Bed-/badritueel

Discussie in 'Verzorging' gestart door nieko, 11 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nieko

nieko Actief lid

2 dec 2013
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Ik vroeg mij af hoe jullie het bed- en badritueel uitvoeren. Een bedritueel vind ik belangrijk, en doe ik nu ook (verschonen/knuffelen, slaapzakje aan, voeden en voorlezen). Zoontje is nu bijna 11 weken.
    Nu vindt hij een badje heeeel ontspannend en kan me voorstellen dat dit (zoals al vaak wordt gezegd) goed past bij het slapen gaan ritueel.

Alleen....op welk moment doen jullie dan precies je kindje in bad? Elke avond op een vast tijdstip of wanneer hij moe begint te worden? En vanaf welke leeftijd zijn jullie dit zo gaan doen?

Er zit nu enige regelmaat in hoe laat hij savonds naar bed gaat, maar nog geen vast tijdstip -ik geef bv, misschien maakt dit iets uit?
    Als mijn zoontje begint aan te geven dat hij moe is, kan een badje teveel tijd in beslag nemen, waardoor hij oververmoeid/overstuur raakt. Dit hebben we weken geleden eens geprobeerd, zonder succes. Hij is inmiddels alweer wat ouder en binnenkort ga ik ook weer werken waardoor een ochtendbadje niet altijd uitkomt.

Dus vandaar mijn vraag hoe jullie dit aanpakken? :)

2. Tessy1985

Tessy1985 Actief lid

6 apr 2013
    398
    0
    16
    vlakbij Rotterdam
    Wij deden het bij de oudste vanaf dat hij een ritme had consequent.
    Dit was met 13 weken.
    Half uur voor zijn laatste fles naar boven, om de dag in bad, anders boven kroelen. Pyjama aan, slaapzakje aan. Laatste fles in het (bijna) donker. Boekje lezen, liedje zingen, kusje en welterusten.
    Doen we eigenlijk nog steeds zo, hij krijgt alleen vanaf 14 maanden geen fles meer :)

Bij de jongste proberen we er nu ook mee te beginnen, maar omdat er nog geen ritme is is het lastig.

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wij badderen niet elke avond, juist omdat ze dan vaak te moe zijn en het duurt al met al hartstikke lang, als ze wat groter zijn raken ze ook niet rozig van badderen maar opgefokt en spelerig.

Een vast tijdstip is ook niet erg, het lijkt me juist logischer om naar je kindje te kijken die de ene keer een half uurtje eerder moe is en de volgende dag nog volop met papa aan het lachebekken is na het eten.

4. Sabine1305

Sabine1305 Fanatiek lid

17 feb 2015
    1.635
    0
    36
    Vrouw
    Nagelstyliste
    zuid-holland
    Wij doen onze dochter wel iedere avond in bad. Eerst altijd als ze met wakker werd rond 18.00uur, maar nu ze wat ouder is gewoon een half uur voor de laatste fles.
    Ze gaat dan eerst in bad en krijgt vervolgens haar pyjama en slaapzak aan, gevolgd door de papfles, verhaaltje voorlezen, in bed leggen / zingen/ weltrusten.
    Merk wel dat ze het aankleden na het bad minder leuk vind als ze wat moe is.
    Gisteren eerst nog weggelegd voor een kort dutje, omdat ze anders oververmoeid zou zijn tegen de tijd dat het bedtijd zou zijn en dan ligt ze juist te kletsen in bed omdat ze nog niet echt moe is.
    Het is een beetje uitproberen wat het fijntste werkt voor jullie kleintje.

5. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Ik heb dat gedaan vanaf het moment dat ze ook echt elke avond mee aten, dus vanaf een maand of 7/8. Warme hap, badje, boekje lezen, slapen. Bij de oudste werkte dat als een trein, bij de middelste helemaal níet. Die was te moe en die krijste alles bij elkaar als ik haar uit bad haalde...niet echt de ontspanning die je zoekt voor het slapen gaan...;)
    Ik zou je ritueel wat korter maken en laten bestaan uit slaapzak aan, boekje lezen, nog een keer de borst en dan slapen. Dan kun je tenminste kiezen of je ze daarvoor wel of niet in bad doet.

6. Ana leigh

Ana leigh Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.753
    9
    38
    Vrouw
    x
    Hier vanaf de geboorte: flesje, pyjama aan, schone luier, nog even knuffelen, speentje in, lekker instoppen, kusje, muziek-nijntje aan, nog een kusje en welterusten zeggen.

Hij gaat ook niet elke dag in bad, vind ik niet nodig voor zijn huidje.

Ik wil graag gaan voorlezen, ik denk dat ik daar binnenkort mee begin. :)

Liefs,

7. Marijcha

Marijcha Actief lid

5 mrt 2014
    454
    0
    16
    Zuid Holland
    Meestal is ons ritueel als volgt.
    pyjama aan . Flesje . Tandjes poetsen . Snoetje met een washandje schoonmaken. Knuffelen en liedje zingen. In bed leggen. Kusje geven en muziekje aanzetten.

Dochter gaat om de dag in bad of onder de douchen. Soms met haar twee nichtjes lekker druk hahaha. Maar ook wel met papa onder de douche of in t badje.

8. susy26

susy26 Niet meer actief

Niet elke dag in bad, vaak om de dag of 2 dagen.

9. Priscillaxxx

Priscillaxxx Actief lid

5 jun 2013
    184
    45
    28
    Wij douchen E. 3 keer per week. Het ritueel is eigenlijk douchen pyjama aan, fles geven, even knuffelen of spelen en dan slaapzak aan en naar bed.

10. LaRambla

LaRambla Actief lid

15 jan 2015
    292
    4
    18
    West-Brabant
    Nou mijn dochter vind in bad gaan zo leuk dag ze er alleen maar stikdrik van wordt.. En dan wordt ze ook nog eens hysterisch van aankleden dus badderen doen we mooi 's ochtends. Maakt hier ook niet uit want ik werk in de horeca en begin pas om hal 1 dus tijd zat.

Als ritueel, voor zover een 7 weken oude baby dat heeft, doen wij: wakker maken rond 10 uur voor de laatste fles, pyjama (onesie) asn, slaapzakje, fles, boeren, kroelen en hoppa in bed. Hier nog geen verhaaltje of muziekje want ze valt in slaap na de fles.

Deel Deze Pagina