Slaaptekort speelt parten; nacht borstvoeding

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door annabel88, 12 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Ik heb geen ervaring met reflux, dus ik kan daar niets over zeggen behalve dat ik dit inderdaad echt nog eens met de kinderarts zou bespreken om te kijken welke mogelijkheden er nog zijn om dit geheel uit te sluiten (dat hij er last van heeft bedoel ik).

Als je zeker weet dat het niet de reflux is waardoor die zoveel wakker wordt dan zou ik denk beginnen met hem proberen overdag in zijn bed te laten slapen. Het zou natuurlijk kunnen dat hij, omdat hij met slapen overdag veel contact gewend is (tegen jullie aanslapen in de draagzak), hij in de nacht na een slaapcyclus wakker schiet omdat hij de warmte van jullie tegen zich aan mist. Hij schrikt wakker, wil dan weer een voeding om in slaap te komen en schrikt vervolgens weer wakker omdat hij de warmte tegen zich aan mist, heeft weer een voeding nodig om in slaap te komen etc. Het is iets wat in me opkomt, geen idee of dit de reden kan zijn hoor, maar dacht wil toch even reageren.
    Misschien dat als hij gewend is aan overdag slapen in zijn bedje (zonder iemand tegen zich aan), dat het in de nachten ook beter gaat.

Las ook dat je vandaag weer naar de kinderarts gaat, sterkte! 15x per nacht wakker sloopt je inderdaad en is in mijn ogen ook met borstvoeding niet normaal (al hebben die vaak nog meerdere voedingen per nacht, 15x lijkt me echt teveel). Hier ook een onrustige slaper van 8 maanden in de nacht, welke 1x voor een voeding (fles) komt en meestal nog een keer of 2 voor zijn speen met natuurlijk wel eens uitschieters van meerdere keren ivm ziekte of tandjes. Maar dit is meestal een fase van max een week en zeker niet iets wat 2.5 maanden aanhoudt.

Succes ermee!

2. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.284
    2.236
    113
    Vrouw
    Nederland
    Hier heeft de osteopaat ook heel goed geholpen. 2x heen geweest en ik heb er spijt van dat ik dat niet maanden eerder heb gedaan.

3. joepy

joepy Fanatiek lid

12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Hier heb ik mijn bed toen baby veilig gemaakt ik had ook een cosleeper maar die was te ver van mijn borst en ben toen gaan slapen met hem aan me borst als hij wakker werd moest ik soms ff helpen en anders hapte die zelf aan en als die goed sliep liet die weer los op een gegeven moment werd hij gelukkig steeds minder wakker. Ik had ook meer het idee dat die wou dat ik tegen hem aanlag dan dat die altijd maar dorst had .

4. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.284
    2.236
    113
    Vrouw
    Nederland
    Lees dit net pas.
    Ben je wel bij een goede geweest? Is er iets gezegd over wat er speelde in zijn lijfje?

Hier heeft de osteopaat hem "gescand" en daar kwam uit dat zijn eerste 2 nekwervels vast zaten. Daarnaast heeft ze een groot deel van zijn onrust weggenomen.
    Weet niet waar je woont? Kan ik misschien een link sturen als je dat wil.

Zou ook eisen dat de kinderarts verder kijkt. 15 keer per nacht is gewoon heel veel. Zoveel onrust erbij... nee dat klinkt niet normaal.

In elk geval heel veel sterkte, weet hoe zwaar het kan zijn. Het gaat een keer over. Slaaptraining is zeker te overwegen wanneer alle medische zaken onder controle zijn. Soms zit je gewoon vast in een patroon.
    Ik heb mijn zoontje op een gegeven moment laten krijsen (1,5 jaar). Niks was goed wat ik deed. Enige wat hij wel wilde was op mijn schouder liggen.... terwijl ik bleef staan. Zitten of liggen was weer huilen.
    Ik kon op een gegeven moment ook niet meer en had zoiets van: je zoekt het nu maar even uit. Ben bij je geweest, je wil niks. Het leek te helpen en nu weet ik ook dat ik hem eerst even moet laten huilen. Soms is hij zo weer stil. Zo'n kleine baby zou ik ook niet laten krijsen maar een gecontroleerde slaaptraining is heus niet zo slecht als sommigen denken of vinden.

