Ik had hier al eens eerder een topic geopend over mijn dochter. Ze is prematuur geboren met 35,5. Volgende dag mee naar huis, alles leek goed. Vanaf het begin heeft zij en daarmee wij problemen. Ze krijsde uren, ziekenhuis opname en uiteindelijk op de nutramigen. Dit leek wel wat te helpen daarna reflux geconstateerd Medicatie hiervoor en leek ook beter te gaan. Ondertussen blijft ze onrustig, drinkt erg slecht en blijft enorm spugen en opgeven. Ze drinkt wel alleen smeert ze heel erg, lijkt gulzig te drinken maar doet ondertussen 15 min over de fles. Ze pakt de fles ook nooit lekker, sluit niet vacuüm. Klakt enorm onder de fles en maakt ontiegelijk oergeluiden. Altijd met gebalde vuistjes drinken. Nu was ik vorige week ten einde raad en kwam ik dit artikel tegen https://www.tongriem.com/faq/checklist-klachten-die-wijzen-op-een-strakke-tongriem-en-lipband/ Alles wat hierin staat komt overeen met mijn dochter. Na de geboorte veel afvallen, bijna 10%, klakken, niet vacuüm zuigen, zuig blaren op de mond, veel boeren, reflux en niet willen liggen. Erg onrustig slapen. We voeden haar al in de rugby houding met een kleine speen. Op haar rug drinken verslikt ze zich zo dat ze blauw aanloopt. Straks komt een logopedist hier om mee te kijken met een voeding. Zijn er ouders die dit herkennen? Ik hoop zo dat dit het is, ben zo klaar met het uitzoeken wat het kan zijn en ben het gehuil ook zo zo zat. Vorige week zelf ook maar een potje staan janken.
Toen ik begon met lezen aan je post dacht ik eigenlijk al meteen aan tong / lipriempje. Daarna zag ik dat je daar zelf ook over gelezen hebt. Ik zou daar dus goed naar laten kijken en het zonodig laten knippen. Hopelijk scheelt dat iets. Daarnaast vroeg ik me af, hou je de leefregels rondom reflux goed aan? Vooral na een voeding een half uur rechtop houden en het bedje schuin zijn belangrijk.
Ja de leefregels volgen wij. Schuin in bed, half uur omhoog. Daarna zit ze nog even in de stokke stoel voor baby's. Zit ze wat rechterop en daarna nog even in de box in de stoel kan ze namelijk niet goed bewegen en is natuurlijk ook wel belangrijk. Spugen doet ze continue, ook 4 uur na een voeding nog.
Hier in de kraamweek het tongriempje van mijn zoontje ‘laten knippen’. Hij had ook reflux, maar dat werd iets later geconstateerd. Het tong riempje werd geknipt door het verkeerd aanhappen aan de borst van hem. Daarna ging het goed. Ik weet niet hoe oud je dochter nu precies is? Ik denk dat de huisarts en/of verloskundige even naar haar tongriempje moet kijken.
Hoe oud is ze? misschien vind ze het fijner in een draagzak?Als kindjes nog te klein zijn om dingen te pakken om mee te spelen liggen/hangen ze vaak liever de hele tijd tegen iemand aan en is de box en een stoel zo eenzaam .
Ik heb haar al veel bij mij ook omdat ze na de voeding nog een poos rechtop zit. Dan is alles daarna vaak in totaal 15 min omdat ze dan al moe is. Logopedist is geweest en ze blijkt erg weinig zuigreflex te hebben en lijkt erop dat ze niet weet wat ze met haar tong moet doen. Na 70 cc drinken wordt ze al weer zo moe en begint dan te smeren enz. Ben nu ook wel een beetje boos want in het ziekenhuis heb ik het zo vaak aangegeven dat drinken maar nee mevr ze is gewoon gulzig. Nou lekker zeg ze weet gewoon eigenlijk niet hoe ze moet drinken /slikken en dat al 3,5 maand een strijdt in haar leventje. Om verdrietig van te worden.
Hi! Hier geen ervaring of tips. Wilde je even een hart onder de riem steken. Al 3,5 maand zo aan het tobben, niet weten wat er met je meisje aan de hand is, is niet niks! Heeft de logopedist nu wel aangegeven wat eraan gedaan kan worden?
Ze gaan overleggen en beld morgen. Normaal wordt dit vaak vanaf het begin al opgemerkt en kan je er dan natuurlijk wat meer mee. Wel wil ik graag weten wat de reden kan zijn dat ze dit heeft en alsnog dat de Kno arts haar tong enz bekijkt
Heb je al eens een ander merk fles geprobeerd? Als ze deze niet goed pakt, dan een ander misschien wel. Als ze niet goed kan aanhappen krijgt ze veel lucht binnen wat ook een deel van de klachten zou verklaren.
