Mijn zoontje staat in maart op de agenda voor de BMR en de MenC. Maar in het 2e kwartaal wordt het nieuwe vaccin tegen ACWY-meningokokken uitgerold. Wat is nu wijsheid; vaccineren tegen meningokokken C, of even wachten op de nieuwe? In het ene geval is ie eerder beschermd, in het andere uitgebreider. Ook durf ik de ACWY en de BMR eigenlijk niet tegelijk te geven. Ik heb de vaccinatieschema's van andere landen opgezocht en eigenlijk nergens wordt 'ie gecombineerd (al kan het volgens de bijsluiter wel). Als ik ze splits dan zou ik de BMR het laatste geven, omdat die het zwaarst is. Maar dan zou de BMR op z'n vroegst pas in mei gegeven worden. Mijn zoontje is dan 16 maanden. Wat zouden jullie doen?
Ik lees even mee. Ik was niet ook de hoogte van de nieuwe vaccinatie. Mijn jongste moet over 2 maanden die prik
Wat goed om je bericht te lezen! Ik had nog nooit van de ACWY vaccinatie gehoord. Mijn zoontje is ook dit voorjaar aan de beurt, dus ik zal in de gaten houden dat hij niet gewoon de oude MenC krijgt. Ik ben normaal geen tegenstander van dubbele prikken, maar als dat in het buitenland niet gedaan wordt dan lijkt me dat een goede indicatie. Nederland loopt altijd tig jaar achter dus ik vertrouw liever op buitenlandse schema's. De BMR ga ik dan vervoegen naar 12 maanden, dat heb ik bij mijn oudste ook gedaan. Mazelen komt nog veel voor in vakantielanden dus dat vaccin geef ik graag zo vroeg mogelijk.
Bedankt voor het delen! Ik wist ook niet dat er een nieuw vaccin aankomt. Ons zoontje krijgt 14-2 de 14 maanden vaccinaties. Ik heb het even opgezocht: http://www.rivm.nl/Onderwerpen/V/vaccinaties_op_maat/Meningokokken_ACWY_vaccinatie#Hoe effectief is een inenting tegen meningokokken ACWY? Het lijkt mij handiger als ons zoontje meteen het nieuwe vaccin krijgt zodat hij breder beschermt is. Ik denk dat ik dit 14-2 gewoon even bespreek op het cb. Dan kunnen ze hem eventueel dan alleen de BMR geven en kom ik later terug als die nieuwe (ACWY) er is. Zou dat voor jou ook niet een optie zijn Spikkeltje? Dat je in maart alleen de BMR geeft en later de ACWY?
Haha, fijn te lezen dat jullie iets aan m'n bericht hebben, ik voelde me best een beetje "komt die paniekmiep weer" toen ik het postte. Voor mij zou eerst BMR en dan ACWY op zich ook wel te doen zijn, maar overal waar ze splitsen hoor ik dat diegene dan de BMR op het laatst doet "want die is het zwaarst". Dat is inderdaad een levend vaccin, en (A)C(WY) een dode. Maar nu steeds minder mensen vaccineren vind ik tot mei het risico op de mazelen lopen ook niet zo lollig. Op de site van het RIVM raden ze trouwens aan om gewoon de MenC te geven als je vóór de uitrol aan de beurt bent, maar dan denk ik "ja duh, die moeten ook van hun oude voorraad af." Tegelijkertijd is de kans niet groot maar ZOU je in principe in afwachting op de ACWY net ziek kunnen worden van de C-variant. 'm Achteraf spuiten dan maar? Dus eerst MenC en op een later tijdstip ACWY? Dat zou ook een optie zijn, ware het niet dat ik mijn zoon ook laat inenten tegen waterpokken (2 prikken) en op termijn ook een prik tegen meningokok B (de meest voorkomende variant in NL) te geven. Dat worden dan wel erg veel prikken, ook weer zo sneu. 2e optie die ik overweeg: gewoon in maart het ACWY vaccin kopen en deze meenemen naar het cb. Vndt m'n man alleen niet zo lollig, want circa een maand later krijg je 'm gewoon gratis. '
Vanaf wanneer zijn kindjes dan beschermd met het bmr vaccin? Mijn zoontje krijgt het vaccin in april waarschijnlijk en wij gaan in juni weg
Dat weet ik niet zeker, maar ik denk sowieso na 12 dagen, omdat de mogelijke bijwerkingen dan voorbij zijn en je de ziekte dus licht hebt doorgemaakt zeg maar. Anders bel je even naar het RIVM? Ik heb ze al twee maal gebeld en ben echt heel goed en uitgebreid tevwoord gestaan.
