Slaapproblemen. Wie nog meer? En misschien tips?

Discussion in 'De lounge' started by Arual, Jan 12, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mexicang

mexicang Fanatiek lid

Oct 1, 2008
    4,345
    85
    48
    Hmm... dus ook geen denderende nacht Arual... En vandaag een drukke dag?
    Ik merk dat ik werkelijk helemaal geen zin meer heb om ook maar iets te ondernemen, ben gewoon zo moe...
    Heb net een lijst gemaakt ter ondersteuning voor mezelf voor morgen, bij de neuroloog. Het is gewoon een hele waslijst geworden!!
    Klachten die erop staan zijn oa:
    lamlendig,geheugen en concentratieproblemen, lusteloos, geen energie, geen zin om dingen te ondernemen, hoofdpijn, slechter zien, benauwd, buikpijn/hoofdpijn, minder eetlust, huilerig, stemmingswisselingen. En dan nog veel meer...

Nadat ik die lijst had opgesteld, gekeken op internet wat gevolgen van slapeloosheid zijn. Klopt gewoon precies, behalve geen eetlust.

Zit volgens mij wel op het randje van instorten, merk dat het lichtje langzaamaan uit gaat... Zit weleens te denken, ik pak mijn koffer en ik ga een week ergens slapen, alleen maar slapen.
    Maar het tegendeel is waar.... mijn man gaat over 2 weken naar het buitenland voor zijn werk, voor 2 weken en dat betekent dus dat ik er 2 weken zo goed als alleen voor sta, nu kan ik 's avonds de boel uit handen geven, dan niet. Dat worden 2 hele, hele lange en moeizame weken... :(

2. kvinna

kvinna Niet meer actief

Geen eetlust is bij mij wel degelijk een gevolg van te weinig slapen. Ik krijg dan geen hap meer door m'n keel. Afschuwelijk. Slecht slapen is echt een veelkoppig monster, waar nog veel te weinig kennis over is. Natuurlijk ga je je zorgen liggen maken als je al maanden slecht slaapt, wie zou dat niet doen? En als je een tijd goed slaapt, snap je al bijna niet meer dat je je zo druk hebt gemaakt. Het beïnvloedt je hele leven en denken, dat is het rottige ervan. Het wordt een warboel van oorzaken en gevolgen en zie daar maar eens uit te komen. Net als wanneer je dan een depressie krijgt: zat die er eerst en kon je daarom niet slapen of heb je een depressie gekregen door slaapgebrek?

Succes allemaal, ik hoop dat er een oplossing komt voor iedereen.

3. Arual

Arual Fanatiek lid

Mar 22, 2011
    1,178
    1
    38
    Nederland
    Vandaag geen plannen, naast de standaard huishoudelijke dingen dan. Rustdag, al ben ik benieuwd hoelang ik stil kan zitten. Heb wel onwijs veel spierpijn dus zal wel moeten ook vandaag. Kan nu al bijna niet meer op mijn benen staan. Vanochtend werd ik wakker van de pijn in mijn rug, dus ook de rug moet ik nu rust geven.. Lastiger gezegd dan gedaan voor mij.

Kun je ook hulp krijgen van vriendinnnen? Familie? Misschien dat ze een nachtje uit logeren kan? Ik weet natuurlijk niet hoe oud je dochter is.

Als ik mijn klachten op een rijtje zet komt het rijtje er zo uit te zien: Concentratieproblemen; vergeetachtigheid; waakzaam/alert; onrustig in lichaam/benen (niet stil kunnen zitten); hoofdpijn; overdag moe en lusteloos, 's avonds/'s nachts klaarwakker en vol energie;

Andere klachten dan jij hebt, al kan ik die van jou ook heel goed voorstellen hoor. In het begin dat ik de slaapproblemen kreeg had ik ook heel veel last van stemmingswisselingen, benauwdheid, geen energie en ik had totaal nergens zin in. Nu zat ik toen ook in een depressie, dus dat kan er ook mee te maken hebben gehad. Maar de beide dingen versterkten elkaar ook.

Ik weet ook niet of de klachten die ik heb oorzaken of gevolgen van het slecht slapen zijn. Dat moet ik dan misschien maar met de neuroloog overleggen.

