Hoi! Ben wel benieuwd naar ervaringen, misschien zijn er nog dingen waarvan je dan denkt, dat zouden wij ook wel eens zo kunnen gaan doen! Hier gaat het als volgt: Overdag: Sinds kort zodra we Eva op het aankleedkussen leggen, doen we een muziekje aan (zo'n muziekdoosje/knuffel). Broek en sokken uit, slaapzakje aan en naar bed. Dan is het muziekje nog steeds aan. Zodra het uit is gaat ze jengelen (of eerder al ), als ze echt begint te huilen krijgt ze haar speentje. Vaak lukt het zo wel, soms wil ze (als ik er ben) nog even de borst en dan leg ik haar halfslapend weg en doe meteen haar speen in. Na ongeveer 3 kwartier wordt ze weer uitgerust wakker. Ze slaapt overdag in haar eigen kamer. 's Avonds: We maken de slaapkamer donker met een nachtlampje aan (ze slaap 's nachts bij ons in haar wieg), broek en sokken uit, slaapzak aan en de laatste (borst)voeding op bed. Soms valt ze dan in slaap, soms niet. Dan haar wieg in, soms begint ze meteen al te huilen, soms wat later. Ze krijgt dan haar speentje. Soms moeten we meerdere keren op een avond lopen, dan is ze telkens ongeveer een half uur stil, dan slaapt ze waarschijnlijk, maar wordt wakker omdat ze haar speentje kwijt is. Soms wil ze ook nog even aan de borst. En soms horen we haar helemaal niet meer, maar dat komt haast nooit voor . Ze slaapt van ongeveer 19 uur, tot altijd eigenlijk 7:30 uur, met meestal nog een nachtvoeding rond 2/3 uur. Ik vind dat we een best lastige slaper hebben, maar we zijn het wel gewend. Maar ik lees ook zo vaak dat jullie je kindje in bed leggen en het binnen 5 minuten slaapt. En dan vraag ik me dus af, is dat na wat huilen, met een speentje, of gewoon zo slapen? (dat laatste kan ik me dus haast niet voorstellen , maar het lijkt me heerlijk!) Zou het wat beter gaan denken jullie als ze wat ouder is? groetjes, Snoopy
Hey Snoopy, Overdag is Amber ook een moeilijke slaper, tot nu toe slaapt ze nog in dr wiegje bij ons op de kamer. Ze heeft geen speentje dus daar kan ik je niet mee helpen, ik laat haar max. 10 minuten huilen (als ze echt hard huilt niet hoor) dan ga ik naar haar toe en troost haar of laat haar een boertje doen. Meestal slaapt ze een uurtje om ook weer wakker te zijn. Een troost slokje uit de borst doe ik overdag nooit. Ze slaapt ongeveer 3x een uur overdag. 's Avonds, doet papa pyama aan, en even knuffelen, dan bij mij lekker drinken op bed. Meestal valt ze dan in slaap, als ik haar dan terug leg, is ze vaak na een kwartier weer wakker, dan nog een slokje drinken en dan slaapt ze in 1x zonder te huilen tot 7.30 de volgende ochtend. (ze gaat ook om 19.00 naar bed) We hebben trouwens een schommelwieg aan het plafond hangen, dat vind ze heerlijk en hierdoor valt ze ook makkerlijker in slaap. Je moet doen wat je gevoel je ingeeft! Het komt echt wel goed!
Tja ik heb het voordeel dat ik een hele makkelijke slaper heb. Zowel overdag als snachts leg ik haar in haar slaapzak, dekentje erover, ik geef haar haar speentje en Nijntje tutteldoekje en aai over haar bolletje en zeg dat ik van haar hou. Ik loop de kamer uit, deur dicht en ik hoor haar niet meer.
