het klinkt misschien wat heftig, maar het zit zo: Zoonlief is een schat van een kind, maar is totaal niet verlegen. Door zijn enthousiasme wordt hij druk en chaotisch. Ik voel me niet op mijn gemak als hij bij vriendjes gaat spelen. ik ben bang dat hij onbeleefd is, de boel op zijn kop zet of weet ik wat! veel liever heb ik dat hij hier afspreekt, zodat ik de controle heb. Eigenlijk gaat het meestal wel goed, maar moet ik af en toe corrigeren (bijv speelgoed toeeigenen). Ik zou het zo vervelend vinden als ze mijn kind dat " vervelende kind" zouden vinden...laatst ging hij spelen en toen heb okt huis nog met hem de regels doorgesproken. Ik vond het zo overdreven van mezelf, maar hoop dat hij er wat aan heeft: niet om snoep vragen, niet zomaar naar boven, niët op de bank staan, netjes vragen naar de wc en bedanken voor het spelen bij ophalen. nu ik het zo teruglees, is dat best wel erg en lijk ik wel een controle freak! maar herkennen anderen dit? Nogmaals, het is een goede jongen, maar thuis heeft hij veel sturing nodig op gebied van dingen netjes vragen, netjes omgaan met speelgoed etc. dat ik me afvraag hoe het op een ander gaat.... Ik vraag altijd hoe het is gegaan, en tot nu toe zeggen ze goed. Ik weet het, dat moet ik dan maar geloven
Heb je al eens bij een moeder van een vriendje gevraagd wat er dan zo goed was gegaan? Dan kun je misschien eens voorzichtig horen hoe hij zich daar echt gedraagt. En ja, je maakt je ook wel een beetje te druk Hoe gedraagt hij zich bij bekenden/familie zonder jou?
Zou het idd eens met de moeder van een vriendje bespreken en vragen hoe hij daar is. Een vriendinnetje van onze dochter is heel bazig en snel boos als iets niet op haar manier gaat, de moeder heeft dat met ons besproken en gezegd dat we haar kindje daarop mogen aanspreken en dat ze graag wil weten hoe het spelen is gegaan. Vond het persoonlijk wel heel fijn dat ze daar zo makkelijk en open in was. En het kindje is idd wat bazig, maar de meiden spelen verder heel lief samen en hebben de grootste lol We zijn niet allemaal hetzelfde hoor
Je moet wel in het oog houden dat kinderen thuis heel anders zijn dan bij anderen. Dan zijn ze veel meer in hun element en daardoor durven ze ook meer dan ze bij een vriendje zouden doen.
Dan ben ik ook een controlefreak (klopt wel). Ik bespreek wat wel en niet mag. Wel om drinken vragen als je dorst heb, maar niet om snoepjes vragen. Netjes tegen de mama praten, vragen als je iets niet weet, samen spelen en niet bazen, goed luisteren. Ik vraag ook altijd na een afspraakje hoe het gegaan is. Zeker als ze nooit eerder bij dat kindje is geweest. En thuis praat ik er ook nog over met mijn dochter.
Hihi ja ben toch wel een controle freak! Bedankt voor jullie reacties, zal eens gesprek aangaan met de ouders.
Ik zou het zelf geschreven kunnen hebben, dus ik lees even mee. Onze zoon is ook druk van zichzelf en nog drukker als hij iets leuk en/of spannend vindt, ik vind het dan ook erg spannend dat hij nu vriendjes pp school heeft waar hij misschien binnenkort wel thuis wil spelen...
Bijna alle kleuterjongetjes (en vermoedelijk ook meisjes) zijn druk. Dat hoort erbij. Onze zoon kan thuis ook alles op stelten zetten, maar als we hem ophalen zegt iedereen dat hij het netste jongetje is wat ooit is komen spelen. Vaak gedragen ze zich beter bij anderen dan thuis. En daarnaast, ervan uitgaande dat hij niet letterlijk het huis afbreekt, wat is er zo erg? Kinderen vragen zo vaak om snoep, dan zeg je als ouder gewoon nee. Dat zeg ik ook tegen vriendjes van mijn zoon. Ik zou me niet teveel zorgen maken hoor.
