Hoi meiden vraagje: zijn jullie kinderen ge-vaccineert? Hebben ze gehoortest & hielenprik gehad? gaan jullie naar het consultatiebureau? Mijn vriend heeft gelezen dat er veel bijwerkingen zijn van de vaccinaties. Ik heb me er niet in verdiept, maar ik krijg nu overal om me heen te horen dat we het kindje de vaccinaties mogen ontnemen. En als we die niet geven dat we er niet goed zorgen. Bij mij hebben ze als baby een gehoortest gedaan, en er was niks aan de hand met mijn oren.Jaren daarop geloofde artsen niet dat er wat was.En pas op me 4e buisjes gehad en leren praten. Dus ik weet niet of ik een gehoortest laat doen. En consultatieburo, mijn schoonmoeder (feeks) zegt dat die mensen verstand hebben van kinderen.En thuis wegen en meten is niet voldoende. Wie doet bovenstaande dingen wel of niet en waarom? Dit vraag ik enkel voor advies, ik heb nog geen besluit genomen, de kleine is er toch nog niet.
Gehoortest doen ze met een week of 2 en daar hebben ze totaal geen last van. Zou ik laten doen. Geeft natuurlijk nooit 100 % zekerheid voor zijn kinderjaren. Verder vind ik meten en wegen wel fijn op het bureau. Verder kijken ze op het bureau ook naar motoriek en ontwikkeling. En alle adviezen waar jij je niet fijn bij voelt ene oor in en andere oor weer uit. Over vaccinaties vind ik een ander verhaal. Er zijn hier regelmatig mensen voorbij gekomen die het ook uitstellen als ze wat groter zijn. Die weten er vast meer van dan ik. Ik heb het volgens de regels van het bureau gedaan en ben het daar mee eens maar ieder die daar anders over denkt ook goed. Alleen geen vaccinaties zou ik niet doen, ik ken mensen die dat om principieele redenen niet doen en wel ernstig gehandicapt zijn door polio. En je brengt ook je omgeving in gevaar. Maar daar moet je uiteraard zelf over beslissen.
De gehoortest is belangrijk, je hebt het zelf ervaren. Je kunt het daarna zelf ook regelmatig uittesten of je kindje goed hoort. Geluidjes maken (met speelgoed bv., je kind met zijn rug naar je toe) op afstand en kijken of hij/zij reageert. Er worden al jaren miljoenen vaccinaties gegeven. Het komt zelden voor dat een kindje ernstige bijwerkingen aan over houdt of eraan overlijd. Je hoort of leest alleen de slechte ervaringen en dat blijft hangen, dit is met alles zo. Het is precies hetzelfde als je laten opereren (als voorbeeld). Er worden genoeg grove medische fouten gemaakt. De kans dat je dit overkomt is heel klein, zo klein dat je het risico niet wilt nemen om je niet te laten opereren als het nodig is. Edit: Hielprik is ook belangrijk! Zo zijn ze er vroeg bij als je kindje 1 van de aangeboren afwijkingen heeft waar ze op testen. Bij mij zijn ze allemaal gevaccineerd. Ik wil niet het risico lopen dat ze 1 van deze ziektes krijgen, terwijl de keuze er is om het te voorkomen. Consultatiebureau is niet verplicht maar best handig. Je kindje wordt goed nagekeken, heupen, ogen, groei etc. Als je dat niet wilt mag je zover ik weet ook de vaccinaties laten doen bij je huisarts.
