Slaapritme 1 jaar

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door WaZa, 29 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WaZa

WaZa Lid

13 jan 2015
    32
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lieve dames,

Ik heb een vraag... Mijn zoontje van net 1 jaar slaapt sinds een paar weken absoluut niet meer de 12uur per nacht zoals hij eerder deed...

Hij gaat nu rond 1900 naar bed en is iedere dag om 0500 wakker, vanochtend was hij zelfs om 0420 al wakker. Dan nemen wij hem bij ons om nog de nodige extra minuutjes slaap te kunnen pakken en soms slaapt hij in onze armen dan door tot 0530/0600.. Soms gaat hij ook gewoon echt niet meer slapen...

Ik merk dat hij ook echt slaap te kort komt want hij wordt steeds vroeger en vroeger moe.. Vanochtend wilde hij om 0915 dus al slapen.. En heeft hij geslapen tm 1030 en in de middag nog een keer van 1500 tm 1630...

Hem in de middag wakker houden heeft echt geen zin want dan heb ik een kind waar je echt knettergek van wordt.... Dan is het echt op de kiezen bijten.....

Hoe kan ik dit oplossen... Hoe kan ik zorgen dat hij van 1900 tm 0700 slaapt en dan in de middag nog een slaapje van 1 a 2 uur? Want het ritme dat ik wil lijkt mij een normaal ritme?? Het ritme dat hij heeft lijkt me niet echt de juiste manier....? En iedere dag rond 0430/0500 wakker breekt ons echt op... (en ben nu ook zwanger van de tweede, heeeel pril nog en heb bekkeninstabiliteit van m'n eerste zwangerschap overgehouden waar ik nog steeds niet van ben hersteld) dus ik heb m'n energie echt echt echt nodig. M'n man is niet veel thuis hij werkt fulltime (of meer) en verschillende diensten.....

Hoop dat jullie mij een paar tips kunnen geven want deze mama heeft met hoge nood wat slaap nodig hihi.

Xxxx

WaZa

2. Divarg

Divarg Bekend lid

12 okt 2014
    913
    21
    18
    Tja als je dat ritme er echt in wil dwingen zou ik hem toch wakker houden en het zo vormen. Dat duurt waarschijnlijk maar een paar dagen.
    Hier slaapt onze 14 maanden oude dochter van 19.00-7.00 en 's middags van 12.30-14.00
    Soms wordt ze opeens pas om 8.30 wakker (en wij dus ook als het het weekend is) waardoor ze bij lange na niet moe is om 12.30. Als we haar dan om 15.00 naar bed brengen zou ze 's avonds niet voor 21.00 slapen en dat willen we niet dus gaat ze dan 's middags niet naar bed. Nee daar wordt ze niet leuker op maar met als resultaat wel dat ze 's avonds weer gewoon om 19.00 slaapt en de volgende dag weer rond 7.00 wakker is :)

3. februari2012

februari2012 Bekend lid

31 okt 2012
    689
    394
    63
    Vervelend hè, als ze het hele schema in de war gooien door zo vroeg wakker te worden. Ik herken het wel. Onze dochter van ook net 1 jaar wordt nu ook steeds zo vroeg wakker. Hier komt het echt doordat het 's ochtends zo vroeg licht is. Als we de slaapkamer donkerder maken, slaapt ze langer. Ik moet zeggen dat ik er zelf ook wel last van heb. Het begint om 4.30 uur al te schemeren en om 5 uur is het licht. Ben dus zelf de laatste tijd ook een vroege vogel, hihi!

Kun je de kamer van je zoontje donkerder maken, zodat het 's ochtends niet meer zo vroeg licht wordt in zijn kamer? Wie weet helpt het!

4. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Tja... denk dat het toch even volhouden wordt. Wij zijn hier nu met precies hetzelfde bezig, alleen dan helemaal zonder slaapje overdag (zoontje is net 2).
    Is 's morgens vroeg wakker en als ik hem 's middags in bed leg slaapt hij gerust 2 uur, maar 's avonds gaat hij niet voor 21.00 slapen en 's morgens dus rond 6.00 weer wakker.
    Vandaag de eerste dag zonder slaapje en dat ging wonderbaarlijk goed, hier en daar wat afleiding nodig, maar daar had ik me op in gesteld, dus niet zoveel plannen gemaakt voor vandaag.
    Vanavond om 19.30 viel hij binnen 3 minuten als een blok in slaap (i.p.v. nog een uur liggen kletsen). Ben benieuwd hoe laat hij morgenochtend wakker wordt.

Maar van 2 naar 1 slaapje hadden wij hetzelfde probleem en ook zo aangepakt. Op de tijd dat hij moe wordt 's morgens iets gaan ondernemen, bv. even een boodschap doen of naar de speeltuin. Als je thuis komt lekker een boterham eten en dan naar bed. Hier was dat in het begin soms nog voor 12.00, maar verschoof al snel naar 12.30 en later 13.00.

Je moet ze als het ware echt even 'resetten'. ;)

5. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik ben het eens met Olifantje.

