Slaaptekort speelt parten; nacht borstvoeding

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door annabel88, 12 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28
    Oké.. zoveelste topic maar ik ben echt op kapot van de vermoeidheid. Afhankelijk van de antwoorden hier ga ik slaaptraining inzetten, ik weet het nml echt niet meer.

    Kleintje heeft reflux en obstipatie, druk bezig met tandjes en is van zichzelf erg hyper/ druk.

    Een poosje geleden zeiden meerdere mensen hier dat extra aanleggen in de nacht echt geen probleem is; zo gezegd zo gedaan. Hij kwam namelijk de eerste weken van januari zo'n 5x per nacht en we hadden veel moeite hem dan weer in slaap te krijgen. We dachten sprongetje.

    Inmiddels hebben we al bijna 2.5 maand DRAMA nachten, dit is dus geen fase of sprong meer. Een enkele x heb ik geluk en komt hij zo'n 5x, dit is echt een goede nacht. De meeste nachten echter kan ik hem vrijwel niet wegleggen, of hij komt na 10min of hij komt na 45 min. Oftewel, zo'n 15x per nacht aan de borst. Doe ik dit niet, is het huilen, ontroostbaar, alle lichten aan, meneer wakker, om uiteindelijk toch weer een voeding te geven om hem in slaap te krijgen.

    De eerste weken vond ik dit heerlijk.. geen gehuil meer en de kleine sliep veel meer dan de weken ervoor. Maar inmiddels breekt het me op, ik had gedacht dat hij vanzelf langer zou gaan slapen (de eerste 3 mnd sliep hij vaak 5/3/3 uur). Maar het wordt dus alleen maar erger.

    Zou het komen door het aanleggen? Dat hij toch continu de borst wil? Of heeft hij ergens last van.... in de draagzak slaapt hij ook onrustig maar met steeds opstaan en rondlopen kunnen we hem wel in slaap houden.

    Ik wíl echt geen slaaptraining inzetten, zeker niet als het kan dat hij ergens last van heeft, maar als dit een patroon is geworden dat doorbroken moet heb ik denk ik weinig keus.

    Mocht iemand ook (continu) de borst hebben aangeboden bij huilen waarbij het wel goed ging hoor ik dit dan ook heel graag!

    Ohja, hij slaapt naast me (co sleeper) op zn buik, het maakt geen verschil of ik ernaast lig of niet. Eerste slaapje s avonds gaat vaak redelijk; 2 uur en een kwartier. Daarna begint het drama, overdag slaapt hij in de draagzak.

    Naar bed brengen is overigens ook een drama maar dit lijken we nu te hebben getackeld door hem klaar te maken (slaapzak, tanden poetsen ed), terwijl hij voor de tv ligt :cry:
     
  2. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Ja, mijn zoontje had dit ook. En ook reflux (maar dat wist ik die eerste periode niet).
    De eerste 2/3 maanden, die waren nog te doen.
    Hij kwam wel iets vaker dan mijn dochters maar maakte toch een mooie ruk van 5 uur in de nacht.
    Toen begon hier ook de ellende. Onrust, steeds vaker in de nacht. Huilen. Niet willen liggen. Een gespannen lijfje.
    Drinken en dan na een uur alweer liggen gillen in zijn bedje.
    Overdag ging het redelijk, in zijn bedje of de draagzak.
    Ik ben maanden zo door gegaan totdat ik er zonder overdrijven bijna aan onderdoor ging.
    Huisarts heeft eerst Losec (omeprazol) voorgeschreven. Dat hielp helaas niet. Toen door naar kinderarts en meteen opgenomen. Meneer had ondertussen een slokdarm ontsteking door het zuur dat omhoog kwam.
    Uiteindelijk over op nexium/motilium, en na een week zag ik al zoveel verbeteringen!
    Hij kwam nog wel in de nacht, maar 1 keer en na een boertje sliep hij weer rustig verder.

    Hoe staat het met de reflux? Want dat is toch wel het eerste waar ik aan denk.
    Zo vaak willen drinken in combi met reflux....
    En de obstipatie? Enig idee waar dat door komt?
     
