veelvraat vraagjes

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door kahlen, 10 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kahlen

kahlen Bekend lid

16 jul 2012
    972
    0
    0
    NULL
    NULL
    Even een vraag: mijn kindje krijgt fles voeding, 180cc en is nu 5 maanden en 10 dagen oud. Met 4 maanden ben ik begonnen met hapjes.
    Hij drinkt zijn flessen niet meer helemaal op, maar mekkert wel om honger/dorst en 2x per dag laat hij 70cc staan. Hij eet 125 gram groenten en fruit op een dag, schoon op.

Toch lukt afbouwen met de fles mij niet (ik wil naar 4 flessen ipv 5) en komt hij nog steeds snachts mekkeren om melk. Vannacht kreeg hij om half 12 de fles met de bedoeling dat dat zijn laatste fles was, maar hij kwam alsnog om half 4. En dronk zijn fles niet eens leeg, liet 60 cc nog staan dus zo'n honger had hij nou ook weer niet.
    Hoe doen jullie dat? Hebben jullie tips voor mij of is hij nu in een sprong en trekt dit zich allemaal vanzelf recht? Er is gewoon helemaal geen schema meer met de flessen... (ik raak daar heel onrustig van haha).

In principe wil ik het schema als volgt:
    7 uur wakker worden, fles, dan slapen tot 11 en dan fruit, dan middag slaapje om 1 en dan rond 3 uur weer een fles, kort slaapje, 6 uur avond eten en half 8 fles (ja dit eet hij s avonds schoon op), slapen en dan wakker maken voor de laatste fles rond 12. (op den duur wil ik dat natuurlijk om 8 uur hebben zijn laatste fles maar dat trekt hij zeker niet) Maar nu komt hij snachts voor de 5e fles nog steeds... En naar mijn gevoel is dit echt te veel!

Is dit een oke schema? Ik ben in principe niet zo van de tijden nog omdat als hij moe is, hij simpelweg naar bed gaat, maar smorgens zit er altijd ritme in (7 uur wakker, 11 uur fruit, dit gaat elke dag t zelfde, avond eten ook altijd rond 6 uur, dus met de hapjes gaat het wel goed).

Oh ik hoop dat jullie uit mijn warrige verhaal komen haha.

2. hip1983

hip1983 Fanatiek lid

20 nov 2010
    3.123
    0
    0
    limburg
    Hier is het schema al ruim een maand zo

8.00 wakker
    8.30 fles 180/6+1 schepje rijstebloem

9.15 naar bed tot +\- 11.00/11.30
    11.45 fruit
    13.00 fles 210/7 (was eerst 180 sinds 2 weken 210)

13.30/14.00 naar bed tot +\- 16.00

16.30/17.00 fles 180/6
    18.00 groente

19.00 naar bed
    21.00 ff wakker maken voor een fles van 210/7 met 1 schep rijstebloem.

Toen mijn dochtertje een week of 7/8 was kreeg ze al geen nachtvoeding meer. Dit wil niet zeggen dat ze altijd de hele nacht door slaapt hoor. Tijdens een sprong word ze wel vaker 's nachts wakker. Nu zit ze ook weer in een sprong en vannacht is ze ook een half uurtje wakker geweest. Ik geef dan geen fles, want ze heeft geen honger, als ik wel een fles zou geven zou ze daar zeker van drinken, maar het moet niet zo zijn dat ze drinkt om troost te vinden.
    Ik knuffel haar en loop wat door haar kamertje met haar op mijn arm, maak geen lamp aan zodat ze weet dat het 's nachts is. Ze is ook zo stil als ze bij me op de arm ligt.
    Normaal slaapt ze gewoon door alleen tijdens een sprong (of als er iets is) word ze 's nachts wakker.

Het zal voor je zoontje mss ff wennen zijn om geen flesje meer te krijgen 's nachts omdat die gewend is om getroost te worden met een fles. Je kunt em een speen geven voor de zuigbehoefte.
    Als je heb 's nachts niks meer geeft dan zal fie overdag zijn flessen ook opdrinken denk ik. En daardoor 's nachts dan ook geen behoefte hebben aan eten omdat dieoverdag genoeg heeft gehad.

Succes!

Oww ik heb de app van oei ik groei kun je precies zien of er een sprong is.

3. kahlen

kahlen Bekend lid

16 jul 2012
    972
    0
    0
    NULL
    NULL
    dank voor je reactie!

