Sinds de laatste paar dagen slaapt Daan slecht door, tussen de voedingen door is hij veel wakker en dreint hij veel. Hij wordt dan vaak alleen stil als mijn man of ik hem uit zijn bedje halen, vasthouden en knuffelen. Ik dacht eerst dat hij misschien weer regeldagen of iets dergelijks had, maar als ik hem aanleg aan de borst neemt hij hooguit een paar slokjes en krult zich daarna helemaal tegen me aan. Hij oogt ook niet alsof hij een beetje ziekjes is, want hij drinkt goed, zijn luiers zijn in orde, zijn temperatuur is goed en als hij goed wakker is is hij heel alert. Hij doet het dus echt om bij mij te zijn en lekker te kroelen. Nu vind ik dat absoluut niet vervelend, dat Daan zoveel wil knuffelen. Sterker nog: ik geniet heel erg van dat warme kinderlijfje tegen me aan. Alleen is het een beetje lastig omdat ik verder bijna nergens aan toe kom daardoor, en ook niet veel kan slapen. Hoort dit soms bij de ontwikkeling van een pasgeborene? Groetjes, Wendy
Kleintjes weten natuurlijk wel heel snel dat ze opgepakt worden door papa of mama. Ik zeg altijd aanleren is makkelijker dan afleren. Deze periodes zul je nog vaker tegenkomen. En het ene kind heeft er meer last van dan het andere. Het is altijd aan de ouders zelf welke keus je gaat maken. Of je gaat hem troosten (er is natuurlijk niets fijner dan bij mama aan de borst in slaap te vallen) of je laat hem een poos jengelen. Als je voor het laatste kiest zul je ook niet slapen in het begin, maar zo leert daan wel dat als hij huilt of moppert niet direct opgepakt wordt. daarin moet je dan wel even consequent zijn. Ilja
Hoi Ilja, Bedankt voor je snelle antwoord! Wij hanteren inderdaad de 'Rust en regelmaat' aanpak (dus wakker in bed leggen en laten dreinen totdat hij zelf in slaap valt), en die werkt bij Daan tot dusverre erg goed. Ik heb nog wat verder gezocht naar informatie op internet (o.a. op www.oeiikgroei.nl), en daaruit blijkt dat het best kan zijn dat Daan aan de vooravond van een sprongetje in zijn ontwikkeling staat en dat hij daarom zo huilerig en hangerig is. Dat zorgt er in ieder geval voor dat ik beter begrijp waarom hij zich zo gedraagt en dus niet denk dat ik iets verkeerd doe. Dan knuffel ik hem toch een keer extra als hij dat nodig heeft, en daarna gaan we weer verder met de dagelijkse regelmaat. Het is net als een dieet he: af en toe een keertje zondigen kan geen kwaad, als je daarna de draad maar weer oppakt en niet gelijk alle remmen losgooit Groetjes, Wendy