Regelmaat jonge baby

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Gwn, 8 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gwn

Gwn Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.206
    0
    0
    Noord-Holland
    Hallo!

Ik lees veel over het aanbrengen van regelmaat in het patroon voor een kleintje, zodat ze weten waar ze aan toe zijn. Dit is dan slapen-voeden-wakker-slapen etc. Nu vraag ik me af... soms lijkt het er toch echt op dat ze van het voeden al zo moe is geworden dat ze wil slapen, dus leg ik haar maar in bed. Andere keren (vooral 's avonds) blijft ze zo ongeveer wakker van voeding tot voeding, niet huilend ofzo, maar wel wakker, ook als ik haar in bed leg. En dit terwijl ik begrepen heb dat de hele kleintjes hooguit een uurtje wakker kunnen zijn voor ze weer echt moe worden? Hoe moet ik hier dan mee om gaan?

2. Djamila

Djamila Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Ons dochtertje heeft dat ook.
    Ze slaapt de hele dag, tijdens een voeding valt ze vaak al in slaap, dan gaat ze dus ook naar bed.
    Savonds is ze vaak wakker, dan blijft ze gewoon bij ons beneden, in de box, wipper en dan weer op de arm. Tot het tijd is voor de volgende voeding, dan is ze weer moe en gaat ze naar bed.

Regelmaar is wel erg belangrijk. Ons dochtertje kan er niet tegen als we de hele dag weg zijn, zo zijn we vorige week een dagje eropuit geweest, resultaat was dat ik de hele nacht met een krijsende baby beneden op de bank heb gezeten.

3. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    hoe oud is je kleintje?
    Hier een uk van bijna 5 weken en tot op heden was een ritme ook ver te zoeken ;) Valt ook bij de fles in slaap.. ik trapte er steeds in door haar dan maar weg te leggen, maar dan was ze dus zo weer wakker. Nu blijkt dat ze toch weer wat wakkerder wordt en dan 'speel' ik even met haar op schoot of in de box (hangt er vanaf hoeveel ze spuugt ;))

Sinds vandag had ik resoluut besloten dat er ook maar eens een heus ritme moest komen. Wat ik vandaag dus heb gedaan: steeds bij wakker worden (niet wakker maken) direct verschonen en voeden, daarna dus ff bij latebn komen van de fles, spelen op schoot en bij tekenen van vermoeidheid nog heel even laten dreutelen en dan naar haar weigje (dus niet meer beneden in de kinderwagenbak). Dit alles duurt bij elkaar zo'n 1,5 uur. Als ze eenmaal in haar wiegje ligt, kost het me een half uur om haar in slaap te krijgen, al wiebelend aan haar wiegje (nu twee keer geprobeerd en beide keren precies een half uur, hihi ;)).
    Het enige minpuntje: hoe ga ik dat doen op de dagen dat mn oudste niet op het kdv is ??? ;) Vandaag heb ik het rijk alleen met de kleine, dus heb ik alle tijd om haar in slaap te krijgen, maar ja, als mn peutertje er is....

4. Gwn

Gwn Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.206
    0
    0
    Noord-Holland
    @MaryWoods: ze is nu 2 1/2 week. Als ik haar weg leg is ze idd ook vaak toch weer wakker óf blijkt ze toch nog wat meer te willen drinken, terwijl ze toch echt in slaap leek te zijn. Ook is het niet heel duidelijk wanneer ze echt wakker wordt, ze ligt eerst een hele tijd beetje te kreunen zeg maar, maar lijkt dan nog geen honger te hebben, dus laat ik haar meestal nog maar even liggen, hoe is dat bij jullie?

5. Gwn

Gwn Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.206
    0
    0
    Noord-Holland
    Nu ook weer, het 'kreunen' (weet niet zo goed hoe ik het anders moet omschrijven) leek door te zetten, dus ging maar naar haar toe, al is het nog een beetje aan de vroege kant voor de volgende voeding. Kom ik in haar kamer, zijn haar ogen gewoon nog dicht en hoor je weer een tijd niks... is het dan toch iets in haar slaap? 's Nachts vind ik dit ook heel lastig (ze ligt in een wieg naast ons), jij zegt 'niet wakker maken', maar op een gegeven moment, na al die geluiden die ze maakt, haal ik haar er toch maar uit voor voeding (als het ook alweer 'tijd' is, dwz meer dan 3uur geleden laatste voeding), maar meestal is ze dan nog niet wakker genoeg (een verschoning helpt dan wel, en na het voeden valt ze makkelijk weer in slaap). Pff... lastig hoor, af en toe :)

6. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    herkenbaar hoor..
    hier een zoontje van ruim 4 weken oud...
    kreunt ook heel wat af in zijn slaap en bij het ontwaken..
    ´s nachts maak ik hem niet meer wakker voor voeding maar wacht tot ik echt sabbel geluidjes hoor (en dat is soms echt een uur later dan de kreuntjes!)..
    ritme overdag vind ik ook nog lastig.
    onze jongeman valt bijna altijd in slaap tijdens voeding en drinkt dan ooki maar uit 1 borst..maar als ik hem in bed leg is hij ineens klaar wakker, de gekkerd!
    verder vind ik het lastig hoe te reageren op huilen..
    net huilde hij heel erg terwijl hij net daarvoor gevoed was. normaliter leg ik hem dan opnieuw aan maar ik wil geen toetjes-man dus dit keer maar niet.
    wel steeds laten merken dat ik er ben maar toch maar laten huilen voor het eerst.. ze zeggen dat babies zo´n 2 uur huilen opeen dag maar bij ons huilot hij dus nooit omdat hij dan steeds de borst krijgt.. lijkt me toch ook niet helemaal goed.

7. Gwn

Gwn Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.206
    0
    0
    Noord-Holland
    'Fijn' te lezen dat ik niet de enige ben die dit lastig vind. :)

@Bunchy: Amy huilt ook bijna nooit, ik leg haar aan als het ongeveer 'tijd' is en/of ze heel duidelijk honger-signalen geeft (smakken, handen in haar mond steken, zoeken). Ik zou 's nachts daar misschien eigenlijk ook op moeten wachten, maar word elke keer wel wakker van die kreuntjes, dus als ik dan wacht, is mijn nacht helemaal zo kort! Hmm... dilemma.

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.833
    19.170
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik wacht ook op de sabbel/smak geluidjes voordat ik hem ga voeden. Maar ik sta ook wel eens voor niks aan zijn wieg inderdaad, omdat hij dan al in zijn slaap ligt te kermen.;)

9. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Mijn zoontje kreunt ook zo in zijn slaap, vooral vroeg in de ochtend. Bij hem zijn het krampjes.

Hier geen regelmaat trouwens. Hij vindt overdag alleen slapen in zijn wiegje nog niet echt gezellig dus is hij de hele dag beneden. Slaapt ook veel bij mij, bijvoorbeeld in de draagdoek. En anders in de kinderwagen, die staat in de kamer.
    Heb ik bij mijn dochter ook gedaan. Heb gemerkt dat er vanzelf wel een beetje een ritme in komt als ze een paar maanden ouder zijn.
    Maar nu is hij vaak of een (halve) dag veel wakker of slaapt juist heel veel. Ik kijk dus een beetje naar hem, wat voor dag hij heeft.
    Zoals vandaag heeft hij veel geslapen, mijn dochter huppelt hier ook rond dus voor zijn rust rij ik de kinderwagen naar de gang en dan knort hij daar in alle rust lekker verder.

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.833
    19.170
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik probeer onze Fröbel wel altijd boven op bed te leggen zodra hij slaapt. Overdag op zijn eigen kamertje in zijn ledikantje. 's Nachts bij ons op de kamer in de wandelwagenbak. Ik laat hem niet in de box slapen, tenzij er kraamvisite is, dan 'zondigen' we wel even. ;) Maar ja, die mensen komen voor hem, dus vind het stom om hem dan boven te verstoppen.

Ik merk trouwens al wel een beetje dag-/nachtritme bij hem. Hij komt 's nachts ook wel vaak voor ene voeding, maar hij clustert 's nachts niet en valt na een voeding gelijk in slaap. Ik kan dan zelfs slapend zijn luier verschonen. Hij kan dan ook gelijk na een voeding terug in bed, terwijl hij overdag wel wakker blijft na een voeding.

11. Djamila

Djamila Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Kreunen doen ze vaak in de slaap, merk dat hier ook en dan sta ik te kijken, slaapt ze gewoon nog lekker. Dan laat ik haar liggen. Ik maar onze meid alleen wakker rond half 11 savonds zodat ik ook naar bed kan gaan.