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ranitadine kan helpen, alleen lees ik heel vaak dat het niet voldoende helpt. De ka bij de oudste zei heel stellig, we gaan niet proberen wat misschien helpt maar im ga je iets geven waarvan ik weet dat het helpt. En dat was nexium in zware dosering, 2x daags 5 mg.

De ka bij de jongste, andere stad ander ziekenhuis, zei dat nexium echt niet beter zou werken dan ranitadine. Na het proberen van ranidatine.
    Na mijn aandringen mocht ik nexium proberen, 1x daags 5 mg. En de problemen waren weg.

Ik denk niet dat nexium altijd werkt en altijd de oplossing is. Maar wel vaker dan ranitadine

6. Sama1

Sama1 Fanatiek lid

18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Hier onze eerste dochter een beetje hetzelfde gehad alleen dan overdag. Op een gegeven moment zaten we op 12 flessen, gaf dan wel geen borstvoeding. Ze dronk elke keer een klein beetje en viel dan weer in slaap, doordat ze elke keer een klein beetje dronk kreeg ze ook geen volledige voeding binnen om lekker lang op door te slapen. Ze bleek daarnaast lactose intolerantie te hebben en reflux. Maar door de cirkel te doorbreken dat ze echt genoeg honger had sliep ze ook beter en dronk ze ook meer. We hebben hier niet aan slaaptraining gedaan maar aan liefdevol wennen aan eigen bed. Dit gedaan door elk slaapje in bed te leggen na een volledige voeding, wakkere tijd aanhouden en toen investeren in het in bed in slaap vallen. Dit door er bij te blijven, bij krijsen oppakken en troosten en wanneer ze stil was weer in bed leggen. Bij huilen over haar bolletje aaien en zachtjes wiegen in bed. Nou werkelijk de eerste dagen dacht ik waar ben ik mee bezig. Maar goed extra energie kostte het mij eigenlijk niks want de situatie daarvoor was ook onwerkbaar. Uiteindelijk viel ze in slaap. Dit elk slaapje herhaald. Mama is er maar we blijven in bed. Nu bij mijn tweede dochter die ook koemelkallergie en reflux heeft is slapen ook soms een drama maar wil ik haar wel hoe klein ze ook is laten zien dat mama er altijd is voor haar maar slapen doen we in ons bed. En met een kleuter die hier rondloopt en ik soms die veel tijd hierin moet steken is het soms niet ideaal. Een draagdoek of dergelijke heb ik nooit gedaan. Mijn mening is dat hersentjes rust nodig hebben om te ontwikkelen en niet uren daags geluid van tv, koken enz en mijn kleuter om zich heen horen te hebben. Ook wanneer baby's slapen pikken ze alles op.
    Je kan je kleine echt nooit maar dan ook nooit verwennen maar wel laten wennen. Misschien dat hij het op deze manier toch gewend is om zo in slaap te vallen of steeds kleine beetjes te drinken. Misschien wanneer al het medische is uitgesloten kan je kijken hoe je samen kunt zorgen voor een andere manier van slapen.
    Sterkte want ik weet hoe slopend het is en onzeker het je kan maken. Ik voelde mij en soms nu nog zo naar eronder, het was alsof alles mij ontglipt. Toen heb ik het punt omgegooid en gedacht, okay dit werkt niet maar ik beslis. Mijn meisje slaapt in haar eigen bed en vanuit daar ga ik kijken hoe we dat liefdevol doen. Het hielp mij wel want op de een of andere manier had ik door haar in bed te leggen weer enige regie en gaf mij dat ook de moed om dat vast te houden en vanuit daar verder te gaan.

7. annabel88

annabel88 Bekend lid

7 feb 2017
    548
    80
    28
    Zoveel reacties! Voel me echt top gesteund door jullie, doet me goed :) Even snel hoe het gesprek met de KA is gegaan en ik zal proberen iedereen even te reageren.

Veel kindjes hebben nu eenmaal een lastige start, aldus de kinderarts. Het enige wat ze kunnen doen is ondersteunen; dit gebeurt dmv de ranitidine en movicolon, hier zijn geen andere opties voor. Niet wat ik wilde horen maar geloof het opzich wel.. Positief nieuws; volgens haar gaat het tussen de 6 en 8mnd ineens veel beter, dit is dus elk moment?! Voor de zekerheid krijgen we toch een echo maar ze verwacht niet dat hier iets uit zal komen.

