Mijn zoontje (derde kind) drinkt vanaf de BV (1 maand gegeven) flesvoeding. In het begin ging dit wel redelijk alleen hij drinkt steeds rommeliger. Met 6 weken was hij flink gegroeid 6,2 kg en 61 cm, grote baby dus, maar sindsdien is hij eigenlijk steeds slechter gaan drinken. A.s Dinsdag moet ik naar het CB en kan ik zien hoeveel hij nu gegroeid is. Hij zou bv. 5 x 180 mogen maar ik krijg er met moeite 120 ml in, vaak veel minder (80 ofzo) en heel soms 150 ml. Ik probeer min. 2 uur tussen de flessen te laten, soms zit er door lang slapen weleens 4 uur tussen ook al heeft hij maar 100 ml gedronken. Heb al geprobeerd ipv speen 1, speen 2 te geven maar dan knoeit hij veel en verslikt zich. Ik krijg hierdoor geen ritme en krijg geen vat op zijn drinkgedrag. Ik weet dan ook ooit niet meer of hij nou honger heeft of moe is, als hij bv. 80 ml maar drink. Op het eind van de flessen gaat hij altijd wringen alsof hij er niet meer in krijgt. Na het boeren wil hij ook echt niet meer drinken. Hij spuugt niet veel en ruikt ook niet zuur uit zijn mondje dus van (verborgen) reflux verdenk ik het niet. Overdag sliep hij altijd goed in zijn bedje (ingebakerd dat wel) maar dit gaat ook steeds moeilijker (moet echt paar keer speen erin doen). In de avond is hij altijd onrustig, wringen in de armen en niet slapen in zijn bedje. Ik denk in de 12 weken tijd, dat hij misschien 7 avonden direct in de avond in zijn eigen bed in slaap viel, 's nachts daarentegen wordt hij vaak 1x wakker, drinkt dan wel meestal 150 ml en slaapt direct in zonder speen in zijn eigen bed, ook na de late avondfles (tussen 21 en 23.00u slaapt hij in eigen bed), ook s'ochtends kunnen we hem vaak meteen terugleggen. Hij krijgt ook meer eczeem in zijn gezichtje lijkt wel. Ik denk zelf OF het is een sprongetje OF het zijn toch uitingen van KMA (Mijn middelste zoontje begon na 2 maanden ook steeds minder te drinken, overdag weleens 6 uur tussen voeding en dan nog flesweigeren en gezicht vol eczeem en verkouden). Hij is op zich verder wel tevreden maar ik vind hem ook wel snel moe (1,5 uur tevreden wakker haalt hij niet). Iemand die dit herkent of advies heeft? Misschien moet ik het gewoon loslaten maar toch zegt mijn gevoel ergens dat dit niet 'normaal' is.
- je krijgt geen ritme -geen vat op zijn drinkgedrag. Dat is natuurlijk niet handig. Maar ja. Een baby is nu eenmaal geen computer die je kan programmeren. Hij geeft prima aan wat hij nodig heeft. Dat hij 5x180 mag, is absoluut geen noodzaak, ergo, je kan die hoeveelheid over 6 of 7 flesjes verdelen. Blijkbaar drinkt hij 100 x en is daar tevreden mee. 1,5 wakker is prima toch? Je hebt nu eenmaal slappers en wakkere figuren. Ik zou het loslaten en zijn ritme volgen.
Mijn zoon is bijna 5 maanden en die krijgt nog steeds 150/5. Ik vind 180/6 echt een mega sloot melk, zeker voor een baby van 2,5 maand. Hij zit overdag op 4 flessen van 150/5 en in de nacht krijgt hij 120/4, want hij liet altijd wat staan dus heb die verkleint. Heel soms krijgt hij een 6e fles, dus echt op behoefte. Probeer het los te laten en hem een beetje zijn eigen ritme te laten volgen. Momenteel heeft onze zoon weer een ander ritme aan en kom ik voor mezelf niet lekker uit met de fles, maar so be it. En 1,5 uur wakker vind ik best lang voor zo'n kleintje. Mijn zoon haalt het uur vaak niet eens. De ene keer doet hij even een powernapje van 20 minuten en de keer er op 45 minuten of een lange ruk van 2/3 uur. Helemaal prima. Voor zijn eczeem zou je de HA even kunnen bellen. Daar kan hij natuurlijk wel last van hebben, jeuk etc..