Ik ga gewoon vanaf vandaag geen nachtfles meer geven dan denk ik. Ik maak hem gewoon wakker voor de laatste fles en daar moet hij het maar mee uitzingen tot de volgende dag.
    Of zal ik dat pas doen als hij opvolgmelk krijgt omdat dit meer verzadiging geeft? Ik vind het ook zowat als ik zijn hongerhuiltje hoor snachts om hem dan geen eten te geven... Ah ik ben zo'n softie.

Oke ik ga het gewoon vannacht proberen, knuffelen, speen..

Is het handiger om af te bouwen? dus misschien een paar slokjes melk in zijn bedje tot dat hij geen melk meer krijgt of hoppatee geen melk meer en alleen knuffen?

4. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Ik zou hem niet meer wakker maken voor een late avondfles. Laat het hem anders zelf eens regelen. Ik vind het schema waar je naartoe wilt werken een beetje 'vreemd'. Je wilt dus tussen de eerste en de tweede fles 8 uur laten met een beetje fruit ertussen. Ik vind dat wel weinig. Waarom werk je niet toe naar een schema waarin je tegen het middaguur een voedingsmoment hebt.

Bijvoorbeeld:
    7:00 fles
    11:00 fles (of fruit)
    12:30 fruit (of fles)
    15:00 fles
    17:30 groenten
    19:30 laatste fles.

En dan niet wakker maken. Als hij zelf nog wakker wordt en echt een fles wil, kan je dat nog prima doen (je mag van de nr 1 immers 5 flessen van 200cc geven).

Ik heb mijn kinderen vanaf 19:00u altijd zelf laten komen. Als ze dan wilden doorslapen, stoorde ik hen niet in hun slaap.

5. kahlen

kahlen Bekend lid

16 jul 2012
    972
    0
    0
    NULL
    NULL
    nou ik liet hem eigenlijk altijd uit zichzelf komen maar omdat hij dan sowieso snachts wakker wordt dacht ik deze week: ik maak hem wakker voor de laatste fles maar dan komt hij evengoed nog snachts...
    Kortom, ik weet het eigenlijk niet zo goed meer en loop te hannessen. Jouw schema klinkt wel heel helder en fijn. Alleen overdag slaat hij vaak een fles over, ik probeer het dan wel maar dan wil hij die fles niet. Drinkt 3 slokken en dan is het klaar. Maar ja overdag drinkt hij opeens bijna elke fles niet meer leeg.. terwijl hij hiervoor echt 5x180/6 schoon leeg dronk, vandaar ik ben gewoon het ritme compleet zoek omdat hij niets goed opdrinkt.

6. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

27 sep 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is 5 maanden, en krijgt al een paar weken geen laatste fles meer. We moesten haar daar altijd voor wakker maken, en toen we hem gingen overslaan (ze was bijna 4 maanden) sliep ze gewoon door!
    Ons schema is als volgt:

7.00 fles
    8.15 slapen
    9.30 wakker en dan fruit
    10.30 fles
    11.00 slapen (slaapt gemiddeld tot 13.30/14.00)
    14.30 fles
    15.30/16.00 slapen (uurtje meestal)
    17.00/17.30 groente
    18.30 laatste fles en 19.00 naar bed voor de nacht. Ze slaapt dan tot 6.30.

Je moet er naartoe werken dat hij de laatste fles niet om 23.30 maar rond 19.00. Dat lukt nu niet omdat hij z'n flesjes niet leegdrinkt, dat is vreemd. Misschien een sprong! Maar als ik z'n flesjes niet leegdrinkt zou je denken dat hij gewoon geen honger heeft. Een nachtfles heeft hij zeker niet meer nodig, hij zou tussen 7.00 en 19.00 4 flesjes moeten drinken. Je mot er dan 3,5/4 uur tussen laten en zo krijg je dan een schema.
    Misschien gewoon even aankijken, flesjes aanbieden op die vaste tijden en dan gaat hij vast vanzelf de flessen weer leegdrinken. Ik zou wel echt stoppen met de nachtvoeding en hem na de fles van 19.00 niet meer wakker maken.
    Bij mijn dochter merk ik dat ze ook echt voor 20.00 (liefst voor 19.30) in bed moet liggen!

7. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou hem inderdaad niet wakker maken na de avondfles maar gewoon zelf laten komen na zijn laatste fles (4de fles dus). Je geeft zelf al aan dat hij nu ook s nachts komt, ook al maak je hem voor de 5de fles wakker... dus ik zou dat gewoon niet meer doen en kijken wat hij doet. Hij zal dan heus s nachts weer wakker worden maar dan geef je hem gewoon een klein flesje en slaapt hij hopelijk tot de volgende ochtend weer verder, zo gek is dat niet, dat hij s nachts nog een klein flesje wil. Je kunt altijd proberen om te kijken of je hem ook alleen met troosten weer in slaap krijgt maar hier is ook.. honger is honger... of dat nou overdag of s nachts is.... ik ga niet te lang lopen aan modderen en geef hem gewoon wat hij nodig heeft.

En ik zou inderdaad wel een fles voor zijn middag slaapje geven. Hier was ons schema met 5 maanden ong. zo

7.00 wakker BV (bij jou dus fles)
    8.00 slapen
    10.00 fruit
    11.30 fles en daarna slapen
    15.30 fles en daarna slapen
    17.00 groente
    Voor slapen bv

8. kimmmmberly

kimmmmberly Bekend lid

9 mrt 2011
    894
    0
    0
    leeuwarden
    ik snap je schema niet. is dat nou een foutje of meen je echt serieus dat je 8 uren tussen de eerste en de tweede fles wilt laten?!

mijn dochter is bijna 5 maand en die krijgt 4 flessen om de 4 uur. na een fles, krijgt ze een half uur/ uur later wat fruit of groente en dan naar bed.

8 uur is hier de laatste fles en dan slaapt ze tot sochtends 7. ik zou hem gewoon geen fles meer geven snachts, als hij toch amper wat drinkt heeft hij ook geen honger. maar ik zou echt wel 4 uren tussen de flessen aanhouden inplaats van 8.

9. kahlen

kahlen Bekend lid

16 jul 2012
    972
    0
    0
    NULL
    NULL
    oke ik ga vanaf nu gewoon opschrijven voor mezelf hoe laat hij drinkt want ik geef hem wel die fles kimberly, maar hij drinkt hem dan amper (om de 4 uur) de laatste paar dagen.

Normaal zag mijn schema er zo uit, en kreeg hij 6! flessen...

7 uur, 11 uur, 3 uur, 7 uur, 11 uur, 4 uur.

maar omdat hij nu fruit krijgt om 11 uur wil hij die fles om die tijd niet hebben. Dus slaat hij die over.... Zoals ik al zei, t is een rommeltje. :) dank voor je reactie trouwens!

10. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Ik zou 's nachts wel de fles geven als hij ervoor komt. Desnoods maak je 90/2.

Hier hadden we geen schema echt maar ze dronk 6 a 7x180/6+rijstebloempap in elke fles.

Potje fruit en groente gingen vanaf 4 mnd al direct schoon op.

Tot 6 mnd kwam ze zeker nog 2x in de nacht en tot 7 mnd sowieso 1x daarna af en toe.
    Met 7,5 mnd ging ze over (zelf!!!) Op 3 flessen(soms dus 4 als ze in de nacht kwam)

Mijn dochter kreeg een half uur voor haar fles gewoon een groentepotje en de fles incl pap ging ook gewoon op. Dus een echte hongerlapje vind ik jouw zoon totaal niet.

En misschien moet je vers eten aanbieden vult ook beter. En ik zou ook om de 4u fles geven hoor. Niet 8u er tussen laten dat is voor de nacht!!

11. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Melk is t/m 9 maanden erg belangrijk. Ik zou dan gewoon een nachtfles geven als hij daarom vraagt. Dat je niets geeft ondanks dat hij er wel om vraagt vind ik persoonlijk cru. Honger = honger! Je zegt het zelf ook al: een hongerhuiltje heeft hij, en je wilt hem laten uitzingen tot de volgende ochtend. Dat vind ik warrig.

Ook om 7uur de ochtendfles en dan om 3 uur pas weer een fles? Ik vind het niet zo gek dat ie dan honger heeft! Ik zou echt 4 momenten een fles aanbieden (op z'n minst) en dan heb je altijd nog speling voor een eventuele 5e fles.

12. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Wat bedoel je met:"hij slaat een fles over"? Bedoel je dat hij zelf graag om de 8 uur drinkt of dat hij geen fles wilde op een tijdstip dat jij dat wel graag wilde?

Soms drinken baby's een periode gewoon weinig. Kan een sprongetje zijn, opkomende verkoudheid, last van tandjes of gewoon wat minder trek. In die periodes gaf ik dan, op het tijdstip dat ik fruit of groenten wilde geven, eerst melk en pas daarna groenten of fruit (als hij dat nog wilde). Ik vond het belangrijker dat de melk goed werd gedronken dan dat er groenten of fruit werd gegeten.

