zwanger en reuma

Discussie in 'Gezondheid' gestart door ylvi, 13 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ylvi

ylvi Actief lid

9 dec 2011
    298
    0
    16
    Hallo Allemaal!
    Ik was even benieuwd of hier ook mensen zijn die zwanger zijn en reuma hebben. Zelf heb ik palindroom reuma (ook wel vliegende reuma genoemd). Ik ben nu bijna 6 weken zwanger en slik plaquenil, dit in overleg met de reumatoloog gehalveerd sinds ik zwanger ben.
    Volgens haar is dit medicijn absoluut niet schadelijk voor het ongeboren kind, alleen mag ik geen borstvoeding geven. Ook vertelde zij me dat de klachten van deze reumavorm veel minder zijn tijdens een zwangerschap.
    Dit is mijn tweede zwangerschap, ons dochtertje is nu ruim 2 jaar. Toen ik zwanger was van haar was de diognose nog niet gesteld en gebruikte ik geen medicijnen. Toen ik na mijn verlof destijds weer aan het werk ging ging het helemaal mis. Eerst verschillende medicijnen geprobeert en nu uiteindelijk veel baat bij plaquenil.
    Wie heeft hier ervaring mee en kan mij iets vertellen over zwanger zijn en (palindroom)reuma hebben?

2. Kimmy87

Kimmy87 Actief lid

4 aug 2010
    197
    0
    0
    Tilburg
    Hoi,

Ik zelf heb ook reuma (wekedelen reuma) Fibromylagie...
    en slik nu tijdens mijn zwangerschap geen medicijnen. Bij mijn vorige zwangerschap 5 jaar geleden ook niet gedaan..
    maar moet zeggen dat ik wel erg veel pijn weer heb voornamelijk in mn heupen en rug.

groeten Kim

3. mammied

mammied Actief lid

14 jun 2011
    108
    0
    0
    huisvrouw
    NULL
    hoi, ik heb RA(reumatoide artritis) en artrose...slik nog wel medicijnen maar echt heel weinig. prednison van 2.5 mg.was eerst 7.5mg voor ik wist dat ik zwanger was. had al overlegd met mijn reumatoloog dus dit mag ik nog slikken. moet wel zeggen dat het slechter gaat nu ik zo weinig slik, maar heb het er wel voor over. leuk is anders maar ach, je krijgt er straks zoveel voor terug en dan kun je weer verder met je normale dosis meds...ik wens je alsnog een hele fijne zwangerschap en hoop dat je nog kan genieten...

4. tamendon

tamendon Actief lid

2 nov 2009
    381
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo

Ik heb ook fibromyalgie en slik sinds ik gestopt ben met de pil geen medicijnen meer.
    Heb nu al regelmatig last van mijn SI- gewricht aan 1 kant.
    Maar wat ik gehoord heb moeten de klachten tijdens een zwangerschap minder worden :)

5. ylvi

ylvi Actief lid

9 dec 2011
    298
    0
    16
    Bedankt voor jullie berichtjes! Altijd fijn om ervaringen van anderen te lezen. Zelf heb ik van mijn reumatoloog ook begrepen dat vaak de klachten minder zijn tijdens een zwangerschap, laten we daar maar op hopen dan!!

6. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    meiden met fybromyalgie denk om jullie b12 dit gaat vaak gepaard met b12 tekort!!!! dus injecties

7. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ja, hier nog eentje. Ik heb de ziekte van bechterew (reuma vooral in ruggenwervels en bekken) en tijdens de zwangerschap zijn mijn klachten juist erger. Bij mijn zoontje kon ik vanaf 20 weken al niks meer, lag op bed of zat in de rolstoel om naar het zkh te gaan voor controles. De bevalling is twee weken eerder ingeleid door deze klachten. Maar ik wil zelf geen medicatie slikken, ook niet omdat ik nog borstvoeding geef aan mijn zoontje. Het is namelijk bekend dat (deze vorm van) reuma in onze familie erfelijk is en dat je door een sterk immuunsysteem te geven (dmv borstvoeding) de kans om de ziekte over te dragen op je kinderen vele malen kleiner is. Dus ik hoop dat mijn inzet (en afzien ;)) zijn vruchten afwerpt en mijn kinderen dit bespaard blijft.

