te lang bezig met bv

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door saskie, 6 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. saskie

saskie Lid

11 jun 2007
    52
    0
    0
    Mijn dochtertje is morgen 3 weken. Zij krijgt borstvoeding, 1 x per dag afgekolfde moedermelk in een flesje en 1 x per dag kunstvoeding.
    Ze krijgt nog 7 voedingen per dag. Met de borstvoeding ben ik telkens bijna een uur bezig. Ik gebruik een tepelhoedje en de melk stroomt hier gewoon in, dus ze hoeft alleen maar te slikken. Ze blijft gewoon 3 kwartier achter elkaar aan de borst met af en toe een kleine pauze. Als ik haar eerder er af haal blijft ze ontevreden en zet het op een krijsen. Het kost me nu dus veel te veel tijd (heb nog een kleintje van 15 mnd). Zonder tepelhoedje pakt ze wel, maar steeds heel kort, dan wordt ze boos en raakt in paniek daarom pak ik uit gemakzucht steeds maar het tepelhoedje.
    Inmiddels begint het me op te breken dat ik steeds zo lang met haar bezig ben. Gisteravond van 23.30 tot 1.00, 3.30 tot 5.00 en van 7.00 tot nu. Ze krijgt echt genoeg binnen dus dat kan t niet zijn. Over een flesje doet ze soms ook wel een half uur (ze kan het wel sneller)
    Ze groeit wel goed (al 200 gr boven geboortegewicht van 2995). Heeft af en toe last van kramp, al tijdens het voeden en is dan heel onrustig maar ook 1/2 tot 1 uur na voeden. Soms is ze zo gulzig (aan de borst) dat de melk er weer uitkomt door mond en neus.
    Iemand tips?

2. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Volgens mij is dat niet abnormaal met 3 weken. Hier was het namelijk net zo. Ook met tepelhoedje.
    In het begin duurde de voedingen gewoon langer en dat is met de tijd steeds korter geworden.
    Alleen dat de melk terug komt door mond en neus, dat lijkt me niet zo normaal..? Ook is 1,5 uur wel erg lang (je hebt het eerst over 3 kwartier?)
    Is het geen zuigbehoefte? Pakt ze geen speen ipv 1,5 uur aan de borst te blijven?

3. saskie

saskie Lid

11 jun 2007
    52
    0
    0
    Ja t duurt minimaal 3 kwartier maar soms dus langer...laten boeren, wegleggen....gaat huilen en blijft happen dus dan weer aanleggen....weer laten boeren....je bent zo 1,5 uur verder.

Hoe lang duurde het bij jou voordat het drinken sneller ging?
    Mss is het idd een kwestie van geduld.

4. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Mijn zoontje hing de eerste weken ook héééééééééél lang aan m'n borst, zowat de hele dag eigenlijk. Ik had toen ook enorm veel melk dus daar lag het ook niet aan. Nu is hij op amper 5 min. klaar met drinken dus wat dat betreft is er hoop! ;)
    Ik denk dat ze voor een stuk vooral zuigbehoefte heeft en mamahonger maar misschien is de drinktechniek toch ook niet helemaal goed met het tepelhoedje ondanks dat de melk eruit stroomt. Zou misschien toch eens een LK inschakelen?

Wat me wel opvalt; 7 voedingen lijkt mij niet zo erg veel voor zo'n kleintje? Mijn zoontje zit nog op een 8-tal voedingen per 24u, zeker nu hij 's nachts weer wakker wordt.

5. kiddie

kiddie Niet meer actief

oh mijn meis dronk eerst ook zo lang, en dan nog dat clusteren.. Nu is ze ook zo klaar. Behalve voordat ze gaat slapen, dan tuutert ze graag nog lang. Ik zat toen op zeker 10 voedingen, en nu, 7 maanden later, nog wel 7-8 excl. brood, tussendoortjes en prak.. Ik heb me er al lang bij neergelegd. Ook dat ze weer half de nacht wil drinken. Gaap.. Succes meid! Na drie maanden wordt het mooier, reactie terug enzo, super!

6. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Hier dronk zoonlief in het begin ook zeker zo lang hoor. Lekker laten gaan, ze gaan vanzelf korter drinken. Gewoon boekje erbij of tv aan en maak er een lekker rustmomentje van.

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Jep; geduld is een schone zaak.
    Heb er 8 maanden op gewacht voordat hij korter dan 2 kwartier ging drinken.
    Mag ik trouwens vragen waarom je kunstvoeding geeft?

8. saskie

saskie Lid

11 jun 2007
    52
    0
    0
    Helaas heb ik niet de tijd om te voeden op verzoek, vandaar een schema. En met een kleintje van 15 maanden lukt het niet om zoveel tijd vrij te maken. s avonds en snachts kan het maar overdag , in de spits, dus 2 x een flesje.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hier was ik de eerste weken ook al snel een uur per voeding kwijt hoor.
    Ik denk dat je wel veel tips en info kunt vinden in het artikel over hyperlactatie op borstvoeding.com

Ik zou toch overwegen om die kv achterwege te laten als ik jou was, daarmee verstoor je het natuurlijke evenwicht en maak je het probleem alleen maar groter.

Wat die tepelhoedjes betreft: gebruik je die wel onder begeleiding van een lactatiekundige? Anders zou ik daar toch wel even contact mee opnemen. Met tepelhoedjes hou je je probleem namelijk in stand en creeer je ook weer nieuwe problemen.

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.799
    113
    Wat is er mis met een tepelhoedje?

11. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Ik zit ook een beetje te kijken naar die 7 voedingen, is dat niet net te weinig. Mijn eerste zoontje had ik ook standaard een uur aan het borst, hij melde zich dan pas na 4-6 uren weer. Op een gegeven moment heb ik hem gewoon zelf gepakt na 3/4 uren en toen dronk hij ook korter. Misschien het proberen waard?
    Meid, zie het drinken ook als een rustpuntje. Geniet er van dat je dan even lekker op de bank zit, drankje erbij, tv aan of boekje en neem de tijd. Hier loopt ook een peuter rond maar probeer het toch zo te doen en dat lukt ook aardig.

12. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier in het begin ook zulke lange voedingen gehad. Inmiddels is het 5 minuten ofzo, 's avonds en 's nachts vaak wel wat langer. Het gaat weer over...

13. saskie

saskie Lid

11 jun 2007
    52
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties. Heb tijdtechnisch toch maar besloten 2 x aan de borst te laten drinken, 2 x te kolven en de rest kv te geven.
    Dat van die hyperlactatie herken ik wel. Bij mijn vorige zwangerschap heb ik 5 maanden gekolfd (zoontje was te ziek om te drinken) en als ik een kwartier later ging kolven had ik al bijna een borstontsteking. Moest ook minimaal 8 xper 24 uur kolven en t afbouwen was een drama.
    Wilde toen perse dat hij alleen bv kreeg. Nu ben ik wat makkelijker (ook voor mezelf) en een flesje kv erbij kan echt geen kwaad hoor. Zelfs geadviseerd door div lk, verloskundige en in t zkh.

14. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    meid, door kunstvoeding te geven gaat je productie echt achteruit! het begint met 1 flesje... nu zijn het er 2... voor je het weet daalt je eigen productie en krijgt ze alleen nog maar flesjes... nix mis mee natuurlijk, ieder zijn eigen keuze daarin! en waarom kolf je?? Dat is pas tijd verspilling!! mijn zoon was 19 maanden toen eline geboren werd en heeft echt veel aandacht nodig maar hij weet nu maar al te goed dat als ik eline aan het voeden ben dat hij zichzelf even moet bezig houden!

