hai... Ik vroeg me laatst eigenlijk af of een baby zich kan overeten en zo dus t maagje kan oprekken.. of stopt een baby altijd vanzelf als hij verzadigd is? Gewoon ff een hersenspinsel...
tygo deed het wel, als ik de fles vol zou doen dronk hij hem helemaal leeg om vervolgens de helft weer uit te spugen... nu geeft ie goed aan als ie vol zit.
Ik weet het ook niet zo goed. Ik zou ook denken (wat al gezegd is) als je kindje al meer eet dan goed voor hem is, dan spuugt hij het later wel uit. Anderzijds: Als je telkens NET te veel geeft, dan kan het maagje wel oprekken denk ik. Ik heb ook altijd begrepen dat hele grote flessen van 240 niet zo gewenst zijn, juist omdat dat zo'n 'emmer' is in 1x dat het maagje daar alleen maar van oprekt. Anderzijds: Als het niet anders kan, kan het natuurlijk niet anders...
Tja kan het wel of kan het niet? Lastig. Wel is het dat kindjes die aan de borst drinken signalen doorkrijgen van de borst wanneer de voeding bijna klaar is als het ware dus als de kindjes dan uit een fles gaan drinken krijgen ze geen signalen (want een flessenspeen blijft als maar lopen in dezelfde stroming) weten ze niet wanneer de voeding op het eind lijkt te komen en drinken ze meer dan dat ze eigenlijk nodig zouden hebben. En denk wel dat als je gewoon steeds maar meer in de fles doet je het maagje oprekt. Als een baby geboren word is het maagje nog heel klein, doordat ze steeds een beetje drinken per keer in het maagje krijgen gaat het groeien om de hoeveelheid melk die ze drinken aan te kunnen (eerste dagen gaat dat echt maar om een paar cc maar daarna steeds wat meer omdat de productie opgang komt en dat ze wat meer vraag krijgen in de loop van tijd). Hoe meer dat ze dus drinken des te groter dat de maag gaat worden. Overigens flessen van 240cc? Wow! Das wel heel veel geloof ik! Zoveel krijg ik zelf nieteens op in 1 keer zonder buikpijn te krijgen daarna...! Wist echt niet dat er zulke grote flessen gegeven werden, haha, ik vind 180/210 al veel !
Ik lees even mee. Die van mij slurpt ook altijd zijn flessen op. Zit nu al aan zijn taks van 1L voeding en krijgt voeding voor hongerige babys, allemaal op advies van CB. T kind liep ocharme de hele dag te brullen van de honger
ik zat er idd over na te denken .. Aan de ene kant hoor je idd dat een kind vanzelf stopt met drinken..niet alleen mijn dochter laat wel eens 10-20 cc staan, en de andere keer drinkt ze haar fles wel leeg, maar lees dat ook van andere moeders.. dus wat dat betreft zou je denken dat een baby zichzelf niet over eet. Aan de andere kant zijn er genoeg moeders hier die voeding voor hongerige baby's geven, omdat hun kind niet genoeg heeft aan de cc's die ze krijgen..dan zou je dus denken als ik die baby's nog een fles geef eten ze door..dus kunnen ze zichzelf over eten. @Hanneke Een borst geeft signalen af dat de voeding bijna klaar is, maar er zijn volgens mij toch ook kinderen die 2 borsten leeg drinken.. of heel snel weer komen voor een voeding? Dan zouden ze zichzelf toch ook kunnen overdrinken? Volgens mij zijn er nl ook moeders die niet genoeg voeding produceren in hun melk en moeten daarom bijvoeden of overstappen op fv, kan het dan ook niet zo zijn dat je overproduceert..met het gevolg dat je kind zich dus kan overeten? ps. Ik geef fv dus ik ben een redelijke leek op bv gebied de reden dat deze gedachte bij mij ging spelen is omdat mijn dochter soms na een redelijke fles nog piept en miept.,,, nu kan ze volgens mij dus geen honger hebben.. maar piept ze vanwege de zuigbehoefte.. vroeg me dus af of een baby zichvanuit een zuigbehoefte kan overeten.. Vnd het wel een interessante discussie..
Nouja als het zuigbehoefte is en je geeft ze melk, dus of een volle borst of een fles met melk erin worden ze juist vaak boos, omdat ze juist helemaal geen melk willen, maar alleen nog maar zuigbehoefte hebben. Misschien kan je als de kleine dat vaak heeft je pink proberen of juist een kleinere speen op de fles zodat de zuigbehoefte en bij borstvoeding of je pink of een 'lege' borst waar dus nog maar weinig melk uit komt. Daarbij gooien ze eigenlijk allemaal als ze teveel gedronken hebben het geen ze te veel gedroken hebben er toch wel weer uit ! Wat niet pas moet er namelijk zegmaar. Een borst geeft aan wanneer de voeding op zn eind lijkt te komen ja, en dan die tweede borst doet dat ook weer. En ze geven gewoon zelf aan of ze genoeg hebben of niet. Bij een fles stoppen ze ook vanzelf met drinken, maar daar is het lastiger omdat die totaal geen signalen afgeeft (behalve dan dat er ineens geen melk is en het ineens klaar is )! Niet genoeg melk produceren kan je gewoon oplossen door de kleine vaker aan te leggen of evt te gaan kolven na of tussen de voedingen. Wanneer je dat regelen van vraag en aanbod niet doet en kunstvoeding gaat geven bouw je de borstvoeding juist af en zul je over moeten op kunstvoeding idd of echt gewoon beter gaan voeden en kolven dat je rap zorgt dat je productie weer opgehoogt word. Maar ik vind dus dat een kindje gewoon stopt met drinken en eten wanneer het genoeg heeft en dat kunnen ze prima zelf aan geven.