Ik zit me nu te bedenken dat ik eigenlijk vandaag nog wel even naar de stad zou willen. Ik wou die thee halen en misschien moet ik ook nog wat andere dingen hebben. Hier in het dorp hebben ze sowieso geen marokaanse slager, dus dan zou ik een half uur moeten fietsen. Dan naar de winkels en weer terug. Ben ik sowieso drie/vier uur op pad.. Hmmm.. Ik twijfel...

4. Arual

Arual Fanatiek lid

Mar 22, 2011
    1,178
    1
    38
    Nederland
    Ik ben op mijn 15de uit huis gegaan. Hele heftige periode. Kort daarna begon het hele slechte slapen. Of eerlijk gezegd gewoon niet slapen. Mijn moeder heeft wel altijd gezegd dat ik als kind ook heel lang wakker kon liggen, of als 10-jarige kon lezen tot 1.00u en dat dan mijn ogen pas dicht vielen. Het is dus niet iets wat compleet samenhangt met de depressie/ptss, maar wat het wel versterkt heeft. Nu heb ik de PTSS aangepakt en de depressie is eigenlijk volledig weg, maar het slapen is nu al 2 jaar hetzelfde. Slecht. De anderhalf jaar/2jaar daarvoor was het nog slechter. ;)

5. mexicang

mexicang Fanatiek lid

Oct 1, 2008
    4,345
    85
    48
    Kijk, dat is nog eens begrip!!
    Want ja, het is een monster, wat je hele leven in beslag neemt.
    Ik merk dat het mij meer en meer bezig houdt, niet zozeer in de zin van 'o jee, straks slaap ik weer zo slecht', maar meer in de zin van 'wat is er toch aan de hand?' Ik begin ook bang te worden, veel huilbuien, omdat ik gewoon niet meer kan. Of eigenlijk, niets meer kan.
    Niet goed nadenken, niet goed uitvoeren.
    Ik trok eerder vandaag de schoenen aan van mijn dochter, wat niet helemaal wilde. Ik betrapte mij erop vrijwel direct geïrriteerd te reageren. Toen dacht ik "... echt, alles is teveel" en heb dat meteen opgeschreven voor de neuroloog.

Toen gingen we boodschappen doen, even de frisse lucht in. De zon schijnt hier heerlijk en dus hup, schouder eronder. Maar eenmaal bij AH liep ik als een zombie rond en kon wel janken. Voel mij zo ziek...
    Maar ja...ben ik ziek? Of is het van de dramatische nachten? Mankeer ik iets? Heb ik iets onder de leden? Of zijn dit de gevolgen van al jaren slecht slapen, waarvan de laatste maanden écht heel slecht, met al die bewegingen...?

Oftewel... wat was eerst? De kip of het ei?

6. mexicang

mexicang Fanatiek lid

Oct 1, 2008
    4,345
    85
    48
    Die onrustige benen, onrustig lichaam en niet stil kunnen zitten/liggen, zijn dat geen restless legs??
    Mijn neuroloog vroeg vorige week namelijk aan mij hoeveel onrust ik ervaar in mijn lijf, en dan ook mijn benen. Daar moest ik op gaan letten als ik 's avonds rustig zit, want dan kan het restless legs zijn en daar zijn medicijnen voor.

Ben wel blij met jou lijst, want ik vergeet inderdaad onrust en waakzaamheid/alertheid, dus die heb ik er nog even bij geschreven.

ik heb zelf vrij lang gedacht een depressie te hebben, maar ik sta iedere ochtend vrij en blij op, blij om mijn dochter te zien, weer knuffelen en spelen.
    Toch, ik kaart het wel aan, want ik ben er bijna van overtuigd dat ik een postnatale depressie heb gehad, ik heb het bij meerderen aangekaart, maar niemand deed er iets mee.
    Mijn man die liet het allemaal maar gaan, hij wist niet hoe snel hij de deur uit moest rennen 's morgens en kwam 's avonds nooit eens eerder thuis. Ik heb er dus heel veel alleen voor gestaan, moest alles alleen opknappen en als ik hulp vroeg en kreeg, dan ging alle aandacht naar ons meisje en niemand luisterde naar mij.
    Misschien is die slapeloosheid wel een schreeuw om hulp, dat het gewoon zo ver moet komen dat de mensen om mij heen mij wel serieus moeten nemen.

