normale groeicurve

Discussie in 'Prematuur' gestart door frannie82, 26 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Wanneer zat jouw kindje in de normale groeicurve?
    Een van de kinderartsen zei dat ze met 1 jaar daar wel in zitten.
    Hier denk ik dat niet; ze groeit keurig in haar eigen lijntje de -1 lijn van de prematuren 30 weken curve.
    Met 1 jaar zou ze dan op 7500 gram en 69 cm zitten.
    Geen normale waardes voor een kind van 1 gewoon nog baby!
    Wanneer zat jullie kindje in de normale curve?
    Gewoon erg nieuwsgierig!

2. MB2

MB2 Actief lid

13 sep 2012
    435
    27
    28
    NULL
    NULL
    Begin van de maand is hij weer gewogen en gemeten. Hij woog 7105 gram en was 68 cm groot. Volgens de arts zit hij nu op de onderste lijn van de normale curve.

3. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Hier zit Q nog steeds niet in de curve. De kinderarts zei dat hij verwachte dat hij voor z'n 1ste verjaardag er wel in zou komen. Met lengte zit hij inmiddels wel tegen de onderste lijn aan te hikken :). Gewicht blijft echter gewoon hartstikke achter.

Maar hij eet ook heel slecht, hij krijgt daarom ook dieetvoeding met meer calorieën omdat hij gewoon te weinig weegt (nu 7,5 kilo bij zo'n 75 cm denk ik). De lengte/gewicht verhouding is ook erg uit balans. Hij is altijd te lang geweest bij zijn gewicht.

Hij is tot 6 maanden goed gegroeid, maar sindsdien is het bal. Met 6 maanden woog hij 6 kilo. Dus in een dik half jaar maar 1,5 kilo aangekomen.

Veel mensen kijken ook erg verbaasd als ze vragen hoe oud hij is ;). Kan het ze niet kwalijk nemen. Meeste baby's van 6 maanden zijn al net zo zwaar ;).

Maar zolang hij groeit, ben ik tevreden, maar nog belangrijker de artsen ook! (Als zijn groei gaat stagneren en hij gaat niet meer eten, moet hij helaas een sonde. Dus dat probeer ik te voorkomen!)

Wat weegt L nu? Volgt ze nog steeds haar eigen lijntje?

Volgens onze kinderarts is het trouwens beter dat ze langzaam groeien. Niet té langzaam, maar ook niet snel! Langzamer aankomen, schijnt de kans om op latere leeftijd suikerziekte te ontwikkelen te verkleinen.

4. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Oké dus dan zou zij ook misschien onder aan de curve zitten tzt.
    Ze woog vandaag op jouw weegschaal 5020 gram azucena ;)
    Ze was begin november 56 cm dus ik denk nu misschien iets meer.
    Pas ergens in januari wordt ze weer officieel gemeten en gewogen.
    Het maakt natuurlijk ook uit hoe groot ze zijn bij de geboorte en of dat past bij de termijn. Ik weet eigenlijk niet of ze ook dysmatuur was ik zal dat eens vragen.
    Ze woog ongeveer 1440 gram en is na 10 dagen voor het eerst gemeten op 38 cm.

5. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Zit er bij Q geen voedselallergie achter omdat hij zo slecht groeit?

6. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Met 65 weken in de groeicurve op de onderste lijn.
    Met 75 weken onderaan het groene deel.
    En vanaf ruim 2 jaar voor het eerst in het groene deel van de groeicurve... ;)
    Ze is nu 2.5 jaar en zo'n 9.5 kilo... Haar neefje van 8 maanden is net zo zwaar :)
    Gelukkig is t n lekker ding en doet ze t nu prima, maar ze zal wel n kleintje blijven :p

7. lunap

lunap Fanatiek lid

15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    Nathan weegt nu al zeven kilo en zit volgens mij dus al in de gewone curve lijn;)

8. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Mijn zoontje begon onder de -1 lijn en groeide op zijn eigen lijntje, totdat hij eindelijk goed kon drinken bij mij met 3 maanden. In die tijd werd hij ook geopereerd aan zijn liesbreuk en kreeg hij reflux medicijnen... Toen maakte hij een enorme groeispurt en kwam op de 0 lijn terecht om daar weer rustig volgens de lijn te groeien. Hieronder een link naar zijn curve, ik vind het zelf nog steeds wonderbaarlijk. In lengte groeide hij ook ongeveer zo. Alleen wat harder de laatste maanden.

http://www.borstvoeding.com/groeicurve/growthcurve/curve_weight/45322/-1/1

9. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Frannie, nee. Dat is allemaal uitgesloten. Hij eet en drinkt gewoon heel slecht. Hij drinkt gelukkig nog veel melk, meestal zo'n 500cc per dag (en dus 500 kcal). Maar verder met veel geluk 100 gram fruit, 50 gram avondeten en 100 gram kwark. En dan nog een halve cracotte oid. Sinds een paar weken beweegt hij ook een stuk meer, terwijl hij net zo veel eet. En hij is pas goed ziek geweest (in zkh gelegen ivm uitdrogen), dus ben benieuwd naar zijn gewicht bij de kinderarts volgende week! Zolang hij geen sonde hoeft, vind ik alles prima.

Ik denk niet dat L dysmatuur is geweest hoor. Quinten woog 1575 gram bij 30+3 en dat was mooi gemiddeld volgens mij. Hij was toen al uit verhouding :), ook al 40/41 cm bij geboorte.
    Dan zit ze nu toch ook al lekker tegen de gewone curve aan te hikken met haar gewicht :). Gecorrigeerd zit ze al helemaal prima!
    Fijn dat de weegschaal goed gebruikt word/is geweest! Scheelde hier vooral op het begin een boel stress. (Nu zou vaak wegen alleen maar meer stress opleveren :p.)

