Hoe en wanneer van 2 naar 1 slaapje overdag?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by poema, Jan 5, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. poema

poema Fanatiek lid

Jul 27, 2007
    4,042
    453
    83
    Female
    Mijn dochter is een beetje aan het rommelen met haar slaapjes. Die in de ochtend gaat prima; vaak slaapt ze van 10 uur tot 12 uur. Maar die in de middag gaat stukken minder. Soms slaapt ze opeens 1,5 uur (meestal van 14.30 tot 16.00 uur) maar vaak is het maar een half uur, tot drie kwartier en soms helemaal niet (als ze bijvoorbeeld in de auto of in de wagen maar drie minuten haar ogen dicht heeft gehad rond die tijd en ik wil haar thuis in bed leggen, dan slaapt ze dus gewoon niet meer...).
    Ze wordt er verder niet vervelend van en trekt het gewoon tot half acht 's avonds, haar avond bedtijd. Maar mijn vraag is nu: is dit al de voorbode van het naar 1 slaapje gaan? Dat is toch nog veel te vroeg? En als dat wel zo is, hoe weet ik dat dan en hoe pak ik dat aan? Want veel langer de ochtendslaap rekken lukt nog niet. Ten hoogste kan ik haar om half elf op bed leggen... maar later lukt nog niet.

Kortom: wanneer zaten jullie aan 1 slaapje, hoe merkte je dat ze daaraan toe waren en hoe heb je dit aangepakt?

2. novmama

novmama Fanatiek lid

May 6, 2008
    1,801
    0
    0
    gelderland
    Hier zitten we meestal op 2 slaapjes ... Ik kijk naar haar zelf ... als ze moe is gaat ze naar bed en anders niet ... Soms slaapt ze s'ochtends 1,5 uur en smiddags nog eens 2 uur maar kan ook soms een uurtje zijn ...

3. allwoman

allwoman VIP lid

Jan 29, 2008
    5,589
    0
    0
    bezig bijtje
    Mijn dochter is sinds kort op 1 slaapje..maar ook ik kijk niet naar de klok maar naar haar...vaak als ze smorgens maar even slaapt,pakt ze nog een half uurtje aan het eind van de middag op schoot..en anders een lange ruk tussen de middag...gaat vanzelf ;)

4. poema

poema Fanatiek lid

Jul 27, 2007
    4,042
    453
    83
    Female
    @allwoman: hoe oud is je dochter? er staat een smiley in de datum vandaar... ;)

5. allwoman

allwoman VIP lid

Jan 29, 2008
    5,589
    0
    0
    bezig bijtje
    O haha ik zie het!
    ze is bijna 15 maanden,okt 2008 dus;)

6. Magdalena6

Magdalena6 Fanatiek lid

Mar 5, 2008
    1,492
    0
    0
    hier ook een dochter van bijna 15 maand ...

esmee slaapt al vanaf dat ze 8 maand is , nog maar 1 x op een dag ... van 11.30 tot 13.00 ongeveer... dan slaapt ze weer van 19.00 tot 07.00 ...

7. Joyce1983

Joyce1983 VIP lid

Feb 8, 2008
    6,688
    0
    36
    Hier is het heel verschillend.. Zo kan ze 2 slaapjes doen.. En zo opeens nog maar 1.. Of helemaal niet..

ik ga nu proberen een slaapje te doen op een dag.. En daar ben ik vandaag mee begonnen..

8. poema

poema Fanatiek lid

Jul 27, 2007
    4,042
    453
    83
    Female
    @joyce: hoe laat gaat ze dan naar bed? En probeer je dat echt te rekken of was dat altijd al haar normale tijd? Ik vind 15 maanden ook wat normaler klinken dan 11 maanden, maar goed, ieder kind is anders nietwaar?

9. Joyce1983

Joyce1983 VIP lid

Feb 8, 2008
    6,688
    0
    36
    Joh weetje wat het is, je kind geeft zelf wel aan wanneer het ergens aan toe is.. En iedereen weet het toch altijd beter, maar ik doe gewoon zoals ik het wil :)

We hebben nu vanwege het verhuizen en verbouwing niet echt een ritme.. Maar goed, ik vind het wel belangrijk dat zij zoiezo op de middag wel slaapt. Daarom heb ik haar nu om 12 uur op bed gelegt.. En ze slaapt nog :) Nu hopen dat ze vanvond ook wat op tijd wil slapen!

10. Sisa

Sisa VIP lid

Jun 13, 2008
    5,552
    1
    0
    Je kind geeft het zelf aan wanneer het daaraan toe is, je kunt het niet forceren. Ik kijk zelf niet op de klok, maar naar haar, altijd, elke dag. Nu de laatste tijd wordt het eerste slaapje steeds later, was het eerst half 10, nu is het vaak al 11u. Als ik 's ochtends met haar wegga, boodschappen doen of ergens even op bezoek, dan slaapt ze soms pas rond 12u en heeft ze die dag 1 slaapje. Ik merk wel dat, wanneer ze een dag 1x slaapt, ze de dag erop sneller moe is en dan 2x slaapt.