Hmm, als ik dat zo schrijf.... de osteopaat kon er nog wel eens heel dicht bij zitten met haar theorie.

Mijn dochtertje is net 3, zij heeft echt vreselijk slecht geslapen, mede door allerlei medische oorzaken, maar slaapt nu hartstikke goed.
    Okee, af en toe momenten, maar die horen er bij. Maar het is niet meer de oorzaak van mijn nachten. Toen sliep ik gewoon weer verder, het is heel erg veranderd.

Sjee... zoals Kvinna al schreef, ... een warboel aan oorzaken en gevolgen... Ga mijn hoofd maar eens leegmaken zo.
    Dochter naar bed, en ik languit op de bank.
    Gek genoeg kan ik er na een power nap echt wel weer even tegen.

7. Arual

Arual Fanatiek lid

Mar 22, 2011
    1,178
    1
    38
    Nederland
    Ik heb besloten om toch even naar de stad te gaan. Voor de onrust is het ook wel goed om iets te doen ipv de hele dag door het huis een beetje op orde willen maken, waardoor ik dus geen moment stil zit.. ;) Ga over een half uurtje weg..

8. Arual

Arual Fanatiek lid

Mar 22, 2011
    1,178
    1
    38
    Nederland
    Hoe kan je testen of je restless legs hebt? Want dan ben ik wel even benieuwd haha. Als dat opgelost zou kunnen worden met medicijnen ben ik blij. Alles voor een goede nachtrust.

Want dat merk ik wel heel erg. Ik zou er alles voor over hebben. Zo heb ik ook wel eens net iets te veel alcohol gehad, omdat ik als ik aangeschoten ben ik veel minder lang wakker lig. Gelukkig drink ik niet om te slapen, maar het heeft wel invloed. Een enkele keer heb ik er 'schijt' aan en wil ik slapen en dan drink ik omdat ik wil slapen. Eigenlijk heel slecht, maar het drijft je soms tot het uiterste.

Ik ben het gewoon zat. Elke nacht weer hetzelfde liedje. Geen rust kunnen vinden en dus lang wakker liggen. Als ik echt heel slecht geslapen heb en er komt iemand naar me toe die met een zucht zegt: 'Pfff, ik heb vannacht écht slecht geslapen. 6 uurtjes is echt te weinig' kan ik me soms best eraan ergeren. Probeer dan wel te relativeren dat voor hem/haar 6 uur misschien echt heel weinig is, maar ik zou met liefde willen ruilen. Als ik elke nacht 6 uur achter elkaar zou mogen slapen ben ik waarschijnlijk al heel blij!

En ja, je bent er elke dag weer mee bezig. Dat ken ik wel.
    Ben ik nou moe, omdat ik slecht geslapen heb? Word ik ziek? Wat is er aan de hand?
    Hoe zou ik vannacht slapen? Hoeveel uur kan ik nog slapen? De dag duurt nog zooo lang, pfff! Elke dag er eigenlijk alweer tegenop zien, omdat je weet dat je 's avonds weer 'fijn' een hele tijd wakker ligt.. En dan heb je ook nog mensen die zeggen dat je niet zo moet 'zeuren'.. ;):x

9. mexicang

mexicang Fanatiek lid

Oct 1, 2008
    4,345
    85
    48
    Ik heb vandaag echt een slechte dag... Doe niets anders dan huilen, gek word ik er van..
    Ook constant het gevoel, komt dit omdat ik ziek word, heb ik iets onder de leden, komt het van het slechte slapen? enz
    Okee, ik voel mij ook niet echt goed, maar waarvan?
    Dat antwoord krijg ik toch niet, dus moet ik het loslaten, maar dat kan ik niet.

Restless legs, staat onder andere goed omschreven op de site van Chronomed! Is een constante drang om je benen te bewegen, branderig gevoel ook geloof ik. Schijnt je echt uit je slaap te houden.