Eens met de rest. Onze dochter is bijna 5 maanden en krijgt pas sinds 3 weken 5x 180+6 en ook dat drinkt ze vaak niet helemaal op. Ze heeft lange tijd op 7x120 en 6x150 gekregen. Niets mis mee in mijn ogen.
Lees even mijn topic. Hier was/is hetzelfde probleem. Lees even mijn laatste post. Dat is wat hey cb tegen mij zei vandaag m wellicht is dat bij jouw kindje ook het geval. Baby 7.5 week drinkt slecht
Veel kleine flesjes is echt geen probleem. Het is wat lastiger maar eigenlijk veel natuurlijker. Sloten van 180 rekken t maagje op en blijven wegkieperen omdat t simpelweg niet opgaat is wel een erg dure hobby op den duur. Dochter hier had lactoseintolerantie en verborgen reflux dus die draaide eigenlijk pas lekker met veel kleine flesjes en een lichter verteerbare voeding (wat minder lactose, maar geen dieetvoeding). We kwamen pas achter die lactoseintolerantie toen we de andere voeding hadden en de krampaanvallen ineens weg waren en bleven. Reflux was bij haar niet spugen of zuur ruiken, ze had gewoon heel vaak de hik, slikte ineens "iets" door terwijl ze gewoon lag te spelen. Dacht eerst dat ze wat ingeslikt had, maar dat kon niet want haar box lag niks in. Toen ging ik het in de gaten houden en zag ik dat ze terugslikte. Gelijktijdig was dat ze eigenlijk alleen maar wilde drinken bij voorkeur de hele dag door. Schijnt dat als t voortduurt het ook anders kan dat ze juist niet meer willen drinken. Dingen als spruw zijn ook uitgesloten? Eczeem is inderdaad wel een dingetje voor o.a. kma trouwens. Je kan Frisolac proberen (die heeft minder lactose) maar ik gok dat misschien een kinderarts/dermatoloog hier raadzamer is. Iets simpelere toepasbare optie is om eens de fles op een andere temperatuur te proberen. Mocht je een Dr browns fles hebben, de kersspeen van de kruidvat past op de smalle Dr browns. Die zit tussen 2 flows in.
bedankt voor jullie reacties! Ik probeer het inderdaad los te laten maar hij is laatste dagen eigenlijk wat onrustiger ook en meer krampjes (scheetjes) dus ik kan het niet echt loslaten. De hoeveelheid voedingen vind ik niet zo erg. Ik verwacht ook absoluut niet dat hij 180 ml gaat drinken want dat is wel veel maar het is alleen zelden dat hij 150 drinkt. Meestal 120 maar ook vaak maar 80! Hij heeft 1 dag gehad (al weken geleden) dat hij hele dag 150 dronk, daarna was dit over. In de nacht drinkt hij wel vaak hele fles 150 op, deze gaan we dus maar verminderen… (hij komt overigens niet altijd). Cb zei dat ik moest rekken miss maar ik liet voorbeelden zien dat hij na 4 uur overdragen soms nog maar 100 drinkt, dus rekken had eigenlijk ook geen zin was de conclusie. Cb zei dat (gezien de voorgeschiedenis van KMA bij mijn andere zoon) het misschien toch een optie was om met de jeugdarts te gaan praten over andere melk om te kijken of hij het daarop beter doet (tevredener drinken, minder krampjes, meer tot zich nemen, afname eczeem). Hij was nog steeds goed gegroeid (12 weken 6800 gram en 65 cm) maar niet meer zo hevig als vorige keer. @Imona, dat zou dus wel kunnen kloppen wat het CB zegt, dat hij eerst had is gegroeid, veel reserve heeft opgebouwd en nu dus minder nodig heeft en teruggaat richting gemiddelde curve. Spruw zie ik niet in zijn mondje terug. Ik heb besloten het nog even aan te kijken, tot hij 4 maanden is, zodat de ergste krampjesperiode voorbij zou moeten zijn. Bedankt voor jullie tips! Ik gebruik de Avent fles met het ventiel tegen krampjes.