10. adi

adi Niet meer actief

Hier kwame. Ze geloof ik met 6-7 mnd in de normale curve, en rond 1 jaar kwamen de meiden op de -1 lijn.
    Zoon (geboren met 1.220gram) zat met 1 jaar rond de -2 lijn, daarna een spurt gemaakt naar de -1 lijn (qua gewicht en lengte) en daar zit hij nog steeds.

11. Ongeduldje31

Ongeduldje31 Fanatiek lid

16 jul 2011
    1.001
    29
    48
    Hier inmiddels een prematuurtje van 1.5 jaar.
    Hij zit nog steeds onder de normale lijn, maar groeit wel in zijn eigen lijn
    Is nu 81 cm en 10 kg. Dus aan de kleine en dunne kant. Maar is tevreden,vrolijk en actief. Ka is tevreden en wij ook!

12. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Bedankt allemaal er blijven dus 'kleintjes' bij.
    Maakt allemaal niet uit hoor ik ben heel blij met hoe ze het doet.
    Wegen doe ik 1x per week omdat we nog steeds de voeding geven nav haar gewicht. We willen haar niet volproppen en geven net iets meer dan ze 'moet'.
    Ze knoeit nog steeds behoorlijk. ...
    En ik klink misschien raar maar ik geniet ook van haar groei en dat ik dan zie dat ze nu al 5 kilo weegt. Heerlijk! Thuis begon de weegschaal toen op 2380...
    Ik ben alleen benieuwd nog of alles prematuren uiteindelijk net zo lang worden als dat ze zouden worden als ze geen prematuur waren.

13. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    Zoontje is bijna 3 en hikt tegen het onderste lijntje aan (-2.5) met gewicht zit hij op -2.
    En dat bij lange ouders (1.76 en 1.96)
    afgesproken met de KA dat de groei opnieuw beoordeeld wordt met 4 jaar. Dan zou als je daarvoor kiest gestart kunnen worden met groeihormonen. Eerder niet
    Kinderarts vond zoontje prima in verhouding maar hij wordt ook steeds veel jonger geschat. Ik kan het nu loslaten, maar heeft lang geduurd

14. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Het komt dus wel voor dat de groei achter blijft.
    Kan me dat wel voorstellen hoor ik word er inmiddels ook vaak over aangesproken..
    Ze is nu zelfs kleiner dan een baby van 4 maanden maar absoluut net zo wijs :D en er zit veel pit in

15. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Hier zeiden ze ook dat ons zoontje met 1 jaar wel netjes op de 'normale' curve zit. Als ik hem nu zo zie groeien denk ik dat dit wel eerder is. Hij zit nu met 4 maanden kwa gewicht net onder de -1 lijn en kwa lengte nog wel onder de -2,5 lijn...

Maar ieder kind groeit op zijn tempo. Mijn oudste is nu 3 (geen prematuur) en die zit met gewicht net aan de -1 lijn en lengte net onder de -1 lijn.

16. megacarls

megacarls Niet meer actief

Hier nog geen idee, N. is naar mijn idee te jong om daar uitspraken over te doen nog. Hij zit nu bij beide nog onder de -2,5 lijn. Op zijn 32-weken curve zit hij met lengte tussen de 0 en de -1 lijn in, met gewicht zit hij op de -1 lijn.

S. is geboren tussen de 0 en de +1 lijn in (3545 gr), maar is vrij direct haar eigen lijntje gaan zoeken en groeit sindsdien bij zowel lengte als gewicht ook op de -1 lijn.

Ik was bij het CB waar een kindje 3 dagen jonger dan N. was. Die was gewoon nu al 6,5 kilo! Dat is wel flink toch? S. was dat met 6 maanden.

17. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Volgens mij is dat wel flink ja mijn oudste was met 7, 5 maand zo iets.

18. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Tot twee jaar wordt er gecorrigeerd, sowieso. De meeste prematuren vertonen ergens in die jaren inhaalgroei. Volgens mij doet jouw kleintje dat ook prima, Frannie. En dan nog is er weinig van te zeggen. Sommige kinderen blijven misschien wat kleiner maar het schijnt ook vaak te gebeuren dat ze in de loop der jaren alsnog een flinke groeispurt krijgen. Sprak laatst de moeder van een drieling die nu 12 is, en de grootste van de drie bij geboorte is nu het kleintje. Zo zie je maar ;). Groeihormonen geven ze niet zo snel meer hoor. Daar zitten een hoop nadelen aan. Onze dochter weegt tegen de 11 kilo en is 85 centimeter met haar bijna 2,5 jaar. Klein maar fijn, maar heel netjes in de curve.

19. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Oké. Mijn oudste is 86 cm en 12, 5 kg bij 2 jaar en 4 maanden dus ook niet erg groot voor haar leeftijd. Ik maak me ook niet druk maar ik was benieuwd. Ik zie haar nu met 1 jaar als grote baby voor me. Als ik haar qua lengte en gewicht vergelijk met mijn oudste.

20. adi

adi Niet meer actief

Hier ook ;)

De grootste bij de geboorte (was 1,6kg bij 30weken) is nu de kleinste met lengte op -2.

Mijn tweede meisje dat het na de geboorte heel moeilijk had (heel ziek, open ductus, infectie bij het hart enz), is nu een hele meid: bovengemiddeld lang en gemiddeld zwaar. Ze is 10cm langer dan haar zus en een van de grootste meisjes in de klas ;)

Deel Deze Pagina