Sluit me aan bij miesje en brezjka met als kanttekening dat je kindje op veel kdv en peuterspeelzalen niet mag komen als het niet gevaccineerd is. Wij vaccineren vertraagd ( dus later dan normaal is) maar wij vaccineren zeker wel ondanks alle zogenaamde sites met waarschuwingen hoe gevaarlijk het is, de ziektes zijn nog altijd gevaarlijker. Wij gaan verder niet naar het consultatiebureau maar naar de ka daarnaast is mijn man arts dus het Cb had geen meerwaarde meer. Dit topic zal wel weer uitlopen op een hevige discussie tussen voor- en tegenmensen, maar je moet doen wat jou verstandig lijkt
Allereerst mijn tip: luister vooral naar je eigen gevoel en volg dat gevoel op! Je kunt ervaringen en meningen van anderen mee laten wegen in je beslissing maar dat is dan ook alles! Ik hou altijd in mijn achterhoofd dat ik achteraf ook achter mijn beslissingen moet staan en da's soms lastig wanneer het eigenlijk de beslissing van een ander was Dan onze ervaringen: We hebben wel de gehoortest laten doen en ook de hielprik. Van de gehoortest merken ze niets en baadt het niet dan schaadt het niet Hielprik hebben we laten doen omdat het toch belangrijk is om al snel bepaalde afwijkingen te achterhalen zodat vroeg actie kan worden ondernomen. Daarnaast hebben we toestemming gegeven om het afgenomen bloed (anoniem) te gebruiken voor onderzoeken. Vond ik wel een mooie gedachte. Dan de vaccinaties. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het een erg lastig onderwerp vind en er ook niet goed uit kom wat nu het beste is om te doen. Vooral het tegen elkaar afwegen van de risico's van wel of niet vaccineren vind ik moeilijk. Daarover wordt elke keer iets anders gezegd... Wij laten uiteindelijk wel vaccineren mits ons meisje zich goed voelt. Is ze snotterig, grieperig of zit ze niet lekker in haar vel dan stellen we het uit! Je hebt inderdaad de keuze en het CB is niet verplicht. Ook kun je er voor kiezen om de vaccinaties bijvoorbeeld door je huisarts te laten doen. Persoonlijk ben ik echter nogal 'wantrouwend' ingesteld. Daarmee bedoel ik dat ik zou adviseren om toch naar het CB te gaan, al is het maar omdat ik denk dat je een signaal zou kunnen afgeven wanneer je het niet doet... alles wordt tegenwoordig geregistreerd en je weet nooit wat ze daar van maken.... al helemaal niet in combinatie met dingen die in de toekomst zouden kunnen gebeuren! (Ik weet het, sommige vinden dat onzin maar dat zit toch in mijn hoofd ) Dus gaan wij vrolijk naar het CB, laten ons meisjes lengte opmeten en haar wegen (altijd weer leuk om te zien hoe het gaat ), spreken met de arts/verpleegkundige (soms ene oor in andere uit ) en gaan dan weer vrolijk naar huis En wat deskundigheid betreft... tsja Ben echt wel van mening dat mama's soms deskundiger zijn met betrekking tot hun kindje dan de dames op het CB Daar gaan ze uit van gemiddelden maar ieder kindje is anders! Soms neem ik iets ter harte en soms denk ik 'whatever' Ik zou zeggen: als je sterk in je schoenen staat, zeker bent en in staat bent om sommige dingen langs je heen te laten glijden.. waarom dan niet gewoon gaan!