11. Merijn

Merijn Niet meer actief

Mijn zoontje doet zo'n beetje hetzelfde. Hij slaapt 's ochtends meestal redelijk lang al kan dat nog wel eens verschillen. 's Middags is het meestal maar 3 kwartier. Laatst had ie inderdaad ook dat ie in de auto 5 minuten in slaap viel en vervolgens helemaal niet meer wilde slapen. Maar echt moe was ie dan ook niet.

Voorheen was ie om half 10 's ochtends echt helemaal gaar. Nu doe ik hem om half 11 in bed omdat ik denk dat ie het nodig heeft. Hij is dan niet echt moe, maar valt wel direct in slaap (dus misschien eigenlijk toch wel?).

Ik heb wel eens gedacht om eens uit te proberen of ie naar 1 slaapje kan, maar ik laat het toch maar van hem afhangen. Al vind ik een ritme wel fijn ivm plannen die ik op een dag wil maken. Ik word er zelf heel onrustig van als hij zijn slaapschema omgooit terwijl ik bijv. om 12 uur met iemand heb afgesproken. Ik snap niet hoe ouders dat doen met kinderen die helemaal geen ritme in hun slaaptijden hebben.

12. poema

poema Fanatiek lid

Jul 27, 2007
    4,042
    453
    83
    Female
    Ja dat vind ik dus inderdaad ook lastig met je eigen planning. Een schema is wel lekker. Hier blijf ik 's morgens vaak thuis omdat ze dan dus nog vaak twee uur slaapt. In de middag vind ik het dan minder erg als ze bijvoorbeeld in de wagen even slaapt. Maar 1 slaapje zou wel lekker zijn.

13. foetbal

foetbal Actief lid

Feb 20, 2008
    209
    0
    0
    Op de dag dat ik thuis ben en in het weekend "moeten" we vaak wel iets, waardoor het er vaak niet van komt om twee slaapjes te doen.
    Babyzwemmen om 10:00 uur, als je dan thuiskomt is het tijd voor een broodje en dan is het alweer middag en is er nog maar tijd voor één slaapje. Of we moeten even boodschappen doen waardoor er geen tijd meer overblijft voor een tweede slaapje.

De drie dagen dat we thuis zijn is er dus vaak één slaapje, maar ik wil dat 'ie op het kdv nog twee keer slaapt, hoewel ze daar hebben aangegeven dat 'ie wel wat moeilijker slaapt. Ik merk dat 'ie na een dag kdv of oma (hij heeft er drie achter elkaar + een dag bij oma) om 18:00 uur eigenlijk op is van vermoeidheid. Als 'ie dan nog maar één slaapje gehad heeft wordt het helemaal niets.

Mijn mannetje is bijna 14 mnd

14. poema

poema Fanatiek lid

Jul 27, 2007
    4,042
    453
    83
    Female
    Gisteren was het hier ook weer anders. Slaapje van 10.30 tot 13.00 uur. En 's middags dus niet meer geslapen... Denk echt dat dit voorbode is van naar 1 slaapje gaan, maar ze trekt het nog niet echt. Want tegen half zes, zes uur, echt heel moe en dan moet ik echt rekken tot 19.30 (haar bedtijd). Misschien op de dagen dat ik thuis ben ook maar proberen het nog wat langer te rekken totdat ik op een tijd van 11.30 ofzo zit... Lastig hoor ;)

15. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Zou ze niet 's avonds ook iets eerder naar bed kunnen; 18.30 of 19.00 uur ofzo?

16. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Ik zit nou trouwens met het dilemma dat ik naar mijn kind wil kijken maar signalen niet meer snap. Als ze gaat chagerijnen en ik leg haar op bed, blijkt ze helemaal niet moe en gaat ze liggen klieren. Dus kennelijk is jengelen niet meer het signaal dat ze moe wordt. Ik doe dus maar wat, waardoor kennelijk de moe-jengel soms ook niet meer op tijd gedetecteerd wordt door mij, zodat mijn kind wel wat slechtgehumeurder lijkt de laatste paar maanden, maar wellicht gewoon moe is?? I don't have a clue anymore, haha. Ze wrijft ook vaak in de ogen terwijl ze dan helemaal niet moe blijkt als ik haar op bed leg.. Dus wat dat dan weer is. Zucht. Ik probeer nu de ideale tijd voor een middagslaapje te bedenken maar tot half 4 slapen blijkt al te laat te zijn want dat wil ze om 19.00 uur niet meer. Nu zit ik op van 13 u tot 15 u, maar dan is ze vaak nog niet moe genoeg lijkt het, en bovendien heeft ze om 12.30 nog geen trek in haar lunch dus dan zou ze pas lunchen om 15 u ofzo, en dat is weer raar. Wat een dilemma he, dat slapen ;)

17. poema

poema Fanatiek lid

Jul 27, 2007
    4,042
    453
    83
    Female
    ja, het blijft een gepuzzel. Hier 's avonds eerder naar bed is niet echt een optie, puur omdat ik dat niet red. Ze eet om 18 uur (en dat is al lastig om met de pot mee te eten bijvoorbeeld,dan redt ik vaak niet, dus dan een potje), dan nog toetje, dan eten we zelf, doen we haar nog om de dag in bad en dan mag ik blij zijn als ik half acht haal, zonder al teveel gehaast en ook nog wat speelmomenten... Die avondbedtijd wil ik dus liever zo houden eigenlijk.

Share This Page