Op een Engelse site staat dat de bescherming na 5 dagen begint en na 10 dagen maximaal is voor mazelen en rode hond. Bof duurt tot 3 weken. http://www.madeformums.com/baby/the-mmr-vaccine-and150-your-questions-answered/33287
Hier laat ik dr waar t ook maar enigzins mogelijk is juist op de oude lopen. Ben geen wetenschapper maar wil eerst de effecten zien van die nieuwe voordat ik m aan die kleine laat geven. De haaaalleluja vlag van rivm ben ik sinds de introductie van hpv vaccin al allergisch voor, heb m daarom (gelukkig!) ook geweigerd voor mezelf. Kan m altijd nog geven aan dr als t daadwerkelijk verschil maakt, dan koop ik m zelf wel.
Vero0504, Zo kun je het inderdaad ook bekijken. Had ik nog niet bedacht. Maar deze vaccinatie combinatie wordt in andere landen toch al wel veel langer gegeven? Of heb ik dat mis?
Poeh, graaf in geheugen. Ik geloof dat belgie en duitsland die brede al een tijdje gaven inderdaad. Ik had destijds belgie, nederland, duitsland en frankrijk vergeleken. T enige wat ik niet meer weet is of ze gelijktijdig ook de bmr deden, die vaccinatieprogramma's staan niet echt op mn netvlies, maar er is vast wel een belgische mama die dat op kan helderen. Los van elkaar zie ik ook wel de toegevoegde waarde in, kan de kleine eerst t ene verwerken en dan t ander. Tis misschien wat meer rompslomp maar aan de andere kant waarom dat nou precies een breed spectrum uitgerekend met de eerste levende inentings variant moet gecombineerd worden terwijl bijna elk kind nog half chronisch verkouden is rond die leeftijd, is mij ook een raadsel. Begrijp me goed, ik ben voor vaccinaties maar de logica en vooral t tempo i.c.m met al het reguliere waar ze ook tegen op moeten boksen is me soms een raadsel.
Nee, alleen bij tieners in andere landen. RIVM: Is er al ervaring met meningokokken ACWY-vaccinatie in andere landen? Ja, het vaccin wordt gebruikt voor reizigers en in sommige landen is vaccinatie tegen meningokokken ACWY opgenomen in het vaccinatieprogramma (Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk en Griekenland). Het gaat hierbij om vaccinatie van tieners. Verder beschermt het vaccin naar verwachting 3-5 jaar volgens het RIVM en komt de W variant met name voor bij tieners en ouderen. http://www.rivm.nl/Onderwerpen/V/vaccinaties_op_maat/Meningokokken_ACWY_vaccinatie#
Zo ver ik heb begrepen wel ja. Daarom hier juist voor april de afspraak staan zodat ze juist de oude krijgt.ook het stukje 3-5 jaar bescherming terwijl het juist nouwelijks in de leeftijdsgroep voor komt vind ik een reden om hem nu niet te geven. Als vooral tieners en ouderen het krijgen is dat de groep die de vaccinatie nodig heeft. Niet een dreumes.
Ik vind het verder ook opvallend dat de B variant het meest voorkomt in Nederland volgens het RIVM, dat daar ook een vaccin voor bestaat, maar dat die niet in het vaccinatieprogramma is of wordt opgenomen.