Hallo dames, Ons meisje is vandaag precies 4 maanden oud. Ik merk nu sinds ruim een week dat haar slaapschema veranderd. Ze kreeg altijd de eerste fles om 8:00 en sliep daarna weer door tot 11:30-12:00.. Nu krijgt ze sochtends de eerste fles (180/6) om 8:00, gaat daarna slapen tot half 11, krijgt dan om 12:00 weer de fles (180/6), en slaapt daarna ongeveer 45 min en is dan weer wakker.. Ze is steeds meer wakker, ze wil alles zien en in de gaten houden. Ze slaapt nu dus tussen 10:30 en 16:30 zo'n 1,5 in totaal.. Is dat goed, of te weinig? Dan krijgt ze weer om 16:00 de fles (180/6) en slaapt dan van 16:45 tot 20:30/21:00. Dus dan slaapt ze wel langer. Krijgt dan om 21:00 de laatste fles (210/7) en gaat dan de nacht in. Dan slaapt ze tot 7:30/8:00 Zijn dit een beetje 'normale' tijden? Ze wordt nu sochtends steeds eerder wakker.. Hoe krijg ik dan voor elkaar dat ze straks vanaf 19:00 al de nacht in gaat? Dat red ze dan toch nooit tot de volgende morgen? Ze krijgt nu dus vier flessen, en drinkt ze allemaal zonder problemen helemaal leeg. Zou ik de ochtendfles ook moeten ophogen naar 210/7, of moet ik bij de laatste fles rijstebloem doen ofzo? Ik hoor graag jullie ervaringen/tips..
Onze meid is ook 4 maand. Ze slaapt bijna niet. Ze wil alles zien en meekrijgen. In de ochtend word ze rond 7 uur wakker. Na het eten slaapt ze meestal 2 uurtjes nog. Daarna slaapt ze niet echt tot avond 9 à 10 uur. Ze heeft soms haase slaapjes van 20 minuten of korter. Ze krijgt wel bv.
Ja, is dus een beetje vergelijkbaar.. Alleen krijgt onze meid dan flesvoeding. Ze is inderdaad erg nieuwschierig naar haar omgeving. Slaapt erg weinig overdag. Vanaf een uur of 17:00 slaapt ze wel een paar uurtjes, en dan weer vanaf de laatste fles. Dan slaapt ze dus door tot de volgende morgen. Zal wel een nieuwe fase zijn?
Wij zitten ook in een overgang merk ik. ze is overdag wat langer wakker sinds kort. Ze at tot vorige week makkelijk 210\7 en nu ineens weer 180\6, ook 4x per dag. Ze lijkt er genoeg aan te hebben en gaat ook vroeger de nacht in nu. van 20:00 tot 8:00 (of bijv. 21:00 tot 9:00) redt ze nu. Ik heb haar overigens nooit wakker gemaakt 's avonds voor een fles, deed ze zelf. Dus nu ze niet meer vraagt om een voeding na 22:00 geef ik t ook niet. Gisteren zat ze wel op het minimum qua voeding, maar ik merk wel altijd dat ze het goed zelf regelt. Als ze bijvoorbeeld lang heeft geslapen overdag, dan bied ik een grotere fles aan, na meer als 4 uur slaap. Dan gaat er meestal meer in dan 200cc. Ze gaf eerst de voorkeur aan slapen (het is een echte slaapkop), nu kan ze wat langer zonder en zijn haar voedingen wat korter op elkaar. Haar totaal varieert behoorlijk, 800cc tot 950cc per dag aangemaakte melk. Bij de gastouder is het weer anders, daar krijgt ze vaak om de 3 uur en drinkt ze minder dan 200cc, dan wil ze 'savonds rond 21:30 nog een vijfde fles. Het is een beetje rommelig deze dagen, maar dat zal dan wel met de overgang naar minder slaap te maken hebben. Ik ga met 5 mnd beginnen met bijvoeding, kijken hoe dat weer gaat, ik ga gewoon mee in wat ze doet eigenlijk.
Mijn zoontje is ook aan het schuiven met z'n slaapjes. Als ik jou schema zo lees, lijkt mij dat prima hoor.. Ze worden ook steeds meer wakker natuurlijk. En ik merk ook dat hij de ene dag soms meer dan de andere slaapt. Wij geven hem 's avonds (20-21 uur) fles 210/7 met 2 schepjes rijstebloem en dan tukt hij door tot 7-8 uur.
Bij ons was het (en daar gaan we nu ook naar toe met de jongste): 8:00 wakker maken 9:30/10:00 - 11:00 slapen (wordt naarmate ze ouder worden korter) 12:30/13:00 - 14:30/15:00 tussen 16-17:00 kort slapen in de box bijv. 19:30/20:00 naar bed