Bedenk je vooral dat omdat 95% blijft inenten je jezelf deze vraag kunt stellen... zouden we dat allemaal niet doen.. dan zouden we allemaal weer heel goed weten waarom inenten zo belangrijk is. Niet invasieve testen zoals de gehoortest (meestal in de eerste kraamweek) zou ik altijd doen. De hielprik is heel even vervelend maar je kan er een boel mee te weten komen. En vaccineren? Tja, hierboven staat mijn antwoord. Bijwerkingen? Het middel is in dit geval veeeeeel minder erg dan de kwaal! Ik doe trouwens de BMR (enige die echt bekend staat om z'n bijwerkingen) wat later (18 maanden ipv 14 maanden) Persoonlijk zou ik altijd naar het CB gaan (heb me daar ook wel eens geërgerd hoor) maar ze hebben wel verstand van babielijfjes. Natuurlijk moet je zelf goed luisteren. Jouw kind is natuurlijk bijzonder maar ZIJ zien elke dag tientallen bijzondere kinderen
Gevaccineerd? Ja, liever de vaccinatie met een kleine kans op bijwerkingen, dan de echte kinderziekte. Hoortest? Ja, kleintjes hebben er niks van gemerkt en ik weet iig dat ze bij de geboorte hebben kunnen horen. Wat er op latere leeftijd gebeurt/ontstaat kun je toch niet weten/voorkomen... Hielprik? Ja, zijn namelijk voor het grootste gedeelte allemaal ziektes die behandeld kunnen worden als je er vroeg bij bent. Wellicht niet genezen, maar wel behandelen en daardoor dus vertragen of beperken. CB? Ja, als moeder ben je nooit objectief naar je eigen kind toe. Ik heb ook wel eens opmerkingen of gedoe gehad, waarvan ik dacht: pfff... waarom ga ik eigenlijk... Maar zij zien weetikhoeveel baby's/kindjes en zien wellicht andere dingen dan ik. Waar je niks aan hebt, laat je links liggen, en de goede tips neem je mee. Laat je door anderen niks aanpraten. Maar wat ik je wel wil adviseren: lees je goed in! Als je niet wil vaccineren, prima, maar zorg er wel voor dat je dan meer informatie hebt dan alleen internet. Niet-vaccineren heeft namelijk ook risico's... Maar dat is even een kritisch puntje
Omdat ik dus niet weet wat ik moet doen heb ik dit topic gelaats. Veel mensen zeggen doe het wel mijn vriend zegt we doen het niet. Dus daarom wil ik meningen van anderen en weten wat anderen hebben gedaan, om zo hopenlijk een idee te krjgen wat ik nou moet doen. gehoortest, ja kan ik laten doen maar bij mij was de uitslag goed terwijl ik toch doof was, dus ik twijfel aan de uitslag hiervan.werkt zoiets wel goed?dat vraag ik me dan af. CB, tja wat ik daarmee aan moet weet ik niet, mijn zus gaat er heen met haar kleintjes en kreeg vorige keer te horen dat haar dochterje van 3jaar 500gram te weinig woog voor haar leeftijd.En mijn neefje heeft te grote voeten.Me zus zei al je krijgt dingen te horen waar je niks mee kan.Te grote voeten, wat moet je dan doen/ een stukje van de tenen afhakken? Ik sta dus niet stevig in me schoenen en ik zal me echt alles aantrekken wat ze zeggen. en mijn vriend kan niet elke keer mee, dus ik moet erheen met de kleine. De kleine komt al over ongeveer 14weken en dan moet ik sommige dingen toch al bepaald hebben.
vaccineren sluit ik me aan bij mijn voorgangers. De bijwerkingen zijn minder erg dan de ziektes zelf. Bij ons op kdv mogen ze inderdaad sinds vorig jaar niet meer komen als niet wordt deelgenomen aan rijksvaccinatieprogramma. CB ben ik niet kapot van maar ik ga er wel heen. In het begin trok ik alles wat ze zeiden heel erg aan, ik was ook erg onzeker. één ding heb ik in 11 maanden wel geleerd, vertrouwen op mijn eigen gevoel!
Ik heb wel goede ervaringen met 'ons' cb. Ze zijn hier heel 'neutraal' tuurlijk kijken ze naar 'gemiddelden' maar hier kijken ze ook naar het kind op zichzelf. Als een kind zijn eigen groeilijnen goed volgt is geen probleem als het zwaarder, lichter, langer, korter dan gemiddeld is. Toen ons dochtertje laatst nogal wat slaap problemen had, heb ik ze ook gebeld. Mensen in mijn omgeving hadden geen goede raad voor mij wat te doen en het cb wel. Ook is de wijkverpl.kundige hier vorige week geweest om een en ander te bespreken(op mijn eigen initiatief), ze heeft me toen goede adviezen gegeven, eigen zaten/zitten we wel goed en zij heeft dat dus bevestigd. Geeft de burger weer moed. Vaccainaties doen we hier wel volgens het rijksvaccinatieprogramma. Er worden ik-weet-niet-hoeveel kinderen gevaccineerd en als er dan een keer iets gebeurt, wordt dat breed uitgemeten in de media. Dus dat blijft dan idd hangen. Maar de goede berichten hoor je niet. En als je op i-net zoekt zul ja altijd de meest 'bizarre' redenen vinden om niet te vaccineren. Ook de hielprik en gehoortest zijn uitgevoerd, zou niet weten waarom je dat niet zou moeten doen.
