Volgens het cb moet mijn dochter echt hele dagen dadadadada, babababa zeggen, maar dat doet ze dus nog niet. Ze schreeuwt wel vind ze leuk denk ik, paar weken geleden zei ze papa of iets wat daarop leek daarna niet meer gehoord. Verder doet ze veel met de lippen trillen met geluid zeg maar, en 'schreeuwt ze aaaaaaa, maar woorden en dadadadada en babababa zoals het cb zegt doet ze niet. Volgens hun moet dat wel anders heeft ze een achterstand. Hoe ging dat bij jullie kids...?
Hebben ze het echt zo zwart wit gesteld? Dat kan ik me namelijk niet voorstellen. Met 9 maanden spreek je heus niet zo snel van een achterstand, ieder kindje ontwikkelt zich op een eigen tempo. Spraakontwikkeling gaat soms met tussenpozen. Als je kindje nu bijv gaat kruipen/staan, dan kan de spraakontwikkeling even stilstaan. Ze moeten zoveel leren.
Die van ons doet dat al wel (al best lang), maar die ligt motorisch wat 'achter'. Hij zit bijvoorbeeld nog niet los en hij kruipt ook nog lang niet! Als jij een verhaaltje voorleest, gaat ze dan niet mee babbelen?
Moeten... sjonge... M begon met 10m woorden te zeggen en S pas sinds kort. Ieder kind is anders. Brabbelen hebben ze alledrie nauwelijks gedaan.
Als ik een verhaal vertel of liedjes zing doet ze niet mee. Ja zo zwart op wit stelde ze het inderdaad echt vandaar dat ik me zorgen begin te maken....brabbelen is nooit geen favoriet geweest hier. Maar zo stelde ze het echt ja. Ze moest echt geke dagen dadada en bababa zeggen. Een paar weken gelede zei ze papa maar daarna niet meer gehoord. Ze kan wel al lopen aan de hand, tijgereren kan ze al vanaf 6 maanden, zelf gaan zitten en zittend spelen.
Ik denk dat elk kindje ergens anders snel mee is! Onze zoon kan echt niet lopen aan de hand, ook niet over een maand! Tijgert alleen een beetje achteruit, verder nog niets... Maar babbelt dus wel! Zou me er niet te druk over maken!
Juffie, volgens mij is I.sa best heel snel in haar motorische ontwikkeling toch? Dan misschien iets minder snel in verbale ontwikkeling. Ze tenslotte ook maar 9 maanden. Komt vanzelf. CB moet is ophouden met dat zwart-witte gedoe!
Volgens mij is er niets met jouw kindje aan de hand hoor! Onze kleine kon pas met 10,5 maand los zitten. Tegelijkertijd ging ze tijgeren en 1 week later kruipen. Nog twee weken laten ging ze in 1 keer staan en nu loopt ze achter een wagentje. Het kan in 1 keer heel snel gaan! Juffie26, het komt allemaal wanneer ze er aan toe is. 9 maanden is ook nog jong om van een achterstand te spreken. Onze dame is een jaar geweest en zegt alleen maar 'ja' en 'bah'. Ach ja, wanneer ze 18 is zal ze vast wel praten!
Cb....zucht...mijn jongste is 19 mnd en doet nog niet veel meer dan uh uh en huilen, volgens cb geen zorgen en komt wel...hoe dubbel vergeleken met jouw vommentaar.
Denk ik ook niet hoor . Onze fysio hanteert bepaalde maatstaven qua ontwikkeling en wat dat betreft ligt onze zoon achter . Volgens haar gaat een gemiddeld kind zelf zitten met een maand of 8/9, nou onze zoon niet
Ik zou me nog zeker geen zorgen maken en je kindje gewoon de tijd geven. Bovendien, wat wil je eraan veranderen? Het is dan meer dat je het gewoon weet toch? Gewoon lekker van je kindje genieten en afwachten. De ene is sneller dan de ander. De ene is gerichter op het ene en de ander weer op iets heel anders. Komt vanzelf, en zo niet dan merk je dat wel. 9 maanden is wel erg vroeg om over zoiets 'vaags' te bepalen of iemand een achterstand heeft.
Poe... er druk opleggen zal er echt niet voor zorgen dat je kindje sneller klanken gaat maken. Hier maakt de kleine inderdaad veel geluiden. Tatata, dadada, en iets wat erg op Eddie, Dana, mama en papa lijkt. Gister wilde ze ook het woord ezel nazeggen. Ze maakt steeds meer verschillende klanken merk ik. Elk kind is anders, de ene is ook gewoon wat spraakzamer dan de ander. En overgins over dat zitten... hier kan ze wel zitten qua evenwicht, maar zelf gaan zitten gebeurd hier nog helemaal niet. Ze tijgert wel volop en ze gaat ook op de zij liggen, of met haar billen in de eerste stap richting zelf gaan zitten. Ik heb met 6 maanden de laatste controle gehad vanuit de Duitse kinderarts (zoals in NL bij het CB) en ik hoef pas terug met 1 jaar. Dus ik neem aan dat de tussenliggende tijd helemaal niet zo spannend is en er veel verschil in de kindjes zit.