@marywoods.
    Ik zoiu niet aan het wiegje wiebelen als ze moet slapen, ze moet juist leren om zelf in slaap te vallen. Wij laten haar meestal alleen en dan huilt ze eventjes, soms een kwartier soms helemaal niet maar uiteindelijk valt ze dan in slaap. Als je altijd aan het wiegje gaat wiebelen kan ze straks alleen slapen als haar bedje beweegt.

12. Gwn

Gwn Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.206
    0
    0
    Noord-Holland
    @Tupp: dat heb ik 's nachts ook (gelukkig!): niet clusteren en makkelijk weer verder slapen. Overdag is ze de ene keer best wakker na het voeden (vooral 's avonds) en de andere bijna meteen weer in slaap voor ruim 3 uur. Ach, ik blijf gewoon kijken en doen wat ik denk dat goed is, helemaal zeker weten doe je het toch niet, en als ze het er echt niet 'mee eens zijn' zullen ze wel een keel opzetten, toch?

@Maja: hoe weet je zo zeker dat dat krampjes zijn? Heeft ie daar verder ook last van? Of zie je het ergens anders aan? Ik dacht dat het misschien ook voor een deel verwerking van alle indrukken kon zijn ofzo?

13. Gwn

Gwn Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.206
    0
    0
    Noord-Holland
    @Djamila: bedoel je dat je haar om half 11 wakker maakt voor voeding, zodat je daarna kan gaan slapen? Daar heb ik ook wel aan gedacht, maar ja, als ze dan net om 9 uur ofzo geweest is of net lekker slaapt, hoe doe je dat dan?

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.833
    19.170
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @krampjes: Als ze echt heel hard en en met uithalen huilen en BLIJVEN huilen en ook hun beentjes optrekken en vuistjes maken, zijn het meestal krampjes. Gisteren had onze Fröbel zelfs witte knokkels omdat hij zijn handjes zo stijf tot vuistjes had gebald. En het werd een beetje minder toen we een warm kruikje op zijn buik legden.
    als hij huilt vanwege te veel prikkels huilt hij minder door.

@wakker maken: Ik krijg het echt niet voor elkaar om hem wakker te krijgen hoor, al zou ik het willen. Slapen = slapen bij onze knul en dan kan mama hoog en laag springen. Hij wordt pas wakker als het hem uitkomt.

15. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Dat vind ik nu zo'n onzin hè!
    Dus mijn kind kan alleen slapen in de draagdoek omdat hij de eerste maanden altijd in de draagdoek zat en meestal bewogen we dan ook nog?! En de kinderen in landen dan waar altijd gedragen wordt? Die kunnen ook niet meer slapen op een andere manier?
    Sorry maar ik vind je opmerking nergens op slaan. En jouw kindje leert nu dat mama het helemaal niet nodig vindt om te komen als ze huilt, vind ik persoonlijk veel erger dan een kind dat leert om in slaap gewiegd te worden...

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

@ Elke.. je moet je wel realiseren dat kinderen in ontwikkelingslanden hun hele kinderleven bij moeders blijven slapen... dus die vergelijking gaat niet helemaal op. Het is verstandig om geen extra gewoontes aan te leren als dat niet nodig is, wat natuurlijk iets heel anders is dan je kind laten huilen!

Wij zijn vanaf een week of 5 gaan sturen op zowel slapen als eten. Een vast ritme met natuurlijk heel duidelijk het kind in de gaten houden. Je kunt tenslotte geen zaken afdwingen die er niet in zitten. Na een week of 2 ging het heel goed. Wij hebben niet laten huilen (ja hooguit 2-3 minuutjes). Onze dochter slaapt sinds dat zij 7 weken en 2 dagen oud is door van 00:00 tot 8:00 en dan maken we haar wakker. Ze is van 20:00 tot 8:00 gaan slapen met een week of 18.

