Wie o wie heeft er katoenen luiers gebruikt voor de kleine? Wij zitten er ook over te denken om dit thuis te gebruiken maar eigenlijk alleen maar als het in de kosten gaat schelen, is dit zo of niet?
ik ga ze niet gebruiken want echt hygienisch vindt ik het niet al die luiers in een emmer sop. het kost best wel wat tijd om ze te wassen en te strijken en vouwen en het kost ook geld om ze te wassen en evt in de droger. Je hebt ook goedkopere merken luiers in de winkel. De keuze ligt natuurlijk bij jullie maar ik kies ook voor gemak want dat er genoeg was en tijd in een kleintje zit in 1 ding wat zeker is.
Ik heb geprobeerd met katoenen luiers, maar dat was echt m'n ding niet. Ben al snel overgestapt op wegwerpluiers. Dus veel raad kan ik je niet geven. Iig veel succes met de keuze.
Wij gaan ook onze aankomende kleine in de katoenen luiers steken. Zelfs met het geld van wassen (drogen doe je aan de lijn voor betere absorbtie en strijken hoeft niet) wegen niet op tegen de kosten van wegwerpluiers...en of je nou 24 luiers erbij opvouwt om de dag wat is nu een vierkante lap vouwen aan tijd....laat het een keer 10 minuten wezen.... Gelukkig heb ik al bij iemand af kunnen kijken en weet zeker dat katoen hier gaat werken.....
ik zeg ook niet dat het niet gaat werken, maar ik vindt het niet zo hygienische en aagezien ik handeczeem heb en zo min mogelijk in water mag en op moet passenmet incties is dit voor mij geen optie en is wegwerp luiers een uitkomst. Maar ik wens iedereen succes die het gaat proberen.
meiden bedankt voor jullie antwoord, wij gaan het gewoon proberen, werkt t niet dan gaan we idd over op wegwerpluiers.
@slingding Dan is het al een heel ander verhaal natuurlijk....ik ben qua viezigheid en hygiene veel gewend ( werk met dieren) dus ja dan wordt het al een heel ander verhaal wat vies is en wat niet....
Ik heb ook overe gedacht om katoenen luiers te gaan gebruiken, maar nadat ik het bij een vriendin heb gezien ben ik er vanaf gestapt (en zij ook trouwens). Het kost toch best veel tijd om de luiers te weken, wassen, opvouwen. Het lijkt nu niet veel, maar zeker de eerste tijd zul je toch al het gevoel hebben tijd te kort te komen. Volgens mij heb ik wel gelezen dat het bij de eerste nog niet zo veel scheelt qua geld (aanschaf is best kostbaar en ook wassen/drogen), maar dat het zich bij een tweede gaat lonen. Pim
Ik vind op zich wel meevallen wat betreft de tijd die er in gaat zitten. Wassen moet je toch en drogen dan automatisch ook en ik ga echt niet zitten wachten voor de wasmachine/droger tot ie eindelijk klaar is. Ik heb een poosje met kleine kinderen in een gezin gewerkt die alle drie in katoen liepen....dan had ik iig 1 machine luiers per dag.....was en drogen en intussen ben je met hondereden andere dingen bezig. als dan klaar was was het een kwestie van 20 minuutjes om alle was op te vouwen maar dat heb je zowiezo met een stel van die kleine kinderen.... Patroeska wat betreft je vraag in het andere topic nog. Bij die mensen waar ik werkte spoelden ze ze af in de badkamer met de douchekop....vuile water vingen ze op in een grote emmer en gooiden ze door de wc....
In de baby walz catalogus zag ik 12 stuks hydrofiel luiers voor 9,95. Vouw je die zelf tot luiers om je baby's billetjes? Als dit een gemiddelde prijs is wat ze overal kosten dan vind ik het niet duur! Verder zag ik overbroekjes van bv popolino voor 14,50 en van vento bravo voor 9,95. Dat vind ik dan weer wel duur! Ook zag ik wasbare luierbroekjes, lijkt me handig in het gebruik, maar die zijn ook weer erg duur, een van 14,50 en een van 18,95. Ik ga denk ik starten met een uitzet van een stuk of 24 hydrofiel luiers met een stuk of 6 tot 10 overbroekjes. Als ik ervan uitga dat de prijzen van babywalz gemiddelde prijzen zijn, dan zou ik ongeveer 80 tot 100 euro kwijt zijn voor de aanschaf van de luiers. Daar zit je met wegwerpluiers zo aan volgens mij!