Hier nu ook een makkelijke slaper. Als hij moe is, even in zijn wippertje met zijn speentje.(even ontprikkelen zeggen wij altijd ahahha) Dan naar boven, in zijn bedje leggen, slaapzak aan, speentje, knuffeldoekje en weg lopen. Hij gaat dan gewoon slapen. Maar als hij niet moe is, blijft hij net zolang huilen tot ik hem eruit haal! hahah savonds precies hetzelfde, alleen gaat hij dan eerst in bad of douchen met papa. en een fles! kus miek
Wij hebben hier een makkelijke slaper. Wel hecht hij heel erg aan regelmaat en iedere dag is dus ook echt hetzelfde. Voor hij naar bed gaat krijgt hij eerst zijn groente. Hierna doen we zijn pyama aan, vervolgens krijgt hij zijn fles. Daarna krijgt hij een dikke "papakus" en aaien we de hondjes even. Vervolgens trek ik op het aankleedkussen zijn slaapzak aan. Samen zeggen we alle knuffels op de rand van zijn kast gedag en leg ik hem in bed. Iedere avond fluister ik dan een gedichtje in zijn oortje en geef hem een kusje op beide oogjes. Bij de deur krijgt hij nog een handkus en dan ga ik weg. Dit gaat altijd hetzelfde en het gaat altijd goed.
Esmee is overdag een hele makkelijke slaapster, maar 's avonds een drama met in slaap komen. Hier is het ritueel: 18.00 uur in bad en pyama aan, 18.30 fles, 19.30 uur naar bed. Muziekding gaat aan, ik geef haar een kus en ga weg. En dan.....krijsen! Maar ik geef er niet meer aan toe. Dat deed ik wel in het begin, met het gevolg dat mevrouw in mijn armen in slaap viel en daar pas ik voor. Nu krijst ze nog maximaal een half uur en in dan half uur loop ik er 1x heen om haar te troosten.
Ik kan misschien beter zeggen: een lastige inslaper . Ik ben heel blij dat het 's nachts eigenlijk altijd goed gaat. Ze komt vaak nog voor een voeding, maar dat is zo gepiept. Het gaat mij er meer om dat het vaak zo'n 'strijd' is om in slaap te vallen. Je zou zeggen, je bent moe, nu mag je lekker gaan slapen en dat ze dat dan ook doen . Ik heb haar net naar bed gebracht, ik legde haar op het aankleedkussen en ze was al helemaal overstuur. Muziekje aan, slaapzak aan, nog een rondje lopen en in bed, helemaal overstuur. Maar speentje erin (wilde ze niet meteen, maar toch wel snel) en ze was rustig. Na een paar minuten weer brullen omdat haar speentje eruit was gevallen, weer speentje in gedaan en ze slaapt! Had ik niet verwacht zo snel omdat ze zo overstuur was. Ik reageer straks op de rest, nu even zelf wat eten voordat Eva alweer wakker wordt! Liefs, Snoopy
Waarom pas je hiervoor? Iedereen is anders natuurlijk, maar mijn moederhart breekt echt als Eva huilt . Ik zou het dus ook echt niet kunnen. Soms als ik het even helemaal 'zat' ben, laat ik haar een paar minuten brullen. Maar ik kan het echt niet aanhoren. Ik krijg haar meestal wel stil aan de borst als ze erg overstuur is. En dan vind ik het (voor mezelf dan he ) echt niet kunnen om haar te laten huilen. Zeker omdat het alleen bij het in slaap komen is, verder is ze heel erg makkelijk. Als papa alleen met haar is, gaat het trouwens vaak beter. Maar dat kan natuurlijk ook komen omdat ze bij mij misschien toch vaak wel even aan de borst wil.
Omdat als ze in mijn armen in slaap kan vallen dan kan ze dat ook in bed Ik ben niet van plan om elke avond haar te gaan wiegen om in slaap te vallen. En als ik bij haar kijk ligt ze gewoon met haar ogen half dicht te huilen. Ik vind het ook moeilijk hoor. Begrijp me niet verkeerd, maar hier is toch echt de regel dat het bed is om te slapen en niet mijn armen.