8. saxia

saxia Bekend lid

8 dec 2010
    607
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hee meiden denken jullie ook aan de opties van fysio blijven onderhouden, een ergotherapeut inschakelen voor de verzorging van de kleine na de bevalling en bespreken van eventuele handige hulpmiddelen en langere kraamzorg? heb zelf een milde spierziekte maar merk dat dit soort dingen mij rust geven. Veel succes met de zwangerschappen!

9. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Mag ik de fibromeiden vragen wat ze slikken als ze niet zwanger zijn?

Ikzelf heb nooit wat geslikt (behalve de bekende dingen) en ben op aanraden van reumatoloog weer vlot na mijn 1e zwanger geraakt, omdat ik na deze bevalling met medicijnen ga beginnen.

Ben wel benieuwd naar eraringen
    Vit B12 is hier al geprikt. Was prima!

Liefs

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hi,

Ik heb ook palindroom reuma (al meer dan 20 jaar). Ik slik geen medicatie (heb wel gehad maar mee gestopt omdat de nadelen van de bijwerkingen groter waren dan de voordelen). Bij beide zwangerschappen heb ik beduidend minder klachten gehad EN dat gold ook voor de 9 maanden erna. Wel heb ik meer klachten gekregen van mijn darmen (ik word al jaren onderzocht op Crohn maar dit kan niet worden aangetoond).

Voor mij wordt steeds duidelijker dat deze vorm van reuma hormonaal wordt ingegeven... tenminste ik merk duidelijk dat ik vlak voor de menstruatie meer klachten heb en tijdens de zwangerschappen en de periode daarna veel minder klachten...

Het is allemaal heel goed gegaan.. Zo goed, dat we gaan kijken of het lukt om een derde te krijgen!

11. woezelenpip

woezelenpip Actief lid

12 jun 2011
    220
    0
    16
    Drenthe
    Hoi!
    Ik heb ook al jaren fibro.. Mag nu ook niks slikken alleen heeft de reumatoloog wel gezegd dat als ik echt veel pijn krijg ik aan de bel moet trekken en toch gewoon mijn medicijnen in moeten nemen..
    Slik 2x daags brufen 800 retard en 'savonds voor het slapen paracetamol met codeïne, hier natuurlijk wel een maagbeschermer bij! Heb al heel wat geslikt afgelopen jaren maar dit is waar ik het beste op reageer..
    Voel me zeker beter nu ik zwanger ben maar de pijn is niet weg.. Tot nu toe is het goed te doen!

Succes!

12. Trisha1981

Trisha1981 Bekend lid

27 feb 2009
    841
    1
    0
    Eindhoven
    Hoi,
    Hier ook palindroom reuma en plaquenil gebruikster. Toen ik zwanger wilde worden ben ik iom de reumatoloog helemaal gestopt met de plaquenil. In de eerste weken had nog een paar ontstekingen maar dat ging snel over. Toen ik eenmaal bevallen was en een tijd niet meer gekolfd had kreeg ik ook weer meer last. Toen het niet meer leuk was ben ik weer terug gegaan naar de reumatoloog. Toen heb ik nog een ander medicijn gehad maar dat hielp niet en nu dus weer terug aan de plaquenil wat prima gaat.
    Verder hebben wij geen extra hulp iod gehad tijdens de kraamperiode en daarna. Was ook niet nodig.

13. Enjoylife

Enjoylife Niet meer actief

He meiden

Hier iemand met RA die plaquenil en meloxicam naast de huis tuin en keuken middelstjes gebruikt.
    Ik had in sept met mijn reumatoloog besproken dat ik een kinderwens had en die zei dat de plaquenil geen kwaad kon, maar de meloxicam wel.
    Hij zei wel dat ik die door moest blijven slikken omdat het zwanger worden wel langer zou kunnen gaan duren. Ik ben alsnog op eigen houtje met de meloxicam gestopt en de plaquenil ben ik door blijven slikken tot een paar dagen geleden. Ik durf namelijk niet zo goed meer ;)
    Ik heb volgende maand weer een afspraak en zal alles eerlijk opbiechten :D

Pijn is op dit moment duidelijk aanwezig, maar heb het ervoor over :cool:

Deel Deze Pagina