10. Arual

Arual Fanatiek lid

Mar 22, 2011
    1,178
    1
    38
    Nederland
    Ik ben moe! Veel te lang in de stad geweest ;) Pijn in mijn rug, pijn in mijn benen, moe in mijn hoofd.

Straks eten (prakje van gisteren gelukkig), caviakooi schoonmaken, afwassen en dergelijke. Om half negen moet ik van mezelf gaan zitten. Sowieso een uur. Dan eventueel nog de was opvouwen, maar anders doe ik dat morgen. Ik voel nu al weer drang om iets te gaan doen en ik zit nog geen 5 minuten.. En dat terwijl ik eigenlijk moe ben.. Wat een gek lichaam...

Ik heb die blaadjes/kruiden niet kunnen vinden. Niet in thee-vorm en ook niet in de kruidvorm zelf. Ik ga misschien in dat uurtje vanavond dat ik van mezelf sowieso stil moet zitten even zoeken op internet. Voor nu ga ik weer van mn kont af.

@ Mexicang: Dikke knuffel!! Als je wil, schrijf alles van je af! Alle gedachten, vragen, wat dan ook. Ik weet hoe het je op kan breken!

11. mexicang

mexicang Fanatiek lid

Oct 1, 2008
    4,345
    85
    48
    Dank je wel lieve Arual! Ik zat echt even helemaal stuk en maakte me gewoon continue zorgen. Slecht slapen, pas als je er midden in zit weet je wat het met je doet: het legt je volledig lam. En dan heb ik het over ons 'soort' ;)... de chronisch slechte slapers, al maanden, jaren drama.

Die onrust in je lijf.... vreselijk... ik word ook altijd onrustig als ik zit, wil maar bezig zijn, maar ik kan mij er heel goed aan overgeven, ik doe gewoon niets. Maar dat betekent niet dat het onrustige gevoel van 'o ik moet nu wat doen', weggaat, dat blijft.
    Beetje adhd-achtig he?;)

Had ook gelezen dat slecht slapen van alles doet met bepaalde stoffen in je lijf, dat je van de één meer gaat aanmaken en van de ander minder. en dus precies verkeerd. Waar je teveel van aan gaat maken moet je minder hebben en andersom.
    En dat veroorzaakt weer allerlei klachten en dus kom je echt in die cirkel terecht, waar geen einde aan komt.

Morgen neuroloog.... Manlief wil mee, en dat vind ik heel lief van hem,en ik wil hem ook mee, maar twijfel of ik hem meteen mee laat in de spreekkamer, omdat ik eigenlijk eerst op mijn gemak zelf mijn verhaal wil doen. En als het dan nodig is mijn man binnen roepen.
    Of denk ik nu heel erg vreemd? Wat zouden jullie doen?
    Ik kan over het algemeen beter mijn verhaal in mijn eentje doen, omdat ik heel snel het gevoel kan hebben met een ander erbij van 'wat moet hij/zij wel niet van mij denken?'

12. Arual

Arual Fanatiek lid

Mar 22, 2011
    1,178
    1
    38
    Nederland
    Ik ben geen ADHD'er hoor, haha. Ik zat vandaag te bedenken dat ik wel benieuwd ben naar mijn schildklierwaarden. Eigenlijk past de onrust die de afgelopen tijd heel erg naar boven is gekomen perfect in een plaatje van een te hoge schildklier. Mijn schildklier werkt vanuit zichzelf te traag, dus heb daar medicijnen voor. Afgelopen maandag heb ik bloedgeprikt en komende vrijdag heb ik een afspraak met de internist. De vorige bloedafname is 3 maanden terug en toen waren de waarden, met medicatie, perfect. Ben benieuwd hoe het nu dan is.

Als jij voelt dat je het eerst zelf wil doen, dan moet je dat doen. Ik zelf vind het ook fijner om niemand bij mij te hebben als ik 'mijn verhaal' moet vertellen. Inderdaad omdat ik dan dezelfde gedachten heb als jij hebt. Ik denk dat hij dat wel kan begrijpen. Wel superlief dat hij mee wil!!

