bekkenpijn

Discussie in 'Gezondheid' gestart door miffy11, 12 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miffy11

miffy11 Niet meer actief

#1 miffy11, 12 jan 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 jan 2010
    ik ben vanmorgen bij de ha geweest, die vertelde mij dat ik bekkenpijn heb en heb een doorverwijzing gekregen naar de fysio.

maar wat is nou precies het verschil tussen bekkenpijn en bekkeninstabiliteit?
    wat ik begreep van mijn ha gaat bekkenpijn na de bevalling weer over en BI niet, dat ze daarom nu nog niet met zekerheid kon zeggen of het BI was, maar ik zie hier veel verhalen van vrouwen die zeggen BI te hebben maar het na de bevalling weer weg was. dan is het toch geen BI, maar bekkenpijn?
    of heb ik ha helemaal verkeerd begrepen?

en kan dit problemen geven voor de bevalling?
    en hoelang na de bevalling zou dit ongeveer weer normaal moeten zijn?
    alle info over bekkenpijn is welkom!

2. pinter

pinter Fanatiek lid

9 jan 2010
    4.015
    1
    36
    noord limburg
    hallo,
    ik ben morgen 18 weken zwanger,en heb ook al veel last van mijn beken.
    dit had ik in het verleden al,de s.i gewrichten noemen ze het volgens mij.
    ik kreeg van de verloskundige te horen om naar een osteopaat te gaan,de fysio schijnt voor bekkenpijn in de zwangerschap niet echt te helpen???

3. appelthee

appelthee Niet meer actief

joh niet zo klagen :p :p :p ... hihihihi..

GRAPJE

ik heb geen flauw idee meis,

ff google?

4. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    ik heb zelf bi en kan je dus niet echt vertellen wat het verschil is.
    bij bi heeft het met name te maken met het bekken dat scheef staat en volgens mij (weet het niet zeker) is dat bij bekkenpijn niet zo.
    de ervaringen met fysio zijn ook verschillend, de ene heeft er veel baat bij de ander niet.
    er zijn ook mensen die naar een bekkentherapeut gaan en daar baat bij hebben maar ook niet iedereen.
    als ik jou was zou ik gewoon naar de fysio gaan en je goed laten informeren over de verschillen en ook vragen of je bi hebt of niet en of dat nog kan komen.
    heb je het idee (na een aantal behandelingen) dat het erger wordt of niet minder kan je vragen of je doorverwezen mag worden naar een andere therapeut.

sterkte met je bekken.

oja, bij mij duurde het (na mn zwangerschap van alyssa ook met bi) nog bijna een jaar voordat ik klachtenvrij was.

liefs doris

5. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Volgens mij is bekkenpijn een voorstadium van bekkeninstabiliteit. Nu dus goed oefeningen doen via de fysio en niet zwaar tillen, zware huishoudelijke taken ect.

Ik heb bij Levi behoorlijke bekkeninstabiliteit gehad. Heb hier na de bevalling nog 6 maanden last van gehad. Kon op een gegeven moment niet eens meer normaal lopen zonder altijd pijn te hebben.

Tijdens de bevalling heb ik er geen last van gehad. In de zwangerschap kon ik niet eens plat op mijn rug liggen maar de weeen waren zo pijnlijk dat ik mijn bekken geen moment heb gevoeld.

6. Tally72

Tally72 Actief lid

28 feb 2008
    161
    0
    0
    Activiteitenbegeleidster
    Heiloo
    Bekkeninstabiliteit wordt niet zo snel meer gebruikt, maar je hebt dus hormonale en mechanische bekkeninstabiliteit. Tegenwoordig noemen ze de hormonale eerder bekkenpijn/bekkenklachten. Maar maakt het uit welk naampje het beestje heeft? Belangrijker is om te weten wat je nu moet doen en vooral wat niet. Hoe je erger kan voorkomen en wellicht een verbetering kan krijgen.

Ikzelf heb ook geen goede ervaringen met fysio gehad. zou eerder voor een cesar of mensendieck therapeute kiezen. Die zijn veel meer gericht op houding, je ADL en de fysio, wat ik zelf dus had en wat ik veelal lees (niet allemaal overigens hoor) is dat deze meer gericht zijn op het masseren en symptoombestrijding.

