Peuter(2j3mnd) geeft aan dat hij zich verveelt

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door 1981Mama, 6 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ladies,

Mijn peuter geeft bij vlagen aan dat hij zich verveelt :eek: hij is pas 2!

Ik dacht dat we genoeg speelgoed hadden voor zijn leeftijd (duplo, keukentje, auto's, ballen, kleuren, verven, fietsjes etc) maar hij zegt dus regelmatig letterlijk "ik ben een beetje vervelend".

We spelen wel samen met hem uiteraard. Ik ben al 12wk ziek en kan alleen op de bank liggen dus het komt wel op papa aan maar die speelt de hele dag met hem. (en hij gaat momenteel 3d naar kdv en 2d opa en oma).

Hebben jullie tips voor dingen die we samen kunnen doen of speelgoed wat ik kan kopen waar we samen mee kunnen spelen? (of hij alleen mee speelt mag ook).

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Ik denk dat het juist goed is om niet altijd met hem samen te spelen. Sommige kinderen vinden het erg moeilijk om zelf te spelen en komen dan ook tot niets.

Met 3 dagen kdv en 2 dagen opa en oma (die waarschijnlijk ook veel samen met hem doen?) is hij misschien ook gewoon een beetje moe in het weekend. Na 5 dagen geentertaind te zijn is het ook best lastig jezelf ineens te moeten vermaken.

Ik zou het afwisselen. Dus even iets samen doen en daarna moet hij echt even zelf. En even vervelen is echt niet erg. Mijn zoontje van 3 zeurt soms ook dat hij graag samen een spelletje wil doen of dat ik hem perse moet helpen met zn puzzel. Maarja ik moet bijv ook wel eens even was opvouwen. Hij kan dan echt wel gaan jammeren en zeuren maar als ik gewoon mijn ding ga doen duurt het vaak maar even en gaat hij toch zitten spelen. Ik zou het 'vervelen' dus ook gewoon even lekker negeren. Laat hem maar wat bedenken!

3. famofthree

famofthree Fanatiek lid

13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    met vervelen is niets mis, krijg je de meest spontane spellen van. Hij zal inderdaad na 5 dagen vol dag programma er soms wat moeite mee hebben , maar daardoor lijkt het mij zeker belangrijk dat hij ook gewoon zichzelf vermaakt. een uur hangen op de bank , niets doen is ook niet erg he. dat is eigenlijk juist heel goed voor ons mensen.

4. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ja hij heeft het druk, maar komt zoveel bij opa en oma dat hij daar ook redelijk "thuis" is en niet altijd dingen hoeft, sleept zelf speelgoed uit de kast etc.

Hij speelt ook zelf zeker wel met dingen, best lang.
    Maar is er nog speelgoed wat vanaf deze leeftijd geschikt is wat hem een beetje in zn ontwikkeling ondersteund bijv?

Ik was overigens stomverbaasd dat hij nu al kan aangeven dat hij zich verveelt :eek:

5. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Puzzels en spelletjes zijn er natuurlijk in vele moeilijkheidsgradaties...
    Bambino loco, lottino, collorino, kleurenspelletjes.

Verder houten blokjes, duplo etc om te bouwen.

Kleuren, verven, kleien is hier ook favoriet.

6. famofthree

famofthree Fanatiek lid

13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    Met die leeftijd was het hier treinbanen, duplo, hotwheels .

Ik weet ook niet zeker of hij wel verveelt bedoeld of echt ik ben een beetje vervelend ( deugniet). Zeker met kdv.. die en die is een beetje vervelend.

7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.296
    10.265
    113
    Misschien wil hij juist wat meer structuur, hij zit al 5 dagen op de opvang en misschien wil hij thuis daarom meer weten wat er gaat gebeuren en wanneer.

