Chicco Next2me

Discussie in 'Babyuitzet' gestart door kleinespin, 17 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleinespin

kleinespin Nieuw lid

17 feb 2016
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik las hier net in een topic van 2014 in een post van VeiligheidNL dat volgens het Warenwetbesluit Kinderbedden en -boxen de next2me co-sleeper van Chicco niet veilig is. Ik vind echter nergens iets terug in die wetgeving dat aantoont dat de cosleeper niet veilig is. Kunnen jullie dit verder uitleggen?

2. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Voor zover ik het begrijp vallen wiegjes en co-sleepers niet onder de wetgeving wat betreft veiligheid, alleen of ze degelijk zijn dus niet in elkaar zakken of zoiets. Voor ledikantjes zijn er allerlei veiligheidskeurmerken maar voor wiegjes dus niet.
    Dit wiegje heeft een dichte zijkant met zachte bekleding, waardoor als het kind met zijn hoofd draait en dan met het gezichtje tegen de zijkant komt mogelijk kan stikken.
    Persoonlijk vind ik het een beetje vergezocht, maar goed het kan wel natuurlijk. Ik gebruikte ook de wandelwagen wel als wieg en dat komt eigenlijk op hetzelfde neer, al is die zijkant wel glad dus helemaal met het gezicht erin kan dan niet.
    Maar het is dus aan jou zelf om te bepalen of je het risico wil nemen, de wetgever gaat je niet helpen hierbij.

3. VeiligheidNL

VeiligheidNL Veiligheidsexpert

5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Hoi kleinespin,

Ik neem aan dat het over deze post gaat: http://www.zwangerschapspagina.nl/babyuitzet/534355-chicco-next-2-crib.html Er staat alleen niet dat het Chicco next2me Crib bedje volgens het Warenwetbesluit kinderbedden en -boxen onveilig is. Het betreffende bedje valt namelijk niet onder dit Warenwetbesluit, omdat het een wiegje is en geen ledikant.

Een punt van zorg ten aanzien van het Chicco next2me Crib bedje is, dat deze slechts één ventilerende zijde heeft, de zijde grenzend aan het ouderlijk bed heeft een stuk gaas erin verwerkt. Ons advies is echter om een wiegje te gebruiken waarbij minimaal twee zijden lucht doorlaten. In dat geval kan er namelijk verse lucht door de zijwanden circuleren, bij één ventilerende zijde is het effect veel kleiner. Het is belangrijk dat er verse lucht circuleert in het bedje, anders bestaat de kans dat de baby onvoldoende zuurstof inademt, uiteraard hangt dit ook af van de ventilatie in de gehele slaapkamer.

Voor kinderledikanten is het wettelijk verplicht dat de zijden ventilerend moeten zijn, maar wiegen vallen buiten deze wetgeving. Voor wiegen is dit dus niet wettelijk verplicht en dus mag een wieg met dichte zijwanden gewoon verkocht worden in de winkel, maar VeiligheidNL raadt dit af.

Bovendien lijken de zijden gemaakt te zijn van een gewatteerde stof, ook dat is een risicofactor. Als een baby gaat rollen en hij/zij komt met het gezichtje tegen deze zachte zijwand aan te liggen, dan kan dit de ademhaling belemmeren.

Groet Laura,
    VeiligheidNL

Deel Deze Pagina