Slaapschema aanhouden baby 5 weken??

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Palmboompje, 23 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Palmboompje

Palmboompje Actief lid

16 jan 2013
    364
    0
    16
    Beste dames,

Houden jullie een slaapschema aan bij jullie baby's?
    Op internet staat dat een baby van 5 weken ongeveer 45 minuten tot 1 uur wakker kan blijven en dan moet slapen. Houden jullie hier rekening mee of niet?

Hoe lang kan je baby wakker zijn:
    0-2 weken: 30-45 minuten
    2-6 weken: 45-60 minuten
    7-12 weken: 60-75 minuten
    3-5 maand: 1,5 u

Mijn andere 2 kids waren snel overprikkeld en ik hield me toen daaraan vast. Is dat nou handig of juist niet?

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier eentje van zes weken, maar ik kijk daar niet naar. Na sommige voedingen blijft hij gewoon wakker tot de volgende voeding, soms valt hij in slaap aan de borst en slaapt hij drie uur... Ik volg hem gewoon. Hij slaapt dan ook gewoon waar het uitkomt. Soms op mij in de zetel, soms in zijn box, soms in de maxi cosi of wandelwagen.

3. Palmboompje

Palmboompje Actief lid

16 jan 2013
    364
    0
    16
    Is je baby dan niet hartstikke moe of chagrijnig als hij wakker blijft tussen 2 voedingen in??

4. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Ik volg het wel, ons meisje raakt ontzettend overprikkeld als ze langer wakker is. Ze is nu 10 weken en zou volgens het schema 60-75 min wakker kunnen zijn maar houd het nog steeds maar 45-60 minuten vol.

5. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

21 okt 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Schema's zijn altijd gemiddelden en jouw baby is geen gemiddelde baby, maar juist uniek. Dus waarom kijk je niet naar je baby? Mijn jongste is nu 8 weken oud en ik kijk gewoon de hele dag goed naar wat ze nodig heeft. Soms is ze een uur wakker en begint dan te mopperen, soms is ze na 10 minuten alweer moe (waarschijnlijk wilde ze dan niet eens wakker zijn na het eten) en valt ze weer in slaap (in de draagdoek altijd).
    Soms is ze maar 2 uur per dag wakker, soms langer. En op deze manier is ze altijd blij :)

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nee eigenlijk. Dat zijn meestal wel de sessies waarbij hij maar twee uur tussen een voeding laat ongeveer.

7. Miki013

Miki013 Bekend lid

9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik vond het heel handig. Heb geen overgeprikkeld baby gehad, was ook meer een houvast voor mij. Hier werkte het ook perfect, altijd een hele blije actieve baby.

8. Palmboompje

Palmboompje Actief lid

16 jan 2013
    364
    0
    16
    En wat doen jullie als baby snel wakker is tussen voedingen en het is nog geen voedingstijd? Ik geef flesvoeding.

9. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Dan ging mijn kleine in de box en daarna met mij spelen of ik ging even wandelen met de kleine.

10. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Wandelen, spelen in de box en na 60 min weer in bed. Ze ligt nu overdag ook ingebakerd en slaapt nu door tot de volgende voeding

11. Palmboompje

Palmboompje Actief lid

16 jan 2013
    364
    0
    16
    Dus zonder voeding weer na 1 uur naar bed?

12. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

22 jan 2015
    1.694
    38
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Wij hielden wel een schema aan, maar keken natuurlijk ook naar het kind. 45 minuten wakker was hier ook wel de max toen hoor.

13. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Ik volg geen vast schema nooit gedaan, ik kijk naar de signalen van mijn kind, gapen oogjes wrijven mopperen, en dan bied ik een slaapplek, bed box draagzak wandelwagen

Ook met flesvoeding hield ik mij niet aan een schema, alleen de eerste en laatste fles probeerde ik op vaste tijden, soms kregen ze een uur eerder de fles soms een uur later ( max 5 uur liet ik er tussen ) en soms hadden een extra fles.

14. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd. Als je baby volgens het schema een uur wakker kan zijn, is dat dan inclusief de voeding? Want hier drinkt hij soms wel drie kwartier aan de borst. Hoe tel je dan?

15. Miki013

Miki013 Bekend lid

9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Is dat drie kwartier ook echt actief drinken aan de borst?
    Ik voede altijd na een slaapje vooral op hele jonge leeftijd, hij hield dan ook nooit heel lang vol. Eerste weken was het vooral slapen,eten, 10 tot 15 min spelen en weer slapen. Was altijd maar maksimaal 60 min in totaal met de voeding wakker. Sliep dan meestal twee uur en dan weer voeden spelen en slapen.
    Kreeg ook comentaar vaak dat hij te veel sliep, kraambezoek die kon soms 2 wachten om hem te zien als ze op een verkeerd moment kwamen.
    Hij kon ook bij bezoek in armen in slaapvallen. Dan hadden ze hem maar 2 min gezien

16. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.289
    25.757
    113
    Hier bepaalt de baby zijn eigen schema en daar komt nu steeds meer structuur in.
    Rond 5 wkn was het ongeveer uurtje wakker, uurtje slapen. En voeden wanneer hij honger had en niet wanneer hij wakker werd. Dat was meestal om de 3 uur. Soms iets sneller.
    Nu is hij 20 wkn en zijn wakkere periodes zijn ongeveer 1,5 à 2 uur. Dutjes varieren, hij moet jog leren meerder slaapcylcli aan elkaar te plakken. En dat gaat de ene dag beter dan de andere. Dus soms wordt hij dan wakker na een klein uurtje en is dan nog moe. Dus even speentje of op de arm en hij slaapt verder.

Ik kijk dus naar de slaapsignalen van mijn kindje en dat werkt hier prima, ook in combi met voeden.

17. Palmboompje

Palmboompje Actief lid

16 jan 2013
    364
    0
    16
    Dus dan had je een uur "over" die hij wakker was als hij 1 uur wakker was en 1 uur sliep tot de volgende voeding?

18. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.289
    25.757
    113
    Ja, dat klopt. Er zijn momenten dat hij dan wakker was en niet gevoed hoefde te worden. Dan kan je van alles doen, zoals in de box (hier vond hij het toen echt leuk om naar een mobile te kijken), lekker kroelen, even wandelen, boodschappen doen.
    Ik hield met activiteiten buiten de deur bv meer rekening met een voeding. Dus boodschappen echt op een moment dat hij geen honger kon krijgen. En dan viel hij natuurlijk ook in slaap tijdens het wandelen naar de winkel, of in de maxicosi of in de draagzak.
    Nu hou ik iets meer rekening met zijn slaapjes omdat er een beetje een vast patroon in komt en hij de meeste rust vindt in zijn bedje. Maar dat lukt niet altijd, omdat ik nog drie kids heb die moeten ook naar school, sport etc.

19. Palmboompje

Palmboompje Actief lid

16 jan 2013
    364
    0
    16
    Bedankt voor je uitgebreide reactie. Dan was je baby dus soms langer dan 1 uur wakker tussen de voedingen door. Niet chagerijnig of jengelig daardoor?

20. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.349
    8.357
    113
    Amsterdam
    Hier nooit gedaan, elk kindje is anders. De kleine hier slaapt vanaf 6 weken door en doet meestal power napjes van max 30min. Is nooit overprikkeld en juist een super vrolijk en makkelijk kind. Dus zou zeggen volg je kindje en doe waar jullie je goed bij voelen!

Deel Deze Pagina