Mijn baby van 2,5 maand heeft nog niet echt een avondritme, ze slaapt nog beneden tot wij naar bed gaan. Maar straks komt dat natuurlijk wel. Hoe doen jullie dat met een baby en peuter naar bed brengen als je alleen thuis bent? Eerst de een en dan de ander? Ik wil geen van beiden alleen laten beneden zo lang. Of samen op een kamer boekje lezen, dan eerst een gaan slapen en dan de ander doen? Ik ben benieuwd! (Waar ik me al niet druk om kan maken....)
Onze baby gaat rond 19u-20u slapen. Meestal leg ik eerst haar in bed en dan de grootste (woon in Spanje en kinderen gaan hier later slapen en alhoewel ik probeer hier niet aan mee te doen is het toch moeilijk daar papa pas om 20u thuis komt van het werk). Ik leg haar gewoon in bed en lees geen verhaaltje voor, geef haar gewoon haar knuffeltje, kusjes en that's it. Dus dan kan de grootste mee (heb hem geleerd heeeeel stilletjes te zijn en hij is zo fier dat hij mee mag haar in bed stoppen). Daarna de grootste: tanden poetsen, verhaaltje lezen en gaan slapen. Maar onze kleinste is dan ook een makkelijk babietje tot nu toe. Hoor je echt niet.
Kan je man misschien niet eentje in bed leggen en jij de andere? Dat zou ook een oplossing zijn. Dan kunnen ze ongeveer tegelijk gaan slapen en is er niemand alleen beneden.
Hier ook twee kleintjes, 1 van 6 maanden en 1 van 19 maanden. De oudste aanleren om stil te zijn lukt nog niet echt, ze is ook veel te geinteresseerd in haar broertje om erbij te zijn op de kamer als ik de jongste op bed leg. Ze gaat dan spelen, roepen en gillen dus dat is geen optie (zou het wel proberen, want dat is wel het makkelijkste denk ik). Bij ons lopen de ritmes net langs elkaar in de avond. De oudste gaat om 20.00 uur naar bed en de jongste om 19.30 uur. Die breng ik dus als eerste naar bed en de oudste zet ik dan in haar kinderstoel in de riempjes. Ze krijgt dan nog een koekje of iets dergelijks en mag nog even tv kijken of een boekje bladeren. Tussen 19.45 uur en 20.00 uur ben ik weer beneden en gaat de oudste naar bed. In het begin vond ik het ook een beetje eng om haar alleen te laten, ondanks dat ze in de stoel zit. Maar er is voor mij geen andere mogelijkheid aangezien de jongste echt niet gaat slapen met de oudste erbij. Nu moet ik ook wel zeggen onze jongste was in het begin een lastige slaper, maar dat is sinds een weekje helemaal omgeslagen en nu slaapt hij prima. Dat maakt het een stuk makkelijker want nu ben ik maar 5 of 10 minuten boven. In het begin was het dus een heel gedoe en vaak wachtte ik dan tot mijn man thuis was, maar soms is hij zo laat dat dat gewoon niet meer ging.
Hier is mijn zoon dan 4 jaar maar aangezien hij ook niet stil kan zitten hahah zet ik hem dan maar een filmpje op als ik de dochter naar bed breng. Ze is/ was ook altijd een heel onrustige baby wat vanalles schrok dus kon hem gewoon niet bij me hebben.
Ik maak eerst de baby bedklaar (evt douchen, aankleden en tandjes poetsen) terwijl de oudste nog wat rondbanjert. Dan de oudste omkleden en tandjes poetsen terwijl de jongste in haar kamer speelt. Dan installeren we ons met zn allen op het bed van de oudste voor een verhaaltje, kus-kus-knuffel en zij gaat slapen, ik ga de jongste voeden in zijn kamertje waarbij hij meestal op mijn schoot in slaap valt
Ik snap niet zo goed waarom de kinderen beneden zouden moeten blijven..? Ze kunnen toch beiden mee naar boven... Jongste gewoon in ledikant leggen of in de wipper als je met de oudste bezig ben, en de oudste kan toch gewoon spelen als je met de jongste bezig bent..
Hier allebei de kinderen boven. Toen jongste nog baby was zat hij vaak in draagzak. Nu gaat eerst jongste naar bed en dan de oudste. Een paar avonden per week poets ik eerst tanden jongste dan tanden oudste, samen in bad, jongste er als eerste uit. Aankleden in badkamer zodat ik alleen minuutje van badkamer ben als ik jongste in bed leg, dat ritueel is kort. Mijn man is aan het werk op dat moment dus met z'n tweeën doen is hier geen optie.