Anneliesje, ik laat Eva ook wel jengelen, maar vaak begint ze meteen al hartverscheurend te huilen. Jij gebruikt dus geen speentje, ik zou niet weten wat ik zonder dat ding zou moeten . Maar goed, ben blij dat ze bestaan . Maar het lijkt me fijn als het zonder kan, Eva kan duimen, maar dus niet als ze gaat slapen. Dan is ze te overstuur. En goedkomen gaat het zeker, ik vind het nu ook wel goed hoor . Maar het lijkt me lekker als het minder moeizaam kan, maar ik ga er maar niet vanuit dat dat gebeurt. Miek en Manuela, sliepen jullie kindjes altijd zo makkelijk? Of is er nog hoop voor mij? Misschien als ze straks een knuffeltje goed vast kan blijven houden, dat het makkelijker wordt? Ze heeft nu vaak de spijlen van haar bed vast , in haar ledikant leggen we haar altijd iets meer naar 1 zijkant, anders kan ze er niet bij . Ze slaapt 's nachts vaak ook met haar handje om een spijl, soms zelfs allebei de handen . Bonnie, hoe doe je dat, elke dag hetzelfde? Of alleen met slapen? Ik ga vaak buiten wandelen, soms ook niet, of even naar de stad enzo. Dan is het alweer anders. Als we thuis zijn gaat het wel altijd hetzelfde. Maar ik zit eigenlijk nooit de hele dag thuis. MaryWoods, wordt Thomas dan vaak wakker 's nachts? En is het in slaap vallen ook moeilijk? Liefs, Snoopy
Is ook wel zo . Hier hetzelfde hoor, ogen half dicht en huilen maar. Als je niets zegt voordat je binnen komt, schrikt ze zich te pletter . Vaak als ze haar speentje er meteen uitfloept, laten we haar wel eventjes huilen, ze lijkt het soms wel nodig te hebben. Maar dat is dan hooguit 5 minuten en niet krijsen. Misschien dat ik over een paar maanden anders denk, dan is ze ook wat ouder uiteraard. Mijn nichtje had een moeilijke slaper en dat was en is ook een pittige tante, net als Eva. En die hebben haar met 8 maanden echt laten huilen/krijsen/overstuur laten worden, nadat een kinderarts haar had onderzocht. Want mijn nichtje was gewoon ziek geworden van oververmoeidheid (haar dochter werd 's nachts ook om de haverklap krijsend wakker). En nu slaapt ze goed, ze is inmiddels 2,5 jaar. Maar zij hebben spijt gehad dat ze tot 8 maanden hebben gewacht. Maar hun gevoel zei ook, niet laten huilen. Dus misschien kom ik er nog wel op terug, maar dit in mijn achterhoofd. Maar bij Eva is het dus echt alleen maar het in slaap vallen.
Iedere dag is eigenlijk hetzelfde. De tijden veranderen natuurlijk met zijn ontwikkeling mee, hij slaapt nu overdag minder dan eerst. De slaaptijden geeft Tijn zelf aan, daar heb ik geen strak schema voor. Wel zijn mijn handelingen altijd hetzelfde. Ik heb bijna overal vaste rituelen voor. Ik haal heb bv uit bed, knuffel hem even, doe zijn slaapzak uit, verschoon zijn luier en neem hem mee naar de kamer. Daar zeggen we de hondjes gedag en gaat Tijn even in de box terwijl ik zijn fruit klaar maak. Hij krijgt in zijn stoen zijn fruithapje. Daarna Trek ik zijn pyama uit en krijgt hij schone kleertjes aan. Als ik daar klaar mee ben gaat hij in zijn wagen en laten we de hondjes uit. Vervolgens gaat hij in d box terwijl ik de fles maak, etc. Na zijn tweede slaapje gaan we altijd wandelen. Iedere dag heeft dezelfde indeling en iedere handeling een vast patroon. Tijn is een kindje dat houdt van de ouderwetse RRR. De meeste kinderen houde er van dat dingen voorspelbaar zijn. Het geeft ze houvast en duidelijkheid en daarmee dus ook veiligheid!
Bonnie, hoe gaat het op de dagen dat je jullie bv. op visite gaan ofzo? Of een weekend weg? Of doen jullie dat niet? Hier doe ik eigenlijk ook alles wel op dezelfde manier altijd. Niet perse omdat dat voor Eva goed is, maar omdat ik dat nou eenmaal zo doe . Papa doet alles ook weer op zijn manier als hij alleen met haar is.