Inmiddels heb ik hem 2 nachten bij me genomen maar ook dan wordt hij na max 45 minuten wakker. We gaan nu proberen het ledikant op 40 graden te krijgen en dan gaat hij weer in de Snoozzz... vreselijk vind ik het maar wel het proberen waard. Als het dan toch weer de reflux is waar hij last van heeft zou het snel moeten verbeteren..

@Flan82 ranitidine neutraliseert ook volgens de KA, zuurgraadmeting vond ze totaal zinloos; dit zou niets zeggen? Met deze 2 puntjes zit ik wel een beetje, we gaan er nu dus op inzetten om er echt achter te komen of dit het probleem is en zo ja vraag ik een second opinion om bovenstaande punten nogmaals te bespreken.

@julia80 onze zoon slaapt niet in de kinderwagen en niet in de maxi cosi helaas.. Hij wil alles meemaken dus snap wat je bedoelt met in de draagzak slapen, maar we nemen er elke dag rustig de tijd voor, wandelen, liedjes, en zodra hij er klaar voor lijkt schermen we hem af; dan gaat hij zelf vaak direct slapen. Ik wil hem uiteraard in zn bedje krijgen overdag maar de eerste maanden deden we dit niet vanwege de reflux, toen wachtte ik de 6 maanden grens af ivm het waarschijnlijk toch gaan huilen, en nu twijfel ik weer of hij niet toch nog heel veel last heeft vd reflux! In laatste geval is overdag plat niet bevordelijk natuurlijk...

@samarinde01 wat een fijn verhaal, zo hetzelfde. Knap dat je geen slaaptraining bent gestart, je verhaal sterkt mij ook weer een beetje. We gaan nu ook eerst hard aan de slag met uitsluiten, zijn we in ieder geval ergens mee bezig :roflmao: en wie weet. Koemelk is onmogelijk volgens de kinderarts maar ik heb de lijst liggen en ben inmiddels koemelk vrij, nu nog 2 weken volhouden :rolleyes:. Je laatste stukje ga ik misschien wel even uitprinten haha, daar doen we het toch allemaal voor. Dankjewel

@brabbel1988 de warmte nodig hebben heb ik inmiddels uitgesloten, het maakt ook niet uit of ik ernaast blijf zitten/ liggen of niet nadat ik hem weg leg.

@Emma86 volgens de fysio is het een goede osteopaat, maar, eerlijk, de fysio kwam o.a. vanwege een lichte voorkeur (nekje) die uiteindelijk ook is behandeld door een manueel therapeut, maar de osteopaat heeft hier niks over gezegd... Ik zie dat jij in het Noorden woont en dat is voor mij nogal ver dus ga zo even zoeken en gewoon nog een check up afspraak maken bij een ander. Baadt het niet dan.. :thumup: dankje!

@Averlhach Nexium hebben wij helemaal in het begin van de huisarts gekregen nadat ranitidine (achteraf te lage dosering) niet voldoende werkte. Met nexium verergerde de klachten toen flink... Zegt natuurlijk weinig over nu, snap ook niet goed waarom de kinderarts dat niet heeft voorgesteld eigenlijk :$

@Sama1 Ik begrijp je volkomen en we gaan nu dus inderdaad eerst uitsluiten. Ik probeer er nog even niet aan te denken wat we moeten gaan doen als het echt blijkt dat het gewenning is :oops::oops: Overigens houden wij het meestal erg rustig hoor met de kleine in de draagzak, in het weekend natuurlijk niet altijd (we gaan niet uren lang ons mond houden:roflmao:) maar door de weeks ben ik alleen en zet ik ook zelden de tv aan.

Vanmorgen kreeg ik overigens een berichtje van mn partner, dat hij het zo erg vindt voor me (hij slaapt in een andere kamer) en dat we de kleine man vannacht wel gaan inbakeren hahaha. Zo lief, hij heeft dus gegoogeld, maar even niet begrepen dat inbakeren bij een kleine van 6mnd niet helemaal the way to go is ;) Toch geven zulke kleine dingetjes weer een lach op m'n gezicht en voel ik me vandaag wat beter dan gister. Jullie ook allemaal bedankt en zodra ik weet of gewenning OF reflux/verstopping de oorzaak is van dit gefeest in de nacht zal ik het hier nog posten! :thumup:

8. annabel88

annabel88 Bekend lid

7 feb 2017
    548
    80
    28
    Ohja!! Feit dat hier op 1 iemand na (samarinde01) niemand heeft gereageerd die dit herkent, en er heus veel vrouwen borstvoeding op verzoek geven... denk ik? Sterkt me wel in het idee dat het toch in ieder geval niet (volledig) is aangeleerd... en dat helpt me dan weer de nacht door :) Want het kindje steeds weer pakken met het idee dat hij je zit te foppen (mama fopspeen) is vermoeiender dan denken dat hij het nodig heeft. I'ts al in the mind :roflmao: hopelijk trapt mijn lichaam daar de komende tijd ook nog even in :rolleyes:

9. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.632
    2.405
    113
    Wat netjes dat je op iedereen individueel reageert! Even een reactie op jouw reactie naar mij toe: oké ik begrijp het. Nog een idee mijnerzijds: misschien kan je met hem in de kinderwagen lopen (dus niet de bak erop maar het zitje al erop) en dan in de half schuine stand zetten met een doek eroverheen (bv de dooky)? Dan wordt hij niet afgeleid door prikkels en zou hij ook geen last moeten hebben van de reflux. Misschien dit eens een paar keer proberen? Ik weet uit ervaring dat het zo fijn is als je kindje eenmaal niet meer alleen in de draag doek slaapt ... zowel mentaal als fysiek kun je dan even opladen

10. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.838
    2.257
    113
    Hier waren meerdere allergieën de boosdoener .. Heel veel huilen, gillen, reflux buikpijn, enorme onrust. Heeeel vaakaan de borst. Ik ben zelf op dieet gegaan met verbetering maar uiteindelijk op neocate voeding over en binnen een week een ander kind! Dus wellicht het proberen waard? Koemelk, ei en soja haalde. Ik eruit.

11. annabel88

annabel88 Bekend lid

7 feb 2017
    548
    80
    28
    De kinderwagen zit kan ik proberen inderdaad!! Maxi cosi vindt hij vanaf het begin niks maar mogelijk zit dit wel anders.. doek ervoor zal hij wel erg boos van worden misschien maar zodra het iets beter weer is ga ik direct een rondje maken, ben benieuwd! Goede tip :thumup:

12. annabel88

annabel88 Bekend lid

7 feb 2017
    548
    80
    28
    Soja en ei wist ik niet :eek: soja moet ik even googlen maar die neem ik dan ook direct beiden mee, dankje!

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Als je een allergie vermoed en je normaal eet, is de grootste kans dat het koemelk is. Dan is dat schrappeen de eerste stap.
    Als je alles gaat vermijden is dat veel intensiever en je weet dan niet wat het is. Als je 1 onderdeel elimineert kan je in principe in 2 weken verschil zien.
    Werkt dat niet voldoende kan je er een ander bij pakken.

Voedingsmiddelen elimineren zonder dat het nodig is kan namelijk op den duur nadelige gevolgen hebben. Jouw lichaam zal namelijk ook wennen eraan en kans dat je na de periode van borstvoeding zelf erop gaat reageren.
    Daarom is het beter om niet gelijk koemelk, soja en ei te elimineren.

Verder kan nexium idd een reactie geven, helaas. Net als alle andere medicatie. Alleen als je de maximale dosering van ranitidine geeft zou ik wel gaan kijken naar andere opties. Als je kind vanuit pijn door reflux niet kan slapen kan je wel op je kop gaan staan, maar de pijn blijft.
    Nexium is ook wel een middel wat 2 weken de tijd nodig heeft om goed in te werken, mits je het goed geeft.

En ik wil je niet ontmoedigen, want idd veel kindjes gaan het beter doen rond de 6 of 9 maanden. Maar er zijn ook uitzonderingen. Weet dat....

14. annabel88

annabel88 Bekend lid

7 feb 2017
    548
    80
    28
    Dankje voor de duidelijke reactie. Weet je toevallig ook of kippenei vaak voor komt? Ik eet nml best vaak eieren dus deze niet schrappen is een pre, aan de andere kant, doe ik het liever allemaal in 1x zodat ik er evt na 2 weken vanaf Ben? Mits ei en koemelk vaak samen gaan dan.. stel dat het nu niet beter gaat en ik vervolgens ei laat staan werkt de hele test ook niet lijkt me. Lastig vind ik dit.