Overigens zou ik sowieso proberen eerst hem met knuffelen 's nachts weer in slaap te brengen. Lukt dat niet, dan kan je altijd nog een fles geven.

13. kahlen

kahlen Bekend lid

16 jul 2012
    972
    0
    0
    NULL
    NULL
    heb even gevraagd aan man hoe zijn schema vandaag zit.

4 uur: 120 cc.
    half 8 wakker, half 9 120 cc melk opgedronken (hij krijgt steeds 180 aangeboden)

half 10-11 uur geslapen

half 12 fruit op gegeten, wil geen fles

slaapt nu nog.

14. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Hier gaf ik hem als eerste tusse fase altijd een klein flesje na zijn fruit en idem na zijn groente, toen met 6mnd verviel de fles van 16u omdat hij toen ook aardappels etc ging mee eten.. Ik liet hem van die flesjes drinken wat hij wilde (meestal zo'n 90cc). Nacht fles gaat hij bij voldoende eten overdag vanzelf weg laten vallen vermoed ik..

15. adi

adi Niet meer actief

Ik lees in je post dat jij graag naar 4 voedingen wilt. Maar wat wil jouw kind?

Zo te lezen is zijn behoefte heel anders ingesteld dan wat jij graag ziet. Maar het is zijn lichaam, zijn maag.. En als hij met 5 mnd s nachts nog wil drinken is dat hartstikke normaal.

Verder zou ik vooral melk geven als hij honger heeft en bijvoeding op momenten dat hij niet zoveel honger heeft ( bijv een uur na de fles). Melk is zijn bron van voedingsstoffen, bijvoeding is nu nog vooral om te oefenen.

16. adi

adi Niet meer actief

Na de ochtendslaap zou ik hem dus een fles aanbieden. En fruit evt een keer na de fles als hij nog wakker is.

17. kahlen

kahlen Bekend lid

16 jul 2012
    972
    0
    0
    NULL
    NULL
    #17 kahlen, 10 sep 2013
    Laatst bewerkt: 10 sep 2013
    naja bijvoorbeeld ook de ochtendfles, die at hij amper. Mijn man heeft hem 3 x opnieuw aangeboden en uiteindelijk heeft hij nog 60 cc laten staan.

Normaal slurpte hij gewoon 5x 180/6 leeg (en kwam zelfs nog wel eens voor de 6e fles!) maar nu is het gewoon een janboel...

ik heb het eerder meegemaakt dat ik zo liep te hannessen met zijn flessen en toen had hij ook een sprong. Ik raak er altijd gestressed van want ik wil natuurlijk het beste voor de kleine man en het dan het gevoel dat ik iets niet goed doe.

maar goed normaal was het een veelvraatje want dan at hij 5x180/6 + 125g groenten & 125 g fruit. (zo'n potje volledig op, maar ik geef hem over het algemeen altijd vers in dezelfde hoeveelheid als dat er in een potje zit, 125 g dus en dat gaat echt schoon op) en ik lees overal dat als hij 6 maanden is, hij terug moet naar max 500cc melk... dus ik dacht oh jee hij krijgt dan weer te veel. Maar nu drinkt hij al zijn flessen weer slecht. Met als gevolg: gestresste mama ;)

Kortom ik heb een goede leidraad nodig want anders raak ik onzeker of ik het wel goed doe ofzo.

18. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Krijgt hij geen tanden???
    Was hier ook reden om slechter te drinken en 's nachts vaker wakker te worden...

19. kahlen

kahlen Bekend lid

16 jul 2012
    972
    0
    0
    NULL
    NULL
    tandjes zou kunnen want hij zit als een malle te kauwen op sophie de giraffe en op alles waarop hij kan kauwen maar ik zie geen enkel teken van tandjes... misschien zuigbehoefte.

20. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Met 6 mnd moet je naar min 500 en max 800.
    Dus 4x180/6.

Het kan van alles zijn waarom hij minder drinkt. Maar als hij mindrr melk drinkt zou ik even stoppen met de bijvoeding.

Ik deed hier meestal fruit 2u tussem de flessen in. En groentes dus mininaal half uur voor haar fles. Maar hier heb ik serieus een veelvraatje die geen periodes kent van minder eten. Misschien een keer een dagje maar verder dus nooit.

Deel Deze Pagina