Hoi Mama's, Ik zie geregeld hier topics staan over voedingsschema's van baby's in verschillende fases. Ik wilde graag advies of tips vragen bij die van mij, omdat ik een beetje onzeker erin ben. Ik was met 6 maanden bij het CB en de wijkverpleegkundige zei dat ik ons zoontje te weinig voed (hij is wat groter dan gemiddeld en vebruikt dan meer dan een baby op zijn leeftijd). 07.00-08.00 - 180/6 (deze drinkt hij bijna nooit op, laat meestal 40/60 cc staan) 10.30 - fruit 13.00 - 14.00 - 180/6 (hier laat hij ook wat staan) 17.00 - 17.30 - warme maaltijd (soms yoghurt als toetje) 20.00 - 20.30 - 180/6 (laat ook wat melk staan) 23.00 - 180/6 (nutrilon goede nacht, deze drinkt hij ook nooit helemaal leeg) Ik probeer hem in de middag af en toe een stukje brood te geven, maar ik vind dit echt zo eng. Mijn zoontje stopt het dan in zijn mond en kauwt niet hij wilt alles hapklaar doorslikken. Wat wel eens tot paniek situaties heeft geleid (sloeg rood aan). Het CB adviseerde me om wel met brood te beginnen met 7 maanden om eraan te wennen. Ik heb een keer met Zonnatura jam geprobeerd maar dit wilde hij niet. Ik las ergens dat ik het brood kan roosteren en zo aan hem kan geven ... uit het vuistje? Maken jullie het brood eerst vochtig voordat jullie het aan je baby geeft om het kauwen en slikken te vergemakkelijken? Of misschien hebben jullie wel tips voor me omtrent zijn voedingsschema ... dan heel graag! Ons zoontje wil zijn laatste fles niet laten vallen terwijl wij dit wel heel graag zouden willen . Als hij zijn fles melk op heeft van 20.30 en hij gaat een dutje doen dan staat hij vanzelf op rond 23.00 uur (soms later) om zijn laatste fles alsnog te krijgen. Alvast bedankt. Groetjes, Zonstraal
hoihoi, dit is ons schema: 8:00 fles 210/7 (gaat op) 10:30 fruit (1,5 stuk) 11:30 1 boterham 12:00 fles 120/4 (gaat op) 16:30 groentehap en joghurt 19:00 papfles voor de nacht ong 200 cc (gaat op) tussendoor soms een koekje en drinken. Misschien een tip voor het brood, even in de melk dopen. Lastig ook die laatste fles. Maar goed, als hij het nodig heeft.. Hij geeft het zelf aan! Succes! Lastig he al de schema's!
Hier hetzelfde schema als bovenstaand. Geef ook 1 boterham tussen de middag, gaat hier goed. Gewoon blijven proberen hoor, lukt vanzelf een keer. Volgens mij is jouw schema ook wel goed hoor, het valt me wel op dat hij elke keer wel wat laat staan van de flesjes, misschien kun je dit op een andere manier verdelen zodat hij wel op 3 flessen uitkomt die hij goed leegdrinkt en zo wel de nacht kan doorhalen? En geef je pap 's ochtends?
Hoi, Hij laat inderdaad vaak wat melk staan. Sinds we zijn begonnen met opvolgmelk 2 is het opgevallen dat hij vaker wat laat staan. Ik geef hem tussendoor wel eens een flesje water, afgekoelde thee of diksap. Hier drinkt hij wel eens wat van maar ook niet alles. Het kan een idee zijn om 3 flesje te gaan aanbieden maar ik zou dan niet weten hoe ik dit in het schema kan gaan verwerken. Misschien een idee? Hij krijgt helemaal geen pap. In de avond krijgt hij nachtvoeding en ik heb 1x in de ochtend geprobeerd en toen wilde hij het niet wegdrinken en begon te kokhalzen en later kwam alles eruit. Dus dat heb ik niet meer geprobeerd sindsdien.
Ik kan het eens proberen. Hij wilt meestal alles gepureerd hebben zonder stukjes, maar het is nu toch wel tijd om te leren kleine stukjes te kauwen. Hij heeft zijn melk van 13.00 uur net op dus ik kan straks een boterhammetje proberen ... ben benieuwd!