vraagje: zijn jullie kinderen ge-vaccineert? Ja natuurlijk. Er zijn bijwerkingen vaak (hoewel Fleur daar weinig last van had), er kunnen ernstige bijwerkingen zijn, maar de kans daarop is zo enorm klein maar inentingen zijn er niet voor niets, wat als niemand meer gevaccineerd wordt en al die ziektes van vroeger waar kinderen dood aan konden gaan weer de kop op gaan steken? Ik vind het een klein ongemak waar we ook wel weer overheen komen en het niet opwegen tegen de risico's. BTW: je leest op internet ook wel voornamelijk de 'slechte' verhalen he, dus hou dat in je achterhoofd, als je dan toch gaat lezen, ga dan wel de wetenschappelijke onderzoeken lezen en met elkaar vergelijken. Hebben ze gehoortest & hielenprik gehad? Ja, waarom niet? Hier hebben ze geen last van (moeder huilde erger dan dochterlief toen ze geprikt werd ) en wij hadden zoiets van 'liever er nu bij zijn dan dat je het niet doet'. gaan jullie naar het consultatiebureau? Ja. Heel veel mensen denken dat het verplicht is, maar dat is het niet. Maar waarom zou je niet gaan. Ik vind het een mooi momentje om haar te laten meten en wegen en even te kijken hoe het met haar gaat en ook om mijn vragen kwijt te kunnen en gewoon voor mezelf om even te kijken of mijn gevoel wel goed zit. Maar misschien heb ik het gewoon getroffen met de arts die daar zit.
Gehoortest en Hielprik wel laten doen. Ik moet wel erbij zeggen dat al deze dingen incl vaccinaties in mijn ogen altijd gewoon waren. Heb me er ook niet heel erg in verdiept als ik eerlijk ben. Het leek mij vanzelfsprekend... Vlak voordat mijn dochter haar 1e prikken zou krijgen hoorde ik natuurlijk een super eng verhaal van een kindje wat dus allergisch was en overleed na een van die prikken. Dat wil je dan natuurlijk helemaal niet horen. Maar dit heeft me niet overgehaald om het niet te doen. Ik ga wel naar het CB. Hun letten en kijken toch naar andere dingen waar ik niet zo snel aan zou denken bijvoorbeeld.. Tot nu toe geen vervelende dingen mee gemaakt en ik moet ook wel zeggen dat ik toch mijn eigen gevoel wel volg. Als ik advies vraag dan kijk ik altijd daarna wat ik er mee doe. Het is tenslotte mijn kindje
ja (vaccinaties kunnen bijwerkingen hebben (hebben ze lang niet altijd), maar de ziektes waartegen wordt gevaccineerd kunnen vreselijke en blijvende gevolgen hebben, dat maakt het in mijn ogen oneindig veel verstandiger om het vaccinatieprogramma te volgen) ja (is geen garantie dat de kinderen altijd gezond blijven, maar als er dan al iets mis is, weet je het tenminste meteen) en ja (vooral voor bijhouden van groei en ontwikkeling, adviesfunctie viel me wat tegen - ze hebben me nog nooit onzin verteld, maar ook maar heel weinig wat ik nog niet wist)
Hoi hoi Hoortest- ja -merken ze idd niks van Hielprik- ja -vindt het prettig dat wij op tijd zouden weten of hij ergens aanleg voor heeft Vaccinaties- ja -liever bijwerking dan kinderziekte Cb- ja -vindt het prettig om iemand onafhankelijks zijn/haar meningen te horen over groei/ontwikkeling/gezondheid etc. Probeer vooral je eigen gevoel te volgen en niet teveel te laten beinvloeden door anderen. Waarom (als ik vragen mag) ziet je man hier tegenop??
