Vanaf wanneer ging jullie baby overdag langere slaapjes maken?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door 87Meisje, 27 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 87Meisje

87Meisje Niet meer actief

Mijn zoon (3,5 maand) slaapt nu vaak overdag tussen de voedingen 45 min, soms plakt hij er na even wakker te zijn geweest, nog een slaapcyclus van 45 minuten er achter aan, maar dit lukt hem niet altijd. Ik zie dat hij dan nog wel heel moe is, maar het lukt hem dan niet om weer in slaap te komen. Ik vroeg mij af, vanaf wanneer baby's langer achter elkaar gaan slapen.

Ik weet dat het erg verschilt per baby, maar ik ben even nieuwsgierig vanaf wanneer ging jullie kindje overdag langere slaapjes dan 45 minuten maken?

2. krullebol81

krullebol81 Actief lid

9 jul 2014
    393
    23
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Onze dochter is nu bijna 7 maanden en slaapt nu vaak 2x lang en 1x kort overdag. Dit doet ze sinds een paar weekjes. Een lange slaap is 1,5 uur of langer en een korte een half uur/3kwartier.
    Tussendoor is ze zo'n 2 uur wakker, soms 3 uur...

3. Sama1

Sama1 Fanatiek lid

18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Onze dochter slaapt sinds kort in de ochtend 2 uur, tussen de middag 1.5 a 2 en aan het eind van de middag 3 uur. Ze is nu 4 maand.

4. Amaranth

Amaranth Niet meer actief

Mijn zoontje is nu bijna 5 maanden en de duur van de slaapjes verschillen. S' ochtends vaak 1,5/2 uur, s'middags ongeveer 2/2,5 uur en dan wat later in de middag een klein uurtje, soms 1,5 uur. Hij gaat vaak rond 19.30 z'n bedje weer in en slaapt dan tot 8.00 s' ochtends (om 23.00 krijgt hij nog wel een voeding).

Maar het wil ook nog wel eens voorkomen dat het middagdutje 45 minuten duurt.. dan doet hij later nog een dutje extra :)

5. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier heeft hij tot 6/7 maanden erg rommelig geslapen, er was geen ritme in te ontdekken.
    Met 7 maanden zelf een ritme gemaakt die natuurlijk wel aansloot bij m'n zoontje en daarin 2 slaapjes per dag.
    Na dit een paar dagen goed vol te hebben gehouden sliep hij netjes 2x 2 uur overdag al was dit maar voor 2 maanden, toen begon het gerommel weer.
    Hier is het overdag het eerste jaar nooit een goede slaper geweest.
    Met 11 maanden over op 1 slaapje was nog steeds een kort slaapje, maar dit wel doorgezet. Na een paar weken sliep hij 's middags netjes 2 uur.
    Maar echt ritme in het slapen hebben we hier het eerste jaar helaas nooit gehad.

Hier had hij er ook veel moeite mee om langer dan 3 kwartier te slapen. Zo af en toe sliep hij opeens wel langer, maar nooit kunnen ontdekken waar dat nou aan lag.
    Wel heb ik uiteindelijk ontdekt dat ik mijn zoontje langer op moest houden dan dat ik eerst dacht. Hij kon met 3 maanden ook gewoon prima 2 uur achter elkaar wakker blijven, terwijl andere baby's dan amper 1,5 uur wakker kunnen zijn. Dus als ik hem na 1,5 uur in bed legde was het of drama of hij sliep 3 kwartier en was dan weer klaar met slapen.
    Hield ik hem 2 uur op of nog iets langer, dan wilde hij met een beetje geluk nog wel eens 1,5-2 uur slapen.

6. 87Meisje

87Meisje Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties!

Olifantje1991, Ik heb idd af en toe ook het idee dat onze zoon wat langer wakker kan blijven, maar aan de andere kant, laat hij wel al allemaal tekenen van vermoeidheid zien (oogjes wrijven, gapen, met zijn gezicht in mijn schouder begraven). Hij is nu dan ook maar 3 kwartier tot een uur wakker. Maar ligt vervolgens wel nog hele tijd wakker in bed en als hij dan idd in slaap valt, is het maar voor 45 min. Vind erg lastig, misschien toch eens proberen om hem langer wakker te houden... Liet jouw zoontje wel vermoeidheidssignalen al zien binnen die 2 uur?

7. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ja hier kwamen die vermoeidheidssignalen ook wel eerder. Maar als ik hem dan bij me nam of nog even vermaakte ging het prima en was hij gewoon gezellig.
    Ik bracht hem vaak pas naar bed als hij echt ging jammeren/huilen.
    Maar bij sommige kinderen werkt dit juist weer averechts, dus moet je echt even uitproberen.

8. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Hier waren het op die leeftijd ook hazenslaapjes.

Pas vanaf 5/6 maand begon ze in haar oogjes te wrijven als ze moe werd. Toen werden het echte dutjes, vanaf toen ook pas in het bedje overdag. Toen deed ze er 3 (Voormiddag, namiddag & vroege avond)

Nu 11 maand en 2 dutjes, 1 voormiddag (1 - 3 uur) en 1 in de late namiddag.
    Heel soms ook maar 1 dutje.

9. Modra

Modra Fanatiek lid

24 jul 2014
    1.656
    445
    83
    Groningen
    Hier zijn het ook veelal halve uurtjes, nog steeds. Maar het verschilt per periode... Soms heeft hij een periode waarin hij ook wel eens een langer slaapje maakt daags...
    Echter hoe het ook gaat, hij wordt altijd na een half uurtje wakker. Meestal besluit hij dan echt wakker te worden, soms slaapt hij erna verder. (We kunnen het ook als hij stil is, zien, babyfoon met camera)
    Hier ging hij dus ook heel vaak naar bed en kon hij niet zo lang wakker blijven overdag toen hij zo oud was als jouw kindje. Nu wordt het langzamerhand wel steeds langer.

Maar, bij ons werkt het ook wel eens zoals bij Olifantje... Als we hem langer wakker houden, waarna hij écht moe is, wil hij nog wel eens een langer slaapje doen. Of als hij veel prikkels heeft gehad in zijn wakkertijd. Gisteren bijvoorbeeld, na babyzwemmen deed hij een langer slaapje.

Maar, we houden hem niet structureel langer wakker overdag. Meestal één keer per dag, als we hem meerdere keren lang wakker houden in de hoop dat hij langer slaapt werkt het weer averechts...

10. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Hier heeft ze tot 8 maanden erg rommelig geslapen, toen een maand smorgens 1 uurtje en Smiddags 2 uurtjes. Van 9 tot 14 maanden alleen Smiddags 1,5/2 uurtjes en sinds een maand slaapt ze Smiddags 3/3,5 uur.

11. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Mn oudste deed pas echt langere slaapjes overdag vanaf een maand of 18. Mn jongste is nu 16 maanden en zit een beetje in de overgangsfase. Sommige dagen slaapt ze behoorlijk goed en andere is ze gewoon weer na die 45 minuten wakker.

Deel Deze Pagina