Mijn dochtertje zit nu 3 weken op een nieuwe groep op het KDV. Ze is van de babygroep naar de ukkengroep gegaan. Bij de babygroep kon ik haar altijd gewoon wegbrengen en ging ze meteen lekker spelen. Nu wil ze opgetild worden en gaat ze huilen als ik weg moet. Ze heeft het verder prima naar haar zin op de groep. Moet ze gewoon nog wennen of is het een vorm van aandacht vragen?
ja ik denk het wel, het is even anders dan anders, en vaak als de papa's of mama's uit beeld zijn is het weer goed... wat veel ouders doen, als hun kindje gaat huilen is terug lopen en extra knuffelen.. zo denk t kind.. hey!!! t is misschien moeilijk, maar kindje brengen overdracht doen, afscheid nemen dus kus/knuffel/zwaaien en dan ook gewoon echt gaan is het beste.. dat huilen gaat vanzelf weer over.
Ja extra knuffelen doe ik al niet. Meestal zet ik haar na de overdracht lekker bij het speelgoed zodat ze afleiding heeft en neem dan afscheid. Helaas werkt dat dus ook niet. Ze steekt haar handjes uit en wil opgetild worden. Nu doet de leidster dat dan zodat ik gewoon weg kan.
ze is blijkbaar die andere groep gewend en dan moet ze weer opnieuw wennen in een nieuwe groep, andere leidster, andere kinderen......moeilijk hoor voor z´n kleintje. Daarom heb ik ook niet voor z´n opvang gekozen. Mijn dochtertje zit in een groep waar ze totdat ze naar de basischool gaat in blijft zitten. Er zijn 2 kindjes jonger dan haar en de rest is ouder vanaf 2 jaar, vindt het ook wel goed want zo leerd ze ook veel van de oudere kindjes en ze kan al goed voor zichzelf opkomen volgens de leidsters.
Voordat ze overgaan naar de volgende groep krijgen ze genoeg gelegenheid om te wennen. Bovendien wil ze zelf maar al te graag spelen daar. Het is echt alleen als ik wegga de rest van de dag heeft ze het prima naar haar zin.
Klinkt als wennen. Een kort en duidelijk afscheid (blijf alsjeblieft niet hangen) en goed overleg met de leidsters is mijn tip. Vraag eens hoe het gaat als je wegbent. Scheiden is voor veel kinderen best even lastig maar als het eenmaal achter de rug is, dan hervinden ze zichzelf en gaan gewoon spelen.
Wat bij mij hielp bij overgaa nieuwe oppas gezin is samen met haar wat speelgoed uitzoeken. Als ze dan wat had zei ik ga maar daar mee spelen tot mama weer terug komt. En liep toen weg. Dat hielp hier,
Sinds de oudste op de basisschool zit blijft de jongste dus ook alleen op de creche. Hij had altijd zijn grote zus in de buurt en nu brengen we hem samen weg. Hij is vaak helemaal overstuur, maar hij huilt max 10 minuten en dan is het klaar!