Vraag t me echt af.. dacht zelf dat als ze een jaar of 4 zijn (en ietsje zelfstandiger als nu), dat het sja 'opvoeden' wat gemakkelijker zou zijn. Nu sprak ik gisteren iemand die een zoontje van bijna 6 heeft en zij zei dat het alleen maar moeilijker werd. Baf... weg bel, mijn hoop spatte uit 1, is dit echt zo? En in welk opzicht word het wel makkelijker en in welk opzicht dan niet?
Mijn oudste is nog maar ruim twee. Maar volgens mij is het in het begin vooral verzorgen. Wat dus veel tijd vraagt en het wordt steeds meer opvoeden. Dus je kind is wel zelfstandiger maar ook volgens welke normen en waarden wil je je kind opvoeden. Hoe ga je met bepaalde situaties om ect. Begrijp je wat ik bedoel?
hoi, het wordt anders naarmate ze ouder worden, eerst heb je het huilen bij een baby, waarbij je niet weet wat het betekent, dan heb je de koppige peuterfase en mijn dochter is nu ruim 4, is zelfstandiger, kleed zichzelf aan, ruimt zelf op (als ze zin heeft)kan meer zelf spelen, gaat naar school,, je kunt een gezellig gesprekje met haar voeren, MAAR gaat ook discussies aan, heeft erg slimme ideeen, waarvan we denken, wat moeten we hier nu mee, speelt pappa en mama tegen elkaar uit. wel lastig. Ik vind het anders worden, vaak moeilijk, maar dat vond ik bij het huilen als baby ook. je groeit erin mee. dus wees niet bezorgd, komt goed!
Nou ik vind het wel makkelijker worden al blijf je altijd van die dagen houden dat je denk MOET DIT NOU?? Je moet wel blijven opvoeden, maar als ze ouder zijn dan begrijpen ze regels en snappen ze zelf al een hoop en luisteren ze beter vind ik. Mijn zoon is 8 jaar en dat vind ik echt een ideale leeftijd, gaat sinds kort zelf douchen, moet eerlijk zeggen kan heel goed spelen. Tuurlijk heeft hij weleens een grote mond maar dan ook weer dagen niet dus mij hoor je niet klagen. Mijn dochter van 5 probeert wel iets meer uit thuis, soms na drie keer waarschuwen pas luisteren. Maar weet bij andere prima hoe het hoort. Is super makkelijk op verjaardagen en speelt met iedereen. Ik vind het heel wat makkelijker dan toen ze 2 jaar met dat gekrijs van neeh, neeh, neeh. Maar ben er nog niet van af , de jongste begint nu.
Mijn oudste wordt alweer bijna 6 jaar en die is echt makkelijk nu. Af en toe een koppige bui, maar dat hoort erbij. Verder echt makkelijk. De jongste is een schat maar zit in mijn ogen in de meest vermoeiende leeftijd (bijna 2 jaar). Is echt haar grenzen aan het uitproberen enzo. Nee, geef wat 'makkelijkheid' betreft mij maar een 6 jarige!