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier was het toch een fase, alleen een die 12 maanden duurde ;)
     
    annabel88 vindt dit leuk.
  4. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28
    Hahaha dit klinkt niet echt hoopvol :roflmao: jeetje. Ook de eerste maanden wel goed en onafhankelijk van of je ernaast lag?
     
  5. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28

    Kijk hier heb ik iets aan thanks voor het reageren! Heb jij in eerste instantie ook steeds de borst gegeven en hield dit vanzelf op toen hij zich beter voelde?? Ik ben zo bang dat ik hem dit nu heb aangeleerd..

    Hij krijgt al ranitidine, volgens mij hoogste dosering. En ik dacht dat het door het buikslapen ook minder moest worden... maar nu ik jou zo hoor misschien toch opnieuw in de wikkel met bedje omhoog op 40 graden :eek: zal toch niet dat het gewoon weer die verdraaide reflux is.. :$
     
  6. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Ja ik gaf de borst, want daar kalmeerde hij van. Troosten hielp niet, niet door mij en ook niet door de papa.
    Achteraf kan ik wel echt zeggen dat het huilen anders was dan bij mijn dochters. Die huilden ook wel eens, maar een aai over de bol was voldoende, of ze kregen 1 nachtvoeding die verder vredig verliep.
    Toen de medicatie zijn werk ging doen, ach jee. Zijn lijfje dat veel meer ontspannen was. En hij kon lachen! Hij ging al snel naar 1 nachtvoeding, werd ook niet meer gillend wakker. Sliep opeens van 22-3, geweldig!

    Tja, aanleren...
    Ik denk dat het belangrijk is dat je eerst de medische achtergrond bekijkt. Ik lees hier wel verhalen van baby’s die ook maar bleven huilen en waarbij de moeders verteld werd laat maar huilen. En toen bleek er bijvoorbeeld oorontsteking te spelen.
    Hou staat je huisarts in deze? Beetje vakkundig op het gebied van reflux en borstvoeding?
     
  7. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Haha hier van 1,5 jaar
    :roflmao:
     
  8. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28
    Ohja, obstipatie reden onbekend. Volgens lactatiekundigen onmogelijk (hij zou
    We lopen bij de kinderarts, vind haar niet vakkundig (ze moet steeds alles overleggen) en ik begrijp net van de logopediste dat het een arts in opleiding is dus dat verklaart wel wat misschien..

    Ranitidine zou voldoende moeten helpen, verstopping is vervelend maar hebben kindjes vaker last van, evt kunnen we m laten opnemen voor een "reset", oftewel in het ziekenhuis laten huilen, dit willen we niet. Morgen heb ik weer een afspraak en dan ga ik toch vragen of er een foto gemaakt kan van zn maag/ darmen denk ik... ze zei de vorige x dat het slecht was voor een baby, ga wel eens vragen hóe slecht precies :(

    Voor de dames die dit als hele lange fase zagen, denken jullie dat er niks mis was met je kleintje? En hebben jullie echt zo lang (zonder enkele goede nacht) zo'n beetje de hele nacht met de kleine aan de borst gezeten? Hoe hielden jullie dit vol :eek::eek: ik vind mezelf geen snelle klager en loop nog steeds lachend rond hoor maar mn ogen branden zo enorm en mn hoofd staat op knallen... kan me even niet voorstellen dat dit nog maanden zo door kan gaan, ben bang dat ik dan voor mezelf een afspraak kan maken :roflmao:
     
  9. Celika

    Celika Fanatiek lid

    15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Ik ben geen expert maar ik denk dat de reflux het probleem is bij je kindje?!?
    Ik zou dat eerst uitsluiten voor je wat anders probeert, misschien andere medicatie want het kan zijn dat wat je nu gebruikt niet werkt bij je kindje.
     
  10. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Ik ben echt anti slaaptraining...
    Ga eens naar een osteopaat. Die kan echt goed helpen bij reflux maar ook bij andere blokkades waardoor slapen moeilijk is.

    Hier nu net 2 geworden en echt ze slaapt nu 5 nachten door. Het komt vanzelf ook zonder slaaptraining.

