want toen ze kindjes tot tien leerden tellen telde hij al tot 40. Dan vragen ze hem om juist terug te tellen etc Maar kun je haar niet uitdagen met eigen kennissen zodat t geen geld kost? Met oudere kindjes samen laten spelen zeg maar?
Hebben jullie al een schoolkeuze gemaakt? Zo ja, misschien contact opnemen met de school, wellicht is er in overleg wel mogelijk om haar evt thuis wat lesmateriaal aan te bieden of hebben ze tips wat je het beste kunt doen.
Klinkt idd als een vlotte meid. Of ze hoogbegaafd is kun je nu nog niet zeggen wel dat ze een ontwikkelingsvoorsprong heeft. Je weet niet hoe ze zich verder gaat ontwikkelen. Als ze straks naar school gaat en het blijkt nog steeds dat ze verder is, klaar is met spelen en toe is aan meer uitdaging dan kan er voor gekozen worden om haar 1 jaar te laten kleuteren ipv 2 jaar. Dit zijn wel uitzonderingen hoor maar het kan wel. Voor nu zal ik kijken waar haar interesses liggen en daarop inspelen. Vind ze sommetjes maken leuk? Pak eikels, cijferkaartjes en bedenk samen sommetjes.... En misschien kijken wat ze lastig vindt en daar ' aan gaan werken'.
Je kan inderdaad hooguit van een ontwikkelingsvoorsprong spreken. Of ze echt 'hoogbegaafd' is zal de tijd moeten uitwijzen, maar tenzij het in jullie familie voorkomt is die kans bijzonder klein. Wat jij opnoemt is overigens niet zo heel bijzonder voor haar leeftijd, mijn dochter en haar speelmaatjes/klasgenootjes kunnen dit allemaal ook wel. (We hebben het wel over Azië hier overigens). Dat je je zorgen maakt over hoe haar nog een jaar bezig te houden kan ik mij voorstellen ja. Lastig dat jullie financiën ook niks toelaten nu. Misschien dan toch proberen via jullie sociale netwerk haar wat meer uitdaging te bieden op een speelse manier, zodat ze sociaal-emotioneel en fysiek ook niet tekort komt. Voor de rest gewoon nog even afwachten tot ze echt naar school gaat en dan bekijken hoe ze zicht ontwikkelt, in een jaar kan er zoveel gebeuren!
Informeer eens bij je gemeente of er geen minimaregeling is voor de peuterspeelzaal, hier kost het maar 10 euro per maand onder een bepaald bedrag aan inkomen. Het lijkt me dat zij én jij dan in ieder geval een paar dagdelen wat te doen cq. rust hebben. Met leeftijdsgenootjes spelen is altijd heel goed voor de ontwikkeling en bovendien kunnen de leidsters daar ook goed inschatten of ze inderdaad echt ver voorloopt of 'gewoon' een voorsprong heeft.
Ik zou eens kijken waar ze minder goed in is.. en daar ook aandacht aan besteden. Hoe gaat het sociaal, hoe gaat het motorisch, hoe gaat het sociaal-emotioneel... etc (zonder natuurlijk natuurljk de interesses ed te negeren!) Mijn zoon is zeer taalvaardig maar (veel) minder sterk in zijn motoriek. We hebben hem een tijdje op kinderhockey gedaan... vond ie geweldig.. kon er geen barst van maar hij leerde er veel van. Ook peutergym, dansles etc kunnen uitkomst bieden zonder af te wijken van 'gemiddeld'
Ik herken me in jouw verhaal. Onze oudste 2 (2002 en 2005) hebben het ook heel makkelijk op school. Zitten in de plusgroep war ze redelijke uitdaging krijgen. Onze oudste gaat volgend jaar ws naar het gymnasium zonder dat hij hier moeite voor heeft moeten doen op school. Onze jongste uit 2008 ging op haar derde ook een tandje sneller dan haar broer en zus. Waar ik de oudste twee no uitgedaagd kreeg was het bij haar een stuk lastiger. Ze had ookal interesse in letters lezen en schrijven en maakte met speelgoed de leukste rekensommen. Ook was zij in tegenstelling tot de oudste twee motorisch ook heel sterk. Inmiddels is ze bijna 5 (volgende week) en gaat het super op school. Ze dagen haar enorm uit en het gaat prima. Inmiddels kan ze al korte zinnen lezen en schrijft ze zelf al briefjes. Ik zou kijken of je bij de gemeente een vergoeding voor de PSZ kan krijgen zodat je een beetje ontlast kan worden want het eet echt energie. Verder loopt het vast los als ze eenmaal naar school gaat.
Hier ook eentje die snel gaat. Ze zijn haar nu op school aan het toetsen of ze volgend jaar direct door kan van gr1 naar gr3. Wij hebben er onze bedenkingen bij, gezien het sociaal emotionele en ook wel haar spanningsboog. Ze leest en schrijft al leuk, maar op de momenten dat zij er zin in heeft. Ik zie het nog niet zo voor me dat ze dat de hele dag wil gaan doen. Volgens mij heeft ze het nu naar haar zin op school, ondanks dat wat ze in gr1 doen wel echt heel makkelijk is voor dr.. Motorisch is ze redelijk, loopt niet achter, maar ze kan soms wel wat bangig zijn. Maar bv fietsen kon ze met 3,5 en op zwemles gaat ze ook als een speer. Ik herken het wel dat je thuis zoveel moet uitdagen. Mijn dochter verveelde zich als peuter snel en kon zich niet zo goed vermaken, vond ik (ging wel 3x/wk naar psz+1x zwemmen). Dat werd wel beter toen ze bijna 4 was en nu helemaal, zeker als er vriendinnetjes komen spelen. Het sociale vindt ik nu veel belangrijker en dat weegt dus ook heel zwaar mee in onze (mogelijke) beslissing. Oh, ik geloof niet dat ze hoogbegaafd is of wordt. Dr vader is/was dat wel. Ik vind haar niet super bijzonder tov andere kindjes. Ze is wat sneller, maar dat waren wij, de ouders ook. En daarbij is ze enigkind en heeft dus meer aandacht gehad (en ik ben niet echt een speelmoeder, maar vindt t af en toe wel leuk om haar iets te leren).
