Sluitband na bevalling

Discussion in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' started by Sandana, Jul 20, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Hallo kraamdeskundigen,

ik vroeg mij af... een sluitlaken/sluitband na de bevalling... is dat nu wel of niet goed voor het herstel van je buikspieren plus die ruimte ertussen in het midden?
    Ik hoor overal persoonlijke ervaringen, maar ik mis de evidence based practice... dus wetenschappelijk onderzoek.

Wat kun je verder nog doen om je buik qua bespiering en steunweefsels makkelijker in hun normale positie terug te laten komen?

groetjes

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Staff Member

Mar 9, 2010
    2,192
    5
    38
    Hoi hoi,

Ik heb zelf vroeger een sluitlaken gehad, en het voelde prettig aan, maar voor de buikspieren doet het niets hoor. Ik denk eerder andersom, want je gebruikt je buikspieren veel minder als je een sluitlaken aan hebt. Vergelijk het met een corset. Om weer strakke buikpsieren te krijgen, zul je de tijd moeten nemen, en trainen. Wanneer je daar mee kunt beginnen, daar zijn de meningen over verdeeld. Er wordt gezegd dat de buikspieren uit elkaar komen te liggen. Als je te vroeg begint met trainen, sta je het proces van terug naar elkaar groeien in de weg. Sommigen zeggen dat je de schuine buikspieren altijd mag trainen. Ik adviseer zelf altijd om de eerste 6 weken niets te doen, behalve de bekkenbodemspieren, en dan weer rustig te beginnen. En dan geldt, als er pijn is, stoppen.

Borstvoeding geven, en veel gaan wandelen is erg goed!

Groetjes Adrienne

3. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Dank je... dat als je het teveel draagt slecht is weet ik. Dat werkt ook zo met steunkousen voor gewrichten.

Share This Page