    Osteopaat heeft t hier echt flink verbeterd!
     
  11. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28
    Osteopaat zijn we 3x geweest toen hij wat kleiner was, eerste x met 5 of 6 weken dacht ik. Toen geen resultaat, zelfs flink van slag na de eerste 2 keer.

    Misschien nogmaals proberen, geen idee of dat uitwerkt ofzo.. ? Hij zei toen niks meer voor ons te kunnen doen.

    Niemand ervaring met het aan de borst leggen en gewenning/ juist geen gewenning?
     
  12. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    Jeetje, dat is wel echt extreem 15 keer per nacht. Dat is echt slopend en het lijkt mij dat er dan inderdaad wel iets aan de hand is. Bij mijn zoontje had ik rond die leeftijd het gevoel dat hij meer honger kreeg en daardoor ‘s nachts ook iets vaker wakker werd (maar dan bedoel ik dus twee A3 keer in plaats van een keer). Krijgt hij overdag al wat vaste voeding? En heeft hij overdag nog last van Reflux?
     
  13. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28
    Bizar he, als ik het iemand vertel word ik volgens mij ook helemaal niet geloofd :( ik heb er op geprobeerd te letten of het scheelt of ik veel voeding heb snachts of niet en hier kan ik niet echt iets in ontdekken; vaak komt er gewoon nog melk als hij is uitgedronken.

    Hij krijgt nu sinds 4 dagen s avonds wortel, ik weet niet goed hoe het met de reflux gaat, hij spuugt nog steeds veel en zeurt veel gedurende de dag maar niet echt huilen ofzo. Wel moeten we hem dus de hele dag bezig houden/ afleiden, moeilijk te zeggen of dit nou karakter of "last" is. Zo is hij al vanaf de geboorte :roflmao: een erg wakker mannetje. Ik heb ook weinig baby's meegemaakt en heb geen idee wat normaal gedrag is eigenlijk :oops:

    Het cb zei de vorige x, ja logisch dat hij snachts niet slaapt als hij overdag in de draagzak mag.. maar ook in de draagzak heeft hij sinds januari zichtbaar moeite om zn draai te vinden en überhaupt in slaap te vallen.
     
  14. Flan82

    Flan82 Lid

    13 jan 2019
    95
    45
    18
    Vrouw
    Ranitidine deed hier helemaal niks. Het zorgt voor de aanmaak van minder maagzuur, maar neutraliseert het niet. Voor sommige kindjes is dat voldoende en voor anderen niet. Hier omeprazol gekregen.

    Ik zou stevig met de kinderarts in gesprek gaan. Je zit nu nog voor de 6 maanden (gewenning en verwenning komen dan om de hoek kijken).

    Je zou ook kunnen bespreken dat ze hem een nachtje ter observatie houden. Je mag er zelf bijblijven, maar dan kunnen ze zijn gedrag zien en ook evt aan de monitor.

    Obstipatie kan komen doordat je steeds voormeld voedt (veel drinken en dan dus relatief weinig en niet aan de achtermelk komen).
    De symptomen van obstipatie lijken ook erg op die van reflux dus verwarring is er zo.

    Osteopaat kan zeker helpen. Maar ik geloof wel in èn èn. Oh ja en na 1-1,5 jaar kunnen kinderen beter met de reflux omgaan. Dus fase of toch eerder reflux? Helaas vertellen kunnen ze het niet.

    Sterkte. Volg je moedergevoel.
     
  15. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28
    Dankje voor je serieuze reactie! Ik begreep juist dat ranitidine neutraliseert? Dit ga ik morgen direct vragen bij de kinderarts, bedankt voor de tip.

    En inderdaad, het is enorm moeilijk om te zeggen wàar hij nu precies zo'n last van heeft, hij kronkelt, maakt continu het geluid "uh" en "eh", hikt veel en slikt veel weg maar heeft bijv ook vaak een strakke buik. Bij de kinderarts heb ik nu een aantal x filmpjes laten zien maar daar wordt niet op gereageerd; ze weet het ook niet. Blijkt erg lastig te zijn om er achter te komen wat er nu is, reflux is niet te testen en zn darmen zijn gewoon in beweging dus ook dat is niet zorgwekkend.

