Slaapritme baby icm schoolgaande kinderen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lousanne, 13 mrt 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lousanne

    Lousanne Actief lid

    11 nov 2022
    354
    492
    63
    Vrouw
    Hallo, ik ben benieuwd of er hier moeders zijn met een baby of dreumes die ook schoolgaande kinderen hebben die gehaald en gebracht moeten worden naar school etc.
    Onze jongste van 11 maand oud doet in principe 2 slaapjes per dag volgens het 2-3-4 ritme. Hij slaapt dan meestal zeg maar ongeveer van 9 tot half 11 en van half 2 tot 3. Dit doet hij in het weekend en dat gaat heel goed. Maar het lastige is dat ik op doordeweekse dagen om half 3 kinderen van school moet halen, ga zeg maar om kw over 2 weg en ben er kw voor 3 weer. Precies dus wanneer de jongste eigenlijk zou moeten slapen.
    Wat ik nu dus maar doe is het 1e slaapje 's ochtends inkorten zodat hij voor kw over 2 zijn 2e slaapje nog kan doen. Maar dan moet ik hem 2 keer wakker maken en daar wordt ie nogal chagrijnig van. Daarnaast haalt hij het ook niet om van kw over 2 tot 7 uur 's avonds wakker te zijn, dus probeer m dan vaak om half 5 ofzo nog voor een kort slaapje weg te leggen, maar is altijd gedoe om hem te laten slapen en wil dan niet na kort weer wakker worden.
    Andere mensen lopen ook vast tegen dit probleem aan. Hoe doen jullie dit? We wonen in het buitengebied dus de jongste laten liggen en dan even snel heen en terug naar school is geen optie.
    Bij mij vorige baby had ik ook al een schoolgaand kind, maar toen in Corona tijd werkte mijn man thuis en kon ik hem laten liggen, dat was wel echt ideaal
     
  2. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.321
    3.558
    113
    Hier ook 1 van 11 maanden en ze doet sinds ze 8 maanden is 2 slaapjes.
    Nu heb ik wel de mazzel dat ik niet naar school hoef, we wonen bijna naast school dus andere kids komen zelf naar huis.
    Maar hier slaapt ze vaak van 9.30-11.00 en dan gaat ze rond 14.30/15.00 weer. Eerst redde ze dat niet, maar nu kan dat wel. Dus ik zou kijken of je beide dutjes iets op kan schuiven zodat het 2e dutje gedaan wordt als je terug bent van school.
     
  3. Singlemommy3

    12 mrt 2024
    8
    0
    1
    Vrouw
    Hier een baby van 10,5 maand en twee schoolgaande kinderen. Ik moet ze altijd naar school brengen omdat de school te ver weg is en dan ook nog vaak sport en zwemles enzo, ik heb de slaaptijden losgelaten, vaak slaapt hij smorgens lang slaapje van 10:00 tot 13:00 ong, om 14:00 kids halen en smiddags doet die nog een kort slaapje om daarna savonds rond 20:00 naar bed te gaan voor de nacht..
     
  4. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.881
    3.678
    113
    Hier ook een baby van 10 mnd, en 2 schoolgaande kinderen, (en peuter) mik altijd een beetje op 1 slaapje, wat langer wakker s ochtends en dan hopelijk 2,5/3 uur slapen. Meestal werkt het, en zo niet dan pech. Maar hier maar 2 vd 5 dagen nodig. De andere zijn er ouders thuis of is ze op de opvang.
     
  5. MarisB89

    MarisB89 Actief lid

    27 jul 2016
    340
    117
    43
    Minder strak schema aangehouden toen hij jonger was. Rond 9 uur naar bed voor 3 kwartier en dan 1 uur weer tot half 3.

    Nu is hij 2 en slaapt hij meestal van half 1 tot half 3.
     
  6. Cornflake

    Cornflake Bekend lid

    12 jul 2023
    866
    871
    93
    Vrouw
    Ja dit inderdaad. Bij ons ging het “maar” om twee dagen (alhoewel op za ook wel eens moeten schuiven door voetbal) maar ik keek altijd maar een beetje hoe het uitkwam. Nu heb ik wel het geluk 500 m bij school te wonen dus ik trok haar soms om 1350 uit bed en stond om 14.00 op het schoolplein :roflmao:
     
  7. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.306
    15.487
    113
    Is het geen optie om de ochtend op te schuiven zodat hij ophalen nog redt en dan om kwart voor 3 naar bed?
     
  8. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.704
    1.064
    113
    Achteraf vond ik qua slapen kind 3 en 4 het makkelijkst. Ze 'moesten' in het schoolritme. Bij kind 1 en 2 paste ik me aan, gingen we pas weg als ze klaar met slapen waren.

    Ik heb heel lang de baby rond 5.30u gevoed, daarna baby weer terug in bed en had ik tijd voor de schoolgaande kinderen.
    Ging zelf 6.15u uit bed, fruit etc. klaarmaken, rond 6.50u kwamen de schoolgaande kinderen naar beneden; aankleden, ontbijten.
    Om 7.30u jassen, schoenen etc. aan (in de winter, in de zomer is het wat later).
    7.40u naar de bakfiets, als de oudsten zitten, rende ik naar binnen om de baby uit bed te plukken en in de bakfiets te leggen. Baby had een slaapzak met 'gaten' voor de riempjes om vast te maken, dus kon zo mee (uiteraard nog wel jasje om en in de winter in een warme voetenzak).

