slaapt je kindje overdag in donkere kamer?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door sunnyke, 28 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunnyke

sunnyke Actief lid

20 jun 2008
    378
    0
    0
    sociale sector
    België
    Hoi,

sinds een weekje leg ik mijn zoontje boven in zijn bedje overdag, omdat hij beneden in de box teveel afgeleid was en bijna niet sliep. Het slapen gaat nu al een heel stuk beter. Nu vroeg ik me gewoon wel even af of jullie de kamer overdag donker maken om te slapen?
    Ik doe het wel, maar weet niet goed of ik zo zijn dag- en nachtritme door mekaar ga halen.
    En hoe doe je dat nu het buiten sowieso sneller donker is? Zijn "echte" bedtijd is namelijk pas rond 19u30, terwijl het toch al donker is om 17u.

Bedankt!
    Sunnyke

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Voor ons was slapen = slapen en dat doe je dus in een donkere kamer. We maakten het onderscheid tussen dag en nacht door de slaapjes overdag te beperken (dus maximaal 2 - 2,5 uur) en 's avonds hadden we een avondritueel (pyjama aan, flesje, zingen en naar bed). Dat ging prima en we hebben een perfect doorslapend kind! (vanaf 6,5 week doorslapen tussen 23:30 - 8:00 en met 15 weken 20:00 - 8:00)

3. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ik heb mijn kindje wel altijd overdag in een donkere kamer laten slapen. Nu nog... Als het te licht is boven overdag slaapt mijn zoon veel slechter dus heb nu ook verduisteringsgordijnen opgehongen op zijn kamer. En met het nacht en dag ritme is het helemaal goed gekomen! "s nachts slaapt hij prima door. 's avonds heb en had ik altijd het zelfde ritueel vanaf toen hij baby was en dit ritueel zit er nu nog in... Eerst badje dan Pyama aan, dan konijn weltrusten zeggen en dan naar boven en in bed... Mijn zoon is een makkelijke slaper nu, ik leg hem in bed en hoor hem de hele nacht niet weer (tenzij hij ziek o.i.d. is ;))

4. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

ja hoor, ik doe overdag ook de rolgordijnen dicht en dan is het best donker, als ik dat niet doe dan blijft madam feesten, lachen en gillen :D

5. Heart

Heart Fanatiek lid

28 jan 2008
    1.572
    0
    0
    Limburg
    nee! We hebben alleen lamellen hangen dus als het licht is, slaapt ze in het licht! Nooit problemen mee gehad en slaapt al lang door.

6. sunnyke

sunnyke Actief lid

20 jun 2008
    378
    0
    0
    sociale sector
    België
    Hey,

bedankt voor de snelle reacties! Wij hebben hier ook gemerkt dat hij beter slaapt als het toch wel wat donker is. En het is een goed idee om dan voor 's avonds een ritueeltje te bedenken. We doen dit nu al min of meer (pyama aan, flesje, even rustig nog op schoot knuffelen en dan naar bed). Ik ga er vanaf nu het badje aan vooraf laten gaan. Dat deed ik totnutoe 's morgens, maar als ik over een tijdje terug moet gaan werken, zal het toch ook 's avonds moeten gebeuren.

Wel geruststellend om te lezen dat het dag- en nachtritme niet per sé verloren gaat als je het zo doet, dan ga ik het ook zo houden hoor!

Groetjes
    Sunnyke

7. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ja mijn zoontje slaapt in een donkere kamer, al komt er overdags wel een klein streepje licht binnen. Het heeft nooit voor problemen gezorgd.

8. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Haha als het bij mijn zoon te licht is wordt er ook een feestje gebouwd boven! ;)

9. agnes74

agnes74 Actief lid

23 nov 2008
    125
    0
    0
    Hier slapen ze overdag met de gordijnen open en dat gaat perfect. 'S avonds gaat de slaapzak aan en doen we de gordijnen dicht. Zo proberen we verschil te maken tussen de "tukjes" en slapen. Meestal gaan ook alle lichten uit 's avonds (geen overlooplicht aan oid), alleen wanneer ze onrustig zijn, kunnen ze nog even een beetje rondkijken. Oja, moet zeggen dat we sinds kort een "sterrenhemel" hebben. Een lieveheersbeestje projecteert dit op het plafond. Maar da's misschien meer omdat papa en mama het een leuk ding vonden, hahaha. Of ze het zien is maar de vraag!

agnes

10. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Bij ons slapen de jongens ook in het donker. Wij hebben rolluiken bij de ramen dus je ziet niks in hun kamer overdag als die dingen dicht zijn.

Mijn moeder past ook 2 dagen in de week op en zij doet gewoon de gordijnen dicht, nog stees is het dan erg licht daar maar dan slapen de jongens ook.

Ik geloof er niet zo in, in dat dag en nachtritme. Wij hebben er in ieder geval geen problemen mee gehad.

11. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Alleen helemaal in het begin heb ik heb licht gelaten voor dat dag- en nachtritme. Daarna gewoon altijd de gordijnen dicht gedaan, er komt nog aardig wat licht naar binnen hoor, maar ze slapen zo wel beter.

12. 894hi

894hi Niet meer actief

hier slaapt ze in een lichte kamer...
    en nooit last mee gehad...

vanaf 4 weken sliep ze al vanaf 12 tot 8 dus altijd al een doorlslaper geweest

13. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

hier slaapt dochterlief al vanaf het begin overdag in een donkere kamer
    deed ik dat niet dan sliep mevrouw ook echt niet en was het constant huilen vanaf het moment dat ik verduisterde gordijnen heb was er niks meer aan de hand

14. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Bij Malou en Ruben maakten we het eigenlijk altijd donker op hun kamertjes als ze gingen slapen, zowel overdag als snachts. Tenzij ze bijv beneden in de kinderwagen sliepen, dan was het gewoon licht overdag of donker alleen als het avond was.

Maar bij Benthe doen we dat nooit. Zij slaapt in een lichte kamer als het buiten licht is en in een donkere kamer als het buiten donker is. Soms slaapt ze met een lamp aan maar dat is omdat mama dan een lamp aan wil met slapen. Ze slaapt bij ons op de kamer en wij hebben nooit de gordijnen dicht, alleen witte gordijnen waar je net wel/net niet door heen kan kijken ;).

Kwa dag/nacht ritme door elkaar halen of juist eerder door hebben, merken wij geen verschil tussen de eerste twee kleintjes of onze derde kleine. Denk dus zelf dat wel/niet donker maken over dag daar weinig verschil in geeft.

Liefs, Hanneke!

15. lindavg

lindavg Fanatiek lid

25 feb 2007
    1.458
    0
    0
    Verkoopster in speelgoedwinkel
    Hoogvliet
    Amy sliep ook beter als het wat donkerder was in haar kamer.
    En als ze nu nog tussen de middag slaapt maak ik het ook nog donker , ze wil alleen wel haar lampje aan die ze snachts aan heeft maar goed.

16. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

11 sep 2009
    1.018
    0
    0
    mijn baby van 3,5 maand slaapt overdag in een half lichte/donkere kamer. Het verduisterend rolgordijn is driekwart naar beneden.
    na de fles van 18:30 u gaan ook de verduisterende overgordijnen dicht en is het echt donker (buiten natuulrijk allang donker).

mijn baby slaapt trouwens einde middag heel kort, en ik denk dat het te maken heeft met dat het dan donker wordt...dat hij dat niet rijmt met elkaar en dus denkt: NEE....nog geen nacht...ik moet nog een fles....

mijn zoontje van nu 2,5 jaar sliep ook altijd in een pik donkere kamer, maar nu sinds 3 maanden ofzo moet er een lampje branden. Zowel tijdens zijn middagdutje als s'nachts.
    Zijn grote neef, nu 10 jaar slaapt nog steeds met vol licht hahaha....
    dus het kan altijd weer veranderen...

17. sweetamber

sweetamber Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.271
    1
    0
    apothekersassistente
    Onze kleine man slaapt overdag in een lichte kamer, hij slaapt er prima om. En als hij nu aan het eind van de middag nog een dutje wil doen dan doen we een lamp(je) aan op zijn kamer. En 's nachts is het helemaal donker, ook geen overlooplicht aan...

18. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Ik zou even kijken hoe het gaat...denk dat het erg persoonlijk is!

Finn slaapt echt alleen in zn bed...en dan als het donker is.
    Ik de box heeft hij misschien 2 keer gedaan...en als het licht is is het feest! Lachen gieren brullen! Haha!

Elk kindje reageert anders daarop...Finn sliep met 6 weken door...dus ik geloof ook niet dat het bij hem negatieve invloed heeft gehad op zijn dag/nacht ritme.

19. sunnyke

sunnyke Actief lid

20 jun 2008
    378
    0
    0
    sociale sector
    België
    Hoi,

even zeggen dat hij dus ondertussen al 2 nachten na mekaar heeft doorgeslapen van 22u tot 6u, dus wat mij betreft laat ik die kamer overdag lekker donker hoor, werkt prima!!!:) (en nu maar hopen dat ik niet te vroeg victorie heb gekraaid, hehe).

Groetjes,

Sunnyke

20. aliekeleppink

aliekeleppink Fanatiek lid

2 nov 2007
    3.943
    0
    36
    juf en ib-er
    Borne
    Ik doe altijd de overgordijnen overdag dicht.
    En voor de nacht gaat het rolluik ervoor.
    Helemaal licht in de slaapkamer vind ik zelf niet fijn slapen, dus daarom doe ik overdag gordijnen dicht.

Deel Deze Pagina