Wij zitten nu met precies hetzelfde. Sinds gisteren breng ik hem na 4,5 uur wakker te zijn naar bed en laat ik hem slapen zo lang hij wil. Ik ging ook 's ochtends allemaal dingen doen, zodat hij niet jengelig thuis zat. Het lijkt goed te gaan.

Eigenlijk ben ik niet van de bedtijden, maar ik heb al een aantal stappen genomen waardoor ik nu geen andere opties meer had. Dit heb ik eerst nog geprobeerd:

- 2-3-4 ritme van Stephanie Lampe (ochtendslaapje na 2 uur wakker, middagslaapje na 3 uur wakker en de nacht in na 4 uur wakker). Dit heeft zo'n 2 maanden het probleem opgelost van het laat naar bed gaan 's avonds, omdat in ons geval met dit ritme het ochtendslaapje en daardoor ook het middagslaapje eerder op de dag viel en hij rond 19 uur naar bed ging 's avonds.
    - elk slaapje na 2 uur afbreken, daarna na 1,5 uur. Dit vond ik zelf niet prettig en mijn zoontje vond 2 uur slapen nog wel prima, maar 1,5 uur niet. Ook al slaapt hij uit zichzelf soms ook 1,5 uur. Hij werd chagrijnig als ik hem uit bed haalde (en terecht natuurlijk).

Met name de laatste stap (wakker maken na 1,5 uur slapen) heeft voor mij persoonlijk de doorslag gegeven dat één slaapje voldoende is. Even los van dat hij het niet leuk vond om wakker gemaakt te worden, was hij wel gewoon vrolijk en na het wakker worden op de door ons verwachte tijden weer moe om te gaan slapen. Nu slaapt hij dus dezelfde uren (2,5 - 3 uur) alleen niet meer verspreid over twee slaapjes.

Concreet voor jouw situatie zou ik even kijken hoeveel slaap hij in 24 uur gemiddeld zelf neemt en hoeveel uur hij dan wakker is. Bij ons is dat 12 uur 's nachts en 3 uur overdag (voorheen 10 uur 's nachts en 5 uur overdag), dus 9 uur wakker per dag. Het middagslaapje is bij ons daarom 4,5 uur nadat hij is wakker geworden. Je wil met dit slaapje niet bereiken dat hij consequent te weinig slaapt, alleen dat hij op een ander moment die rust gaat pakken.

6. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Dit wilde ik ook zeggen. Hier hetzelfde probleem met onze zoon van 15 maanden. We gaan nu het raam waar al vroeg de zon op staat (want meestal schijnt die zo vroeg wel en de rest van de dag niet 😏 ) afplakken met een vuilniszak. Als dat helpt blinderen we het raam met folie tot het weer later licht wordt. Ik heb er zelf ook last van. We laten soms de deur van onze slaapkamer op een kier omdat anders onze kat 's nachts aan de klink gaat hangen maar ik word dan ook rond 5:30 uur wakker van het licht. Poes moet nu dus maar even beneden blijven en de deur gaat dicht!

7. Tazzy

Tazzy Fanatiek lid

20 aug 2013
    1.364
    31
    48
    Wij hebben dit ook net achter de rug en je moet hier even in investeren, pittig maar met een paar dagen lukte het hier.
    Het ochtend slaapje proberen te gaan verleggen naar later. Hier ben ik steeds een half uurtje gaan rekken tot we op twaalf uur uit kwamen. Nu slaapt ze nog een lange slaap van twaalf tot ongeveer twee uur half drie. Het middagslaapje ben ik naar voren gaan brengen met iedere keer een kwartiertje dus de twee slaapjes naar elkaar toe en het middagslaapje liet ik niet langer duren dan drie kwartier, toen een half uur en zo afbouwen. Nu zit ze op dat ene slaapje en dat is ideaal, voor haar ook, ze slaapt nu snachts ook weer normaal en gaat savonds weer op normale tijden naar bed. Wat ik zeg het is even investeren en je hebt misschien een paar dagen een wat minder gezellig kindje maar daarna heb je er weer veel plezier van! Succes!

8. Rosy90

Rosy90 VIP lid

29 jul 2014
    9.546
    6.410
    113
    Vrouw
    2 slaapjes op de dag kunnen best, maar probeer hem dan tijdens die slaapjes telkens na 1 uur wakker te maken? Want hij slaapt nu 3 uur op de dag toch? Misschien scheelt het al enorm als hij 2 uurtjes op de dag gaat slapen, het is moeilijk en lukt vast niet na 1 keer mast probeer het eens een weekje uit misschien zie je wel verbetering?:)

9. enerisab

enerisab Actief lid

16 mei 2015
    267
    0
    0
    Hier ook gehad..... Wij hebben er voor gekozen om hem in de ochtend niet meer bij ons te nemen. Terug te leggen en duidelijk te zeggen dat het heel vroeg is en dat hij slapen moet. We hebben hem dus ook echt laten huilen.... en hem even negeert. Als het te lang duurde, niets zeggen, binnenlopen-neerleggen-kus en weg lopen. Dit duurde nog geen week en toen deed hij weer normaal. Geen idee wat helpt, geef alleen aan wat bij ons werkte.

Deel Deze Pagina