    Om 9.00u was ik weer thuis, 9.30u fruit en daarna voeden en baby weer naar bed.
    Rond 12.30u wakker, brood, melk en om 13.30u weer op de fiets naar school.

    Als we thuiskwamen, weer voeden en uurtje naar bed en kon ik rustig koken.

    Of het het meest ideaal is voor de baby, dat weet ik niet, maar zo had de baby door de dag heen toch voldoende slaap.


    Ik vond het zelf lastiger worden toen ze nog maar 1 slaapje hadden (komt vlak na de eerste verjaardag), dat is vaak toch begin van de middag; 13-15u of zo.
    We zijn toen om 11.30u gaan lunchen, uiterlijk 12u dreumes/peuter op bed zodat ze toch 1,5uur had geslapen voor we weer naar school moesten. Soms vielen ze onderweg in slaap en pakten zo nog wat slaap.

    Maar ze hebben bij mij heel lang 's ochtends in bed gelegen en werden zo vanuit bed de bakfiets in getild. Op een gegeven moment broodtrommeltje mee voor ontbijt.
    En met 2,5-3 jaar werden ze op dezelfde tijd wakker als de schoolgaande kinderen en ontbijten we met elkaar. Aankleden doe ik ook niet altijd voor schooltijd (de schoolgaande kinderen wel natuurlijk), maar peuter kan gerust mee in de pyjama en kleedt zich daarna aan.
     
  9. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.496
    3.470
    113
    Hier een jongen van 11 maanden 4 schoolgaande kinderen. Noah slaapt van 9.30 tot 11.30 en van 15.00 tot 16.30.

    Komt dus precies goed uit. Misschien lukt het om het middagslaapje toch iets te verplaatsen.
     
  10. Lousanne

    Lousanne Actief lid

    11 nov 2022
    354
    492
    63
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties! Dat kan ik inderdaad proberen, het 1e slaapje iets uitstellen, dan hopen dat hij lang slaapt en dan pas om kw voor 3 weer naar bed. Het nare is dan wel dat hij er om kw over 4 weer uit moet omdat ik vaak wel een kind op moet halen om half 5 (of er zijn lawaaiige kinderen hier thuis die hem wakker schreeuwen, erg gehorig huis).
    Maargoed, en ik moet vooral niet te moeilijk doen denk ik en maar zien hoe het loopt. Vind het zo sneu voor hem als hij zo moe is of ik hem moet wakker maken. Maargoed. Had hij maar geen 4e kind moeten worden;)
    Ik denk dat het wel beter wordt als hij 1 slaapje doet. Gewoon op tijd lunchen, dan slapen van 12 tot 2
     
  11. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.874
    10.800
    113
    Ik liet hem heel vaak in de wandelwagen slapen, maar dat moeten ze wel willen… zoontje zat in groep 2 toen zijn broertje kwam.
     
  12. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.522
    5.624
    113
    Vrouw
    Van half 10 tot 12 naar bed en van kwart voor 3 tot……? 4 uur oid
     
  13. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.054
    14.322
    113
    R schikte zich gewoon maar naar de schooltijden. Het is een slaapkop dus dat vond zn weg wel (of kieperde in de wagen in slaap).

    Probeer m wel om 1100 uiterlijk in zn bed te hebben om om 1330 er weer uit te vissen zodat we G om 1400 op konden halen.

    Lukte dat niet dan om 1430 mikken te slapen weer en dan 1615 uiterlijk er uit. (En om uiterlijk 1900 er weer in).

    In de ochtenden kon mn man G wel eens naar school brengen, dan kon R uitslapen. Helaas is dat geen garantie en komen er schoolblokken voor dat ik dr zelf moet brengen.

    Tegenwoordig is hij om 0800 zelf wakker dus dan maar nog half slaperig in zn wagen met een fles(!) melk.

    (Ik heb mn heilige ochtend koffie, hij zn melk en bij hem moet dat kennelijk in een fles zitten anders klopt t niet).

    Is nu 2jr dus dan is t:
    0745/0800 - 1130 wakker
    1130-1330 slapen
    1330-1830 wakker (red hij niet altijd, tukkie van +-1,5 uur komt daar vaak nog tussen)

    Of (zoals eerder en man bracht G weg)
    09:30-1430 wakker
    1430-1615 slapen
    16:15-1900 wakker.
    1900 slapen
     
  14. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.447
    2.900
    113
    Het is hier wel al een tijdje geleden, de jongsten zijn nu 3 en 5. Maar hier was het zo dat de baby's zich aanpasten aan de rest van het gezin. Waar kon voedde ik op verzoek, maar ook op mijn verzoek omdat we nou eenmaal peuterspeelzaal/school/sport/afspraakjes/werk hadden. En slapen deden nr 3 en 4 overdag vooral in de draagzak of kinderwagen. Toen ze overgingen naar 1 slaapje, sliepen ze in bed. Dan gingen ze om 12.00 er in en 14.30 eruit als we de oudsten van school moesten halen.
     
  15. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.640
    26.235
    113
    Vrouw
    Hier net zo. Baby ook net zo oud. S ochtends lang slaapje en dan in de middag kort en omdat de kids idd om 14.00 van school moeten en voordat ik thuis ben en de kids heb geinstalleerd, fietsen weer op de plek en de verhalen heb aangehoord gaat hij tussen 3 en 4 weer op bed

    En t komt wel eens voor dat t middagslaapje doorgeschoven moet worden, dat hij erg moe is maar hij moet gewoon even langer wakker blijven dan. Kan de 2 kinderen moeilijk op school laten staan
     

Deel Deze Pagina