Zoontje wil niet makkelijk slapen, hoe aanpakken?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Minny, 20 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ons zoontje van 2,5 jaar is vaak klaarwakker als we hem tussen 7 en 8 naar bed brengen. De laatste tijd komt hij steeds uit bed en als hij dan ziet dat ik hem zie dan rent hij gauw weer terug naar zijn kamer. En hij slaat zijn deur expres heel hard dicht. Echt uitlokken dus :p Ik werd net een beetje boos en toen hij de deur weer dicht wilde gooien heb ik hem vrij boos opgepakt en in bed gelegd. Hij schrok ervan en moest huilen. Gelukkig gaf hij toen wel toe aan zijn vermoeidheid en toen ik even rustig bij hem zat viel hij heel snel in slaap.

Hoe kan ik dit nou beter aanpakken?

2. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Doorzetten! Hem gewoon steeds weer terug naar zijn bed brengen, en zonder iets te zeggen terug leggen. De eerste dagen zal hij je meer gaan uitproberen, maar vaak is de lol er dan wel af.

3. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    idd doorzetten. hier hielp het door iets weg te halen wat hij graag om zich heen had. als hij bleef dollen haalde ik bijv. een knuffel weg (hij heeft meerdere favo) en die kreeg hij pas terug als hij goed bleef liggen.

als hij het heel bont maakte kreeg hij het pas de volgende dag terug. duurde 1 1/2 week en daarna amper problemen nog

4. xxcaatxx

xxcaatxx Actief lid

6 mei 2009
    176
    0
    0
    Slaapt hij 's middags nog?

5. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ja een uur ongeveer.

6. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Maar als ie niet gaat dan houdt hij de dag niet vol.

7. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Let goed op vermoeidheidssignalen. Ik vind 20.00 uur wel laat hoor maar misschien helpt het om hem een half uurtje later naar bed te brengen? Of juist iets eerder want als je erg moe bent kan je lichaam ook juist adrenaline aanmaken zodat het lijkt alsof je veel energie hebt (dit herken ik bij mezelf en bij mijn dochter).

Als je het idee hebt dat hij zijn grenzen aan het verkennen bent vrees ik dat je veel geduld nodig hebt en consequent moet blijven.

Mag hij een boekje lezen in bed?
    Bouw je het druk zijn af voordat hij naar bed gaat? (denk maar aan jezelf. als je gesport hebt ga je niet meteen slapen maar zit je eerst rustig)
    Ik geef weleens een kopje thee in bed. Misschien is niet iedereen het daarmee eens maar ik doe het zelf vaak en mijn dochter slaapt heerlijk met een warme theebuik ;)

Succes ik hoop dat je er iets uit kunt halen wat je helpt. Het is zomaar een brainstorm hoor :)

8. muis26

muis26 Fanatiek lid

mijne deed dat ook :) heb m in een slaapzak gelegd en nu komt ie er nooit meer uit heerlijk :)

9. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Oh echt? Die van mij is al meer dan een jaar uit de slaapzak.

10. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Maar daar groeien ze toch ook een keer uit?

11. susanne85

susanne85 VIP lid

13 aug 2007
    9.810
    866
    113
    Noord Holland
    Hier t zelfde probleem gehad met de jogste van 2jaar 4 maand.

Wat hier vooral hielp was de nanny techniek. Eerste x terug leggen en zeggen dat hij moest gaan slapen omdat t toch echt bedtijd was, 2de x gezegd dat hij moest gaan slapen en vanaf de 3de x niks meer zeggen en zonder aan te kijken weer terug leggen tot dat hij zn bedje niet meer uit komt.

Belangrijkste is om consequent te blijven en vooral volhouden. Heeft hier denk 2 weken geduurd en daarna kwam Hijecht zn bedje niet meer uit.

Max zegt nu zelf al "niet bedje komen" dus t werkt echt wel;)

Succes!

12. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Hier hebben weook alle truuks uit de doos moeten halen. En nog gaat het bij vlagen goed (sinds Sint in het land is zijn we weer gemiddeld 1,5 uur kwijt voor hij slaapt)

Heel strak bedtijdritueel (Bij ons is dat: zonnetje (vitaminekauwtablet), tanden poetsen/wassen, Bert (de poes) eten geven, pyama aan, bed in (samen) verhaaltje lezen, zelfverzonnen verhaaltje vertellen, de dag doornemen (wat vond je vandaag het leukste?) nog even stil naast hem blijven liggen.

Helaas is dat laatste uitgegroeid tot: je moet blijven tot ik slaap. En dat is natuurlijk niet zo handig. Maar geen idee hoe ik dat kan laten stoppen. Nu, midden in de sint-stress gaat dat zeker niet lukken. Maar ooit zal dat toch moeten. Dus als iemand tips heeft...

Ik maak weleens de grap dat over 15 jaar zijn vriendin die taak over kan nemen.

13. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk

Als het een fase is zou ik gewoon blijven. Hier hebben we dat ook soms. Moeten we ineens erbij blijven tot hij slaalt,nu weet ik dat er dan echt iets speelt omdat hij een makkelijke slaper is dus geef ik eraan toe. Normaal gesproken leggen we hem erin en dan horen we hem niet meer tot de volgende ochtend.

Missch helpt het als je hem in bed legt en dan zegt dat je straks nog even komt kijken? En dan straks steeds iets langer uitstelt? Dus als hij erg overstuur gaat dat je dan bv alleen even een angrenzende kamer ingaat en dan even wat opruimt en dan weer terug,even geruststellen en dan weer opnieuw? En dan steeds verder weg gaat? Hier is het standaard zo dat ik na het op bed leggen van de kinderen op zolder een was wegvouw of strijk en/of een was aanzet,dus dan zeg ik tegen onze zoon mama gaat nog even op zolder de was doen en dan kom ik zo kijken. En negen van de tien keer is hij al vertrokken als ik ga kijken. Als hij nog wel wakker is stop ik hem weer even in en geef ik een kus en een knuffel en dan is het goed. Xx

14. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Volgens mij wel normaal en teken dat hij binnenkort zonder middagslaap gaat kunnen. Tenminste, zo was dat hier.
    Ze heeft een hele tijd niet zonder de middagslaap gekunt maar was dan gewoon niet moe savonds en sliep pas rond 21.30 vaak. Wie ben ik om haar te dwingen eerder te gaan slapen als ze niet moe is. (zei ze ook zelf gewoon, ben niet moe) Toen ze smiddags ook zelf niet meer naar bed wilde gewoon eens gekeken hoe dat ging en dat ging prima, en nu gaat ze er om 19.00 in en slaapt ze meteen.

15. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Wil jullie laten weten dat het sinds kort super goed gaat. Hij doet geen middagdutje meer, hooguit even op de bank. En hij draait zich s avonds heerlijk om en gaat slapen :)

Thanks meiden.

Mag straks een slotje op hoor...

Deel Deze Pagina