Sterkte, groetjes Chantal

7. Cindy84

Cindy84 Bekend lid

15 aug 2008
    914
    1
    16
    ik ben nu bijna 30 weken en heb ook last van mijn bekken.
    door de hormonen worden de bekken soepel en gaan ze wat losser en verder uit elkaar staan (zodat de beeb er staks goed doorheen past) doordat er nu meer speling is en je elke week zwaarder wordt krijgen je bekken het ook zwaarder en dat doet pijn.
    bekkeninstabiliteit is als je hiermee door blijft lopen en er niest aan doet, dan kan het zo erg worden dat je niet eens meer kunt lopen van de pijn.

ik krijg nu oefeningen en massage van de cesartherapie en ik let heel erg op mijn houding.
    en veel rust en gewoon minder doen!
    wat vooral voor mij heel moeilijk is, ik ben echt een bezig bijtje.
    maar ik doe nu zo min mogelijk omdat ik anders toch teveel pijn heb, vooral onderrug en stuitje en dat straalt door naar linkerkant bekken.

8. miffy11

miffy11 Niet meer actief

oke, dank jullie wel dames!

rustig aan doen doe ik zeker al, had al bedrust vanuit het ziekenhuis ivm vroegtijdige weeen, dus dat ben ik nu wel gewend.

ik ga morgen even aan kijken bij de fysio, mocht het niet werken ga ik inderdaad even een bekkentherapeut zoeken. maar heeft dat echt nog veel nut als ik al bijna op het einde ben en het pas zo laat in de zwangerschap heb gekregen?

hoop toch niet na de zwangerschap er nog heel veel problemen mee te hebben.. maar kan dat helaas niet zelf bepalen :(

9. Cindy84

Cindy84 Bekend lid

15 aug 2008
    914
    1
    16
    het heeft zeker nut!
    je kunt namelijk ook na je zwangerschap bekkeninstabiliteit krijgen en dat kun je maar beter voor zijn, als je een kleine aandachtvrager hebt gekregen!
    waarschijnlijk krijg je ook oefeningen die je moet doen tijdens en na de bevalling!

10. Tally72

Tally72 Actief lid

28 feb 2008
    161
    0
    0
    Activiteitenbegeleidster
    Heiloo
    Zoals al beschreven; je banden verweken, je spieren moeten dit dus opvangen. Het is dus belangrijk om je spieren te blijven trainen. vandaar dat het zoeken is naar de balans tussen rust en beweging.

Als ik lees dat jij dus bedrust nodig hebt (gehad?) dan kan het zijn dat je spieren inmiddels verslapt zijn, en die vangen het dan minder goed op; en krijg je bekkenpijn.

Een fysio, cesar of mensendiecktherapeut kan je helpen om erger te voorkomen.
    Dus ik zou zeker daarheen gaan.

Groetjes Chantal

11. miffy11

miffy11 Niet meer actief

hey dames, ik kom net van de fysio, en het is gelukkig geen BI!

volgens hem kan mijn lichaam mijn gewicht niet meer aan, en zijn mijn bekken, heupen en onderrug op slot gesprongen. (of zoiets, hij ging nog opschrijven voor me hoe ik het beste kon vertalen wat ik nu precies heb.)

het goede nieuws: het moet vanzelf overgaan na de bevalling, het slechte nieuws: er zijn geen oefeningen oid voor, de enige manier om het op te lossen, is zo snel mogelijk bevallen. moet wel iedere week terug komen dat hij gaat proberen het wat losser te krijgen.
    met een beetje pech loop ik er nog 7 weken mee, maar ik ben allang blij dat het geen BI is!

12. Cindy84

Cindy84 Bekend lid

15 aug 2008
    914
    1
    16
    dat is idd fijn om te weten ja, dus nu moet je gewoon wat rustiger aan doen, en nog eventjes volhouden!
    en misschien helpt een warm compress er tegen aan ook wel een beetje?

13. Bri

Bri Niet meer actief

Tja, hoe het ook heet, het is voor jou gewoon ronduit vervelend! Wel een geruststelling dat je straks weer van de pijn af bent, maar nu die tijd nog doorkomen. Ik las ook dat je misschien aan je gyn wilt vragen of je eerder ingeleid zou kunnen worden. Lijkt me, als het voor jou echt niet meer gaat, ook een optie; je hebt er niks aan helemaal uitgeput te zijn als je moet bevallen.