als je je handen vrij wil houden probeer dan eens een draagdoek!
    je kan haar er zo in hangen dat ze bij je kan drinken en jij ondertussen gewoon je handen vrij hebt! (doe ik ook wel eens als we bv in de stad zijn. dan geef ik haar eten terwijl ze in de draagdoek ligt en wij gewoon doorlopen, dit vergt wel enige oefening!) mijn dochtertje dronk in het begin ook erg lang! ik denk na een week of 4 - 5 dat ze al veeeeeel minder lang dronk!

en wat betreft de tepelhoedjes, niks mis mee hoor! ik heb ze gebruikt tot 6 weken. zonder behulp van een LK en ook weer zelf van afgestapt. ik denk dat je dochter trouwens zo gulzig drinkt omdat ze gewoon erge dorst heeft... en als ze gulzig drinken krijgen ze krampen. probeer eens gewoon om de 2.5u - 3u te voeden. dit 20 minuten per borst en dan gewoon tutje geven... (als je haar niet stil krijgt met tut weer aanleggen natuurlijk, als je merkt dat ze echt nog honger heeft moet je haar geen honger laten lijden) maar ik zou je echt willen adviseren om geen kunstvoeding te geven en niet te kolven.... eerst kolven, dan flesje geven... dat is toch dubbel werk...

wat je met onze adviezen doet moet je natuurlijk helemaal zelf weten he! we geven onze mening, tis niet zo dat je ze "moet" opvolgen.

groetjes en suc6!

15. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Mijn zoon drinkt ook lang hoor. Met name 's avonds redt ik de anderhalf uur wel. Ik ga voor die voeding lekker met hem op bed liggen en relax zelf ook een beetje.
    Verder heb ik met mijn dochter afgesproken dat ze een dvd mag kijken als mijn zoon aan de borst wil. Maar jouw kleintje is wel een stuk jonger...

Ik wist trouwens helemaal niet dat ze na verloop korter gaan drinken, lijkt me ook niet heel onplezierig haha!

En ik zou idd die KV niet doen, is toch ook niet nodig als je BV goed loopt?

16. saskie

saskie Lid

11 jun 2007
    52
    0
    0
    In het begin gaf ik 9 a 10 voedingen per dag, gewoon op verzoek. Nu zit ze meestal op 7 voedingen met soms 2 uur en soms 4 uur er tussen. En sinds een paar dagen s avonds/snachts 5 uur er tussen. Ik maak haar niet meer wakker voor een voeding, dat deed ik eerst wel maar dan had ze vaak nog geen trek en dronk niks. Laat haar nu dus lekker slapen want ze meldt zich echt wel en krijgt genoeg binnen.
    En met het geven van flesjes met kv of bv heeft ze geen krampen tijdens het drinken soms wel na 1/2 uur maar dat is normaal. T is zo zielig om te zien dat ze kramp heeft tijdens drinken aan de borst.
    En die kv..tja ik was er vorig jaar ook heel principieel in, nu dus wat minder, ze krijgt toch het meeste bv. En mocht het in de loop van de weken makkelijker worden en minder tijd kosten dan kan ik altijd weer opbouwen (van verminderde productie is hier niet zo snel sprake denk ik). En mn zoontje zet ik in de box met idd een filmpje aan en wat speeltjes, drinken en rozijntjes. Dan houdt ie het makkelijk 3/4 uur vol maar om dat nou 3 x per dag te doen...?
    Nouja het zal vanzelf wel makkelijker worden....

17. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    weet je wel zeker dat hij krampjes krijgt aan de borst.... mss krijgt hij gewoon niks eruit en dan worden ze boos en gaan ze ook huilen en met hun beetjes schoppen enzo...

ik weet dat je zei het loopt er zo uit. maar das vast niet de hele tijd... of mss loopt het zo snel dat hij echt wle moet slikken en dat dat veel te snel gaat voor hem, dat het er daarom langs zijn neusje uitkomt... mdat hij het niet bij kan houden...
    als dat echt het geval is zou ik eerst een beetje afkolven tot dat de druk weg is en het er niet meer uitloopt zodat hij zelf wel moet zuigen!

18. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Dit was ook mijn idee...

Deel Deze Pagina