Moedervlek kind

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door maartje84, 11 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.712
    4.218
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Mijn 5 jarige heeft sinds een poosje een moedervlek, zie foto.

    De vlek heeft dus meer dan 1 kleur. Zouden jullie hiermee spoedig naar de huisarts gaan of zeggen jullie: ‘kalm aan, waarschijnlijk is het niets en nu zeker niet tijdens deze Corona ellende”?

    Ben benieuwd naar jullie visie.


    Aanvulling: hij is glad, op foto lijkt er reliëf in te zitten maar dat zit er niet in.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. maja246

    maja246 Fanatiek lid

    7 okt 2009
    1.467
    30
    48

    Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.
    Op deze leeftijd, en eigenlijk nog heel lang, ontstaan nog nieuwe moedervlekken.
    Mijn kinderen hebben ook moedervlekken die uit verschillende kleuren bestaan. Zeker degenen met een lichte huid hebben dit.
    Maar ik zou ook zeker wel even bellen met de huisarts en het overleggen. Zolang je niet volslagen hypochonder bent, is een onrustig gevoel ook al een goede reden om het even te checken bij de huisarts. Zéker als het over je kind gaat!
     
  3. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Idd wat @maja246 zegt.

    Daarbij, hier doen we daar nu niets mee. (ik werk in een huisartsenpraktijk)

    Ook niet bij moedervlekken die er onrustig uit zien. Dat zal echt moeten wachten tot na corona tijd.
     
  4. Anne2019

    Anne2019 Fanatiek lid

    14 apr 2019
    1.893
    2.682
    113
    Hoezo niet dat? Artsen in ziekenhuizen roepen op om vooral wel te komen.
     
  5. mamavoorde2x

    mamavoorde2x Bekend lid

    25 jul 2010
    602
    79
    28
    Aan de ene kant begrijpelijk dat ze de minder ernstige zaken even filteren ,maar een onrustige moedervlek die bijv ook klachten zou geven vind ik eigenlijk wel een beetje onder spoed vallen . Daar kan dus een paar weken wachten echt wel verschil in maken .

    Hier 2x per jaar moeder vlek controlle en de laatste x vorige week is dat een telefonische afspraak geweest bij de dermatoloog en die zei er wel nadrukkelijk bij dat als er tussen zaten waar ik mij zorgen om maakte omdat ze veranderen dan moest ik ten alle tijden bellen en langs komen . Ook nu.

    Misschien duurt deze hele corona ellende nog wel maanden. Dan kunnen ze toch niet alle andere zorg weigeren ?
     
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Ik zou gewoon even bellen. Bij mijn dochter van de week ook gedaan ivm een ‘vlek’ op haar been (kring/mogelijk erythema migrans). Ze wilden haar liever niet op de praktijk hebben (en terecht), dus stelde ze voor een foto te mailen, dan kon de huisarts toch ‘meekijken’.
     
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier doet de ha ook zeker wel niet-corona-patiënten. Ik zou gewoon even bellen, dan hoor je vanzelf of ze het even willen zien of dat het wel kan wachten. Hier vinden ze het ook prima om het op een foto te zien en zo even op afstand te beoordelen.
     
  8. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    We weigeren ook zeker niet alle andere zorg. Maar zien patiënten zo min mogelijk.

    We zitten nu op 2 per dag ongeveer.

    Net wat iemand ander zei, een foto sturen is een optie.
    Maar ik zou hier mee wachten. Dermatologie is hier gesloten. (Bij jou niet lees ik, dat is fijn)
    Dus als de huisarts denkt aan iets kwaadaardigs, moet je alsnog wachten.
    Dan weet ik voor nu liever even niets.

    Dit staat uiteraard los van de casus van TS, dit was meer een voorbeeld.
     
  9. maja246

    maja246 Fanatiek lid

    7 okt 2009
    1.467
    30
    48
    Dit zal per ziekenhuis verschillen.
    Sophie kinderziekenhuis (Erasmus MC) laat de afspraken van mijn dochter bij de dermatoloog doorgaan. Afgelopen maart, toen de maatregelen er al waren, en over 10 dagen weer.

    TO: bel gewoon ff met je huisarts als het je niet lekker zit
     
    Evanesco vindt dit leuk.
  10. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Je kan altijd bellen ter overleg.
    Mijn zoontje heeft een relatief grote moedervlek, met reliëf in verschillende kleuren. Echt niet mooi, maar gelukkig goedaardig. (Bij de dermatoloog geweest).
    Die stelde me gerust dat het zelden zelden voorkomt bij kinderen.
    Maar... ondanks dat moeten we wel regelmatig op controle blijven er voor, just in case.

    Meerdere kleuren hoeft niet per se iets slechts te betekenen dus, maar ik zou er wel iets mee doen. Of nu bellen, of over een paar maanden even advies vragen.
     
  11. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.712
    4.218
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Bedankt voor al jullie reacties. Die hebben mij goed gerust gesteld. Als we weer eens met iets anders naar de huisarts moeten dan ga ik wel even de huisarts er naar laten kijken maar ik denk nu niet dat er spoed bij zit. Thnx dames!
     
  12. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.949
    15.249
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dus als er in jullie praktijk iemand belt met een onrustige moedervlek dan moeten die maar een jaar wachten?
    Wij zien inmiddels gewoon weer patiënten en volgende week gaan we ook weer patiënten zien die bijv toch verkouden zijn ook al komen ze voor een ingegroeide teennagel. Dan krijgen ze bij binnenkomst direct een mondkapje op maar wij gaan de patiëntenzorg inmiddels steeds meer uitbreiden.
     
  13. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.949
    15.249
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou het inderdaad een keer laten zien als je voor iets anders komt dan kunnen ze het noteren in zijn dossier.
     

Deel Deze Pagina