de dikte hydrofiel luiers gebruik je meestal om je kleintje af te drogen na het badderen oogjes luiers gebruik je om de billekes
Ik heb ook oogjes luiers en hydrofiel luiers..nu heb ik ze niet naast me liggen dus weet niet meer welke dikker is. Maar ik had begrepen (stond ook op de verpakking heb het bij de hema gekocht) dat je bijv. de hydrofiel luiers de eerste tijd gebruikt..en de oogjes luiers wanneer ze wat groter worden..dan wordt de poep ook meer en die stof is dikker. (of het was andersom dat weet ik niet meer) Wat ik me wel afvraag eigenlijk is hoeveel luiers je nodig hebt...volgens mij heb ik iniedergeval van elk soort 12..maar kan ook best zijn dat ik er 20 heb..echt irritant als je geen overzicht meer hebt van je spulletjes *zucht* Dat is dus wel elke dag wassen waarschijnlijk. Verder moet het toch gewoon niet zo moeilijk zijn? Je hebt een poepluier..wast eerst de poep er een beetje uit..en gooit het dan in een emmer met koud water...vervolgens wanneer de emmer vol is gooi je het in de wasmachine...? strijken hoef je die luiers toch niet...en hup je kunt ze weer gebruiken..
He, he gevonden Er is veel onduidelijk heid over het gebruik van katoenen luiers, het heeft tegenwoordig weinig met weken, bleken, vouwen en strijken te maken! De voorgevormde luiers zijn in aanschaf iets duurder maar dat haal je er makkelijk uit. Wij gebruiken al 2,5 jaar katoenen luiers en het valt reuze mee. Ik heb verschillende luiers geprobeerd maar vind de totsbots het fijnste. Ze lijken op wegwerp luiers qua vorm (dus niks vouwen en strijken) en het word ook aangeraden om ze niet te weken omdat ze daar eerder van gaan stinken en slijten. Wat je nodig hebt is een voorgevormde luier een papieren inlegger (om de ontlasting mee door de wc te spoelen, scheelt weer uitspoelen van de luier), en een waterdicht overbroekje (is geen plastic tegenwoordig maar ademend PUL, fleece of wol). Zelf ben ik wel met hydrofiele luiers begonnen toen mijn zoontje net geboren was omdat de totsbots erg groot waren maar het hoeft niet (en het werk viel reuze mee, vouwen voor de TV en niet strijken want dan zijn ze niet absorberend). Als je het financieel bekijkt is het ook erg interessant zelfs als je de duurdere luiers zou kopen. Maar er zit een gevaar in dat je er verslaafd aan raakt en dat je dan steeds mooiere en (soms duurdere luiers wilt hebben) je kindje loopt dan wel in de meest mooie en aparte kleding rond (zeker voor meisjes omdat de luiers onder een jurkje uit kunnen komen in dezelfde kleur). Wij hebben een nieuw kleintje op komst en ik ga zeker weer katoenen luiers gebruiken. Ik zal nog even wat teksten op zoeken op internet over de voor en nadelen. Er zijn veel websites met goede info, maar de meeste zijn in het engels, mocht dat geen probleem zijn dan zal ik ze hier posten. Ik zou zeker zeggen "Ga er voor, maar kijk verder dan de hydrofiele luiers en de vierkante lappen (bambino mio en kaatje katoen systeem) want dat moet je echt liggen om te gebruiken en de meeste geven daardoor snel op."!!!!
Gulay, inderdaad. Eerst de hydrofiele en later de oogjes luiers (zijn iets dikker). Ik denk dat je er zo'n 7 a 8 per dag nodig hebt dus in het begin is 20 zeker handig. De eerste ontlasting van de baby is niet vervelend en was je er zo uit. Je kan de luier even onder de kraan uitspoelen en hem dan in de luier emmer gooien maar het hoeft echt niet in een emmer met water of sop. Zeker niet als je ze om de dag gaat wassen en strijken is een no,no dat stop de absoberend vermogen van de luier. Ik gebruikte de vlinder vouw methode en die was erg handig. Nu ben ik heel lui geworden en ga ik kleine tots bots en strikluiers gebruiken voor mijn kleintje de eerste paar weken en daarna stap ik over op mijn oh zo favoriete tots bots en bamboozles. Voor mensen die engels kunnen is http://www.thenappylady.co.uk/ en http://www.thenaturalbabyresource.co.uk een leuke site om te zien wat er nog meer beschikbaar is op katoenen luier gebied en er zijn nog veel meer sites. Jammergenoeg niet zo veel Nederlandse en Belgische. www.kaatjekatoen.nl is ook een goede (maar ik kon niet overweg met het kaatjekatoen systeem maar ze hebben ook andere luiers) en deze geeft aan hoe mooi ze kunnen zijn http://www.stormopzolder.nl/ (ik heb deze zelf niet geprobeerd, maar de wolle overbroeken zijn prachtig)
DAt is mijn probleem juist..ik vind alleen maar informatie over die voorgevormde luiers..Ik vond dat alsnog een godsvermogen..dus ik heb gewoon gekozen voor de normale katoenen Hema luiers..de hydrofiele en oogjesluiers dus..Verder heb ik ook van die plastic overbroekjes bij de Hema gekocht en van die inleggers.. Ik wil hier dus informatie over...maar ik geloof dat iedereen die voorgevormde gebruikt. Mijn moeder heeft altijd de normale katoenen luiers gebruikt en volgens haar valt het best mee het werk...maar ik twijfel nog altijd...ben bang dat ik het toch niet volhoud en dat zou toch zonde zijn. Luiers zijn immers heel erg duur.. Ik ben wel van plan om bijv. snachts ofzo of als je weggaat wel wegwerp te gebruiken. Maar ik wil weten wat ik nodig heb buiten de luiers om.. Ik heb katoenen luiers (de hydrofiele en oogjes) Ik heb een aantal plastic broekjes Ik heb van die inleggers (veels te weinig dus ik vraag me af hoe ik dat ga doen want die vind ik dus nooit in Turkije) Wat heb ik verder nodig? Emmers om de luiers in te doen? 2 wellicht? (poep en plas gescheiden) Moet ik het gewoon in koud water leggen of doe je er een beetje wasmiddel bij ofzo..hoe zit het precies?
