Slaapschema dreumes (12,5 mnd)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door JosjeM, 8 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JosjeM

JosjeM VIP lid

4 jun 2017
    10.887
    9.664
    113
    Vrouw
    Sinds mijn dochtertje een maand of 8 is, pas ik het 2-3-4 schema toe. Dit ging eigenlijk wel heel goed, ze moest nog wel even wennen aan geen namiddagdut meer. Langzaam maar zeker werd haar middag dutje steeds langer, gelukkig. De nachten slaapt ze over het algemeen ook door.

Ons schema ziet er als volgt uit:
    7:00 wakker
    9:30 tot 10:00 ochtenddut
    13:00 tot 14:30/15:00 middagdut
    18:30/19:00 naar bed

Een enkele keer slaapt ze in de middag maar 45 minuten en gaat ze al op tijd de nacht in, zo rond 18:00/18:15.

Nu is het de laatste tijd wel dat ze 's avonds/'s nachts vaker wakker wordt of onrustig is. Meestal begint het zo rond half 10. De ene keer is ze in totale paniek en de andere keer jammert ze wat vaker door de nacht heen. Zou ze te veel slaap hebben overdag? Ochtenddutje inkorten? Of is het de welbekende slaapregressie.

Persoonlijk vind ik het nog veel te vroeg om de ochtenddut te schrappen, gezien ik overal lees dat de meeste kindjes hier pas mee stoppen bij 15-18 maanden, dus dit is voor mij even niet de oplossing. Vooral omdat ze in de ochtend ook echt wel duidelijke vermoeidheidssignalen afgeeft.

Dus wat is nu het ideale slaapschema voor een dreumes? Haha.

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hier sliepen ze beide met 9 maanden nog maar 1 keer. Het was dan ook niet de ochtenddut die eraf ging, maar de middagdut.
    Het slaapje in de ochtend werd steeds later waardoor ze smiddags niet meer gingen slapen. Dus die verviel.
    In het begin begon het slaapje wel om half 12 al, waardoor de lunch eigenlijk verviel. Soms aten ze dan voor die tijd al brood, soms erna.

Je moet t zelf even aankijken, je zou kunnen kijken of je de ochtenddut kunt rekken en het zo verschuiven tot de middag.

3. JosjeM

JosjeM VIP lid

4 jun 2017
    10.887
    9.664
    113
    Vrouw
    De ochtenddut rekken is geen optie, tegen 9:30 is ze al echt wel moe. Als ik haar wakker zou houden, dan gaat ze oververmoeid naar bed en slaapt ze meestal maar 30/45 minuten en wil ze niet meer verder slapen. Kinderen...:rolleyes::p

Chechi vindt dit leuk.
  4. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Hier met 1 jaar al over op 1 slaapje voor beide kinderen. Met 2 jaar sliep grote broer helemaal niet meer overdag, daar hou ik nu ook weer rekening mee.

De jongste is nu bijna 18 maanden en sinds 1 jaar is het volgende schema van toepassing:
    7:00 a 7:30 uur wakker
    13:00 uur middagslaapje
    15:00 uur weer wakker
    19:30 uur slapen

5. Chechi

Chechi Niet meer actief

#5 Chechi, 8 feb 2021
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 feb 2021
    Je hebt nu last van de 12 maanden regressie. Ik zou het nog 6 weken aankijken (zo lang duurt een slaapregressie). Ik zou zeker geen dutje gaan schrappen, 2 dutjes is zoveel beter voor de hersenontwikkeling. Het is even de tijd uitzingen.. Een dutje inkorten kan averechts effect hebben en oververmoeidheid veroorzaken.

Mijn zoontje is door dezelfde fase gegaan. 6 weken later was het slapen weer als vanouds. Nu 16 maanden en hij doet nog steeds 2 heerlijke dutjes volgens het 2-3-4 ritme. Wel moesten we rond de 15 maanden de dutjes gaan inkorten naar maximaal 1,5 uur per keer.

Overigens is het signaal om een dutje in te korten dat je kindje na ongeveer 5 uur slaap in de nacht wakker wordt en niet verder slaapt; dan hebben ze de diepste slaap gehad. Dit in combinatie met te veel slaap overdag is dat ze in de nacht super wakker zijn. Aangezien je kindje juist vroeg in de avond wakker wordt lijkt dit niet logisch voor nu.

JosjeM vindt dit leuk.
  6. JosjeM

JosjeM VIP lid

4 jun 2017
    10.887
    9.664
    113
    Vrouw
    Dutjes schrappen was ik ook zeker niet van plan, daar is ze ook nog niet aan toe. Ze slaapt altijd binnen 5 minuten in. En ik vind het ook nog wel even lekker, ‘s morgens een half uurtje dom voor me uit staren met een kop thee :p

Ik wacht de regressie nog even af dan! Ben benieuwd wat voor progressie ze hierna heeft gemaakt.
    Het is overigens ook niet elke avond/nacht zo, maar wel vaker dan anders. Voor zover ik weet ook geen tandjesleed.

2,5 uur slaap lijkt me een mooie slaap hoeveelheid overdag voor een dreumes van 12 maanden.

Oilell en Chechi vinden dit leuk.
  7. Chechi

Chechi Niet meer actief

Altijd feest die regressies. Haha de progressie was ik minder blij mee hier :roflmao: de dreumes draak wordt manipulatief. Het was overigens echt Key om niet in te gaan op zn gekrijs, daarmee wilde hij uit bed gehaald worden. Ben alleen maar passief naast hem gaan zitten en herhalen dat ik zie dat hij niet wil slapen maar dat het wel belangrijk is om te gaan slapen.