Nexium hebben we 1 week geprobeerd, mogelijk te kort dus. Ik ben nu naar een manier aan het zoeken om het ledikant op een veilige manier omhoog te krijgen, en kom er net achter dat de slaapzak niet gebruikt kan ism de snoozzz, maar hopelijk slaapt hij vannacht al terug recht op en dan weten we in ieder geval snel of de reflux de oorzaak is van het nachtbraken!

15. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik kan je geen percentages geven. Koemelk staat wel echt ver aan de top.
    Als je 2 weken alles schrapt ben je er niet vanaf. Want stel je schrapt koemelk, soja en ei. Je kindje reageert er goed op en is klachtenvrij weet je nog weinig.
    Want dan zal je dus ei moeten introduceren om te controleren of je kindje daarop reageert. Gebeurd dat niet dan kan je ei blijven eten. Dan moet je nog kijken wat er gebeurd als je soja weer toevoegd. Dus dan ben je in principe even lang bezig.
    Melk de grootste kanshebber als boosdoener.
    Daarnaast kan je dan ook nog denken aan andere dingen, zoals tomaat.

Sowieso is het verstandig om de leefregels voor reflux eens na te lezen en te kijken wat er wer verbeterd kan worden. Zie mijn weblog in mijn handtekening,

16. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Hoe betrouwbaar dit is weet ik niet, maar hier staan percentages in benoemd.

https://www.voedselallergie.nl/wat-is-voedselallergie.html

Ik denk dat er mogelijk meer kinderen allergisch zijn, zeker bij borstvoeding. Deze moeders gaan zelf op dieet en zoeken het mogelijk meer zelf uit. Ook door onwetendheid van artsen die zeggen dat een baby geen kma kan krijgen als ze borstvoeding krijgen.

17. annabel88

annabel88 Bekend lid

7 feb 2017
    548
    80
    28
    Dankje. Leefregels hebben we de eerste 3mnd streng uitgevoerd, toen ging hij op zn buik slapen en hebben we het zo gehouden. Achteraf is dit gedrag rond die tijd begonnen dus dat is mogelijk gewoon super stom :( overdag slaapt hij wel enkel rechtop maar gaat ook sinds 3 maanden plat in de box bijv. Komt ook omdat het de eerste weken echt krijsen was, met de leefregels en medicatie kregen we dat onder controle, vanaf begin januari is het zeuren begonnen; wij dachten karakter maar misschien is dat het dus toch niet. We zullen het snel weten!

Kinderarts hier zegt overigens ook dat KMA niet logisch is met borstvoeding.

18. Flan82

Flan82 Lid

13 jan 2019
    95
    45
    18
    Vrouw
    Annabel wat fijn dat je partner ook meedenkt en er zijn veel tips gegeven.

Van de kinderarts werd je dus niet heel veel wijzer. Ik zou zeker een second opinion overwegen. Maar alles tegelijk zal ook niet werken dus slim om eerst voeding te elimineren en bedje rechtop en leefregels. Hopelijk werkt het voldoende! Medicatie blijft medicatie...

Ranitidine en omeprazol (zantac en losec) werken echt op andere manier. Google er maar eens op.

Succes.

19. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.823
    5.957
    113
    Vrouw
    Je kinderarts heeft zich na het half uurtje (!?) les dat ze krijgen tijdens hun opleiding mbt borstvoeding (daarom weten ze er vaak zo ontzettend weinig vanaf) zich verder niet meer geïnformeerd.
    KMA zal minder snel duidelijk zijn, dat klopt, omdat kunstvoeding uiteindelijk gewoon bewerkte koemelk is.
    Maar dat het daarom niet logisch is....nee, dat klopt echt niet!

Averlhach vindt dit leuk.
  20. Wima

Wima Lid

16 jan 2019
    16
    2
    3
    Hoi Annabel,
    Tips kan ik je helaas niet geven, maar kan je wel zeggen dat het superherkenbaar is. Onze kleine meid heeft al sinds haar geboorte last van obstipatie en we vermoeden ook reflux. Ze is s nachts vaak ook enkel te troosten door de borst aan te bieden en drinkt dan elk 1,5 uur een beetje (niet zo extreem als jou, maar toch). Ik snap dus hoe moe je bent! Hoop dat er snel beterschap komt!

Deel Deze Pagina