Hier ook al die dingen wel gedaan: Hielprik was zo klaar, we lagen nog in het ziekenhuis en hij was toch al geprikt voor een andere bloedwaarde. Dus hielprikkaartje kon zo mee. Ze onderzoeken redelijk zeldzame ziektes, maar als ze vroeg ontdekt worden heeft een kind nog een redelijk leven. En anders kan zo'n kind er ernstig onder lijden.. Inenten ook allemaal gedaan. De prikken kunnen bijwerkingen hebben. Maar de ziektes zelf ook. CB, ook gedaan. Ze gaven goede tips, soms ook minder goede tips, maar je hoeft niet alles te volgen. Thuis wegen kan ook wel, maar ze kijken naar zoveel meer. Ook de ontwikkeling wordt bijgehouden. Ons CB was daar heel relaxed in, en heb het nooit bemoeizuchtig gevonden. Maar gewoon een extra bron van informatie. Net zoals internet, familie en boeken..
Hoi Hoi, Wij hebben ook de gehoortest laten doen, de hielprik, en de vaccinaties. Onze kleine man heeft vandaag de BMR spuit gehad in z'n armpjes,omdat ie loopt doen z het niet in de beentjes. Hij heeft er nu nog geen last van, lijkt wel of tie ineens adhd heeft , zo druk enz...haha... en ook elke keer naar het cb. waarom niet? ze zijn er niet voor niks. en je kindje word goed nagekeken. en ook alle vaccinaties gehad, net wat er gezegd word, liever dan even een prikje en niet zo lekker voelen ,als dat ze een ziekte krijgen toch.. maarja, ieder z'n eigen keus natuurlijk...maar ik vind het heel erg fijn dat ze er zijn en die vaccinaties geven.
Cygnet, De BMR bij 18 ipv 14 maanden, waarom? Ik heb zo'n idee dat de bijwerkingen bij 18 maanden hetzelfde zijn als bij 14 maanden...
Hier ook alles gedaan. Eigenlijk zelfde verhaal als hierboven. Laatst had een vriendin van mij kinkhoest, nou wat was ik blij dat mijn kinderen zijn ingeënt. Ze had een lichte vorm van kinkhoest en is nu al 3 maanden aan het herstellen! Dus als je gaat beslissen over wel of niet inenten zou ik zeker niet alleen kijken naar de nadelen en risico's van het inenten zelf, maar ook kijken naar de ziektes waartegen je kind dan beschermt is. Naar mijn idee wegen voor voordelen op tegen de nadelen.
zijn jullie kinderen ge-vaccineert? Alleen de DKTP prik en MEN C. De rest krijgen ze niet. Heb me pas rond de BMR prik hier in verdiept ( helaas) had het eerder moeten doen. Hebben ze gehoortest & hielenprik gehad? Ja dit hebben ze allemaal in het ziekenhuis gehad, daar lagen ze na hun geboorte 8 weken, wegens vroeggeboorte gaan jullie naar het consultatiebureau? Ja, niet altijd, maar meer voor het meten en wegen. Voor de vaccinaties dus niet meer. In het begin vond ik het meten en wegen toch wel erg belangrijk omdat mijn zoontjes extreem prematuur geboren zijn
Gehoortest en hielprik heb ik wel laten doen. De gehoortest schaad niet en de hielprik sluit veel (erfelijke) ziektes uit, of spoort ze juist vroeg op. Ik ga niet naar het consultatie bureau met mijn kinderen. Ze groeien op hun tempo en hun manier, daar hoef ik geen grafiekjes voor te zien waarop blijkt dat ze onder, boven of op het gemiddelde zitten. Ik vertrouw verder genoeg op mijn eigen inzichten, ervaring en intuïtie om te kunnen constateren of eén van mijn kinderen wat mankeert, ziek is of zich niet op een normale manier ontwikkeld. Ik kan dan altijd nog met ze naar een arts gaan. Mijn beide kinderen zijn niet gevaccineerd. Voor niks. Ik stimuleer ouders altijd om goed research te doen voordat je vaccineert. Wat je dan gelooft, is een persoonlijke aangelegenheid. Ik