Ik hoop dat die fysio je nog een beetje losser kan krijgen, bijvoorbeeld met massage of zo. sterkte!!

14. miffy11

miffy11 Niet meer actief

ga het denk ik inderdaad gewoon vragen, nee heb ik, ja kan ik krijgen.
    net de trap op om dochter op bed te leggen, liep gewoon weer te janken van de pijn.
    vind het alleen zo schandalig dat ik afgelopen maandag bij de gyn was en werd weggestuurd met: pijn hoort erbij in de zwangerschap, en van de ha wel meteen een verwijzing voor de fysio kreeg.

15. Tally72

Tally72 Actief lid

28 feb 2008
    161
    0
    0
    Activiteitenbegeleidster
    Heiloo
    Hoi Miffy,

Ik ben heel benieuwd wat de fysio dan voor diagnose heeft, jammer dat hij er weinig aan kan doen.

Hoewel ik niet wil twijfelen aan zijn diagnose heb ik hier nog de tests die gedaan kunnen worden om te bekijken of je bi hebt.
    Verder wens ik je veel sterkte met je pijn, want idd; dat sloopt en vergt veel energie.

Kenmerken van bekkeninstabiliteit

De meeste vrouwen spreken over een continu aanwezige pijn, vaak scherp, dan weer branderig of zeurend. De pijn bevindt zich rond het bekken:

in de onderrug,
    in het stuitje,
    in de buik,
    aan de zijkant of achterkant van de bovenbenen,
    in de liezen,
    aan het schaambeen.

activiteiten die moeilijk zijn:

traplopen,
    bukken,
    omdraaien in bed,
    langere tijd zitten,
    opstaan van een bank of stoel.
    Test jezelf

Een patiënt met bekkenklachten heeft vaak moeite met de volgende oefeningen:
    testoefening 1
    Ga op je rug liggen en houd je benen gestrekt. Probeer nu een gestrekt been een stukje op te tillen. Leg weer neer en probeer je andere been. Dit kan moeizaam gaan, pijn doen of het lukt niet.
    testoefening 2
    Probeer staand een licht voorwerp (een papiertje) met je voet te verschuiven. Het kan zijn dat deze oefening maar met één voet lukt; de aandoening is meestal eenzijdig.
    testoefening 3
    Ga op je rug liggen met je benen gestrekt. Buig je knieën, maar houd je voeten plat op de grond. Probeer nu je knieën uit elkaar te bewegen. Deze oefening kan onaangenaam tot zeer pijnlijk zijn.
    testoefening 4

Luister naar je lichaam

Vicieuze cirkel

Door de pijn zijn vrouwen met bekkeninstabiliteit bang om van houding te veranderen. Er is dan sprake van bewegingsangst. Hierdoor ontstaat de neiging om weinig te bewegen. Te weinig bewegen veroorzaakt meer pijn. En hierdoor neemt de bewegingsangst nog meer toe. Het lichaam functioneert niet goed meer. Zorg dat je uit deze vicieuze cirkel komt.
    Luister naar je lichaam. Zorg dat je de normale symmetrie en beweeglijkheid terugkrijgt, dan zal de pijn geleidelijk aan verdwijnen. Een fysiotherapeut kan u hierbij helpen.

Onthoud vijf dingen

Als je zit: nooit je knieën tegen elkaar houden;
    Staan doe je met je gewicht op twee benen met je knieën licht gebogen en voor je gevoel iets naar buiten gedraaid;
    Pijn is een teken dat je bekken uit balans is. Zorg dat je de normale symmetrie en beweeglijkheid terugkrijgt;
    Wees niet bang dat je jezelf kapot hebt gemaakt als je pijn krijgt. Pijn betekent dat je banden opgerekt zijn en dat je gewrichten daardoor niet meer goed bewegen. Oefen je bekkenbotten zodat ze weer op hun plaats komen, de spanning in de banden neemt daardoor af en de pijn zakt weg;
    Luister naar je lichaam! Zorg dat je uit de vicieuze cirkel komt.

16. miffy11

miffy11 Niet meer actief

volgens mij noemde hij het een geblokkeerd SI-gewricht?
    klachten zijn veelal hetzelfde als bij BI, maar dit komt mede door het indalen van de beeb en moet na de bevalling meteen weer verdwijnen.

Deel Deze Pagina