Hoi Gulay, ik probeerde een voorbeeld van het vouwen te vinden maar dat lukte niet wel vond ikdeze site misschien heb je daar wat aan. http://www.milieuadvieswinkel.be/index.php/08.01.01/ Het is natuurlijk wat jij er zelf van vind maar wij deden de poep en plas luiers gewoon door elkaar in 1 emmer en dan om de dag wassen. Zeker in het begin is dat voldoende omdat de ontlasting niet zo agressief is en ze veel vieze luiers hebben. Je kan ze gewoon in een droge emmer doen (niet met water of sop er in) eventueel kan je een paar druppels tea tree olie of lavendel olie in de emmer doen voor de geur te naturaliseren. Soms deed ik eerst een spoel programma met de lueirs in de wasmachine en dan vulde ik de was aan met handdoeken en beddegoed om ze op 60 graden te wassen (dat is voldoende hoeft niet op 90 graden). Je moet ook minder wasmiddel gebruiken als je normaal gewend bent, als je te veel gebruikt dan gaan de zeepresiduen werken met de urine en gaan de luiers stinken. In het begin hoef je nog geen papieren inleggers te gebruiken omdat de ontlasting heel makkelijk weg wast. Als die wat vaster wordt kan je dat gaan doen. Ik doe vaak de billendoekjes meewassen (als ze niet te vies zijn) en dan gebruik ik die als papieren inleggers. Je kan op een gegeven moment ook een lap polyester fleece kopen en daar inleggers van maken, de ontlasting valt dan zo in de wc eraf en je wast ze gewoon mee. De billen van je baby blijven dan ook droger. Voor de eerste paar weken/maanden kan je zeker de lappen gebruiken maar als je kindje groter wordt is het wat onhandig. Maar als je een beetje handig bent met de naaimachine kan je ook zelf voorgevormde luiers maken van badstof (evenuteel van oude handdoeken of badlakens) of flanel. Dat scheelt weer in kosten, je hoeft dan alleen de overbroekjes te kopen. En de luiers lijken duur (een tots bots kost rond de 12 Euro), maar als je pas na 4 maanden bv ermee begint heb je er minder nodig per dag 5 a 6 en die kan je gebruiken tot je kindje zindelijk is!!!! Verder denk ik dat je dan alles hebt, je hoeft ze niet meer vast te spelden (zeker in het begin) vanwege de handige overbroekjes. Ik zal nog even verder zoeken naar die vouw methode.
Gulay, ik heb de omschrijving in het engels gevonden is dat een probleem? http://www.thenappylady.co.uk/Advice/In ... =2&index=4 Deze methode gebruikte ik in het begin.
de vouwmethode had ik al: http://utopia.knoware.nl/users/joeriv/c ... stap1.html Deze had mijn moeder toen voor me opgezocht.. Ik weet nu niet wat ik moet doen..ik dacht dat die hydrofiel luiers een hele tijd mee konden maar nu blijkt dus dat je het na een paar maanden inet meer kan gebruiken. Dan zal ik toch over moeten gaan op gewone luiers..want ik woon in Turkije en kan die dingen echt niet krijgen hier. Dat verkopen ze niet. Nouja bedankt voor je bericht..zal even kijken hoe en wat..zie er nu wel tegen op..heb mezelf wel wat op de mouw gespeld..pff had beter gewoon aan normale luiers kunnen denken..maarja dat is weer hardstikke duur..