verzorgen navelstreng

Discussie in 'Verzorging' gestart door cristel1986, 23 jul 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cristel1986

cristel1986 VIP lid

25 feb 2006
    5.200
    0
    0
    bij nijmegen
    hier een vraagje.... hoe verzorgen jullie de navelstreng...iedereen vertelt me hier nu zoveel manieren dat ik ze niet eens meer weet en weet niet wat ik nu moet doen....

hoe doen/deden jullie het?

2. Angel79

Angel79 VIP lid

14 jan 2006
    5.090
    0
    0
    Lekker mama zijn
    Limburg
    Zoals ik het geleerd kreeg van de kraamverzorgster was het iedere keer even met wat alcohol rondom schoonmaken en dan een gaasje om het navelstrengetje binden, daarover gewoon de luier.
    De laatste keer dat ik dit heb moeten doen is nu iets meer dan 3 jaar geleden, dus het kan zijn dat de voorschriften hiervoor weer veranderd zijn, maar maak je niet druk meis, dadelijk als je je kleintje hebt, wordt het je allemaal perfect uitgelegd ;)

Liefs Angela.

3. cristel1986

cristel1986 VIP lid

25 feb 2006
    5.200
    0
    0
    bij nijmegen
    ja maar wij hebben geen kraamverzorgster woon namelijk niet in nederland dus moet alles zelf doen... en advies van tantes en zo ja die zijn allemaal zo verschillend.. maar idd dacht al met alcohol..

4. Miran

Miran Lid

28 jul 2005
    56
    0
    0
    Onze kraamverzorgster deed het alleen met alcohol als het er niet mooi uitzag. Toen het stompje na twee dagen wat droger was gewoon zonder wat erop net boven de luier uit laten steken. (luier beetje dubbelvouwen bovenaan) Droogde mooi snel.

5. cristel1986

cristel1986 VIP lid

25 feb 2006
    5.200
    0
    0
    bij nijmegen
    dankjewel voor je advies ik had zelf ookal zoiets in gedachten:)

6. Ayla

Ayla Fanatiek lid

29 dec 2005
    1.049
    0
    0
    Alcohol doen ze niet meer hoor! Is nergens voor nodig ook. Bij mn oudste werd het nog wel gedaan maar tegenwoordig maken ze het gewoon schoon en doen er dan een gaasje op, evt met een navelbandje, en dan de luier aan. Er hoeft niet aan gerommeld te worden valt er vanzelf af.

Als het goed is krijg je van je vk of in het zh uitleg hoe je dit moet doen, ga niet te veel luisteren naar andere adviezen dat zullen ze nog wel meer gaan doen, met de voeding gaan ze zich bemoeien met de kleding enz enz, doe wat je zelf goed lijkt en laat je oordeel niet afhangen van anderen, iedereen zegt namelijk steeds iets anders en zo word je alleen maar onzeker, en dat is nergens voor nodig.

7. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Waarom is dat flesje alcohol in het kraampakket dan?

8. Ayla

Ayla Fanatiek lid

29 dec 2005
    1.049
    0
    0
    Om de thermometers te ontsmetten

9. sweetangel100

Ohw hahaha ik dacht dus ook voor de navelstreng ;)

10. cristel1986

cristel1986 VIP lid

25 feb 2006
    5.200
    0
    0
    bij nijmegen
    nou hier zeiden ze in het ziekenhuis.. gister even gevraagd dat je het juist wel met alcohol moet schoonmaken. dus nu weet ik het helemaal niet meer :S

11. Niet meer actief

Ik denk niet dat dit voor iedere kraamverzorger geld. Ik ken er namelijk nog zat die het moeten (moesten) verzorgen met alcohol.

12. wendy1611

wendy1611 Fanatiek lid

14 mei 2006
    2.463
    0
    0
    Heb nooit alcohol gebruikt, gewoon een vochtig watje en er idd voor zorgen dat het navelstompje boven de luier uit steekt. Bij Lotte viel het er na 4/5 dagen al vanaf..

13. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    @Cristel1986

Dan zou ik gewoon aanhouden wat ze in het ziekenhuis hebben gezegd. Zoals je hier ziet doet de een het zus en de ander het zo.

14. Ayla

Ayla Fanatiek lid

29 dec 2005
    1.049
    0
    0
    Je moet wel bedenken dat het om een wond gaat, denk eens in hoe dat voelt alcohol in een open wond... auw! Bij mijn jongste is het stompje er nog sneller afgevallen als bij mn oudste, die deed er 5 dagen over en de jongste 4 dagen. Dus maakt ook niet veel verschil.

15. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    alcohol gebruiken ze om het stompje te ontsmetten en wordt nog steeds gebruikt

want een naveltje kan snel ontsteken ivm broeien
    maar misschien dat de jonge kraamverzorgende het niet meer gebruiken maar de oudere wel
    daarom waarom niet gebruiken want een ontsteking is zo klaar met een naveltje denk maar aan de urine die er via de luier of een ongelukje bij kan komen
    en goed droog maken kan je het ook niet dus (naveltje smet eerste dagen)
    daarom goed ontsmetten met alcohol geen overbodige luxe :)

16. Angel79

Angel79 VIP lid

14 jan 2006
    5.090
    0
    0
    Lekker mama zijn
    Limburg
    De laatste keer had ik een zeer jonge kraamhulp en ook zij verzorgde het naveltje met alcohol. Het is geen open wondje en ze voelen niets van de alcohol (of mijn kids moeten geen gevoel hebben ;) ), maar het moet goed ontsmet worden.
    Daarna moest ik het stompje van de navelstreng inwikkelen in een gaasje zodat er geen urine inkwam (mocht geen navelbandje gebruiken ivm broeien) en na 4 dagen was het stompje eraf.
    Daarna heb ik nog een poosje het naveltje zelf ook met alcohol moeten schoonhouden (voelde ze ook echt niets van) en toen alles mooi en schoon bleef hoefde dat ook niet meer.
    Ik zou dus echt het advies opvolgen wat ze je in het ziekenhuis vertellen, zij doen dit dagelijks en gaan echt niet zomaar nieuwe kindjes pijnigen met alcolhol.

Veel succes meis!!!

Liefs Angela.

17. Niki

Niki Fanatiek lid

13 dec 2005
    1.663
    1
    0
    Venlo
    Even een vraagje, Hugo's navelstompje is er al een week af.
    Nu bloed zijn naveltje nog af en toe een beetje, maar er zit ook al een korstje op.
    De kv heeft gezegd dat we de pamper nog even een stukje teruggeslagen moesten laten.
    Moet ik het naveltje nog op een bepaalde manier verzorgen? schoonmaken? of gewoon vanaf blijven?
    Moet ik de pamper nog teruggeslagen laten? Of mag deze er al weer over heen? Het is namelijk wel makkelijker met de pamper aan doen!

Groetjes Niki

18. sweetangel100

Ik deed de pamper er altijd gewoon overheen.
    Deed als het bloedde er nog een gaasje tussen.
    Ik deed in badje wel voorzichtig proberen schoon te maken, en toen ging het korstje ervan af.

19. Niet meer actief

ik zo het wel behandelen met alcohol als het nog nat is. en verder zou ik de pamper er wel overheen doen, die zit er toch niet strak overheen.

20. wendyfardo

wendyfardo Bekend lid

6 jul 2006
    737
    0
    16
    dedemsvaart
    ik deed ook gewoon de pamper eroverheen, er is mij ook nooit verteld trouwens dat dat niet mocht, en verder ben ik er nooit aan gaan zitten het word vanzelf wel zacht

Deel Deze Pagina