Natuurlijk gaan wij ook weg en op vistite. Dat doen we altijd na zijn tweede slaapje, dit is rond 15.00 meestal. We gaan dan ipv wandelen bijv gezellig naar vrienden of oma. Tijn krijgt dan zijn groente bij oma/vrienden en daarna gaan we naar huis. We gaan nooit 's avonds met hem weg of maken hem nooit wakker om weg te gaan. Wij passen onze uitjes aan op zijn ritme. Als we eens iets langer weg willen nemen we een campingbedje mee en dan slaapt hij daarin. Het bedje is dan anders, maar het ritueel van naar bed brengen is hetzelfde.
Oh oke, zo gaat het bij ons ook wel. We gaan in principe níet 's avonds weg als het bedtijd voor haar is en ik maak haar zeker niet wakker om weg te gaan (nu slaapt ze maar hooguit een uur dus dat is makkelijk ).
Ja vanaf het begin sliep Louise al goed. Natuurlijk af en toe een drama avond/nacht als ze erg verkouden is of gewoon niet helemaal lekker maar over het algemeen mogen we totaal niet klagen. Het nijntje doekje ligt al vanaf het begin in haar bedje en op een gegeven moment pakte ze hem steeds om het doekje over haar gezicht te leggen. Kindjes schijnen dat heel erg prettig te vinden.
Dax gaat heel gemakkelijk naar bed. Ik doe geen bijzondere dingen met hem, wel elke keer hetzelfde. Hij gaat overdag 2 keer naar bed. Ik leg hem op het aankleedkussen, schoentjes uit, in bedje, slabber af, rolluik omlaag (niet helemaal) en dan hem uitgebreid kussen en over zijn bolletje aaien, welterusten en dan de kamer af. Hij gaat zelden jengelen. Wel is hij 's middags vaak weer na 45 minuten wakker. 's Avonds eigenlijk hetzelfde. Dan wel rolluik helemaal naar beneden. Als we hem wakker maken voor de laatste fles dan trek ik meteen met het luier verschonen zijn slaapzak aan. Die heeft hij overdag niet aan. We leggen hem altijd volledig wakker in bed, maar wel moe. We zijn dolgelukkig dat hij gewoon heerlijk gaat slapen zonder problemen.... Dat is GOUD waard! Hij heeft sinds hij doorslaapt (vanaf 8 weken) 2 keer 's nachts wat gejengeld, voor de rest geeft hij wel eens af en toe een gil maar slaapt dan direct verder tot de volgende ochtend 8/9 uur. Oh ja, speentje heeft hij niet nodig. Die heeft hij alleen heel even direct na de fles, maar spuugt hem snel weer uit.
Ymke is een ontzettend makkelijke slaper geworden! Na de fles is het even spelen en dan naar bed. Ik doe dat wel altijd hetzelfde, gordijnen dicht, in de slaapzak, kusje en slaap lekker. 5 minuten laten is ze vertrokken. Ze slaapt dan tot de volgende fles, of het moet heel raar lopen. Ik moet haar dus wel wakker maken als we ergens heen moeten. Bij boodschappen doen oid houd ik rekening met haar slaap, maar naar cb of andere afspraken moet ze echt uit bed. Ik leg haar ook weleens in de box als we bijna weg moeten, maar dan valt ze daar in slaap. Tegenwoordig leg ik haar dus een half uur van te voren in de kinderwagen. Na de fles van 7 uur gaan we ook niet weg, haar slaap is gewoon belangrijk. Af en toe hebben we wel eens wat, je moet toch ook eens naar een verjaardag ofzo, maar dan slaapt ze daar gewoon. Heel jammer voor al die mensen die haar op schoot willen hebben, slapen doet ze toch wel!
Wel veel makkelijke slapers dus . Guppie, Ymke is wel een echte slaapkop hoor! Eva is na de voeding meestal toch wel een uur wakker, dan ongeveer 3 kwartier slapen, dan weer spelen tot ze honger krijgt, ze komt meestal om de 3 a 3,5 uur. En de goede slapers huilen meestal niet voor het slapen gaan? Hier is het echt brullen, ze wil eigenlijk niet volgens mij. Daarom heeft ze ook een speentje nodig denk ik. Ze wordt tegenwoordig minder vaak huilend wakker gelukkig. Nu hoor ik haar een beetje kletsen en na 10 minuutjes is ze het wel zat en dan haal ik haar eruit.