Oké. Vergeet mijn vorige post. Wij zijn vanavond naar de hap geweest omdat ons kereltje heel de dag steeds maar mini beetjes drinken elk uur. Veel huilen. Niet kunnen slapen en hij was zo moe vanavond dat ik hem met een spuitje heb moeten voeren. Hij had zo'n honger maar hij kon niet meer. Ons kereltje blijkt verboden reflux te hebben waar hij veel last van heeft. Daar gaan we morgen verder mee aan de slag. Jij succes verder
Komt heel veel voor, heb het hier ook aan de hand gehad en wij waren er tot 14-15 maanden wel zoet mee. In het blog van @Averlhach (link staat in haar handtekening) staan super veel tips van de reflux leefregels. Probeer deze strak aan te houden. Ik weet niet of je gelijk medicatie hebt gekregen (zou eigenlijk niet horen volgens protocol maar sommigen doen het) indikken én medicatie mag niet. Normaliter is het: eerst leefregels, blijkt dat onvoldoende dan na 2 weken indikken, werkt dat onvoldoende dan na 2 weken medicatie (en stoppen met indikken). Hier bleven we medicatie net voor, maar elke 2 uur moest er wel eten in om de ellende voor te blijven, wat in de pure flesjes periode best wel een ding was als elke fles een uur in beslag nam alles bij elkaar. Een goede draagdoek was hier de uitkomst. Misschien dat je voor TS hier de herkenningspunten van jullie kleine kan aangeven. Kan ze het allicht in de gaten houden. Reflux is een naar ding als t de slokdarm gaat irriteren.
Ik heb intussen 3 consultatiebureau mensen en 2 huisartsen gesproken niemand die mr door wilde stuiten want ze zagen medisch geen reden hiervoor. Moest het naar doen met paracetamol. (Kind is 8 weken... mag niet eens.. maarbfoed) bij de 3ebhuisarts begon dat het aan mij lag. Dat ik hulp voor mezelf moest zoeken omdat ik te gespannen zou zijn en hij daarom niet drinkt. Toen ben ik uit mn vel gesprongen van woede. De hele huisartsenpost heeft me gehoord. Maaarrrr, ik heb omeprazol gekregen. Maagzuur remmer hik heeft het nu 2 keer gehad en ik heb nu een kind dat lacht ipv van huilt. Een kind dat slaapt ipv de hele dag onrustig en wakker is en een kind dat een stuk beter drinkt. Dus heb nu een tevreden baby ipv een huilend monstertje.
Fijn he die muren? Dat gevoel drijft een mens tot waanzin terwijl ze in het kader van shaken baby er beter aan zouden doen je handsvaten te geven, te luisteren en als t dan nog niet helemaal duidelijk is je goede instructies te geven om het inzichtelijker te maken zodat ze t wel kunnen snappen. Daarom maakte ik overzichtslijsten (beetje het timetracking systeem van bulletjournaling) en filmde ik t ook. Papieren op tafel en dan keihard afspelen, "dus dit is normaal???". Bloed en nagels... Goed bij ons was t wat moeilijker door lactoseintolerantie maar de reflux was vrij helder. (Goddank hadden we die met dank aan de dames van dit forum op tijd grotendeels onder controle) Vergeet de reflux leefregels niet te blijven hanteren. Het zuur is nu minder zuur maar met alle kleine beetjes extra (zonder iets anders te hoeven doen qua medicatie of toevoegingen) helpen je kleine. Op naar het zoetste lachebekkie voor papa en mama, hebben ze wel verdiend!
Ja leefregels vol in nog steeds. Gaat nu super. Zot nu op meer dan 800cc per dag. Vorige week wilde hij nog geen 400 cc . Hij slaapt, lacht, drinkt. Echt super. Nog 2 weken die medicijnen doen en dan stop ik on te kijken wat er gebeurd.
Heel fijn dat het beter gaat! Onze kerel drinkt nog altijd 100-120 ml maar lijkt toch wel goed erop te doen. Alleen de avonden blijven onrustig en z'n eczeem. Maar van reflux zie ik niet echt symptomen.
ook geen gehik, terugslikken na +- 1.5 uur na voeding? Kleine flesjes is prima hoor! Graag zelfs! Liever meerdere kleintjes dan sloten (nouja slootjes), eind totaal is wat telt niet hoeveel flesjes t wezen mogen (maar probeer t wel een beetje leefbaar te houden, anders is gevoelsmatig je leven: flesgeven en flesschoonmaken. Soms is het niet anders maar bij enige ruimte zou ik streven naar elke 2 uur minimaal en als het kan en goed gaat iets ruimere intervallen en weer even aankijken)