Ik heb echt nog nooit tegen een ouder hoeven zeggen dat een kindje zich heeft misdragen. Wel ben ik best streng als kindjes hier spelen. Of eigenlijk.. Net zo streng als anders en dat is kennelijk strenger dan gemiddeld. Maar het gaat eigenlijk altijd prima. En ik heb 1x een meisje (EN mijn meisje) onwijs straf gegeven. Ik was echt zooooo boos. Ze hebben het laatste half uur verplicht tv gekeken omdat ik niet wilde datz e nog van de bank af zouden komen. Helaas werden ze daarna door oma opgehaald dus kon ik niet even tegen haar vader/moeder mopperen over het hoe en wat. Het punt was wel duidelijk... Meisje heeft me echt weken niet aan willen kijken op het schoolplein. Enige reden dat ik d'r niet heb laten ophalen door d'r ouders was dat ik eigenlijk dacht dat d'r vader meteen uit werk langs zou rijden.. Dus eerder naar huis was lastig.
Vaak zijn kinderen bij anderen veel voorbeeldiger dan thuis...thuis voelen ze zich velig genoeg om ook ongewenst gedrag te tonen...
Ik herken het wel, hoor. Maar ik ben er inmiddels wel achter dat veel andere kindjes van deze leeftijd dit gedrag net zo goed/erger hebben. De meeste ouders zijn dus wel wat gewend en maken zich er niet zo druk om/zoeken zelf oplossingen voor dergelijke situaties (zoals beneden in de woonkamer spelen met toezicht of aan het eind van de speeltijd even tv kijken ofzo), vaak is dat voldoende.
Herkenbaar! Hier ook een jochie wat heel druk en enthousiast kan doen. Als hij verlegen is kan hij soms juist heel " asosociaal" zijn: geen handje durven geven, niet aankijken of dank je wel zeggen.. Hoe dan ook vind ik het altijd best spannend als hij ergens nieuw komt! Maar eigenlijk is het zelden niet goed gegaan. Bij anderen zijn ze toch vaak op hun hoede of beheerst Mijn ervaring is dat heel veel van deze leeftijd nog een beetje ongeremd zijn, zeker als ze zenuwachtig zijn of enthousiast! Ik zou het gewoon eens proberen en navragen aan de ouders of het ging. Zo nee kan je altijd nog wat sturing geven in de vorm van het doornemen van de sociale regels
Heel verhelderend om dit te lezen zeg...! Ik dacht even dat jullie allemaal klonen van mijn kind hadden. Ik heb echt precies hetzelfde. Mijn zoontje (over 2 weken 5) is ook nogal druk, enthousiast, ongeremd, en daardoor ook wel eens onbeleefd. Helaas zijn dat ook dingen die ik terughoor van juf, dus voor mij ook reden om zenuwachtig te zijn over het feit dat hij zo graag bij andere kinderen speelt. Maar ik moet eerlijk zeggen: ik hoor nooit een onvertogen woord over hem. En ook als andere kinderen bij ons spelen gedraagt hij zich meestal beter dan als die kinderen er niet zijn. Goed om te lezen dat ik niet de enige ben zeg, pfieuw.
Herken het wel een beetje. Maar inderdaad gewoon vragen aan de ouders hoe het gegaan is. Bij een ander gedragen ze zich vaak een stuk netter haha. Vreemde ogen dwingen.......
Mijn dochter kan nogal schaamteloos tegen alles en iedereen gaan praten en vragen stellen. En kennelijk doet ze dat dus ook als ze met een ander mee is. Moeder van een vriendinnetje zei dat 'goh, ze klets wel tegen iedereen he!' Ze waren kennelijk iemand met een gebroken been oid tegen gekomen. Tja, verder ga ik er maar vanuit dat ze zullen begrijpen dat ze ook nog maar een kleuter is die soms niet zo geremd is.. Hier merk ik vooral dat kindjes die al wat vaker zijn geweest, stouter worden en me een beetje uitproberen. Ik wil niet té streng zijn, maar als ze echt niet luisteren, dan ben ik toch wel duidelijk. Verder hoor ik over t algemeen dat t heel goed en gezellig ging en dat ze lekker gespeeld hebben. Dus daar ga ik dan maar vanuit
ja dat vind ik een mooie uitspraak, mijn dochter praat ook met alles en iedereen die maar wil luisteren naar haar, hele verhalen en soms denk ik moet dat echt? Ze is ook lekker aanwezig de hele dag echt een kletskous, is ook vrij druk. En ook vraag me altijd af gaat dat wel goed als ze ergens is spelen, luistert te ze wel is ze niet te druk,