JosjeM vindt dit leuk.
  8. Goldrose

Goldrose Actief lid

4 feb 2017
    326
    197
    43
    Ik zou inderdaad ook denken aan de slaapregressie. Is helaas even doorbijten, maar wel echt herkenbaar. Vooral die onrust die ze s nachts dan wel veel had. Wij gingen er even heen en aaiden over haar rug en dan sliep ze weer lekker verder.
    Onze meid is nu 15 maanden en zit weer heerlijk op het 2-3-4 ritme. Ochtenddutje wat ingekort (max 45min) en in de middag max 2u, dan slaapt ze prima de nacht door van 19u tot 6u30 (dan moet ze er uit zodat op tijd bij kdv kan zijn).

JosjeM vindt dit leuk.
  9. Fanne

Fanne Fanatiek lid

16 feb 2017
    3.060
    4.315
    113
    Ons jongste zoontje is nu bijna 14 maanden en sinds een week is het slapen hier ook heel rommelig. Door jouw topic ben ik ook eens op slaapregessie gaan googlen en het lijkt er inderdaad op. Hopelijk zitten ze snel weer in hun oude ritme!

Chechi en JosjeM vinden dit leuk.
  10. JosjeM

JosjeM VIP lid

4 jun 2017
    10.887
    9.664
    113
    Vrouw
    Hoort vroeg wakker worden ook bij deze regressie:rolleyes:
    Waar ze normaal makkelijk tot 7 uur sliep, is ze nu vaak al voor 6 uur wakker. Veeg me op :o:

11. Chechi

Chechi Niet meer actief

Yes, vroeg wakker worden, vaak wakker worden, niet meer slapen, dutjes weigeren, kortere dutjes. Eigenlijk alles waar je niet vrolijk van wordt en het kan per dag weer verschillen.

12. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Hmm.. klinkt nog niet alsof ze klaar is met de dutjes hoor :) zolang ze niet staat te keten ect ect zou ik het lekker aanhouden. wij hanteren op het kdv bij het dreumesritme: Slapen 10 tot 11:30 en om 13.30 tot 15:00. Maar dat is dan 2x 1,5u. De rijden die jij aangeeft lijken mij prima voor haar omdat ze in de ochtend maar een half uurtje slaapt.

13. JosjeM

JosjeM VIP lid

4 jun 2017
    10.887
    9.664
    113
    Vrouw
    Nee, zeker niet. Wil ook geen dutjes schrappen, is ze nog te jong voor en echt nog niet aan toe. Ze is rond 9:00/9:30 ook altijd echt weer moe.

De reden dat ik haar in de ochtend een half uurtje laat slapen is dat ik straks dat dutje steeds meer kan inkorten en laten verdwijnen en het middagdutje vervroegen naar 12:00. Wanneer de tijd rijp is! Edit: het is een methode die verschillende slaapcoaches hanteren.

14. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Ja.. wel apart dat het na een half uur al is. Mij is altijd geleerd namelijk dat een slaapcyclus 3 kwartier duurt en dat je het dus beter na 3 kwartier kunt doen :) maar er zal vast een reden voor zijn als een slaapcoach een half uur aangeeft haha.

15. JosjeM

JosjeM VIP lid

4 jun 2017
    10.887
    9.664
    113
    Vrouw
    Ja klopt idd hoor! Als ik haar 3 kwartier laat slapen, slaapt ze dus haar middagdut niet of nauwelijks meer. Leuk zo’n handleiding, haha.

16. Chechi

Chechi Niet meer actief

Ben benieuwd welke methode je gebruikt, want de methode die ik gebruik (Droomritme) zegt dat je juist dat je geen ochtend dutje moet inkorten. Je werkt daarmee oververmoeidheid in de hand. De overstap naar 1 dutje doe je door de ochtend dut steeds verder op te rekken. Dus de 2 wordt 2,5-3-3,5 etc. Maar dit doe je pas vanaf 15 maanden. Door de ochtend dut op de rekken, moet je het middag dutje steeds verder gaan inkorten. Uiteindelijk kom je op 5-5 ritme uit.

17. JosjeM

JosjeM VIP lid

4 jun 2017
    10.887
    9.664
    113
    Vrouw
    Methode van slaaptips voor baby’s. Zie haar instagram pagina. Voorheen gebruikte ik ook volgens het boek van baby in een droomritme, maar die stopt bij 12 maanden.

18. Chechi

Chechi Niet meer actief

Droomritme heeft een vervolg voor Dreumessen; Dreumes in dromenland :)

JosjeM vindt dit leuk.
  19. JosjeM

JosjeM VIP lid

4 jun 2017
    10.887
    9.664
    113
    Vrouw
    Ik kijk even hoe het gaat de komende tijd en na de slaapregressie. Als het dan nog zo blijft, dan wil ik het boek Dreumes in dromenland wel overwegen.

Chechi vindt dit leuk.
  20. Chechi

Chechi Niet meer actief

Ik weet niet of ze nog te verkrijgen zijn, ze is namelijk bezig met het schrijven van een nieuw dreumes boek! Succes, hopelijk snel weer een goed slapende dreumes.

Deel Deze Pagina