Dingen voor samen en alleen bambino, puzzels, haba spelletjes, boekjes, auto foam mat met een paar auto's. Duplo, je zou bouwplaatjes kunnen maken die hij kan nabouwen. Je begint makkelijk en naarmate hij ouder is moeilijker maken.
    Knutselen, tekenen, kleuren

8. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Wat ook goed werkt is speelgoed afwisselen. Hier werd heel lang nauwelijks meer met de toet toet gespeeld, dus dat hadden we boven neergezet. Laatst weer eens naar beneden gehaald en ja hoor, absolute tophit.
    Zelfde met de little people boerderij, had hem al bijna weggedaan. Maar ineens werd er weer volop mee gespeeld.

Veel speelgoed is niet voor een specifieke leeftijd, maar op de ene leeftijd doen ze er hele ander dingen mee dan op een andere leeftijd en zo blijft het jarenlang geschikt speelgoed.
    Dan denk ik bijvoorbeeld aan duplo, maar ook aan een keukentje. Deurtje open, deurtje dicht. Erg interessant voor een dreumes. Maar onze kleuter en peuter spelen samen restaurantje.

Marchella vindt dit leuk.
  9. Pitahaya

Pitahaya Niet meer actief

En lekker naar buiten gaan? Kinderboerderij? Op de loopfiets een stuk fietsen (jij lopen). Naar de speeltuin. Zwemmen in het zwembad. Met slecht weer naar overdekte speeltuin. Of naar het bos, strand? Mijn zoontje is gek op buiten spelen. Ik doe vaak in de ochtend een activiteit met hem (dat is soms ook alleen boodschappen of op de koffie bij een vriendin en haar kindje(s)). En dan in de middag (na slaapje) is het vaak zelf spelen binnen. En dan doe ik ook vaak de was, ruim ik op of begin ik vast met koken. Zo is elke dag eigenlijk beetje hetzelfde.

10. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

#10 a2cmieux, 6 nov 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 nov 2017
    Mijn zoontje speelt nu ook best veel fantasie spelletjes. Alle stoeltjes achter elkaar en dan in de bus (of trein/ of schip). Bumba en aap mogen ook mee. Bumba's verjaardag wordt ook een paar keer per week gevierd:). (kan ook vanaf de bank) met liedjes en spulletjes uit het keukentje. Vindt hij echt geweldig. Of dieren nadoen bijvoorbeeld, slak, olifant, walvis echt super leuk. Muziek aan en door de huiskamer dansen. Pop is hier ook een succes, aan en uitkleden, flesje geven, op het potje zetten. Soms voert hij hele gesprekken met zijn knuffels en poppen;). Maar zoals iemand anders al zei, het gaat hier ook echt met fases. Nu vindt hij dit leuk en het zou best kunnen dat we over 2 maanden in de duplo fase zitten bijvoorbeeld.

Kleien en (stempel)stiften en kralen rijgen is hier ook een hit. Samen poetsen, vaatwasser leeghalen.

En als het echt vervelend is ga ik ook vaak lekker naar buiten, dan wordt het hele cirkeltje vanzelf doorbroken.

11. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Doet hij ook wel eens 'denk' spelletjes?? Zoals puzzelen, loco bambino??
    Zo wordt hij op een andere manier gestimuleerd en uitgedaagd.

12. yaro

yaro Niet meer actief

Hier was de oplossing minder speelgoed. Mijn kinderen vervelen zich echt als er teveel speelgoed is. Dan is kiezen moeilijk en doen ze maar niks. Met beperkt speelgoed spelen ze veel beter. (Op de oudste na, die speelt niet en verveeld zich altijd).

Verder is het soort speelgoed wat je hebt uitdagend genoeg voor deze leeftijd en zelfs ver daarna. Daar zal het echt niet aan liggen.

Als je toch wat anders wilt.. hier is Playmobil (liefst die van 4+ ofzo) favoriet bij de jongste. Peuterplaymobil is minder gedetailleerd en daardoor wat minder interessant. Nou halen wij de meeste echt kleine frutseltjes wel eruit en bewaren we apart, zoals losse worteltjes voor de konijntjes enzo. Dat vind ik nog niet echt nodig.

13. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Word lid van een speelotheek. Echt ideaal, vind ik.
    Kost een paar tientjes per jaar maar daarvoor mag je constant allerlei speelgoed huren. En kan je je kindje zelf laten kiezen.

Deel Deze Pagina