zeg alleen dat artsen ook niet altijd heilig zijn. Verder is het NIET normaal dat baby's en jonge kinderen zo ontzettend veel last hebben van chronische oorontstekingen en verkoudheden, astma en luchtweg aandoeningen, eczeem, gedragsstoornissen, autisme, onverklaarbare auto-immuunziektes, ontstekingen en allergieën. Ik snap niet dat dit niet meer ouders aan het denken zet. 6x oorontsteking, maanden lang verkouden weet niet hoe vaak antibiotica, buisjes erin, amandelen eruit, het lijkt tegenwoordig bijna normale gang van zaken. Beter is je af te vragen hoe het komt dat zoveel kinderen daar tegenwoordig last van hebben. Mij lijkt het een niet goed functionerend immuun systeem. Hoe komt dat dan? Wat zit er eigenlijk precies in vaccinaties? Wat doet dat met het lichaam? Wat gebeurd er in het lichaampje in de minuten, uren, dagen, weken nadat je baby'tje die spuiten heeft gehad? Hoe reageert zo'n klein lichaampje op onbekende ziekteverwekkers en ingrediënten die op een onnatuurlijke manier in het lichaam worden gespoten terwijl het éigen immuun systeem nog vol op in ontwikkeling is? Is het combineren van de vaccinaties wel veilig? (nooit onderzoek naar gedaan) Is het echt toeval dat de pieken van wiegendood op 2 en 4 maanden liggen? Is het echt toeval dat baby's vaak hersenvliesontsteking krijgen kort nadat ze gevaccineerd zijn? Vast. Alle (wetenschappelijke) onafhankelijke onderzoeken die gedaan zijn naar de minder leuke gevolgen van vaccineren worden afegdaan als kwakzalverij, de websites waar de informatie te vinden is als zweverig. Prima, het blijft een persoonlijke keuze wat waarheid is. Dat de ziektes weer terugkomen als we stoppen met vaccineren; ja, misschien. Maar zijn die ziektes nog steeds of uberhaubt gevaarlijk in de leefomstandigheden waarin we leven tegenwoordig? Zijn er geen andere goede alternatieven om een kinderziekten te behandelen? Plus niet te vergeten dat kinderziektes er niet voor niets zijn! Het lijkt wel alsof we tegenwoordig niet eens meer ziek mógen zijn! Wat is de rol van de farmaceutische industrie in de massa vaccinatie programma's van tegenwoordig? Wat zijn hun belangen? Een ziek persoon beter maken? Als er geen zieke mensen zouden zijn, kan de farma industrie ophouden met bestaan. Hard maar waar. Bedenk maar eens hoe shocking weinig medicijnen er zijn die echt genezen. Bijna geen. Ze onderdrukken en bij de gemiddelde ziekte zit je snel je leven lang aan de medicijnen. Kassa! Beter is de oorzaak van de ziekte aanpakken, of voorkomen. Hoe je dat doet? Ach, ik bespaar me de moeite want dat is toch allemaal kwakzalverij. TS, goed dat je vriend erover nadenkt! Als je wilt stuur ik je per PB een paar goed links van sites waar veel informatie is te vinden over vaccineren, pro en contra en eventuele andere, alternatieve vaccinatie programma's. In de ogen van sommige mensen zal ik een slechte moeder zijn, ik zou daarentegen willen dat meer ouders zich bewust worden van wat ze nou eigenlijk in hun kinderen spuiten en wat de gevolgen daarvan (kunnen) zijn! Nederland is een land met een hoog vaccinatie percentage, zweden heeft bijvoorbeeld al een heel ander vaccinatie beleid, Japan begint pas op de leeftijd van 2 jaar. Tja, ik kan nog wel uren doorschrijven, er zullen altijd weer mensen reageren die precies het tegenovergestelde beweren en mij voor gek verklaren. Daarom, het blijft een persoonlijke keuze. Succes met het maken ervan!