Ziet er netjes uit hoor, belangrijkste is dat HIJ er tevreden mee is! Hij krijgt best veel zuivel (800cc plus yoghurt) voor een kind van 7 maanden, helemaal niet erg dus als hij laat staan, want op zich zou 3 flessen al zat zijn. Brood kan vanaf 7 maanden, ik gaf het altijd in repen gesneden om zelf te eten, geroosterd vinden ze vaak heel lekker! Verder gewoon hapjes aanbieden als je zelf ook eet, zien eten doet eten, en het is nog gezellig ook!
Sorry dat ik even een vraag door je topic heen gooi. Maar ik wil graag een vragen aan de moeders die wel eens geroosterd brood geven, verslikken ze zich hier niet snel in omdat het zo "kruimelt" zeg maar? Hij krijgt nu af en toe een broodkorst, maar onder een luid "bleeeeeh" word dit vakkundig weer naar buiten gewerkt zodra er een stukje afkomt Misschien vind ie geroosterd iets lekkerder
Hoi, We hebben vaak moeten puzzelen om tot dit schema te komen en tot nu toe hebben we hieraan vast gehouden. Ik weet niet hoeveel zuivel een baby mag hebben (danone, yoghurt). Zou het fijn vinden als jij dit wist en het hier met ons kon delen? Vandaag weer wat brood geprobeerd maar meer dan 3 hele kleine stukjes wilde hij echt niet ... geroosterd maar eens gaan proberen. Prissie: Maakt niks, wil het zelf ook wel weten
Hoi Zonstraal, Als je het eng vindt om je zoontje brood te geven kan je het ook eens proberen om het aan de zijkant van zijn wangen te geven dan verslikken ze zich minder snel. Je zou ook kunnen proberen het brood in het fruithapje te dopen. Wij geven zelf altijd 100 ml. yoghurt toe. Volgens mij is het max. wat ze aan opvolgmelk mogen hebben 800 ml. Het schema zit er goed uit hoor! Succes ermee!
Hoi Zonstraal, ik zou ipv 4 flessen toch proberen over te stappen naar 3 flessen, wellicht drinkt ie ze dan wel helemaal leeg? Maak je je zoontje nog wakker voor de laatste fles? Vanaf 5/6 maanden geven wij om 19 uur/ 20 uur de laatste en hiermee redt hij het ook rpima tot de vlg dag. En dan heeft ie smorgens genoeg trek om 180+6 te drinken! Misschien kun je dit proberen? Heb je ook bambix geprobeerd door de fles om je zoontje te laten wennen aan granen? Misschien kun je dit eerst proberen voor je over stapt op brood? Wat je ook kan doen is een lange broodkorst in de hand geven. Hiermee wennen ze spelenderwijs aan de smaak van brood, hij zal er aan sabbelen en misschien wat aan kauwen? Misschien dat hij ook nog wat binnenkrijgt op deze manier! Mijn zoontje heb ik eerst brood gegeven zonder korst en 2 weken later met korst, maar eigenlijk maakte dit niet veel uit, het ging meteen goed dus daar heb ik niet echt tips voor... Misschien met wat boter zodat t beter glijdt?
Hoi Mijn dochter is nu wat ouder, maar met 7 maanden at ze het volgende: 7.30 fles 200 ml 9.00 fruithapje 11.00 fles 200 ml 12.00 boterham 15.00 fles 170 ml 17.30 warm hapje met daarna een paar lepel kwark 19.00 fles 200 ml Als je het eng vind om met een boterham te beginnen wat ik ook heel spannend vond kan je ook beginnen met een halve of hele liga. Deze wordt zacht als je kindje erop knabbeld en is veel makkelijker doorslikken. Beste is trouwens om je brood niet te vers te geven. Oud brood is wat korreliger waardoor het minder aan het gehemelte plakt of een klontje wordt zeg maar. Ik ben nu wel de melk aan het afbouwen, door de 15.00 uur fles helemaal eruit te laten en lekker flesje sap/thee/water te geven met een liga of soepstengel. Ik zou proberen je kindje niet meer om 23.00 de fles te geven als ze zelf niet wakker wordt van de trek. Succes!