Volgen jullie een strak slaapschema voor je baby of gaan jullie met de baby mee wat hij/zij aangeeft? Ik volg meestal mijn baby, dit kan ook omdat ik eigenlijk altijd thuis ben. Maar savonds zit ik vaak met een baby die er lang over doet om in slaap te komen. We gaan rond half 8 naar boven, dan krijgt hij nog borstvoeding en valt eigenlijk altijd bij mij in slaap. Maar vaak is hij dan om 9 uur weer aan het huilen en wilt weer drinken of is echt wakker. Overdag valt hij wel in bed in slaap ipv aan de borst. Ook komt hij nog bijna elke nacht (10 maanden). Dus nu vraag ik me af, zou een strak slaapschema helpen?
Hoe oud is je baby? Wij hadden geen schema tot hij ongeveer 5 maanden was. Daarvoor sliep hij waar en wanneer hij het zelf wilde. Rond 5 maanden ging hij op vaste tijden in zijn bedje slapen, hebben we nooit zo bewust gedaan maar ging een beetje vanzelf.
Tot een maand of 3 was onze jongste zoon nog erg onrustig savonds. Dan sliep hij vaak nog bij ons op de bank. Van de een op andere dag lukte het hem wel om snel in slaap te vallen in eigen bed na de fles van 19u. Dat was toch wel heel fijn. Natuurlijk moeten we er soms eens heen voor een speentje, maar hij heeft daarin nu wel een heel straks ritme. Hij is overigens 6 maanden. Heb bij de oudste lang borstvoeding gegeven. Zijn slaappatroon was onrustig, ik kan me herinneren dat we toen veel minder ritme hadden. Nu hebben we natuurlijk ook een heel ander ritme met al 2 (oudere) kinderen, de jongste gaat daar toch meer in mee. Overdag hebben we ook veel ruimte om hem in zijn ritme te houden. Hij gaat naar bed (en uit bed) wanneer hij daar aan toe is. Als jouw baby om 19.30 een voeding krijgt en dan slaapt, heeft hij om 21u geen nieuwe voeding nodig. Mits hij onvoldoende drinkt. Dan is het wellicht ook genegenheid die hij zoekt/nodig heeft. Dat is iets wat je voor jezelf moet bepalen of je daar aan toe wilt geven of niet, daarin je eigen gevoel volgen. Zelf vind ik het wel belangrijk dat ons kindje zelfstandig in slaap kan vallen (dus zonder wiegen oid)
Het verschilt per baby wat nodig is. Dat kan ook juist structuur zijn. Er is maar een manier om erachter te komen. Dan heb je het wiel eindelijk uitgevonden en verandert het weer door een sprongetje
Hij is nu 10 maanden. Vroeg me ook nog af of het misschien door de borstvoeding kwam. De andere 2 hebben korter borstvoeding gehad en ik kan me niet herinneren dat snachts zo lang kwamen. Misschien idd een kwestie van proberen
Met 10 maanden gingen ze hier ook moeilijker slapen. Soms moesten we even bij/naast het bedje zitten. Ze kregen flesvoeding, maar sliepen vaak ook nog niet door op die leeftijd. Meestal rond 20.00 een fles en naar bed en dan kwamen ze tussen 4.00-5.00 voor een fles en sliepen daarna weer verder. Gaf wel een kleinere en verdunde fles zodat ze 's morgens trek hadden, maar goed dat gaat een beetje lastig bij borstvoeding.