Hallo allemaal, Mijn dochter is nu 15 maanden oud en is druk bezig met leren lopen. Ze heeft het kruipen helaas overgeslagen (buikschuiver) maar trekt zich wel op aan bv de salontafel/bank en is vanuit daar gaan lopen. Eerst overal langs af en sinds een 1/2 weken laat ze ook los en loopt ze verdere stukken alleen. Het enigste wat ze (nog) niet doet is terug op de billen gaan vanuit staan. Lopen is natuurlijk ook veel leuker nu dus ze wilt ook niet gaan zitten ... Als ze haar evenwicht verliest , wat nog wel eens gebeurd nu, is dit vaak na achter en valt ze zo als een plank op de grond. Ze laat zich niet op haar billen vallen... ze is 1 keer al achterover gevallen. Met haar achterhoofdje op de tegels is dit iets wat ze moet leren? Ik ben er nu constant bij als ze alleen loopt. Durf haar niet echt alleen te laten... Ben aan het proberen om haar te “leren vallen”... dus zelf op de billen te gaan zitten en dat zei dit ook doet... geen idee of het gaat werken. Wat zijn jullie ervaringen. Deden jullie kindjes dit ook? Is het iets normaals?
Ha, sjee dat is wel vervelend ja. Hier loopt ze nu ook sinds deze week los, daarvoor liep ze zeker al maanden heel goed en stabiel aan onze hand. Dus dat lopen gaat nu erg goed. Ik herken het niet wat je zegt. Hier zakt ze op haar hurken en gaat van daaruit weer staan. Of ze zakt op haar billen. Wil ze ook niks van de grond pakken? Dan moet ze ook rustig zakken. Die van ons wil liefst haar handen vol met lopen en pakt steeds van alles van de grond. En dan zakt ze dus op haar hurken en gaat dan staan. Zonder zich ergens aan vast te houden, ik vind dat best knap.
Jaa dat hurken doet ze inderdaad ook niet. Ze bukt wel om iets te pakken maar houd zich dan vast aan bv de tafel ofzo. En reikt er dan naar
Ons zoontje valt ook zo achterover. Dat is echt al meermalen gebeurd, ik vind het heel naar en ook eng. Hij is even van slag om vervolgens verder te gaan. Van de fysio hebben we de tip gekregen hem bij zijn bekken te pakken en dan zijn billen naar beneden te duwen en daarbij ‘1,2 boem’ zeggen. Inmiddels heeft hij het zelf wel door en gaat ook gewoon door zijn knieen, maar toen hij dat nog niet deed hielp dit echt. Doordat je ‘1,2 boem’ erbij zegt ging hij dat associeren met zich op zijn billen laten vallen. Dus ik hoefde dan op den duur alleen maar te zeggen ‘1,2 boem’ en hij liet zich op zijn billen vallen.
Ik zou haar proberen te begeleiden bij het gaan zitten. Dus inderdaad haar zachtjes naar beneden drukken en evt. de benen helpen buigen, zodat ze voelt en ervaart wat ze doen moet. Overigens is kruipen ook geen voorwaarde om dit te kunnen hoor. Onze zoon ging ook van tijgeren, naar optrekken, langslopen, toen zelf zitten (vanuit staan) en daarna pas kruipen en als laatste dan wel los lopen (eerst nog een hele poos op z'n knieën gelopen).
Hoe deed ze dat als ze staat en weer wilt zitten of buikschuiven? Toen mijn zoontje net kon staan wist hij ook niet hoe hij terug moest naar zitten of kruip en heb hem toen een aantal keer voorgedaan dat hij kan zitten. Na een tijdje deed hij dat zelf en dat gebruikt hij nu ook als hij loopt. Misschien dus bij de basis beginnen en als ze aan een tafel of bank staat laten zien hoe ze weer kan gaan zitten.
Ik heb t mn dochter in de box geleerd. Handen laten glijden langs de stijlen zodat ze begreep dat ze zo zachtjes kon gaan zitten. Ze was zich daarvoor kapot geschrokken toen ze stond en dr beentjes t niet meer trokken, die zat toen met een flinke plof op dr kont. Gillen gillen gillen (niks aan de hand maar flink geschrokken). Ze heeft daarentegen een enorme horloge en klok tik, dus horloge omgedaan en ik maar met mn handen langs de spijlen op en neer en zij wilde dat horloge voelen dus zij achterna. Heeft even geduurd maar kon toen zelf naar wens gaan hurken en zitten. Ook vaak zat op dr kont neergezet en voorgedaan.
Ga het inderdaad proberen met laten zien hoe ze op haar billen moet gaan zitten! Hopelijk heeft ze het zo snel door. Dankjewel allemaal!