wij hebben de 5min regel toegepast bij onze oudste zoon omdat hij zat te rekken bij het naar bed gaan / het inslapen dus. met 3 dagen waren we klaar. juist doordat je elke 5 min gaat kijken laat je je kind weten dat je er nog bent en hem/haar niet in de steek laat. de dag erna kan je 6 min doen de dag daarna 7 min... t is echt pittig, maar zoals je zelf ook zegt; slapen is zo belangrijk. maar daarbij wordt je kindje dus ook 's nachts wakker. dat is toch weer een ander probleem vind ik...... Dat doet onze middelste nu ook (3 jr) en de 5min regel passen wij hier NIET toe. misschien komt dat omdat er nog 2 slapen (baby en 5jr zoon) of omdat we aanvoelen dat hij misschein ergens bang voor is (in de vooravond gaat hij nl huilen in slaap van de nachtelijke angsten) dus als hij dan midden in de nacht wakker wordt zijn we er gewoon voor hem. Troosten, knuffel...en hopen dat hij verder slaapt. De laatste weken wordt t erger en wil hij niet verder slapen, ook bij ons in bed is hij onrustig. SLOPEND! maar om nu de 5min regel te gaan doen, nee, ik ben bang dat hij dan nog banger gaat worden... maar voor het naar bed toe brengen is het een goede methode! een aanrader! En als jou kindje niet bang is, maar gewoon niet zonder jullie verder kan slapen; probeer het dan eens een paar dagen ook 's nachts die regel. Wees consequent in t toepassen! daarbij; jullie moeten doen wat jullie goed lijkt en waar jullie je goed bij voelen....ik ken genoeg mensen die hun uk bij hun in bed nemen en zich er aan over geven. paar tips: - nachtlampje - laat haar zelf een knuffel in de winkel uitkiezen, die knuffel past op haar in haar bedje - leg een shirt van jezelf bij haar in bed. - als ze wakker wordt, ga naar haar toe maar zeg NIETS. Blijf bij haar maar zeg niets...Kijk haar ook niet aan. Neem haar niet op schoot, knuffel niet. WEes er gewoon. T kost miss effe veel tijd, maar wellicht krijgt ze door dat er niets te halen valt en gaat ze straks niet eens meer huilen maar valt ze verder in slaap. - Melatonine?? voor t inslapen werkt dat heel fijn, t schijnt ook voor t doorslapen te helpen maar dat hebben wij nog niet ervaren - slaap bij, ga 2 of 3 avonden vroeg naar bed. - geef haar een groter bed / juniorbed. misschien werkt t? Sterkte..ik weet t hoe slopend het is en hoe weinig grip je er op hebt uiteindelijk.