Mijn idee. Ik zou me op deze leeftijd nog geen 'zorgen' maken om hoogbegaafdheid.... Behalve de reken sommetjes ontwikkelde onze dochter zich hetzelfde, ze gaat sinds kort maar school en daar is ze helemaal op haar plek, er zijn weer een heleboel nieuwe uitdagingen.
Herkenbaar hier een dochter van net 3 met een ontwikkelingsvoorsprong, wat zich ook wel uit in uitdagend gedrag. Wij zijn begonnen met Loco Bambino en daarin vindt ze wel wat uitdaging. Wat moeilijkere puzzels en verder lekker laten fietsen helpt ook en veel afwisseling. Wanneer we haar niet genoeg uitdaging geven wordt ze onrustig. Mee laten helpen met nieuwe taakjes in huis wil ook wel helpen. Hopelijk heb je er wat aan, maar ik zie dat je meer kinderen hebt en dan valt het ook niet altijd mee ze wat passends aan te bieden omdat je nog meer te doen hebt. Veel succes! O ja, ik heb gehoord van een deskundige dat het wel belangrijk is dat ze overal op haar ontwikkelingsvoorsprong inspringen, dat het dus overal gevoed wordt. Als dat bijv. op het kinderdagverblijf niet gebeurd kan ze daar gefrustreerd van worden..
kun je niet lekker naar de bibliotheek met haar? Bij ons is die gratis voor kinderen. Mijn zoontje stort zich op de dinosaurusboeken en boeken over vulkanen.. ridders.. you name it. En idd blijven prikkelen met dingen waar ze misschien minder ver in is. Fietst ze al zonder zijwieltjes? Helpen met koken? Poppetjes tekenen? En het is misschien niet erg constructief van mij om te zeggen, maar wel een ipad en geen geld voor een psz vind ik wel een beetje de omgekeerde wereld. Ik zou de Ipad dan maar op marktplaats zetten, daar kun je heel lang van naar de peuterspeelzaal.
Kijk eens of je op mp mini loco kan vinden mijn dochtertje bijna 3 vindt dat ook geweldig. Ze doet dan niet de bambino maar de 'gewone' mini loco met rekenspelletjes, taalspelletjes en ontwikkelingsspelletjes. Waar ze zich normaal heel snel verveeld kan ze zich daarmee echt ruim een uur bezig houden. Ook kun je op internet diverse kleuterjuffen vinden die allerlei werkbladen en knutselideeen neerzetten dit is ook erg leuk en direct leerzaam om te doen. Zeker als je het in een soort thema vorm doet bijv. 2 weken vergeet ook zeker niet naast het cognitieve het motorische onderhanden te nemen en haar daarin uit te dagen. (ik ben zelf kleuterjuf en merk dat veel ouders het prikken, scheuren, plakken vergeten terwijl dat juist belangrijk is dat ook dat ontwikkeld wordt)
Ik heb 7 jaar op school gewerkt met kinderen met achterstand of hoogbegaafdheid. Zo vroeg hoofdbegaafd zijn is eigenlijk niet van te spreken. Ik verbaasde me er altijd over dat kinderen die naar school komen niet eens een schaar kunnen vasthouden precies wat charmedknorrie zegt, kan ze dat al? Anders zou ik dat gaan oefenen. Prikken, kleuren binnen de lijntjes, scheuren, plakken dat wil zeggen niet de hele kwast in de pot maar een beetje aan de kwast doen, knippen over de lijntjes, borduren, kralenplank figuren namaken, ruimtelijk inzicht ect anders kun je daar nog wel wat mee doen.
Eens hoor, juffie26. Maar het is ook maar net wat een kind wíl.. Mijn dochter begint namelijk nu pas netjes te kleuren. Ik heb haar daar altijd wel in gestimuleerd, maar ze had er nooit zoveel zin in.. Ging al snel krassen, lekker snel klaar . Terwijl ze het wel leuk vond om te tellen in allerlei vreemde talen bijv. Je zoekt toch naar dingen die je kind ook graag wíl leren, leuk en interessant vindt. Behalve borduren, kan ze de rest wel. Maar ook zo met prikken. Meestal had ze daar gewoon geen zin in, of was ze snel klaar mee. (En logisch ook. Dat vind ik zo'n suffe bezigheidstherapie! Ik snap wel dat t goed is voor de motoriek enzo. maar ja, jemig, waarom helemaal uitprikken als je het ook kunt knippen. Haha, ik begrijp dr wel wat dat betreft.) Maar ze vindt t wel leuk om met strijkkralen vormpjes te maken of een patroon na te maken. Of vlechten, strikken etc. Maar dat is nu he. Een jaar geleden zat ze nog hele dagen thuis en kon ik haar daar echt niet de hele tijd mee vermaken. Veel 'cognitieve' dingen leerde ze ook gewoon spelenderwijs. Op de fiets of in de auto, vaak ging ze vanuit haarzelf rijtjes opdreunen of vragen stellen.