Hoi allemaal, ik heb een vraagje. Vanmorgen heeft mijn dochtertje van 9 maanden het eerste gedeelte van de provocatietest gehad om te kijken of ze echt koemelkallergie heeft. (250 ml melk verdeeld over 3 uur aangeboden gekregen.) Wij weten niet of ze vandaag gewone melk of pepti heeft gekregen. Tijdens de ochtend en dus de test was er weinig te merken maar toen ze eind van de middag uit bed kwam liet ze weer meer scheetjes en is ze wat onrustig. Haar buikje rommelt ook wat, en we vonden haar wat warmer worden. Net gemeten en is haar tem 38.0 graden. Nu vraag ik me af of iemand weet of dit met provocatietest te maken kan hebben of niet? Het is lastig om zo signalen/ symptomen te zien. hopelijk kan iemand me duidelijkheid geven
Bij mijn meisje waren de symptomen: overmatig kwijlen, overstrekken, huilen door kramp maar het opvallendst was nog wel uitslag in haar gezicht. Dit verdween bij de hypoallergene melk. De reactie was zo heftig dat het overduidelijk was voor ons. We hebben de test verder geboycot door haar maar 1 dag deze melk te geven. We hadden zoiets van we gaan haar niet langer pijnigen. Vond ik niet ethisch verantwoord. Ze was toen overigens 3 maanden.
Of dat van de provocatietest komt of niet, blijft moeilijk. Er kan zoveel tegelijk spelen bij een baby... Noteer het gewoon en dan kun je bij deel twee van de test gewoon opnieuw kijken wat daar gebeurt en op basis van welke klachten bij welk testmoment hoorden, je conclusies trekken.
Ik zou het overigens zeker even melden dat ze koorts had. Het kan inderdaad zo zijn dat het niet door de provocatietest komt en dan kan het een vertekenend beeld geven.
Tja ik vind het heel lastig om te zeggen. Heb twee zoontjes met KMA. Voordat ze de juiste voeding kregen, hadden ze ook vaak verhoging. Eigenlijk was de temperatuur constant iets verhoogd, rond de 37.5-37.8. Men (artsen e.d.), zeggen dat verhoging/koorts niets met allergie te maken heeft. Persoonlijk geloof ik dat niet. Gebaseerd op mijn zoontjes, maar ook op mezelf. Ik heb altijd hele erge hooikoorts gehad, gelukkig al behoorlijk overheen gegroeid, maar op de ergste momenten, dat m'n ogen dichtzaten, ik haast geen adem kreeg, 20x moest niezen in 2 minuten enz.enz., had ik wel degelijk verhoging/koorts.. Na de "aanval" verdween dat ook weer (halve dag later zeg maar). Als je afweermechanisme heel druk bezig is met virussen te bestrijden, kun je verhoging/koorts krijgen. Volgens mij kun je dan ook verhoging/koorts krijgen als je afweermechanisme heel druk bezig is met allergenen. Maar ik ben geen arts. Daarbij, ik vond die provocatietest ook heel lastig. Bij babytjes kan er zo snel iets zijn wat de boel verstoort, dat we het moeilijk vonden om heel duidelijk te zeggen "ja, nu heeft hij last van dat ene flesje melk". Er kunnen ook tandjes zijn, een virusje van het kdv, een drukke dag waar ze wat onrustig van zijn, of het zkhbezoek zelf waar ze ondersteboven van zijn.. We hadden het toen wel goed "geraden", maar hebben wel getwijfeld. Terwijl we sindsdien een paar keer zelf hebben gekeken of hij er al overheen was gegroeid, en dan merkten we dat als hij meerdere dagen, meerdere keren per dag de verkeerde melk kreeg, de symptomen na een week wel weer heel duidelijk terugkwamen. Allergie stapelt zich ook op, als je kind een lichte vorm van de allergie heeft, zal hij van een flesje (verspreid over de dag) niet meteen ondersteboven zijn. Terwijl een ander kindje die tegelijkertijd de test onderging met die van ons, na de eerste 10 milliliter al rode opgezwollen lipjes e.d. kreeg, daar was het heel duidelijk bij. Bij mijn tweede kindje was het ook al een stuk duidelijker, die had al ruim drie weken diarree, 8-15 luiers per dag (zat al aan de pepti), waarbij steeds werd gedacht dat het virussen waren, totdat ik er klaar mee was en even duidelijk had gemaakt dat het lang genoeg had geduurd, toen kregen we nutramigen, en na de tweede voeding nutramigen was er weer dikkere poep. Maar bij de eerste hadden we niet zo'n duidelijk signaal, was er gewoon veel onrust, scheetjes, zo'n constante verhoging, gewoon niet lekker in zn vel zitten.. Tja, dat kan ook door zoveel andere dingen veroorzaakt worden.. We hebben eigenlijk altijd getwijfeld of het nu KMA was of niet, totdat hij op een gegeven moment stopte met de flessen (met 21 maanden, al ruim 4 maanden dronk hij gewone melk). Toen had hij anderhalve dag later opeens, voor het eerst, drollen in zn luier zitten, daarvoor was het altijd zacht/breiïg geweest. Als ik jou was, zou ik er nu niet al te gefocust op zijn, maar je normale ding blijven doen. Als je dan straks de tweede keer moet, dan daarna kijken welke periode het onrustigst was, en die fles aanwijzen als zijnde de verkeerde melk. Als blijkt dat dat inderdaad de verkeerde melk was, dan prima, krijg je een machtiging, en kun je zelf verder over een half jaar weer gaan provoceren. Succes!
Dank jullie wel nog voor de antwoorden. Had wel op telefoon gelezen maar zag dat ik nog geen reactie had gegeven. We hebben het inderdaad genoteerd en geven het maandag door. We zien wel wat het uiteindelijk wordt