    Leuk dat je zegt met 6mnd gewenning, ik dacht dus ook half januari die tijd flink voor te zijn toen ik hem begon aan de borst te leggen ipv de halve nacht rondhobbelen.

    Ik neem je tips mee in het gesprek morgen, dankjewel!
     
  16. Flan82

    Flan82 Lid

    13 jan 2019
    95
    45
    18
    Vrouw
    Reflux is niet testen, maar de zuurgraad van het maagzuur wel.
    Ze kunnen echt meer dan dit. Anders second opinion bespreken.

    Sommige kinderen hebben omeprazol met ranitidine. Proberen kan altijd lijkt mij. Wij merkte met omeprazol in een dag al verschil.

    Mijn oudste zoon kreeg borstvoeding en klysma’s...dus tuurlijk kan dat ook.
    Je zou eens kunnen kijken naar de bijwerkingen van Ranitidine. Wellicht is obstipatie er 1? Geen idee hoor.

    Succes met het gesprek.
     
  17. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Niet echt ervaring met ‘s nachts zo vaak voeden maar wel met een kind dat overdag in de draagdoek sliep. Ik trok dat maar twee maanden en toen werd hij te zwaar. We zijn toen begonnen met hem op zijn buik te laten slapen in bed. Met coaching van een baby consulent. Hij heeft wat af gehuild maar het ging steeds beter.

    Dus ja wel slaaptraining eigenlijk. Sterkte!
     
    julia80 vindt dit leuk.
  18. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    Ik heb zelf mijn drie kinderen ook veel in de draagzak gehad, maar wel maar tot een maand of 3/4. Ook mijn kinderen hadden veel last van melk die omhoogkwam. Ook had ik het idee dat het slapen bij die hele jonge baby’s gewoon zo beter ging, maar vanaf een maand of 3/4 ging ik wel oefenen met in bed liggen. Vaak ging het ook nog wel wat moeizaam en ging ik dan eerst wandelen met de baby. Want met 5 1/2 maand kunnen ze inderdaad wel wennen aan het slapen in een draagzak en als je het mij vraagt slapen ze ook minder lekker dan juist in de draagzak omdat ze door hun leeftijd sneller wakker worden van geluiden en prikkels om zich heen. Ik zou dus zelf overdag gaan oefenen met ofwel in bed slapen of wel in de kinderwagen. Heeft je kindje ook last van Reflux in de kinderwagen, dan zou je ook met de maxi-Cosi kunnen wandelen of al met het buggystuk van de kinderwagen en hem dan een beetje schuin leggen. Op deze leeftijd kan het heel goed zijn dat hij daarna in slaapcyclus al wakker wordt (45 minuten), maar dat geeft op zich niet. Het is prima als hij bijvoorbeeld vier van die korte slaapjes op een dag doet. Op deze manier leert hij wat meer zelf slapen, krijgt hij misschien zelfs wel betere kwaliteit van slaap en heb jij even wat rust.
    Dat vele mopperen dat hij overdag doet kan natuurlijk ook komen door een slaaptekort
     
  19. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Los van het medische, daar weet ik te weinig van, probeer zoveel mogelijk de gaan uitsluiten met een kinderarts! 15x huilend wakker per nacht is echt voor een huisarts iets om te verwijzen.

    Mijn vierde, een zoon, maakt het ‘s nachts ook bont aan de borst. Met een maand of 9 dronk hij nog een avond voeding + 3 a 4 nachtvoedingen. Alsof ik op het politie bureau sliep en elke 2 uur wakker gemaakt werd voor verhoor.

    Overdag slapen deed hij wel altijd goed, maar ik deed hem wel in een bakerzak, zo’n losse van puckababy. En ja, hij kon al staan en kruipen met 6 maanden maar ik deed hem er toch in. Anders kon hij de rust niet vinden.

    Nu is hij net 1 en is het bijna klaar net nachtvoeding, hij slaapt nu in een gewone slaapzak en met deken. Iets op het lijft vindt hij fijn.
     