O, ik heb vandaag trouwens ook een bericht gekregen van het ziekenhuis. 9 april ben ik uitgenodigd bij de neuroloog. Ik had gehoopt dat het eerder kon, ook omdat ik die operatie ook in het vooruitzicht heb. (alleen nog geen datum) Nu ben ik eigenlijk bang dat ik dan net in mijn herstel zit als ik die afspraak zou hebben.

Dan ga ik nu afwassen! ;)

13. mexicang

mexicang Fanatiek lid

Oct 1, 2008
    4,345
    85
    48
    9 april..... wat lang wachten!!
    Dat is echt nog meer dan een maand, misschien gewoon af en toe eens bellen tussendoor, of er plek is?

Morgen ook weer werken, zie er tegen op, ben al vanaf zondag niet lekker, rare buik, steken, misselijk en echt zo'n zeurend gevoel waardoor je echt niet lekker bent. Manlief gaf net aan dat ik mij beter ziek kan melden,maar de leidinggevende weet al dat ik naar de neuroloog moet, mag later beginnen.
    Nou ja, ik kijk wel hoe het gaat, anders ga ik gewoon naar huis. Kan er beter maar niet over in zitten, anders komt dat er ook nog eens bij ;)

14. Arual

Arual Fanatiek lid

Mar 22, 2011
    1,178
    1
    38
    Nederland
    Probeer het inderdaad morgen aan te kijken. Je kan altijd morgen nog beslissen. Heel veel succes morgen bij de neuroloog!

Ik zorg dat ik om half 12 mijn laptop uit heb en in bed lig met een boek. Dan is het klaar voor vandaag. Zie er nu alweer tegenop :(

15. Arual

Arual Fanatiek lid

Mar 22, 2011
    1,178
    1
    38
    Nederland
    Ik ben nog wakker. :( Ben nu ook echt wel moe. Dat is al een verschil, maar slapen ho maar.. Pfff..

Maar goed, nieuwe poging. Positief blijven, altijd positief blijven.. :) Blugh

16. mexicang

mexicang Fanatiek lid

Oct 1, 2008
    4,345
    85
    48
    Ik heb geen tijd om uitgebreid te reageren,doe ik later.
    Ga nu naar de neuroloog en hij krijgt het vers vd pers,de nacht was slecht.

17. Arual

Arual Fanatiek lid

Mar 22, 2011
    1,178
    1
    38
    Nederland
    Hier was het inslapen echt een probleem. 2 uur sliep ik uiteindelijk. 7.00 werd ik wakker om 8.00u sliep ik weer. 9.00u ging mijn wekker, maar die heb ik uitgezet. Ik had besloten mijn slaap te pakken die ik nodig heb. Van 9.00 tot 11.30 nog beetje gedommeld. Ook heel vreemd gedroomd. Maar goed. Ik heb wel geslapen, maar niet echt echt geslapen.

Hoe ging het bij de neuroloog?

18. Arual

Arual Fanatiek lid

Mar 22, 2011
    1,178
    1
    38
    Nederland
    Ik heb trouwens gisteren ook magnesium-citraat gekocht. Wanneer moet je dat innemen? 's Ochtends? 's Middags? 's Avonds?

19. kvinna

kvinna Niet meer actief

Loetje (waar ik de tip van had) nam volgens mij drie tabletten 's avonds in (600 mg). Ik neem er twee keer per dag een en 's avonds twee. Is even uitproberen denk ik, maar volgens mij hebben 1 of 2 tabletten niet zoveel zin, zeker niet als je ervan uitgaat dat je eerst nog een tekort moet inlopen.
    O ja, ik merk ook duidelijk verschil als ik ze inneem direct na het eten, dan heb ik er minder profijt van. Liever op een lege maag.

20. Arual

Arual Fanatiek lid

Mar 22, 2011
    1,178
    1
    38
    Nederland
    Dan ga ik voor 3. Op het etiket staat trouwens dat je niet meer dan 2 mag hebben haha ;) Maar dan neem ik er nu 1 en voor het avondeten 2. Dan begin ik vanaf morgen met 's ochtends samen met mijn thirax-medicijnen 1 en voor het avondeten 2. Kijken of het helpt..

Hoe snel merkten jullie verschil?

Share This Page