Dit was ons ritme vanaf 5 weken (was toen nog wel BV)
    8:00 opstaan, schone luier en fles, spelen in de box / bij mama
    9:30 schone luier en naar bed
    11:00 uit bed, schone luier, spelen in de box / bij mama etc
    12:00 fles
    13:00 schone luier en naar bed
    15:30 uit bed, schone luier, spelen in de box / bij mama
    16:00 fles
    tussen 16:30 en 19:00 in de box en slaapje doen
    19:30 fles, schone luier en naar bed
    20:00 bed
    23:30 schone luier, fles en weer naar bed
    nachtvoeding (ben met bv gestopt toen ze de nachtvoeding niet meer nodig had)

Natuurlijk viel ze wel eens eerder in slaap of had ze eerder honger. Nou dan gingen we daar gewoon in mee. Maar na een week of 2 zat het ritme er al helemaal in. Het ochtendslaapje is inmiddels om 10:00 - 10:15 en is maximaal een uurtje. Het slaapje aan het einde van de dag slaat ze meestal over en de late avondvoeding is er al een maand uit.

We zorgen er voor dat ze bijna altijd gewoon lekker in haar eigen bedje kan slapen overdag (in de eerste weken gingen we alleen tijdens slaapjes wandelen omdat ze altijd direct in slaapviel als de wagen begon te bewegen)

17. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0

Tsja altijd lastige discussie...

Dat wiebelen heb ik ook gedaan bij mijn zoon en die slaapt nu prima zonder dat ie gewiebelt hoeft te worden ;) Het kost alleen ff een half uurtje, maar daarna slaapt ze ook echt zo'n twee uur heel diep en vast! Als ik dat niet doe kan ze ofwel de slaap niet vatten, ofwel slaapt ze heel onrustig (beetje hazenslaapjes)
    Laten huilen ben ik niet van, dat is een kwestie van opvoedingsstijl denk ik. Niks is fout of goed, maar gewoon anders ;)

18. Eylem

Eylem Niet meer actief

Nou, onzin vind ik het absoluut niet. Je moet wel beseffen dat niet ieder kindje is zoals jouw zoontje. Elk kindje is anders en sommigen zullen inderdaad perfect zelf kunnen gaan slapen, ook nadat ze gewend zijn aan een draagdoek, maar anderen wennen er heel snel aan zo in slaap te vallen en kunnen niet meer zelf gaan slapen, met alle gevolgen van dien. Ik spreek uit ervaring, want Irem was er na 2 maanden helemaal aan gewend in slaap te vallen terwijl wij met haar rondliepen. In het begin viel ze dan meteen in slaap, maar het duurde steeds langer voor ze in slaap viel, ze begon steeds meer te huilen en als ze eenmaal sliep konden we haar niet meer wegleggen want dan werd ze meteen weer wakker. Uiteindelijk sliep ze dus helemaal niet meer :(.

Het hangt dus van je kindje af, maar als je merkt dat ze veel last heeft van de prikkels uit de omgeving ben ik zeker voorstander van een vaste volgorde aanhouden, en niet teveel uitstapjes in het begin. En altijd in eigen bedje laten slapen, zonder wiegen of wat dan ook. Ze kunnen prima zelf in slaap vallen als ze daar maar eenmaal aan gewend zijn en het kan je dus een hoop ellende besparen, een ziekenhuisopname in ons geval. Gelukkig gaat het nu super en Irem slaapt altijd heerlijk in haar eigen bedje zonder huilen.

Wat ik maar wil zeggen: kijk naar je eigen kindje en wat hij of zij nodig heeft.

19. Djamila

Djamila Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Ons dochtertje heeft om half 7 een voeding en dan maak ik haar om half 11 wakker. Als ze om half 9 een voeding zou krijgen zou ik haar rond half 12 toch een keer wakker maken een een voeding aanbieden. Wat ze dan drinkt heeft ze toch weer gehad.

Ik vind het van het wiebelen helemaal geen onzin. Er zijn kindjes die er daarna niet meer zelf kunnen inslapen.
    En mijn dochter leert echt niet dat ik het niet belangrijk vind om te komen als ze huilt. Ik ga regelmatig kijken als ze huilt en haar troosten. Maar ik weet dat ze het nodig heeft om even te huilen als ze wil slapen.

20. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Als je in gaat de behoefte van je baby dan is het toch prima? En als ze zo klein zijn slapen ze gewoon nog heel veel. Soms zijn ze nog maar 3 kwartier tussen een voeding wakker, heel gewoon hoor. Spelen in de box is nu toch nog niet van toepassing. Veel jonge baby's zijn 's avonds onrustiger en langer wakker. Vaak wat meer drinken, heel gewoon en natuurlijk gedrag.
    Je doet het prima :D

Deel Deze Pagina