Delen van herkenning. Zoontje, geen prematuur, heeft de eerste maanden heel veel gehuild. Slecht slapen. Daarnaast ook veel spugen en veel spier spanning. Inderdaad de gebalde vuisten. En hier ook een frons. Huilbaby poli, fysio, osteopaat etc gehad Maar.. ik weet niet meer wanneer, maar wel vrij vroeg al, heeft mijn zoontje zo hard gehuild, dat hij zijn eigen tong riempje heeft gescheurd. allemaal bloed uit zijn mond. Ik schrok mij dood. Maar zag gelukkig snel waar het vandaan kwam. Huisarts en andere instanties hadden het nog nooit zo gezien. Maar blijkbaar was zijn tong riempje zo strak dat zijn lichaam het zelf maar geregeld heeft. Maar daarna waren al zijn problemen nog niet uit de wereld. Ik denk dus dat jouw kindje wel last van een strak tong riempje kan hebben. Maar niet dat alleen dát het "probleem" is Succes ermee!
We hebben tijdens de ziekenhuis opname al elk mogelijke speen geprobeerd. Volgens de logopedist was de speen en fles prima. Ze zuigt gewoon niet vacuüm omdat ze dat niet kan. Aanhappen zoals een normale baby doet, doet ze ook niet. Ze hapt niet eens wanneer de fles in haar mond komt. Speelt wat en zuigt dan pas aan. Daardoor inderdaad waarschijnlijk veel lucht met alle gevolgen van dien. @teuntje83 wat verschrikkelijk voor jullie kleine en jullie zelf. Ik ga dit dan ook echt uitzoeken en wil daarom ook een verwijzing naar de Kno. Dankje voor je berichtje.
Voor de tongriemkliniek hoef je geen verwijzing te hebben. Zit in Groningen en je kunt zelf een afspraak maken. Hebben wij ook gedaan. Zoon is met 9,5 maand gelaserd aan z’n tongriempje en lipbandje. En ze weten precies waar ze het over hebben, terwijl het door zoooooveel professionals niet herkend wordt. De moeite waard om naar Groningen te rijden.
Dank voor de tip. Ik woon daar dichtbij Maar wil vooral dat de Kno kijkt wat er is voordat we ook maar iets gaan doen. Ook wat betreft logopedist. Kan wel van allerlei dingen gaan doen maar dat schiet niet op wanneer haar mond motoriek niet goed is. Ook wil ik nog eens goed met de kinderarts overleggen want er zijn wel meer dingen die mij opvallen alleen werd dat altijd onder de noemer prematuur gevat.
Verstandig om verder te kijken idd. Natuurlijk is het wel zo dat de mondmotoriek wellicht niet goed kon ontwikkelen door het strakke tongriempje. Misschien heeft hij ook last van een hoog gehemelte. Alleen het laseren zal niet voldoende helpen idd, er moet ook aan gewerkt worden. Oefeningen gedaan worden, hij moet leren z’n mond te gebruiken. En wie weet speelt er nog wel meer. Laat je niet wegsturen. Kno zal klieven, tongriemkliniek laseren. Persoonlijk vind ik laseren een stuk minder ingrijpend, klieven is na 3 maand onder narcose begreep ik. Iets om in gedachten te houden.
Ja inderdaad. Ook dat ze altijd huilt, erg slecht slaapt overdag en heel veel spuugt. Ook in haar slaap, maar ja wanneer je niet weg kunt slikken wat er omhoog komt omdat je die techniek niet goed beheerst is dat ook knap lastig. Op de rug liggen bv bij mij op de arm vindt ze ook drama.
Mijn dochter haar tongriempje is met 4 maanden gekliefd bij kno en het valt heel erg mee! Op schoot, een knipje, even huilen en voor we de deur uitliepen sliep ze alweer. Zij was 8 maanden toen ze "normaal" kon drinken. Ze had zichzelf een foute techniek aangeleerd door het niet vacuüm kunnen houden.
Jaa zo ging het bij m’n dochter in de kraamweek ook. Toen deed de verloskundige het. Ik dacht alleen dat ze na 3 maand niet meer zo deden. Maar misschien verschilt het ook per ziekenhuis. Maar vindt het resultaat van het laseren veel mooier. Zeker bij het lipbandje, wat hier bij beide ook nodig was. Bij zoon is de overtollige huid weg, terwijl het bij dochter nog zichtbaar is