  20. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik kan je zeggen dat wij precies hetzelfde mee hebben gemaakt. Af en toe zijn er nog moeilijke fases (zoontje is nu 17 mnd).

    Ik heb me vaak afgevraagd of steeds de borst geven de oorzaak zou zijn van het vaak wakker worden. Aan de andere kant: iets anders werkt niet.

    Om hoop te houden, probeerden we alle dingen uit te sluiten. Al kom je op medisch vlak niet heel ver, want ze willen je kind eerst resetten inderdaad. Ieder zijn ding, maar dat zal ik nooit van mijn leven doen.

    Om het dan wel vol te houden heb ik alle mensen om me heen nodig. Schoonmoeder die me en toe helpt in huis, mijn man die altijd het ontbijt maakt en de oudste naar school brengt (als de kleine er nog een uurtje bij aan plakte na een rotnacht). Ook ging ik af en toe s avonds om 19:30 naar bed (met oordopjes in) en liet ik mijn man een paar uur knoeien. In een paar totale dieptepunten heeft mijn moeder de kleine s ochtends wel eens opgehaald zodat ik kon gaan slapen. En 1 keer is dat s avonds gebeurd.

    Ik geef ook niet snel op, maar het is zo ontzettend zwaar..

    Een echte duidelijke oorzaak hebben we niet. Toch heb ik altijd het gevoel dat hem iets dwars zat/zit. Achteraf denk ik dat het een erg gevoelig kind is, die juist heel alert en extravert is. Prikkels nodig heeft, maar ze dan weer moet verwerken.
    Ook hebben we via biofotonentherapie gezien dat koemelk een intolerantie is voor hem. Dat verklaart de refluxachtige klachten (waar medicatie bij ons niet hielp). Nu we zuivel vermijden, lijkt het iets beter te gaan. En gaat hij weer langere blokjes slapen.

    De verbetering komt heeeeeeel langzaam hier. We begonnen met hele dagen dragen, waarbij ik niet kon gaan zitten. Avonden in bed aan de borst. Elk uur wakker, of vaker.
    En op dit moment slaapt hij tussen de middag 1,5 tot ruim 2 uur. Vanaf dat hij om 19:30/20:00 naar bed gaat slaapt hij een rustig blokje van 3/3,5 uur. Tussen 22:30 en 23:30 voed ik hem, en als hij daarna weer wakker wordt, leg ik hem bij me. Ik merk sinds kort dat hij in de cosleeper wil slapen. Dat lukte heeeeel lang nooit. Dan sliep ik met hem in maternale houding, of met zijn hoofdje op mijn arm. Zo kon ik na aanleggen direct zelf verder slapen.
    Samen slapen is mijn redding. Tig keer heen en weer lopen, trek ik echt niet.

    Ook merk ik dat mijn lijf zich aanpast en ik minder last van de vermoeidheid heb. Ook helpt het dat mijn hormoonspiegel weer normaal is.

    Ik heb erg vaak getwijfeld aan mijn aanpak, maar ik kòn niet anders dan hem troosten. Of zorgen dat hij getroost kon worden door een paar lieve andere armen. Kleintje slaapt nu weer wat rustiger, neemt zelf wat meer afstand van mij. Dat geeft me vertrouwen dat het ook vanzelf goed kan komen. Meegaan in behoeftes is niet verwennen. Sterker nog, ik denk dat het veel erger is als mijn kindje zou leren om zich niet meer te uiten.

    Onze oudste was ook een heel aanhankelijke plakbaby (naast pijn in zijn buikje-ellende). Nu is hij 5. Onze band is sterk en hij is zo empatisch en zacht. Knuffelt nog erg graag en aan de andere kant neemt hij steeds meer afstand. “Mam, ga maar weg hoor, ik wil rust”. Ook hem heb ik niets afgeleerd of gereset oid.

    Toch moest ik weer wennen aan onze 2e intense baby. Het vrat me helemaal op het eerste jaar..

    En nu stop ik. Als je meer wilt weten, mag je me altijd een berichtje sturen.
     

Deel Deze Pagina